960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    dina bara spottar ut yngel hela tiden, mina fick ju ett par kullar men ynglen dog efter någon vecka hela tiden, inte riktigt fattat varför. Nu har det dock gått 2-3veckor utan någon ny kull (prinsessor dvs)
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Ojojojojojojojoj, va med yngel! Jag behöver kanske inte änns åka till Nol, du kommer nog snart att skänka bort sessor till första bästa Skämt åsido, men du kommer att ha och göra!!! =)
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Ja, herrejävlar vad dom 2 ynglar av sig och många är det också och dom första ungarna har ju blivit riktigt stora.

        Tänk när dom äldsta ungarna bli könsmogna och börjar leka dom också, då kommer det verkligen vara fullt av Gracilisar i ditt kar.

        Mina Heliantus ligger 1 kull efter dina. Mina lekte ju som sagt för 3:e gången för några dagar sen så jag tror dom kommer fram om 1 vecka ungefär.

        Du och jag kan ju snart öppna en egen zooaffär med Prinsessor.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Boys!
          Jag har läst era senaste kommentarer - och jag sitter faktiskt och kollar på den här senaste yngelsvärmen... det är tamejfan inte klokt vad många yngel det blev den här gången. Den här fjärde satsen är absolut störst till antalet och, som sagt, jag vågar jädrar inte ens fundera på hur det skall bli när de första ungarna skall till å leka dom också... Vem vet - det kanske blir ett 960-Gracilis-projekt ändå...

          Faktum är; om det skulle bli så att G:na tar över helt - undrar om det blir relativt lätt att förflytta de andra fiskarna? Jag trodde faktiskt inte att jag skulle komma till den stunden då dom tankarna skulle smyga sig in - men som det ser ut nu... ja, jädrar...

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            jag hade dock hellre gjort mig av med prinsessorna, blir nog lite extremt med bara prinsessor i ett 960liters.
            Men om du ska få ut fisk får du lyfta ut en massa sten;p
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              I know... I know! Det är väl inte så där jätteallvarligt menat med ett 960-Gracilis, men man börjar ju börja fundera på vart det skall ta vägen...

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                jao det e sant.
                ett 500liters med prinsessor hade varit fränt som fan.

                Tänkte också på en grej, jullarna som bor i samma sten hög, är dom hårt vaktade?
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ja, det måste man säga. I stenhögen snett till vänster om G-paret finns två Jullerevir. Ett Transcriptus och ett Marlieri. Reviren ser små ut på ytan, men som jag beskrivit innan i tråden, så är det massiva system med gångar och gömställen för dom undertill.
                  Båda Julleparen kan dock simma runt hyfsat obehindrat men inte alltför nära Gracilisarna, då blir de bortjagade direkt. Det är faktiskt mer interna bråk mellan Jullarna. På något konstigt sätt finns ändå en slags balans...

                  Skall jag sätta kameran framför stenhögen och försöka filma detta lite?

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    okok.
                    ja det kan du göra, tycker det är lite knepigt att dom inte jagar bort jullarna lika mycket, då dom är rovfiskar?;p
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      För att svara på det måstre jag nog filma lite...
                      Jullarna är så kvicka och smidiga och simmar raskt ner i sina hålor - så det blir inte mycket till jagande faktiskt - mer ett "undanhållande". Sedan har G:isarna fullt sjå med en massa Cyprichromis och 20 st. Troffar också - för att inte tala om åtta Ocellatus...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Dags för lite fler bilder och en filmsnutt. Jag tänkte filma Jullarna och deras revir kontra Gracilisarna - men det var lite svårare än jag trodde. Jullarna höll sig inomhus mesta tiden när kameran var framme, men man ser Marlierihanen sticka fram skallen och ett G-yngel som står och måttar framför honom. Lite längre ner till vänster ser man även Transcriptushonan simma fram en kort sekund.
                        Båda Julleparen har yngel framme och dessa tycks blanda sig ganska godtyckligt - jag kan inte se någon direkt åtskilnad i julleyngelgruppen.
                        På en bild syns ett T-yngel, tyvärr inte i fokus, men ändå.




                        Håll tillgodo, bild- och filmsnuttfreaks!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          Satan i gatan va yngel du får Skapligt tecken på trivsel men ganska jobbigt i längden kanske...

                          Själv sitter jag och sörjer att mitt prinsespar lagt rom för andra gången, tyvärr åt dom upp äggen. Dom vart alldeles gulaktiga så dom kanske möglade eller något??
                          Men men jag hoppas att det bara är nybörjarfel än så länge och att dom lär sig så småningom!

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag vet banne mej inte hur set står till med Prinsess-stocken - alltså om även dessa börjar få såna där Scalare-Fjärilsciklidtendenser.
                            Jag har iofs haft tur med både Scalare och Fjärilar och egentligen aldrig haft några problem att få överlevande yngel på dom. Inte heller Prinsessor...
                            Hoppas att dina bara genomgår någon sorts mognadsfas och att de snart kommer igång på allvar!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              hehe härliga yngel bilder
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • matte159
                                • March 2007
                                • 1147

                                Hehehehehe!!!!
                                Nu fattar nog alla vart ifrån min avatar kommer. Mats la upp en exakt likadan bild förutom att min avatar-bild är lite zoomad så att man kan se fisken som så bra smälter ihop med stenarna i bakgrunden.

                                Kul att dina Troffar börjar färga ut, Mats!!! De var helt svarta när träffen var.
                                Mvh
                                Mathias
                                Fotoalbum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...