960-lit. Tanganyika
Kollaps
X
-
Hur går det Mats med dina troffekars planer??Kommentar
-
Jodå det fortskrider, det är bara lite logistik kvar att lura ut - som var jag skall ha troffarna under tiden jag donar om o.s.v. Men det finns lösningar på det!
Lustigt, just nu håller jag på att ladda upp ett par filmsnuttar på tuben - lekande Moliro. Kommer straxt!
Ang. din fråga för många inlägg sedan, om jag skall ha flera troffesorter? Jag vet inte riktigt ännu, håller på att fundera på detta.Kommentar
-
Det var väldigt vilken lång tid det tog på tuben ikväll då..
Skit samma - här är del 1. Lekande Moliro.
Dom valde en platt sten som står lutad neråt bakåt mot bakgrunden. Denna sten ser man inte när man tittar in i karet framifrån, så jag fick stå med kameran högt uppe vid ytan och filma snett ner... Det är lite grynigt som vanligt men det ser ganska härligt ut.
I del två går dom loss rejält!
Del 1; http://www.youtube.com/watch?v=7R5kL-eBi3I
Edit; Här är del 2; http://www.youtube.com/watch?v=trMz6f3cTX8Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 October 2008, 23:40.Kommentar
-
Snyggt MatsKommentar
-
Får ursäkta om jag missat nått inte läst hela tråden på sistone. Men om jag minns rätt så har du troffar i denna balja tillsammans med endel jullar och MASSOR sessor...
Lyckas några troffeyngel överleva? Hur går det med leptosomaynglen?
Sitter o funderar själv vilka fiskar jag ska skaffa till mitt kar och ett måste är att jag får ett krettslopp där yngel kan växa till full storlek. Dvs några/någon per kull. "the strongest will survive"...Mitt Tanganyika-projekt
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408Kommentar
-
Får ursäkta om jag missat nått inte läst hela tråden på sistone. Men om jag minns rätt så har du troffar i denna balja tillsammans med endel jullar och MASSOR sessor...
Lyckas några troffeyngel överleva? Hur går det med leptosomaynglen?
Sitter o funderar själv vilka fiskar jag ska skaffa till mitt kar och ett måste är att jag får ett krettslopp där yngel kan växa till full storlek. Dvs några/någon per kull. "the strongest will survive"...
Det stämmer där är runt 20 st. troffar - skulle lätt kunna vara det dubbla om inte mer - och det skall det bli också.
Cyprichomisyngel finns det hela tiden - men faktum är att jag inte sett några som klarat sig till vuxen storlek. Troffeyngel har jag inte heller sett till - trots att de leker och tuggar oavbrutet (kolla senaste filmen!!!).
Däremot finns det Julle- och Gracilisyngel till förbannelse - och dom blir vuxna kan jag lova.
Det är ju så att hela kullar sällan når vuxen ålder men kanske runt 10-15 per kull gör det. Efter något år blir baljan mättad med fisk och de som blir stora tar egna revir - eller försöker åtminstone.
Prinsessorna har ju en lite annorlunda yngelstrategi än Jullarna - då de tillåter riktigt stora yngel att vara kvar i gruppen, och faktiskt även tillåter att stora ungar bildar nya par om de inte håller sig precis i samma lekgrotta som föräldrarna. Så prinsessorna blir efter en tid väldigt många och de är ettriga som fan.
Så som jag har det just nu i mitt kar vore perfekt - det är riktigt bra balans... Men, det är nu det... snart kommer den där kritiska punkten när man får gå ner med håven och jaga yngel som blivit lite för stora och det är i det närmaste omöjligt - och det är mycket strssande för fiskarna.
Därför har jag nu långt framskridna planer på en make-over. Jag tar bort jullarna, Gracilisarna och Cyprichromisarna - för att helt och hållet satsa på troffar - då kan jag dessutom göra en mer "naken" inredning - vilket var min ursprungliga tanke med det här karet.
Jag hoppas att make-overn kan komma till stånd inom någon månad - jag har faktiskt gjort iordning tre stora T-kar nere hos min handlare, som skall få sälja Tanganyikaciklider ett tag framöver. Jag har även gjort iordning ett "fodervärds-kar" till troffarna - där de får gå tills karet här hemma är klart.
Så, den här make-overn är inget jag gör i en snabb handvändning, utan jag vill vara väl förberedd.
Men var säkra, jag kommer dokumentera stuffet med bilder och filmer!Kommentar
-
Tack för svaret!
Bra information. Ja jag tror på en ganska naken inredning med bara trohepus och kanske någon snäcklekare... borde bli ursnyggt. Lutar åt att jag satsar på det...
Du har ingen aning om hur stora troffe-ynglen är vid spott? Tror du typ Multisar/brevisar kan äta upp dem?Mitt Tanganyika-projekt
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408Kommentar
-
Tack för svaret!
Bra information. Ja jag tror på en ganska naken inredning med bara trohepus och kanske någon snäcklekare... borde bli ursnyggt. Lutar åt att jag satsar på det...
Du har ingen aning om hur stora troffe-ynglen är vid spott? Tror du typ Multisar/brevisar kan äta upp dem?
Snäcklekare håller sig oftast i sitt område bland snäckorna och troffarna släpper ut sina yngel bland stenar, skrevor o.s.v.
Har man nu en sådan fiskbesättning kan jag tänka mig att en hel del troffeyngel klarar sig galant.
I mitt kar, där det fullkomligt vimlar av jaktsugna och yngelhungriga Jullar och Gracilisar i varenda stenskreva har nog inte så många, om ens några, troffeyngel någon större chans att bli så gamla.
Jag hade faktiskt tänkt att ha några Compressiceps ändå, efter omgörningen - dom är sketafräna tycker jag!
Edit; här är en fin snutt på en T. duboisi med yngel. Dessa är faktiskt ganska så stora och jag tror hon har gått med dessa en tid. En sak man kanske skall kolla upp lite mer noggrannt är den faktiska yngelstorleken vid första spotten - det vore intressant att veta exakt hur stora ynglen är precis när de släpps för första gången - Jag har ju inte haft troffar förut så jag blir lite osäker....
Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 October 2008, 15:08.Kommentar
-
På ett spartanskt enhetligt sätt har jag lust att enbart köra moliro - men Ikola är ju jädrigt snygg också. Det finns dock ett antal andra som är mycket fina, men skall jag blanda får det max bli två sorter.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar