960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    okok. Nu ska jag blicka bakåt i tråden, och leta upp den där "häxblandningen" som du kör med. har äntligen hittat en våg här hemma hehe
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av fredd
      okok. Nu ska jag blicka bakåt i tråden, och leta upp den där "häxblandningen" som du kör med. har äntligen hittat en våg här hemma hehe
      Som Lasse sa; det är inte alltid det funkar - men i mitt fall har det gått över förväntan. Jag har inte sugit upp någon Cyano sedan veckan innan Zoopet-Västmötet. Det bildas helt enkelt inte någon ny Cyano, men det kan bli pyttesmå ljusgröna småfläckar här och där men det tar man lätt bort. Det enda stället som det är Cyano på nu är det tillhåll där Gracilisarna har sitt bo. När jag är i och donar i karet så drar dom sig tillbaka just dit båda två med alla ynglen och jag kan helt enkelt inte suga bort den Cyanon som ligger där. Förhoppningsvis så går den bort av sig själv såsmåningom.
      Lycka till med Cyanobekämpningen nu Fredd!

      Har du mycket Cyano?

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        okok!
        ja det har ju blivit lite mer, och jag bryr mig inte så mycket om det är lite grann och om det inte sätter sig på glaset. Men nu för någon vecka sen var det sket mycket på sanden och även på rutan, kände väl att bägaren rann över då. Det skadar ju inte att testa och jag har ju ändå kaliumnitrat hemma så
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ålrajt. Kaliumnitrat är ju inget "gift" som tar bort Cyanon utan funkar mer som gödning för andra alger och växter att komma igång och ta näringsämnen från Cyanon och på detta sätt konkurera ut Cyanon.
          Så har jag fattat det iallafal - är det helfel så säg till!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            hehe ok.
            ska bara dubbelkolla.
            det var varannan dag man skulla ha i det?
            Man kan ha det stående i rumstemperatur?
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av fredd
              hehe ok.
              ska bara dubbelkolla.
              det var varannan dag man skulla ha i det?
              Man kan ha det stående i rumstemperatur?

              Ja, så har jag kört!

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Mats, jag kom på en grej vi glömde på träffen...
                MATA FISKARNA!!! Jag satt och funderade lite på räkmix och att jag istället för att köpa mer skulle göra en sats "Mats' räkmix". Om jag bara ska ha köttätere i T-karet ska jag ändå ha i ärtor och annat grönt? Det har ju pratats en del om rätt och fel kost till växtätare (troffar) i denna tråden, därför vill jag fråga om det gäller samma regler fast tvärt om för köttisar.
                Mina Stappersi är ju köttätare, men när de t.ex. äter upp malarnas algtabletter påverkas de negativt då eller är det bara så att troffar är lite extra känsliga??? Som Kjell sa så kan man inte mata en ko med kött men man kan inte heller mata ett lejon med gräs...
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av matte159
                  Mats, jag kom på en grej vi glömde på träffen...
                  MATA FISKARNA!!! Jag satt och funderade lite på räkmix och att jag istället för att köpa mer skulle göra en sats "Mats' räkmix". Om jag bara ska ha köttätere i T-karet ska jag ändå ha i ärtor och annat grönt? Det har ju pratats en del om rätt och fel kost till växtätare (troffar) i denna tråden, därför vill jag fråga om det gäller samma regler fast tvärt om för köttisar.
                  Mina Stappersi är ju köttätare, men när de t.ex. äter upp malarnas algtabletter påverkas de negativt då eller är det bara så att troffar är lite extra känsliga??? Som Kjell sa så kan man inte mata en ko med kött men man kan inte heller mata ett lejon med gräs...

                  Ja, Kjell sa ju också så här; Om man blandar Carnivora (köttätande) och Herbivora (växtätande) fiskar så får man lägga tonvikt på att tillgodose de Herbivora arternas behov. Det är alltså lättare för en carnivor fisk att vänja sig vid en föda som är mer vegetariskt inriktad - än att en herbivor vänjer sig vid föda som är köttinriktad.
                  Nu har du köttätare och skall ge dom det de behöver. Men grönsaker sitter inte illa och är nyttigt för köttätare också - men tonvikten skall vara på "kött".
                  Så blanda en räkmix med; räkor, kanke en liten del fisk också och föralldel ta med lite gröna ärtor också - eller annan grön föda som dom kan gilla.
                  Måtten är inte så jädra noga - jag höftar rejält.
                  Köttätarmix; Någon deciliter räkor, några matskedar fiskkött, kanske typ en halv deciliter eller däromkring och typ en halv deciliter gröna ärtor.

                  Det här är en ytterst enkel räkmix som jag gör - det är lätt och går fort. Man kan givetvis addera andra saker också som är nyttiga för fiskarna samt vitaminer och grejer.

                  Mixa med en skvätt vatten så att det blir en jämn fin välling. Häll i frysplastpåsar, platta till och lägg in i frysen.
                  Alla mina fiskar äter räkmixen så det smäller om det. I de kar där det bara finns köttätare adderar jag artemia och mysis samt cyklops också, plus lite bra flingor.
                  Fiskarna i 960-karet får förutom räkmixen, en del fina flingor, mysis och cyklops.

                  Det är bara att börja blanda till din mix, snart får du flyt på det - och fiskarna kommer att käka långbord!

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Skall du skaffa mer fiskar ditt kar Mats?

                    Några Ventralisar skulle väl passa där i.

                    (Vet inte om jag stavade rätt på arten)

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jaaaahhh, jag vet inte... Du har ju lite yngel i karet nu va? hmmm...

                      Kommentar

                      • landstrykeren
                        • July 2006
                        • 440

                        MaxB: Hur många akvarium har du?

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Framförallt Helianthus yngel+dubiosi yngel+ Moorii yngel+ Regani Yngel+ Några Compressicpes Yngel.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            Ursprungligen postat av landstrykeren
                            MaxB: Hur många akvarium har du?


                            3 har han väl om jag inte minns fel
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Framförallt Helianthus yngel+dubiosi yngel+ Moorii yngel+ Regani Yngel+ Några Compressicpes Yngel.

                              MVH/Freddan
                              Ja, du har en förjävla massa fina T-ciklider (Tack som fan för Troffarna!). Det är de där ynglen som börjar på "C" som jag är extra sugen på att få kolla på...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av landstrykeren
                                MaxB: Hur många akvarium har du?

                                Håhåhå... Ja, nu för tiden är det bara tre stycken. 960 med T-ciklider, ett 600 med Discus + annat, och ett litet 80-liters där det går ett stadigt Marlieripar + tre - fyra generationer yngel.


                                Då skulle du sett förr i tiden, speciellt när jag var tonåring... Alla dessa kar som fick morsan att gå bonkers. Det var ett kar för varje julletyp plus snäcklekare plus Leleupi plus Prinsessor... sedan alla dessa stora robusta SA-ciklider... det var Zebra, Blå, Jack Dempsey och flera andra kar där det gick scalare och Fjärilciklider...
                                Gissa om morsan var glad när jag sa att jag tänkte spela elgitarr mitt uppe i allt detta vatten...?

                                Vad du vill, sa hon, skaffa dig en elgitarr vad du gör, bli bara av med allt vatten och BRUMM...

                                Hon var hemma och kollade karen härom veckan - "du håller fortfarande på ser jag...." I Love her to death!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...