Projekt garage blir akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    Projekt garage blir akvarierum

    Då är det då dags för mitt största projekt i den akvaristiska hobbyn, ett helt rum skall tillägnas akvariehobbyn. Måste säga att jag inte riktigt förstår varför jag inte gjort detta innan.

    Bakgrunden är att jag i nuläget har 6 stycken akvarium (375, 112, 112, 54, 54, 54) men jag känner att jag vill ha ett antal till i storleken 100 - 300 liter. Inne i huset är det stopp, där får endast 375 litarn befinna sig och frugan hade nog helst sett att den försvann också. Och i pannrummet där de andra står får det helt enkelt inte plats fler akvarium. Lösningen på detta problem är helt enkelt att ta ett av garagen (har cirka 80 kvm) som är inbyggda i huset och dela av det i två delar. En del som får bli vedbod/förråd och den andra delen får bli akvarierum.

    För att fortfarande ha tillräcklig förrådsplats kommer akvarierummet bli 3 x 4m, alltså 12 kvm. Jag räknar med att detta skall räcka ett bra tag.

    Nu skulle man ju helst vilja åka och handla akvarium, bakgrunder, pumpar och fisk direkt men riktigt så enkelt är det inte. Innan jag ens funderar på att bära in ett akvarie i rummet så skall följande göras (listan kommer troligtvis att utökas efter hand):

    1. Måla om taket vitt (är ganska sunkigt idag)
    2. Måla om väggarna i vitt (eftersom det varit vedskul är det rätt fult)
    3. Sätta upp en isolerad mellanvägg med dörr(har aldrig gjort något sådant innan )
    4. Dra ut två stycken elslingor, en för ljus och en för pumpar/doppvärmare
    5. Köpa någon slags byrå för förvaring av mat, literatur mm.
    6. Bygga en ställning för 2 stycken 253 literskar (125x45x45cm)

    Jag har insett att projektet kommer att ta tid. Jag hoppas att ha rummet klart så att jag kan börja bygga ställningar under julledigheten. Men den som lever får se.

    Målet är att få in cirka 2000 liter vatten här i akvarium mellan 50-300 liter. Det som kommer att simma i akvariumen är troligvis afrikanska ciklider, då med fokus på Malawisjön men även en del Tanganyikasjön och kanske även något västafrikakar. Sen får man väl följa trenden och sätta upp några mindre räkkar också, har varit sugen på det länge.

    Jaja, då var tråden skapad och här skall ni förhoppningvis kunda följa utvecklingen och få en hel del bilder ifrån bygget. Jag kommer också att använda tråden för att ställa diskutera olika lösningar på diverse småproblem som jag säkerligen kommer att få.

    Har ni tips eller några andra kommentarer så är de varmt välkomna!
    Mvh Peter
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    väldigt roligt med sånna här byggen.. kommer följa tråden med nöje..
    odlar du mycket fisk och säljer eller??
    det borde väl bli en del yngel i alla fall?

    lycka till med bygget
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • JiDDrA
      • September 2006
      • 83

      #3
      Verkar mkt intressant kommer även jag följa tråden minutiöst!

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        odlar du mycket fisk och säljer eller??
        Har ganska nyligen börjat ta vara på yngel och föda upp, har en del malawi yngel/ungdjur nu. Kommer nog ge bort fisk till nära och kära första hand och försöka sälja/byta det som blir över. Räknar dock inte med några inkomster ifrån hobbyn direkt. Kan jag byta till mig lite nya avelsdjur eller foder så är det helt ok för mig.

        Ursprungligen postat av andreassofus
        lycka till med bygget
        Tack!
        Mvh Peter

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          nej det är nog svårt o bli rik på fiskodling
          men det är kul ändå när det blir yngel.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Mycket trevligt projekt Långås, det ska bli intresant att följa ditt bygge framöver.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • rent vatten
              • April 2005
              • 1061

              #7
              Jag själv är i en liknande situvation.7kar på mellan 27L till 500L. Har bara ett 240L och ett 60L i bostaden.Resten är i förrådet.

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Jag själv är i en liknande situvation.7kar på mellan 27L till 500L. Har bara ett 240L och ett 60L i bostaden.Resten är i förrådet.
                Har du några bilder ifrån ditt förråd? Några tips eller "så skulle jag inte gjort" ifrån när du fixade till ditt förråd?
                Mvh Peter

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Bilder finns på min zoonen.tips är att tillägsisolera bra.Så du inte får dyra el-kostnader.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Har alla mina i gäststugan.Det du ska tänka på är värmen det är ju inte som stugan som man kan lättare kontrolera.och sen om där är ett fönster så hade jag täckt dem med frigolit,det har jag gjort mycket för värmen och att där inte ska komma in dagsljus.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Långås
                      • December 2005
                      • 1368

                      #11
                      Jo att få ner elkostnaden är viktigt. Jag har ju lite tur eftersom garaget redan är isolerat (garaget ligger i undervåningen på vårat hus så det är isolerat på samma sätt som resten av huset. Dock så är isoleringen i carporten dålig och därför kommer jag att isolera mellanväggen jag sätter upp.

                      Sedan så ligger akvarierummet vägg i vägg med pannrummet där det ofta är rejält varmt. Så att lämna dörren på glänt där när man eldar med ved hoppas jag göra att jag får cirka 23-25 graders lufttemperatur. När man inte eldar så kommer ju tyvärr tempen sjunka till 18-20 grader.

                      Eftersom jag har 1400 liter 70gradit vatten cirka 2m ifrån akvarierummet skulle jag ju vilja kunna sätta in ett vattenelement och en termostat som håller 25 grader konstant (eller hur varmt man nu behöver för att få 25 grader i akvariumen). Men jag antar att detta vore en ganska stort (och dyrt) projekt att fixa.
                      Senast redigerad av Långås; 06 November 2006, 12:56.
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • Långås
                        • December 2005
                        • 1368

                        #12
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Bilder finns på min zoonen.tips är att tillägsisolera bra.Så du inte får dyra el-kostnader.
                        Japp hittade dina bilder nu. Ser att du kör med blå filtermatta i "kvartscirkel". Tycker du att detta funkar bra? Kör du 5cm tjock matta? Kan man ha doppvärmare innanför mattan också?
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • MrFisk
                          • June 2004
                          • 250

                          #13
                          Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
                          Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
                          1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
                          2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
                          3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig
                          4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
                          5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra

                          Lycka till!
                          Experience is the thing that you get just after you needed it.
                          Zoonen

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Hur roligt är det att sitta/stå i garaget och se på fiskarna.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Ska man ha odling så är det väll lämpligt att ha det i garage, källare eller dyligt. Inte kul att ha fula odlingskar i vardagsrummet heller....
                              Ska själv ha det i ett rum i källaren om typ 3-5 år när huset är färdigrenoverat...längtar...
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...