Jag kör med 3cm tjock ppi- matta. Doppvärmare och cirkulationspumpar finns där bakom.
Projekt garage blir akvarierum
Kollaps
X
-
-
Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig
4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra
Lycka till!
2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?
3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.
4. Gäller detta överallt eller endast golv?
5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?
Tack för dina tips!Mvh Peter
Kommentar
-
1. Japp.
2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?
3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.
4. Gäller detta överallt eller endast golv?
5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?
Tack för dina tips!Senast redigerad av Patrik Steen; 06 November 2006, 18:31.Mvh.PatrikKommentar
-
Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig
4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra
Lycka till!Senast redigerad av Patrik Steen; 06 November 2006, 18:30.Mvh.PatrikKommentar
-
Tanken jag hade var att helt enkelt regla upp en vägg och köra gips - isolering - gips. Samma sätt med dörren, inte snyggast men enkelt. Om man skall ha ångspärr, var ligger den då?Mvh Peter
Kommentar
-
Det bör väl gå bra om kan kör reglar var 30:e eller 60:e centimeter och isolering emellan??? Så byggdes väl de flesta flytande golv på 90 talet om jag inte har helt fel för mig. Men jag skall snacka med han som har byggt huset för att få lite råd om det.Mvh Peter
Kommentar
-
Mvh.PatrikKommentar
-
Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.
Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?
Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?Mvh Peter
Kommentar
-
Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.
Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?
Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?
Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.Experience is the thing that you get just after you needed it.
ZoonenKommentar
-
Glömde och säga att när ångan tränger sig ut från akvarierummet som är varmt ut till ett annat utrymme som är kallt så kommer ångan att kondensera vilket kan leda till fukt/mögel skador. Så det är väldigt viktigt att plasten är tät.Experience is the thing that you get just after you needed it.
ZoonenKommentar
-
Åmgspärr skall sitta närmast den varma sidan. Alltså i ditt fall skall den sitta under tex. gipsen i ditt akvarierum. Tanken är att ditt akvarierum med mycket fukt skall vara tät så inte vattenånga tränger sig in i andra delar av byggnaden.
Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.
Hur gör man med dörren. Blir väl aldrig helt tätt?Mvh Peter
Kommentar
-
Det blir ju aldrig 100% tät nånstans men ju större temp skillnad desto tätare bör det vara. Jag kommer själv att sätta upp en vägg som delar mitt garage men jag kommer inte att sätta upp en dörr i den väggen utan dörren kommer att vara mot gården istället.Experience is the thing that you get just after you needed it.
ZoonenKommentar
-
Du kanske kunde kika på hur man bygger badrum. Det känns som att det är det rum i huset som kommer närmast ett odlingsrum i klimat. Varför klinkers föresten, du kan ju köra plastgolv och våtrumstapet i stället.
En ytterligare idé kan ju vara att installera en golvbrunn med avlopp som bara leder ut genom väggen. Kan vara praktiskt om olyckan är framme.Kommentar
-
Tack så mycket för era svar. Kommer nog ta hit han som byggt huset, han vet ju vad han gjort och vad han tror behöver göras. Han byggde huset till sig själv för ett antal år sedan och när jag frågat om andra saker så har jag fått väldigt precisa svar så har verkar ha gott minne.Mvh Peter
Kommentar
-
Huja vad sakta det går. Har bara fått målat klart taket. Sedan har jag märkt att en till av väggarna (innervägg mot andra garaget) inte är isolerad så det blir till att riva ner gipset där också och isolera och ångspärra.
Förhoppningsvis skall jag komma iväg och köpa byggmaterial nästa helg. Längtar rejält tills den dag när man kan åka iväg och köpa första karet...Mvh Peter
Kommentar
Kommentar