Projekt garage blir akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

    #31
    Några tankar ifrån mig:

    Aldrig spånplatta i akvarierum då denna lätt suger åt sig fukt och sväller = inte bra.

    En avfuktare är det bästa, den tar bort fukt + ger värme, dock så kan man behöva ett avlopp, men inte nödvändigt om man har en med vettig behållare, eller så placerar men det en bit upp och ha ett kärl under.
    Fördelen med en avfuktare är att man verkligen sänker fukthalten + att man inte drar in kall luft som behöver värmas + att den kalla luften gör att det blir kondens.
    Självklart behöver man ventilation, men inte så mycket om man har avfuktare (funkar super här).

    Välisolerade väggar och tak.

    Har du vattenburen värme, ja då skulle jag (om det nu behövs att få ett varmare golv) lägga vattenslingor på golvet och flytspackla över dem och sedan klinker och kanske passa på att lägga avlopp då.

    I vårt utbygge blir det gjuten bottenplatta med ett antal avlopp som blir isolerad med 20cm frigolit under, därefter blir det klinker.
    Murade väggar som ska isoleras på utsidan och kakel på insidan.
    Taket blir gjutet då detta ska bli golv på nästa plan.
    Allt ska beläggas med tätskikt enligt gällande normer för badrum.

    Vattenledningar i PEX och kapslade armaturer.
    All fast el i IP57.

    Ytterdörren kommer att vara i Aluminium för att den inte ska bli påverkad av eventuell fukt + tåligare.

    Dock så ligger denna utbyggnad ett tag fram i tiden beroende på andra viktigare projekt, men just nu så ser tankarna ut så här.

    Lycka till.

    //Calle
    www.goc.se

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #32
      I nästa Ciklidblad så har jag skrivit en artikel om hur jag byggde upp mitt akvarierum i garaget. Det är på 12 m2, 3 * 4 meter.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #33
        Fick iaf kört in om en byggaffär idag och köpt regelvirke och isolering. Får se om jag hinner riva ner gammalt gips och börja regla mellanväggen imorgon.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #34
          Ursprungligen postat av admin
          I nästa Ciklidblad så har jag skrivit en artikel om hur jag byggde upp mitt akvarierum i garaget. Det är på 12 m2, 3 * 4 meter.
          Ser jag fram emot. Det jag har sett av det (kommer inte ihåg var jag såg det) så det verkligt seriöst ut.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #35
            Här skyndas det långsamt. Har rivit ner gammalt gips och börjat med mellanväggen. Kastar in en första bild.
            Bifogade filer
            Mvh Peter

            Kommentar

            • MrFisk
              • June 2004
              • 250

              #36
              Ser ju bra ut. Jag har själv rivit ner allt och ska börja regla upp väggen. Jag har lagt upp ett antal bilder på min zoon.

              Experience is the thing that you get just after you needed it.
              Zoonen

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #37
                Hej igen. En IQ-noll fråga: Jag är nästan klar med mellan vägg och all isolering. Nästa steg blir då att sätta upp ångspärr och sedan gipsskivor. Men om jag lägger ångspärren precis under gipsskivorna så kommer jag ju att skruva igenom ångspärren. Är det verkligen så lyckat??
                Mvh Peter

                Kommentar

                • MrFisk
                  • June 2004
                  • 250

                  #38
                  Du får ju skruva gipsen på reglarna. Sen får du tänka på att inte spika/skruva på väggarna hur som helst. Ska du sätta upp nåt på ett ställe där det inte är nån regel så använd gipsplugg
                  Experience is the thing that you get just after you needed it.
                  Zoonen

                  Kommentar

                  • MrFisk
                    • June 2004
                    • 250

                    #39
                    Glömde och säga att plasten skall inte vara spänd utan hänga lite.
                    Experience is the thing that you get just after you needed it.
                    Zoonen

                    Kommentar

                    • Långås
                      • December 2005
                      • 1368

                      #40
                      Och mina frågor angående ångspärr fortsätter. Jag var iväg till byghandeln idag och frågade efter plast till ångspärr. Tjejen jag snackade med såg ut som ett frågetecken och det gjorde säkert jag också. Hon sade att vanligt byggplast har dom men något annat kunde hon inte tänka sig. Sen surfade jag in på byggmax och såg då den här:http://www.byggmax.se/htm/produkt_vi...sp?ProdID=1172. Är det sådan jag skall ha eller går det med vanlig plast?

                      Har iaf blitt klar med isolering idag så nu är nästa steg är ångspärr och sedan på med gipsskivorna (innåt rummet). Sen är det det bara finlir kvar. Skall bli skönt.
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • MaxRobban
                        • August 2006
                        • 1048

                        #41
                        Ska bli spännande att följa detta, det är så skönt att ha ett speciellt utrymme där man kan få hålla på o stöka runt utan att det stör familjefriden. Själv har jag ett akvarium uppe i huset... och så har jag runt 60 stycken i källaren.. men det utrymme jag har är lite trångt och jag har mest små akvaium... jag behöver utöka med akvarium strax över 100 liter.. sakta men säkert smyger jag ut saker i tvättstugan... där är det gott om plats... så nu odlar jag artmeia där , kläcker ägg o liknande.. men jag bara försöker vara smart.. tänker sakta ta över mer plats där.. men planen får inte avslöjas för fort

                        Kommentar

                        • MrFisk
                          • June 2004
                          • 250

                          #42
                          Ursprungligen postat av Långås
                          Och mina frågor angående ångspärr fortsätter. Jag var iväg till byghandeln idag och frågade efter plast till ångspärr. Tjejen jag snackade med såg ut som ett frågetecken och det gjorde säkert jag också. Hon sade att vanligt byggplast har dom men något annat kunde hon inte tänka sig. Sen surfade jag in på byggmax och såg då den här:http://www.byggmax.se/htm/produkt_vi...sp?ProdID=1172. Är det sådan jag skall ha eller går det med vanlig plast?

                          Har iaf blitt klar med isolering idag så nu är nästa steg är ångspärr och sedan på med gipsskivorna (innåt rummet). Sen är det det bara finlir kvar. Skall bli skönt.
                          Det är sånt du ska ha http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=199

                          Kärt barn har många namn: byggplast, byggfolie, ångspärr, diffusionsspärr etc...
                          Experience is the thing that you get just after you needed it.
                          Zoonen

                          Kommentar

                          • Långås
                            • December 2005
                            • 1368

                            #43
                            Ursprungligen postat av admin
                            I nästa Ciklidblad så har jag skrivit en artikel om hur jag byggde upp mitt akvarierum i garaget. Det är på 12 m2, 3 * 4 meter.
                            Har nu läst artikeln och måste säga att ditt rum ser riktigt genomtänkt ut. Har börjat överväga om man skulle ta och fixa med automatiskt vattenbyte ifrån början. Är dock inte sugen på att borra akvarium men har sett alternativa lösningar a la malawijanne.

                            Hoppas iaf kunna få lite tid över nu under julledigheten att fixa. Återkommer med nya bilder om så blir fallet.
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Långås
                              • December 2005
                              • 1368

                              #44
                              Så nu har man kommit lite längre. Isolering klar, ångspärr klar, ny gips uppe och håller på och målar. Blir nog klar med målningen i helgen. Kanske hinner få upp de nyinköpta tak- och golvlisterna också.

                              Beställde också nya akvarium idag. 2 stycken 152 liters (95x40x40) och 1 st 253 liters (125x45x45). De två mindre får jag på måndag.

                              Funderar på om man kan ha tre stycken 152 liters i höjd enligt nedan. Vad tror ni räcker det med 20 cm över akvariet tills nästa regel kommer?

                              (Alla mått är alltså ifrån golvet räknat)

                              Klicka på bilden för större version

Namn: stallning.JPG
Visningar: 1
Storlek: 17,1 KB
ID: 2094401
                              Mvh Peter

                              Kommentar

                              • uffe
                                • January 2002
                                • 865

                                #45
                                jag kan ju svara av egen erfarenhet,på 3 av mina ställningar har jag 12cm mellanrum o det är för litet,på en fjärde ställningen har jag 15cm,funkar ok,
                                på den nya ställningen som jag precis har knackat ihop blir det 20cm,då finns det plats att röra sig,lycka till.
                                // Uffe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...