960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Ursprungligen postat av MaxB
    Haha Put the blame on me!
    Ja, du vet, det går ju att göra så mycket olika grejer med akvarium - det är väl därför man skafar fler... och fler... och fler...
    Men du, don't be a stranger - vill du köra igång med Tanganyika - så skriv in i tråden här och ställ frågor - jag, och andra svarar gärna!
    Men nu råkar det vara så att jag inte får behålla mitt gamla kar (200L) när jag startar upp det nya, så fler blir det ju inte Och just för att jag måste betala allt själv och bara kommer ha detta kar (alltså inte kunna prova ex. lowtech i det ena och Tanganyika i det andra) så är det bra mycket svårare att bestämma sig

    Skulle det bli T-kar av det hela så slipper ni inte undan från mina frågor

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Solid
      Men nu råkar det vara så att jag inte får behålla mitt gamla kar (200L) när jag startar upp det nya, så fler blir det ju inte Och just för att jag måste betala allt själv och bara kommer ha detta kar (alltså inte kunna prova ex. lowtech i det ena och Tanganyika i det andra) så är det bra mycket svårare att bestämma sig

      Skulle det bli T-kar av det hela så slipper ni inte undan från mina frågor
      Ålrajt, jag fattar!
      Men kan inte karen stå bredvid varandra då... nånstans?
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        Ursprungligen postat av MaxB
        Ålrajt, jag fattar!
        Men kan inte karen stå bredvid varandra då... nånstans?
        Dess värre är att det inte är platsen de tar upp som är problemet, mina föräldrar vill inte att jag ska ha fler akvarium. Något bra argument har de då inte lagt fram så varför vet jag inte men jag tänker inte börja tjata om fler kar nu - de ska inte få någon anledning att ångra att de köpt det nya karet

        Den nya burken kan ju inte få bättre placering än vad den kommer få. Vi kommer möblera om mitt rum så det får plats på en ensam vägg med mysfåtölj framför!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Solid
          Dess värre är att det inte är platsen de tar upp som är problemet, mina föräldrar vill inte att jag ska ha fler akvarium. Något bra argument har de då inte lagt fram så varför vet jag inte men jag tänker inte börja tjata om fler kar nu - de ska inte få någon anledning att ångra att de köpt det nya karet

          Den nya burken kan ju inte få bättre placering än vad den kommer få. Vi kommer möblera om mitt rum så det får plats på en ensam vägg med mysfåtölj framför!
          Jag skall förstå! Ta det då bara piano ett tag - och om du, som sagt, vill undra något så är det ju bara att ösa på!
          Vad du än gör i ditt kar och vilken inriktning det än blir så kommer det garanterat bli intressant, vackert, kul och en källa till erfarenheter.

          Kommentar

          • Rickeboy
            • April 2008
            • 74

            Tidigare i denna tråd togs frågan upp om hur vida det va bra att ge troffar artemia....
            Jag undrar om mysis räka e ett bra foder som påminner om de kräfft djur som följer i de det gröna när dom betar i sjön....?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Rickeboy
              Tidigare i denna tråd togs frågan upp om hur vida det va bra att ge troffar artemia....
              Jag undrar om mysis räka e ett bra foder som påminner om de kräfft djur som följer i de det gröna när dom betar i sjön....?
              Enligt "reglerna" och det faktum att troffarna är herbivora, alltså äter en kost från växtriket, plus att de har ett långt tarmsystem som gör det svårt för dom att hantera en strikt carnivor, eller köttbaserad, kost - är det inte lämpligt att ge artemia, som ju är rent kött, fet och proteinrik. Köttbaserad kost har en tendens att klogga upp, eller fastna i troffarnas långa och avancerade tarmsystem och kan inte smältas ordentligt. Påföljden blir ofta stress, och vid stress blir de lättare mottagliga för diverse sjukdomar, bakterieangrepp och parasiter.

              Mysis har ju ett fiberrikt skal som hjälper tarmen att processa födan - och i vanlig räkmix brukar man ju lämna och mala ner lite av räkskalet också tillsammans med en massa goda nyttiga "gröna" ingredienser.

              Jag ger mina troffar mysis då och då - och de äter detta gärna.

              Bubbel-Freddan ger sina Troffar lite Artemia och det fungerar bra i hans kar - men Bubbel ger sina fiskar även en hel del annan föda, så det blir väl en bra balans ändå. Jag kan tänka mig att troffarna klarar små "treats" av Artemia lite då och då - om dom inte proppar i sig detta utan liksom bara får smaka lite - och för övrigt får kontinuerlig fiberrik föda.

              Jag har valt att utesluta Artemia i mitt T-kar, just med tanke på troffarna - men matar med detta i alla andra kar.

              Vi skulle kunna ställa "matfrågan" i Bubbels Troffetråd, så får experterna komma till tals ordentligt - och där kan Bubbel också berätta hur han balanserar kosten till sina troffar, där Artemia ingår.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 September 2008, 09:19.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag tänkte peta in en liten filmsnutt på karet... igen...
                Inget direkt nytt, men de nu snart vuxna Gracilisynglen från de första kullarna bildar i rask takt små egna kolonier. Jag har filmat dom lite - samtidigt som föräldraparet drog fram en ny kull idag - vilken i ordningen har jag inte en aning om...
                Jag kan nästan ställa klockan på det här trofasta paret. När jag ser att deras fenor blir lite slitna och märker att de jagar lite extra enträget, ja då vet jag att det vilken dag som helst är dags för en ny yngelsvärm - så, det var lika bra att ta fram kameran - det är ju ändå rätt fränt när de huxflux bara drar fram en boll med yngel.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jahapp - här är det nog inte så mycket folk och kollar längre.
                  Tror jag det, segt och långtråkigt - men vafan - det blir nog snart lite nya hyss härifrån.
                  Vi har ju snackat om olika typer av Jullar i en del andra Tanganyikatrådar... Jag har fått en hel del kullar på sista tiden, av J. Marlieri och J. Transcriptus - där ynglen redan i tidig ålder visar upp en enastående, mörk färgteckning.
                  Ibland kan man se på ett yngel hur det skall se ut som äldre, men ofta tar det en tid innan fisken liksom "drar" igång och färgar ut.
                  Här är några bilder på yngel av J.M. och J.T. - jag har skrivit på bilderna vad det är för sort, i nedre kanten.
                  Det är ett par Marlierikullar på senaste tiden som verkligen har svarta, mörka färgställningar - det skall bli kul att se vad det blir av dessa lite längre fram!

                  Bilderna är beskurna och förstorade - detta är yngel och de är bara några cm. långa - därav bildkvaliteten...
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ja, jag har ju bara doppat tån i Afrikanska sjövärlden och är en äkta n00b.

                    Men hade ju faktiskt jullar så någon uppfattning kanske man har

                    Måste säga att den andra bilden uppifrån verkar vara en j*kligt häftig variant!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Ja, jag har ju bara doppat tån i Afrikanska sjövärlden och är en äkta n00b.

                      Men hade ju faktiskt jullar så någon uppfattning kanske man har

                      Måste säga att den andra bilden uppifrån verkar vara en j*kligt häftig variant!
                      Ja, han/hon på tvåan är bara ett litet yngel än så länge - och det finns ett par tre kullar som ser ut så - mörka, med en jävla tät, svart teckning - de har blivit svartare och snyggare på senare tid - det skall bli utomordentligt intressant att se vad det blir av dessa då dom får komma till egna kar och regera, styra och ställa. Skall försöka knäppa en bild på pappan som är redigt mäktig - han håller sig oftast inne i sin grotta - men han är mörk och djupt gulfärgad och har på senare tid utvecklat en fin puckel på skallen.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        nu har du ju ett 960L, men tror du att det skulle kunna bli yngel som överlever i mitt 240l kar?

                        kan det bli ngra prinsess, julle, blå neon yngel som överlever?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Albinfiskare
                          nu har du ju ett 960L, men tror du att det skulle kunna bli yngel som överlever i mitt 240l kar?

                          kan det bli ngra prinsess, julle, blå neon yngel som överlever?

                          Ja, för tusan! Det är yngel i överflöd som prinsessor och jullar är bra på, så kommer dom bara igång blir det ingen hejd på det!

                          Blå neonyngel är jag lite osäker på - jag har Cyprichromis Leptosoma i mitt kar, dessa är ju också munruvare - och yngel blir det men dom blir uppätna av de andra ganska snabbt - men jag tror säkert du kan få några Blå neoner att klara sig.

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Undrar varför dom blir så svart i mönstret? Skulle vara kul att veta varför. Transcriptus paret jag har är riktigt snygga nu, helt gräddvita med fina mörka teckningar.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Ja, för tusan! Det är yngel i överflöd som prinsessor och jullar är bra på, så kommer dom bara igång blir det ingen hejd på det!

                              Blå neonyngel är jag lite osäker på - jag har Cyprichromis Leptosoma i mitt kar, dessa är ju också munruvare - och yngel blir det men dom blir uppätna av de andra ganska snabbt - men jag tror säkert du kan få några Blå neoner att klara sig.


                              Annars kan jag ju göra ordning mitt 75L kar till yngelkar så munruvarna kan spotta i det karet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Undrar varför dom blir så svart i mönstret? Skulle vara kul att veta varför. Transcriptus paret jag har är riktigt snygga nu, helt gräddvita med fina mörka teckningar.

                                MVH/Freddan
                                Jag tror det har med det genetiska att göra. Marlieriföräldrarna är köpta på Nol och det var något tilläggsnamn (område) som jag inte kommer ihåg nu...
                                Hanen är mörk och skarp i färgerna, men honan är riktigt svart med breda fina teckningar - så det är väl kanske hennes gener som slår igenom - eller nåt i den stilen...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...