Projekt garage blir akvarierum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

Jag kör med 3cm tjock ppi- matta. Doppvärmare och cirkulationspumpar finns där bakom.

Kommentar

• Långås
      • December 2005
      • 1368

Ursprungligen postat av MrFisk
      Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
      Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
      1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
      2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
      3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig
      4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
      5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra

Lycka till!
      1. Japp.
      2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?
      3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.
      4. Gäller detta överallt eller endast golv?
      5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?

Tack för dina tips!
      Mvh Peter

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av Långås
        1. Japp.
        2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?
        3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.
        4. Gäller detta överallt eller endast golv?
        5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?

Tack för dina tips!
        Lägga frigolit och spånplatta och sen lägga klinker kan man inte göra då blir golvet rörligt och då sprickor plattorna.Kallt är det alltid på betonggolv förutom om du har värmeslinger,jag har samma problem men till skillnad från mitt golv och ditt golv är att jag har en liten torpargrund som är kallt under.Det har jag löst genom att lägga spånskivor i hela golvet och sen därefter akvariumen,men det är ju inte precis så karen står direkt på golven så kallt golv är ju inte det stora problemet.Men som är viktigt är att sätta in en paxfläkt för fuktens skull.Så här ser det ut i min gäststuga där är några kar till som inte fick plats på bilden.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Patrik Steen; 06 November 2006, 18:31.
        Mvh.Patrik

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
          Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
          1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
          2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
          3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig
          4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
          5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra

Lycka till!
          Det bästa man kan göra är som du sa en avfuktare problemet är att den lär bli full direkt och sen om man inte har ett avlopp som man kan koppla en slang från det är det värdelöst så en paxfläkt är det bästa.Sen med vattnet kan man ta en slang ut genom rutan om man nu har tillgång till det och sen slang ifrån köket exempelvis när man ska tillföta vatten så har jag gjort sen kan man skruva fast frigolit under innetaket praktisk lösning för att inte fukten ska gå igenom det som blir kvar sköter fläkten.
          Senast redigerad av Patrik Steen; 06 November 2006, 18:30.
          Mvh.Patrik

Kommentar

• Långås
            • December 2005
            • 1368

Vet ni hur stor skillnad det skall vara för att fuktvandring skall vara ett problem? Jag tror att det blir cirka 5-10 plusgrader som kallast på den kalla sidan och då kanske 25 på den varma.

Tanken jag hade var att helt enkelt regla upp en vägg och köra gips - isolering - gips. Samma sätt med dörren, inte snyggast men enkelt. Om man skall ha ångspärr, var ligger den då?
            Mvh Peter

Kommentar

• Långås
              • December 2005
              • 1368

Ursprungligen postat av stene
              Lägga frigolit och spånplatta och sen lägga klinker kan man inte göra då blir golvet rörligt och då sprickor plattorna.
              Det bör väl gå bra om kan kör reglar var 30:e eller 60:e centimeter och isolering emellan??? Så byggdes väl de flesta flytande golv på 90 talet om jag inte har helt fel för mig. Men jag skall snacka med han som har byggt huset för att få lite råd om det.
              Mvh Peter

Kommentar

• Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

Det bör väl gå bra om kan kör reglar var 30:e eller 60:e centimeter och isolering emellan??? Så byggdes väl de flesta flytande golv på 90 talet om jag inte har helt fel för mig. Men jag skall snacka med han som har byggt huset för att få lite råd om det.
                Det går om du flyter ovanför det ja inte annars och sen lägger klinker så har jag gjort i mitt badrum och hall där var bara spånskivor,då fick jag flyta 20 mm för att jag skulle lägga klinker.
                Mvh.Patrik

Kommentar

• Långås
                  • December 2005
                  • 1368

Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.

Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?

Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?
                  Mvh Peter

Kommentar

• MrFisk
                    • June 2004
                    • 250

Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.

Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?

Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?
                    Åmgspärr skall sitta närmast den varma sidan. Alltså i ditt fall skall den sitta under tex. gipsen i ditt akvarierum. Tanken är att ditt akvarierum med mycket fukt skall vara tät så inte vattenånga tränger sig in i andra delar av byggnaden.

Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.
                    Experience is the thing that you get just after you needed it.
                    Zoonen

Kommentar

• MrFisk
                      • June 2004
                      • 250

Glömde och säga att när ångan tränger sig ut från akvarierummet som är varmt ut till ett annat utrymme som är kallt så kommer ångan att kondensera vilket kan leda till fukt/mögel skador. Så det är väldigt viktigt att plasten är tät.
                      Zoonen

Kommentar

• Långås
                        • December 2005
                        • 1368

Åmgspärr skall sitta närmast den varma sidan. Alltså i ditt fall skall den sitta under tex. gipsen i ditt akvarierum. Tanken är att ditt akvarierum med mycket fukt skall vara tät så inte vattenånga tränger sig in i andra delar av byggnaden.

Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.
                        Menar du då alltså att jag borde sätta ny gips med ångspärr på alla 4 väggar (orolig)?

Hur gör man med dörren. Blir väl aldrig helt tätt?
                        Mvh Peter

Kommentar

• MrFisk
                          • June 2004
                          • 250

Menar du då alltså att jag borde sätta ny gips med ångspärr på alla 4 väggar (orolig)?
                          Är garaget isolerat enligt konstens alla regler så ska det finnas ångspärr under väggbeklädnaden (gipsskivor). Ska du sätta upp en ny vägg som delar utrymmet till två där det ena är varmt och det andra är kallt så bör du sätta upp ångspärr närmast den varma sidan dessutom så bör du överlappa med den gamla ångspärren med 25-30cm och tejpa skarverna. Detta gäller både i väggar och tak. Saknas det ångspärr så kan jag nästan lova att du kommer att få problem med fukt/mögel.

Hur gör man med dörren. Blir väl aldrig helt tätt?
                          Det blir ju aldrig 100% tät nånstans men ju större temp skillnad desto tätare bör det vara. Jag kommer själv att sätta upp en vägg som delar mitt garage men jag kommer inte att sätta upp en dörr i den väggen utan dörren kommer att vara mot gården istället.
                          Zoonen

Kommentar

• peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

Du kanske kunde kika på hur man bygger badrum. Det känns som att det är det rum i huset som kommer närmast ett odlingsrum i klimat. Varför klinkers föresten, du kan ju köra plastgolv och våtrumstapet i stället.
                            En ytterligare idé kan ju vara att installera en golvbrunn med avlopp som bara leder ut genom väggen. Kan vara praktiskt om olyckan är framme.

Kommentar

• Långås
                              • December 2005
                              • 1368

Tack så mycket för era svar. Kommer nog ta hit han som byggt huset, han vet ju vad han gjort och vad han tror behöver göras. Han byggde huset till sig själv för ett antal år sedan och när jag frågat om andra saker så har jag fått väldigt precisa svar så har verkar ha gott minne.
                              Mvh Peter

Kommentar

• Långås
                                • December 2005
                                • 1368

Huja vad sakta det går. Har bara fått målat klart taket. Sedan har jag märkt att en till av väggarna (innervägg mot andra garaget) inte är isolerad så det blir till att riva ner gipset där också och isolera och ångspärra.

Förhoppningsvis skall jag komma iväg och köpa byggmaterial nästa helg. Längtar rejält tills den dag när man kan åka iväg och köpa första karet...
                                Mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...