Akvarium & Regnskogs terrarium i ett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Akvarium & Regnskogs terrarium i ett?

    Juwel Vision 260, akvarium och regnskogs terrarium..?

    Är lite sugen på att bygga i ordning ett regnskogs terrarium, men har fått stopp av tjejen, det räcker med 2 akvarium säger hon, annars får jag göra mig av med nått av dom.. Men det vill jag ju så klart inte..

    Har lite planer på att kombinera ett av dom till både och.. Har sett att nån planerat nått liknande..

    Men jag tänkte göra det med ett juwel vision akvarium, nått som skulle vara möjligt måntro??

    Kan försöka förklara hur jag hade tänkt mig, ska göra iordning en skiss sen så kanske man förstår bättre om det låter krångligt..

    Tänkte ialf typ så här:

    Halvvägs ner i akvariumet, så skulle man bygga som ett "tak", som går på halva längden, som en halvbotten, halvvägs ner. I det på sidan, tänkte jag ha som akvarium, med fiskar, och under själva "hyllan", så kanske en massa stenar och kraftig cirkulation o ha tex olika L-malar, (men dock där under så kommer det ju inget ljus, om man nu inte kan lösa det på något sätt, men vet ej hur), men ialf.. Sen i den övre halvan, ha en del tropiska växter och ev. pilgifts grodor, som har fri tillgång till vattnet i andra halvan så att säga.. Skulle gärna ha ett vattenfall i ena hörnet, som rinner längs "regnskogs" botten, ner till akvarie vattnet..

    Kanske är svårt att förstå hur jag menar, svårt o förklara också, men hoppas att ni förstår tanken..

    Tror ni att det skulle gå att genomföra något sådant, och hur tror ni att det skulle se ut? Kanske är genomförbart men skulle se för taskigt ut sen.. vet inte.. Kanske ni vet, eller tror?

    Och om man har ett heltäckt akvarium, men bara hälften med vatten, hur stor tror ni luftfuktigheten skulle bli i luften över vattnet? Tillräcklig för att hålla allt fuktigt som i en regnskog, eller skulle man behöva nån sort regnsystem?

    Ska försöka att göra iordning en ritning, så kanske det är lättare o förstå hur jag hade tänkt..

    Tar gärna emot tips, ideér om hur man skulle kunna genomföra det, om det ens är möjligt?

    Vad tror ni? Tacksam för alla tips och ideér som sagt.. Och om det skulle vara möjligt, så för den som är intresserad, kan jag ta kort under "byggandets" gång sen, och på slut resultatet, så får vi se vad det blir av det

    Man kanske inte ens kan ha pilgiftsgrodor och vanliga akvarie fiskar i samma burk eller?

    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    Lite inspiration....



    http://www.aquariumdesigngroup.com under gallery vivarium
    /Johan

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Vad jag förstått så är pilgiftsgrodor inte särskilt duktiga på att simma så en djup "sjö" med kraftig cirkulation för dina L-malar är nog ingen bra kombination.

      Vad beträffar luftfuktighet i ett regnskogsterrarie så behöver det nog sprutas flera gånger per dag (antingen manuellt eller med automatik) för att hålla 80-90% luftfuktighet.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Det finns en hel del växter som klarar sig utan duschning, det räcker med fukten som avdunstar från vattenytan. Exempel är klätterfikus (F. pumila), åderblad (Fittonia) och javaormbunke (om den får stå riktigt nära vattenytan). En budgetvariant är att strunta i landytan, skaffa tandborsthållare i genomskinlig plast med tillhörande sugploppar (t.ex. på Lagerhaus) och plantera i dessa. Javaormbunkar kan man plantera nära ytan på en rot, de växer självmant upp ovanför ytan.

        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Tackar så mkt för länkarna, gav mkt inspiration, och ännu mer "ha begär"

          Spec blackjungle länken, f*n va snyggt det var =)

          Blir lätt nästa projekt.. Men vet någon om alla växter som är med tex. där, om dom går o få tag på i sverige?
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • jower
            • December 2002
            • 472

            #6
            kolla även på www.dusk.se där kan du få tag på mkt till ditt projekt... växter med

            edit: www.vivaria.nl , som jag länkat till innan, säljer växter i mängder. Har för mig dom skickar till sverige med.
            Senast redigerad av jower; 12 May 2006, 08:49.
            /Johan

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #7
              Okey, perfekt

              Riktigt trevligt!! Nu är det bara skaffa som gäller!!

              Tackar så mkt för tipsen.. Återkommer med bilder om det är intressant när bygget börjar!



              Men det blir nybygge som gäller, har kvar juwel akvariumet som det är tror jag.. Eller får se, annars blir det ett vivarium, men då kanske man måste ha öppet fram? Får se, ett hörn vivarium skulle inte vara fel
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              Arbetssätt...