960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    hehe okej okej
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      Det är alltid lika spännande att kika in här och se vad som händer i karet/karen
      När nu transorna leker så har väl alla arter yngel samtidigt? det om något, är väl ett bra tecken på att fiskarna stormtrivs

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Batty!
        Ja, transornas yngel återstår ju att få syn på - de är nog inte färdiga än, men såsmåningom. Sedan är det ju Cyprichromisarna vars honor tuggar för jämnan, men de har inte lyckats att behålla någon yngelsvärm och jag har inte heller sett när någon hona släppt sin last. Ena dagen ser man tydligt ynglen i munnen och nästa dag är honan tom - jag tror dock att släppet lyckas ett par gånger men sedan blir det för stressigt för att kunna hålla en svärm och ynglen går åt. Jag har inga planer på att ha någon Cyp-hona i yngelkar - än så länge iallafall...
        Kul också att Marlierierna har kommit igång i 80-literskaret!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Här är en liten bild på den store Marlierin.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Guppy_nisse
            • April 2003
            • 641

            De va mig en grann jäkel!
            //Tobias
            DIY Is The Shit!
            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Guppy_nisse
              De va mig en grann jäkel!
              Ja, han är stor å grann, pôjken!

              Här är tre små bilder på två andra som går i samma kar - de skall snart få flytta därifrån!

              Edit 1:an och 2:an är samma fisk. 3:an är kompisen!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Skit snygga fiskar, asså!!!
                Jag är bara nyfikaen på hur mycket som försvunnit i Gracilis-kullen på ett ungefär. Är de kanske så bra yngelvårdare att det nästan inte har försvunnit något större, eller är snart allt borta?
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Guppy_nisse
                  • April 2003
                  • 641

                  Dom är redigt fina... Innan min hobby avstannade så sneglade jag lite på sånna, men det blev aldrig av... Men jag har haft mina idéer på sistonde att bygga ett rätt så avlångt kar för lite olika tanganyika fiskar.. Men ja, får se när detta kan ska, ont om både pengar och plats för tillfället..
                  //Tobias
                  DIY Is The Shit!
                  Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    G-N! Det är bara att köra på! Snart har du stuffet redo för ett gôtt T-kar!
                    Matte! Det är sketasvårt att räkna dom men jag skulle uppskatta att det rör sig om runt 20-talet yngel som simmar omkring. Dom börjar få fiskform nu och har en lång fin ryggfena och blå ögon - synd bara att kameran jag har inte riktigt tar rättvisa bilder.

                    Kommentar

                    • Eprex
                      • July 2005
                      • 131

                      Jag hade ju faktiskt sådana en gång i tiden, dock så löpte min värmare amok och brände ihjäl alla =/
                      Det var tråkigt som attan måste jag säga, därefter har jag varit lite skeptisk mot värmare osv.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        Ursprungligen postat av Eprex
                        Jag hade ju faktiskt sådana en gång i tiden, dock så löpte min värmare amok och brände ihjäl alla =/
                        Det var tråkigt som attan måste jag säga, därefter har jag varit lite skeptisk mot värmare osv.

                        jag har inte på värmare i något av mina kar, tempen e rätt stabil ändå faktist. Får se hur det blir i vinter när det blir lite kyligare ifall man behöver värmare då
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Gracilis-frossa i karet i morse! Det var nog en av de jobbigaste yngelätarfester jag bevittnat. Jag såg att Gracilisparet grävde ovanligt mycket i och runt sina grottor igårkväll och det verkade som om en ny lek var på gång. Nu förstår man lite bättre varför "prinsessorna" har den struktur på yngelvårdandet som de har...
                          Redan innan har jag i flera poster berättat om det till synes ganska "lössläppta" vårdandet då ynglen tycks få klara sig själva ganska mycket och under långa stunder. Medans föräldrarna nu i morse var upptagna med att tillbringa stor del av sin tid inuti grottan, svärmade ynglen på som vanligt helt ensamma, dock en aning mer vaksamma och nära botten. Det var inte svårt för jullarna att sakta, sakta simma helt nära inpå och nappa åt sig yngel efter yngel...
                          Ibland for någon av föräldrarna upp ur grottsystemet och gjorde en snabb bortjagning, men var lika snabbt tillbaka ner i grottan. Nu kan jag bara hoppas att något fåtal yngel ändå har klarat sig och kan vara med och vakta nästa kull. Och nu förstår jag det intrikata system med kolonibildning som denna typ av ciklid använder sig av.
                          Det var tungt att bevittna - men det är naturen som har sin gång... och som sagt, man kan ju alltid hoppas att det överlever några få yngel av varje kull... som hjälp för nästa generation...

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            tråkigt att höra mats. Men samtidigt var det väl spännande att se jullarna "Jobba"?.
                            Jag tror säkert att några yngel överlevt, och kommer växa till sig tills nästa kull
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Detta var tråkigt att höra Mats. Dock så kan du väl glädja dig åt att dom som finns kvar är riktiga överlevare, som kommer att klara sig fint i fisklivet.

                              För att förhindra sånt här, så när jag köpte Burundi så köpte jag 3 st på en gång och hannen lekte med båda honorna. Men när hannen lekte med den ena honan så fanns den andra honan i mitt kar och vaktade yngel som redan var kläckta, så då slapp jag att yngelna blev uppätna.

                              Men det blir svårt att släppa ner någon mer till dina nu, då det är ett lekpar.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av fredd
                                tråkigt att höra mats. Men samtidigt var det väl spännande att se jullarna "Jobba"?.
                                Jag tror säkert att några yngel överlevt, och kommer växa till sig tills nästa kull
                                Några stycken hoppas man ju har slunkit in i någon skreva och överlever.
                                Ja, det var spännande att se Jullarna "jobba"... Det var verkligen listigt av dom att simma så långsamt - som om de försökte "spela" föräldrar, lite lugnt och försiktigt med munnen nära ynglet, och sedan plötsligt SUG-PANG!
                                Det som gjorde lite ont i nerverna var att ynglen liksom hade blivit lite fisklika - hade de varit sådär nykläckt pyttesmå hade det kanske inte sett så läskigt ut...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...