960-lit. Tanganyika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

Ursprungligen postat av c90368
    Som helt novis i toffe världen så undrar man om det finns något system i deras jagande fram och tillbaka?

Men som vanligt så är ju musiken en intressant del
    OjOjOj vilka vibbar tillbaka
    Inte direkt om man har många... Möjligen att de försöker köra bort övrig fisk från sin revirsten eller liknande.

Har man däremot väldigt få i ett kar blir det värre... Då jagar de den svagaste tills den dör i princip....Men är de bara tillräckligt många så hittar de alltid nån ny o jaga i nåra sekunder
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Men som vanligt så är ju musiken en intressant del
      OjOjOj vilka vibbar tillbaka
      Kan bara hålla med, är det inte Tina Charles?
      http://www.youtube.com/watch?v=JaQvdwRh-HM
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
        • September 2006
        • 5973

Ursprungligen postat av Limmet
        Inte direkt om man har många... Möjligen att de försöker köra bort övrig fisk från sin revirsten eller liknande.

Har man däremot väldigt få i ett kar blir det värre... Då jagar de den svagaste tills den dör i princip....Men är de bara tillräckligt många så hittar de alltid nån ny o jaga i nåra sekunder
        Men det stimm står i mitten på Mats film, vad gör dom?

Sedan kommer det utfall och firrar simmar under stenarna till vänster och sedan verkar de komma tillbaka upp?

Som SA människa vill jag ha system i det hela! Vem jagar vem och varför!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Ursprungligen postat av ansjo
          Kan bara hålla med, är det inte Tina Charles?
          http://www.youtube.com/watch?v=JaQvdwRh-HM
          AARHHHGGGUUHHH, jag får ju ståpäls! Dessutom är det en annan del av mig som i minnet av denna musik gärna vill ställa sig i givakt

Hehe, nu när "pappa" är borta så kan vi passa på att OT'ea ordentligt
          /Maths

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Spela gammeldans så här på lördagarna hellre än att hänga här, kan det vara kul det?
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
              • September 2006
              • 5973

Spela gammeldans så här på lördagarna hellre än att hänga här, kan det vara kul det?
              Ja, vissa stackare måst ju jobba helgerna oxå!

Går ju inte att sälja pilsner till CD, måste ju vara några gubbar som står där och gapar
              /Maths

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Ja, vissa stackare måst ju jobba helgerna oxå!
                Mmmm, jag vet... sitter där själv nu!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
                  • September 2006
                  • 5973

Mmmm, jag vet... sitter där själv nu!
                  Har inte riktigt förstått vad du gör för uppehället?

Om det inte passar på forumet så finns ju pm
                  /Maths

Kommentar

• Galion
                    • December 2004
                    • 337

Ursprungligen postat av MaxB
                    Hohoho - man kan försörja en mindre by med el, med vattenkraftturbin från/i baljan!
                    Njae, mer fart behövs inte - det filtreras fint och bra och är god genomströmning!
                    Sedan gillar jag inte riktigt att fiskarna står limmade utmed sidorna i karet - som skulle bli fallet om jag slog på ytterligare drag. That's my two cents...

Edit; skulle vilja göra ett litet tillägg här; jag har ju utblåset rakt bak, mot bakgrunden - för att få ett så jämnt flöde genom hela karet som möjligt - alltså inte ett riktat blås som blåser en jet-ström i en riktning genom klaret. Jag vill skapa naturliga "virvlar" av strömmande vatten och har valt att låta bakgrundens textur ta hand om detta. Troffarna kan nätt och jämnt uppehålla sig vid mitten av bakgrunden - det är för starkt drag där - men de gillar att beta vid sidorna, där det inte "blåser" så mycket! Man ser också att algerna inte blir avbetade lika effektivt av troffarna, just precis i mitten på bakgrunden.
                    Aaah! Då förstår jag Syns kanske inte heller så bra på klippet mot vad det antagligen gör i verkligheten.
                    Efterlikna naturliga miljöer är bland det roligaste som är med Akvarier tycker jag!
                    Känner sig redigt nöjd när man nått sitt resultat efter MÅNGA timmars expreminterande :P
                    Mvh Peter

Kommentar

• Mats Bryzell
                      • February 2007
                      • 18959

Men det stimm står i mitten på Mats film, vad gör dom?

Sedan kommer det utfall och firrar simmar under stenarna till vänster och sedan verkar de komma tillbaka upp?

Som SA människa vill jag ha system i det hela! Vem jagar vem och varför!
                      Ursprungligen postat av Galion
                      Aaah! Då förstår jag Syns kanske inte heller så bra på klippet mot vad det antagligen gör i verkligheten.
                      Efterlikna naturliga miljöer är bland det roligaste som är med Akvarier tycker jag!
                      Känner sig redigt nöjd när man nått sitt resultat efter MÅNGA timmars expreminterande :P
                      Dom stimmar inte direkt, men väldigt ofta samlar de sig i lite större grupper och kör runt. På filmen samlas dom lite i mitten på grund av att jag sitter där med kameran och velar fram och tillbaka - dom fattar inte om det är mat på gång eller om något "bad" skall hända.
                      När jag (snart nu) köper ny kamera skall jag rigga den på stativ, så kan man lättare filma när de sveper runt i karet.
                      Men, just nu är det fyra dominanta hanar som har varsin gavel och två som har tillhåll i stenröset i mitten - där finns många fina gömställen.

Jag är ju intresserad av Tanganyikaciklidernas beteende och man kan kanske undra vad det är för intressant att sitta och glo på till synes helt vannsinniga raider fram och tillbaka - men det är bara så det ser ut när man tittar på troffar korta stunder - tar man sig lite tid med dom så upptäcker man massor av fina moves, uppvaktningsdanser, lekbeteende och faktiskt riktigt vackra revirstrider där hanarna cirklar runt varandra med otroligt fina färger!

Gallion! Precis! Att skapa "naturliga" miljöer tycker jag också är kul! Du har rätt i att vattenströmen inte syns på filmen, växterna står ju t.ex. helt still, och jag har försökt att placera dom där det strömmar minst, i "stormens öga" kan man säga - en bit framför bakgrunden.

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Halloj!
                        Lägger upp en liten film från tidigare ikväll. Tre Moliro-honor tuggar. Och så har jag upptäckt en liten Gracilis-yngelkoloni på ungefär 8-10 stycken små rackare, ca. 1 cm. Klarar dessa sig så får dom gå kvar i baljan!

Kommentar

• Mats Bryzell
                          • February 2007
                          • 18959

Igår kväll var en fin stund för min del. Det är första gången som jag sett en troffehona med yngel utanför munnen. Jag skulle bara gå fram till karet och kolla lite då jag ser en hona ståendes ganska nära frontrutan vid ett par mindre stenar med en liten svärm yngel alldeles framför nosen. Hon drog in dom i munnen nästan omedelbart och flyttade sig lite längre bak i karet.
                          Två yngel missade hon dock men det var ingen fara för de simmade omkring ganska obehindrat bland stenarna och småplockade lite ätbart. Ingen av de andra troffarna i karet tog någon som helst notis av de här små ynglen fast de var helt nära. Ynglen är ganska stora och har en mörk färg och randig teckning.
                          Ett bevis på att troffarna uppenbarligen inte är några direkt farliga yngeljagare är det faktum att ungefär 8-10 stycken nykläckta Gracilisyngel har överlevt make-overn och nu vuxit till sig riktigt bra. Detta är ju formidabla överlevare och de får banne mig gå kvar i karet - så lite längre fram kommer det att finnas en oplanerad Graciliskoloni i baljan... igen...
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2009, 15:37.

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Så det var så många yngel kvar, och vi som bara såg ett yngel efter make-overn!
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
                              • September 2006
                              • 5973

Halloj!
                              Lägger upp en liten film från tidigare ikväll. Tre Moliro-honor tuggar. Och så har jag upptäckt en liten Gracilis-yngelkoloni på ungefär 8-10 stycken små rackare, ca. 1 cm. Klarar dessa sig så får dom gå kvar i baljan!
                              http://www.youtube.com/watch?v=cg82ixpjpV4
                              Jag lyckades att hålla fingrarna borta från tråden "Dyra bakgrunder", du framförde min åsikt klockrent så mer behövde inte tilläggas

Men jag måste säga att en inkörd bakgrund i ett sjökar, som ditt, inte går att ersätta med något annat.
                              /Maths

Kommentar

• Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

Halloj!
                                http://www.youtube.com/watch?v=cg82ixpjpV4

Vilken flock!

Trevligt med yngel ju!

Har precis klämt ur 5st Blåneon-yngel ur en av honorna! Misstänker att hon undanhåller 1-3 yngel till men de får hon behålla!

Trevligt att du stannade kvar på Tanganyika med!

Kommentar

Arbetssätt...