960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    det med Kaliumnitrat, är det bara att hälla rätt i karet?har nämligen sånt hemma och kan lika gärna testa
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av fredd
      det med Kaliumnitrat, är det bara att hälla rätt i karet?har nämligen sånt hemma och kan lika gärna testa
      Var köper du kaliumnitratet, fredd?
      Såg att man kan beställa det på nätet - men ändå...

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        jag köpte ett Pmdd-paket från aquascape.nu för 100kr typ. (PMDD-Gödningspaket med NutriSi/Mikromix).

        Blev sen tipsad om att det var smidigare å beställa portions förpackning hehe.

        En kille på Zoo Kompaniet i Gamlestan säljer även pmdd, han kanske kan fixa det om du inte vill beställa. Tror även han är medlem här på forumet
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Smiter in med en liten fråga till dig Mats, eftersom du har Ocellatus för jag vet inte så mycket om dom. Är dina ilskna mot varandra? Tycker att det går lite väl hett till i mitt kar mellan dom 2 små. Sen har den ena minde ocellatusen lite annorlund färg än dom andra 2. Den stora och en liten skimmar i lila/blått med lite /grå bakgrund. Medans den andre lille har lite mer gult i sig man har men skimmar i lila/blått. Kan det vara så att det är en gulvariant medans dom andra är blåa varianter? Eller kan den blåa hannen leka med den som är lite gulaktig?

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            Ursprungligen postat av fredd
            det med Kaliumnitrat, är det bara att hälla rätt i karet?har nämligen sånt hemma och kan lika gärna testa
            Jag räknade just ut en stamlösning till Mats_B Lös upp 82 gram kaliumnitrat i 1 liter vatten. 1 ml av det väl skakade vattnet kommer att tilföra 50 mg nitrat till dit kar. Detta innebär att 2 ml av stamlösningen kommer att ge en koncentration av 1 mg/l om det tillsätts till 100 liter akvarievatten.

            Om du vill räkna själv (eller göra en annan stamlösning) så ger varje 1,63 gram kaliumnitrat nästan exakt 1 gram nitrat.

            MVH Lasse

            Jag garanterar inget men det har fungerat några gånger för mig. Om du tillsätter så du får 1 mg/l varannan dag så kan du tillsätta det i 20 dagar och riskerar bara att höja din nitratnivå 10 mg/l. Har det inte hjälpt efter 20 dagar så var det nog fel metod i ditt kar. Några kraftiga vattenbyte och du är på gå igen.
            Senast redigerad av Lasse; 16 September 2007, 23:59.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Tack, Lasse! Nu skall här labbas!

              Fredde! Mina Ocellatusar fajtas lite inbördes men inte värre än att de kan vara hyfsat nära varandra ändå. Ibland tycker jag att det ser ut som lite blått i mina också - kolla avatarbilden. Om det nu är två varaianter av Ocellatus i ditt kar vågar jag inte svara på - är också osäker på om de vill leka med varandra - jag har inte haft Ocellatus förr, bara multisar!

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                Ursprungligen postat av Lasse
                Jag räknade just ut en stamlösning till Mats_B Lös upp 82 gram kaliumnitrat i 1 liter vatten. 1 ml av det väl skakade vattnet kommer att tilföra 50 mg nitrat till dit kar. Detta innebär att 2 ml av stamlösningen kommer att ge en koncentration av 1 mg/l om det tillsätts till 100 liter akvarievatten.

                Om du vill räkna själv (eller göra en annan stamlösning) så ger varje 1,63 gram kaliumnitrat nästan exakt 1 gram nitrat.

                MVH Lasse

                Jag garanterar inget men det har fungerat några gånger för mig. Om du tillsätter så du får 1 mg/l varannan dag så kan du tillsätta det i 20 dagar och riskerar bara att höja din nitratnivå 10 mg/l. Har det inte hjälpt efter 20 dagar så var det nog fel metod i ditt kar. Några kraftiga vattenbyte och du är på gå igen.

                (morgontrött), hur mycket ska jag ha i mitt 180liters kar då?
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av fredd
                  (morgontrött), hur mycket ska jag ha i mitt 180liters kar då?
                  Inte riktigt men nästan 4 ml, i och med att 2ml var lagom till 100 liter - så fattade jag det...

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    Ursprungligen postat av fredd
                    jag köpte ett Pmdd-paket från aquascape.nu för 100kr typ. (PMDD-Gödningspaket med NutriSi/Mikromix).

                    Blev sen tipsad om att det var smidigare å beställa portions förpackning hehe.

                    En kille på Zoo Kompaniet i Gamlestan säljer även pmdd, han kanske kan fixa det om du inte vill beställa. Tror även han är medlem här på forumet

                    Kailumnitrat är väll det ämne som har förmeln KNo3. Isf så har jag det här hemma, jag fick nämligen massor av PMDD när jag köpte mitt 222-kar. Om ifall att det skulle behövas kan jag då hälla i den KNo3 som är blandad med vatten? Ger det lika bra resultat som om man har det i pulverform? Hoppas att jag slipper använda det!!!


                    Edit: Jag såg inte Fredds inlägg, det förklarade en hel del för mig (om det nu är så att mitt KNo3 äe det som vi pratar om)
                    Senast redigerad av matte159; 17 September 2007, 20:34.
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • matte159
                      • March 2007
                      • 1147

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Inte riktigt men nästan 4 ml, i och med att 2ml var lagom till 100 liter - så fattade jag det...

                      När du har blandat en påse kaliumnitrat (31,1g) i en 500ml flaska med vatten, så ska du ha i 10ml/100l vid varje vattenbyte (enligt PMDD) dvs. 18ml i ett 180L-kar (som jag fattade det, och det vet man aldrig hur bra det blir).
                      Hoppas att du blir av med ditt canyon nu, Mats!
                      Senast redigerad av matte159; 17 September 2007, 20:43.
                      Mvh
                      Mathias
                      Fotoalbum

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        väntar nog på svar från Lasse så jag vet med säkerhet
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ålrajt! Jag tar mig friheten att citera Lasse från ett PM till mig (hoppas detta är ok Lasse).

                          Såhär skriver han;

                          "Om du tar 82 gram Kaliumnitrat och löser i 1 liter vatten så kommer varje ml av den lösningen (väl skakad) att ge 50 milligram nitrat. Till ditt 960 liters kar kan du då ge 20 ml av stamlösningen så får du en nivå av nitrat på ca 1 ppm (lite över faktiskt men den nogranheten är tillräcklig här). Det kanske du skall tillsätta varannan dag till en början och se om du får någon ändring. Om du gör detta i 20 dagar så kan du i absolut värsta fall bygga upp en nitratnivå på + 10 ppm - inget att orda om men du bör se resultat på dessa tjugo dagar - får du inte det så är det bara att sluta och göra några kraftigare vattenbyte så är du snart på gå igen."


                          Lasse har gjort en uträkning till 960-liter och om jag förstår det hela rätt nu så skall jag väga upp 82 gram Kaliumnitrat, hälla detta i 1 liter vatten, skaka om noga så det blandar sig - och sedan addera 20 ml av lösningen varannan dag i 20 dagar.

                          Det är så jag fattar det...

                          Eller har jag missat något?





                          Edit; Fredd! Bortse från mitt svar till dig i det tidigare inlägget - lösningen är uträknad för 960-liter och stämmer kanske inte alls till mindre antal liter. (är dock inte säker på detta - därför visar jag Lasses citat ovan)
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 September 2007, 08:51.

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            hehe jag fattar ändå inget :P. Hur mycket nitrat ska man ha?och när blir det farligt med nitrat?


                            Men tror ändå som du säger Mats att 4ml är det jag ska ha i ungefär
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj!
                              Jag får väl meddela att jag såg 7-8 Transcriptusyngel för första gången idag...

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Grattis Mats! Men det var väl väntat så som dom hållt på?

                                Ser gärna någon filmsnutt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...