Padd-Paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Padd-Paludarium

    Tänkte att jag får börja tråden nu eftersom projektet börjar närma sig sitt slut.
    Bilder från hela processen finns så ni missar inget ändå.

    Har ett kar hemma med en Graptemys pseudogeographica kohni (Kartsköldpadda), men eftersom paddan är lite för förtjust i vegetabilisk kost så blir det svårt med växter i karet. Tanken slog mig då att bygga uppåt över vattnet istället.

    Med hjälp av lite frigolit, fogskum mm, så har jag byggt upp en "klippa" som ligger uppepå karet och bara delvis sticker ner i karet.

    Vatten pumpas upp högst upp på klippan och passerar via lite "inbyggda" slangar olika planterings krukor på vägen ner.

    Bilder och mer beskrivning kommer innom kort.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Låter intressant... Hoppas att bilderna kommer snart!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Låter nog mer intressant än vad det igenligen är, men bilder kommer
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Zeraphia
        • July 2006
        • 142

        #4
        Åh, det låter riktigt läckert! Har själv funderat i liknande banor vad gäller grodor, hoppas på mycket inspiration nu
        ________________________________________________
        Man slutar inte leka för att man blir gammal -
        man blir gammal för att man slutar leka!


        www.villemo.com

        50 liter SA (sonens miniakvarium)
        205 liter Asien

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jaha, var ju tänkt att det skulle komma bilder i dag då projektet blev "klart" i går, men....

          Eftersom jag är jävulskap personifierad så...

          Det visade sig att konstruktionen läcker och eftersom den står uppe på karet så blir det altså vatten på fel ställe om man säger så.
          Det mer eller mindre omöjligt att täta mtp hur det ser ut, vattnet rinner inuti konstruktionen och läcker ut på baksidan.
          Men kan det jävlas mer så, va f*n, jag gör om det hela med start i dag och lägger upp bilder vart efter projektet fortskrider.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Då har jag börjat om från början då. Kommer väl någon bild i kväll på "grund stommen"
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Dåså, lite bilder på paddkaret innan paludarium-modd och en bild på grundstommen till påbyggnaden (ligger upp och ner).
              Bifogade filer
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det blev lite mer gjort idag.
                Synd att man har torktider att tänka på innan man kan fortsätta.
                Nu kan man börja ana hur vattnet ska ta sig ner i karet.
                Bifogade filer
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • akan
                  • August 2005
                  • 629

                  #9
                  jag kan ha fel, men är inte fogskum rätt så giftigt?

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Nej det vill jag påstå att det inte är (bara så där utan underlag )
                    Kanske innan det härdat, men inte sen.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jaha, dags för mer bilder, har hänt lite sedan sist.
                      Fogskummet har kommit på plats och formats, även fixen med iblandat färgpigment. Lite småjusteringar med fixet återstår sen ska det väl i det närmaste vara klart.
                      Bifogade filer
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • fabiaRS
                        • November 2005
                        • 193

                        #12
                        det där ser ju jäkligt bra ut..synd att det läcker bara

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av fabiaRS
                          det där ser ju jäkligt bra ut..synd att det läcker bara
                          Det här är den nya så jag hoppas att den inte också läcker.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • fabiaRS
                            • November 2005
                            • 193

                            #14
                            aha..ja det får vi hoppas å så väntar vi på flera bilder

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Det blir tyvärr inga fler bilder, även denna knstruktion läckte. Jag har nu insett att frigolit och fogskum är omöjligt att få tätt. Jag får se hur och när jag gör ett sista försök. Antar att jag får se till att ha en glas konstruktion att utgå i från för att det ska bli tätt.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...