Projekt garage blir akvarierum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

Och i odlingsrummet så håller jag på att bygga en ställning för 2 st 253 literskar. Hade dock räknat fel på virkesåtgången så jag måste iväg och köpa en 2"4 på 135 cm.
    Bifogade filer
    Mvh Peter

Kommentar

• Långås
      • December 2005
      • 1368

Halloj alla smygisar. Tänkte bara påminna om att tråden inte är read only
      Kommentarer och tips är alltid kul!
      Mvh Peter

Kommentar

• Amaro
        • January 2007
        • 1709

ojj ojj man börjar nu få en bild av hur stort ditt projekt verkligen är och hur grymt snyggt det kommer bli =)

har du funderat något på inredningen av dina kar då? eller fiskarna du ska ha i dem? *nyfiken* ska du ha något växtkar??

Hade jag personligen gjort något likande så skulle jag se till att ha ett akvarium jag lagt ner mest tid på, satsa extra på ett av dem med andra ord och göra den riktigt grym så man bara tappar hakan. du verkar besitta mycket kunskap, du borde enligt mig slutligen centrera all kunskap du har på ett projekt i projektet if u know what i mean =) bygga upp ett akvarium som verkligen verkligen gör dig stolt

man önskar att man skulle vara där och hjälpa till. man skulle lära sig ett och annat av dig mr handyman

på tal om att lära sig ett och annat.. har ett 112 liters kar jag måste fixa ställning till. hade tänkt mig en träställning av något slag, är dock nervös gällande "bärandet" av materialet. alltså om materialet pallar med tyngden. några ideer på konstruktion och material??? om du kan hjälpa mig med detta vore det jätte snällt (akvariet står för nuvarande på golvet *skäms*)
        skulle också uppskatta om du kunde vara riktigt tydlig med informationen så jag inte missuppfattar eller saknar nå information (förstår dig om du inte har tid)

lycka till i fortsättningen och fortsätt documentera det du gjort på denna tråd =)

YOU heard the guy people. this aint a read only !
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Långås
          • December 2005
          • 1368

Ursprungligen postat av Amaro
          ojj ojj man börjar nu få en bild av hur stort ditt projekt verkligen är och hur grymt snyggt det kommer bli =)

har du funderat något på inredningen av dina kar då? eller fiskarna du ska ha i dem? *nyfiken* ska du ha något växtkar??
          Blir malawi och lite malar till att börja med. Sedan är 4-5 små räkkar planerade men där måste jag läsa på mer först innan jag drar igång.

Hade jag personligen gjort något likande så skulle jag se till att ha ett akvarium jag lagt ner mest tid på, satsa extra på ett av dem med andra ord och göra den riktigt grym så man bara tappar hakan. du verkar besitta mycket kunskap, du borde enligt mig slutligen centrera all kunskap du har på ett projekt i projektet if u know what i mean =) bygga upp ett akvarium som verkligen verkligen gör dig stolt
          Det är säkerligen en riktigt bra ide men jag kommer att börja med att försöka göra nästan alla kar helt okey att se på. Gillar inte kar utan inredning som bara är till för odling. Då tycker jag hellre att man får ta den extra tiden när det kommer till att fånga tuggande honor och liknande.

man önskar att man skulle vara där och hjälpa till. man skulle lära sig ett och annat av dig mr handyman
          Hade önskat att du hade varit det eftersom jag varesäg är speciellt händig eller har så mycket tid över till detta projekt

på tal om att lära sig ett och annat.. har ett 112 liters kar jag måste fixa ställning till. hade tänkt mig en träställning av något slag, är dock nervös gällande "bärandet" av materialet. alltså om materialet pallar med tyngden. några ideer på konstruktion och material??? om du kan hjälpa mig med detta vore det jätte snällt (akvariet står för nuvarande på golvet *skäms*)
          skulle också uppskatta om du kunde vara riktigt tydlig med informationen så jag inte missuppfattar eller saknar nå information (förstår dig om du inte har tid)
          Trä är jättestarkt så det behöver du inte vara orolig över. Kör du med 95x45mm så kommer det hålla och även finnas stor säkerhetsmarginal. Har för mig att jag skall ha lite sparade länkar om bänkbygge, återkommer med det.
          lycka till i fortsättningen och fortsätt documentera det du gjort på denna tråd =)
          Det skall jag, tack för peppningen
          Mvh Peter

Kommentar

• PatrikAson
            • January 2007
            • 11

det verkar som det blir ett coolt bygge!

Kommentar

• PeterPan
              • November 2006
              • 89

Långås

Kommer du ha CO2 i dina akvarium? Och hur gör du isf för att berika dem alla med CO2, har du olika CO2-system för alla enskilda akvarium?

Kommentar

• Långås
                • December 2005
                • 1368

Ursprungligen postat av PeterPan
                Långås

Kommer du ha CO2 i dina akvarium? Och hur gör du isf för att berika dem alla med CO2, har du olika CO2-system för alla enskilda akvarium?
                Hallo, snyggt namn

Jag har inga planer på att köra CO2. Måste erkänna att jag idag inte har en enda växt i mina kar, mest för att jag personligen inte tycker det behövs i riftlakekar och dels för att jag aldrig har lyckats särkilt bra i mina försök med växter . En annan sak som som talar emot att köra växtkar är att det ljus som krävs för att växterna skall trivas blir väldigt dyrt i elkostnad när man har många akvarium.
                Mvh Peter

Kommentar

• MrFisk
                  • June 2004
                  • 250

Ursprungligen postat av Långås
                  Halloj alla smygisar. Tänkte bara påminna om att tråden inte är read only
                  Kommentarer och tips är alltid kul!
                  Oj trodde tråden var read only
                  Var inne och kollade den men hade inte tid och skriva nåt.

Detta ser riktigt bra ut. Riktigt avundsjuk då jag inte kommit så långt med mitt bygge utan håller fortfarande med att isolera och fixa. Har lagt in en del nya bilder på http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...68&gid=1028061

Hur stort är akvarierummet och hur många kar planerar du att ha där?
                  Jag är sugen på tips och idéer så kanske jag kan lära mig av dina misstag om du nu har gjort nåra
                  Experience is the thing that you get just after you needed it.
                  Zoonen

Kommentar

• Långås
                    • December 2005
                    • 1368

Ursprungligen postat av MrFisk
                    Oj trodde tråden var read only
                    Var inne och kollade den men hade inte tid och skriva nåt.

Detta ser riktigt bra ut. Riktigt avundsjuk då jag inte kommit så långt med mitt bygge utan håller fortfarande med att isolera och fixa. Har lagt in en del nya bilder på http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...68&gid=1028061

Hur stort är akvarierummet och hur många kar planerar du att ha där?
                    Jag är sugen på tips och idéer så kanske jag kan lära mig av dina misstag om du nu har gjort nåra
                    Det är cirka 11 kvm. I min skiss på ett fullt rum så har jag 1*375 + 4*253 + 6*152 + 4*54. Men detta är inte något mål i sig att knöka in så mycket kar som möjligt utan jag tar det i den takt som jag tycker är kul.

Jag har gjort ett antal misstag men det beror bara på att jag inte är snickare. Så där tror jag inte du har så mycket att lära. Så mitt enda råd är nog att ta det lungt och göra det i den takt man tycker är kul och i den takt man kan göra det ordetligt.
                    Mvh Peter

Kommentar

• MrFisk
                      • June 2004
                      • 250

ok då är det i princip lika stort som mitt blivanade akvarierum (12kvm). Nej jag tar det verkligen lugnt men mest för att jag inte haft så mycket tid att jobba med det. Jag kommer att starta med ett par 375l och nåra 120-150l sen får jag se hur det utveckalar sig.
                      Experience is the thing that you get just after you needed it.
                      Zoonen

Kommentar

• Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

hehe okej låter nice väntar på de där länkarna om du hittar dem=)
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Långås
                          • December 2005
                          • 1368

hehe okej låter nice väntar på de där länkarna om du hittar dem=)
                          Kollade igenom mina länkar men där fanns bara info om hur man byggde ställningar med flera akvarium på höjden (kan undra varför )

Men en sökning på "DIY aquarium stand" ger en jäkla massa träffar. Bara att välja en design du gillar.
                          Mvh Peter

Kommentar

• Långås
                            • December 2005
                            • 1368

Å så var ställningen för 2 st 253litare klar och målad en vända.
                            Bifogade filer
                            Mvh Peter

Kommentar

• fifi
                              • August 2006
                              • 695

*ryyyys* Oj vad avundsjuk jag är..

Ser jättesnyggt ut och vad roligt att du har möjlighet att bygga ett eget akvarierum. Vill jag med ha! Lite problematiskt bara eftersom jag bara har ett rum..

Ska du ha automatiska eller manuella vattenbyten?
                              Manuella tar ju en jäkla tid, men det ger visserligen gott om tid att spana på fiskarna och se till att alla ser bra ut och allting annat i karet.

Är verkligen sugen på ställningar på något vänster så jag kan klämma in fler och större kar. Har ju 6 stycken men jag vill ha fler Och alla "platser" är ju tagna så det är bara på höjden kvar kan man säga..

Men - grattis och kämpa på!
                              mvh
                              Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Långås
                                • December 2005
                                • 1368

Ursprungligen postat av fifi
                                Ska du ha automatiska eller manuella vattenbyten?
                                Manuella tar ju en jäkla tid, men det ger visserligen gott om tid att spana på fiskarna och se till att alla ser bra ut och allting annat i karet.
                                Blir nog något mellanting till att börja med. Iden är att jag skall ha fast monterad utrustning för att tömma alla kar. Med den skall man genom att vrida på några kranar tömma alla kar på en gång (eller iaf ett antal i taget). Sedan blir det nog normal påfyllning till att börja med.

Men frågan om vattenbyten är nog ganska viktig. Vill nog till att få till en smart lösning om man inte skall tröttna på att ha många kar igång. Och börjar man tröttna är det lätt att slarva.
                                Mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...