50x50x50 kub i väggen i köket projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

50x50x50 kub i väggen i köket projekt

Jag är påväg att starta upp en 50x50x50 kub men det kommer ta lite tid för jag ska bygga in den i en garderob så att det blir ett vägg akvarium i köket.
    Jag köpte kuben idag på a-lagret för 700 med svarta siliconkanter.
    Jag har tänkt mig att sköta allt från mitt sovrum där garderobsdörren är och sedan ha en helt ren vägg på framsidan den som vätter mot köket.
    Jag ska foto dokumentera bygget tänkte jag.

Först blir det att bygga ett fundament/stativ som karet ska stå på.
    Tips idéer?
    Själv funderar jag på tjocka skivor typ spånplattor som går från golvet upp till den hjöd karet ska stå på.
    ovan på kanterna på spånskivorna som blir tre st ska det ligga en platta som karet tår på.
    Sen undrar jag om det räcker med en liten ventil till garderoben som redan sitter där.
    Det är en 1 centimter hög och 20 centimeter lång springa precis över garderobsdörren.
    Vad tror ni?
    Belysningen kommer bli spottar och ett lysrör som kan tändas vid behov som vid rengörning mm.

Jag funderar på svart plast film som bakgrund och på sidorna vilket jag tycker skapar ett djup i karet eller en synvilla att man inte ser baksidan.
    Sen tror jag att jag ska ha strandgrus/sand i lite blandade storlekar samt en stor rot som går från botten och en liten bit över ytan.
    Vissa bitar av botten kommer skuggas av roten för den kommer ligga snett från ena framsidan upp mot den motsvarande övre baksidan.
    Sen blir det växter och svartvatten.
    Mycket sera morena! *S*
    Fiskar är ännu inte bestämt men eventuellt ett lekpar f1 scalare och bolivianska fjärilsciklider.

Det kliar verkligen i fingrarna!
    Och i framtiden kommer det bli betydligt roligare att laga mat! *S*
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

Ursprungligen postat av Lucas_no1
    Jag är påväg att starta upp en 50x50x50 kub men det kommer ta lite tid för jag ska bygga in den i en garderob så att det blir ett vägg akvarium i köket.
    Jag köpte kuben idag på a-lagret för 700 med svarta siliconkanter.
    Jag har tänkt mig att sköta allt från mitt sovrum där garderobsdörren är och sedan ha en helt ren vägg på framsidan den som vätter mot köket.
    Jag ska foto dokumentera bygget tänkte jag.

Tips idéer?
    Själv funderar jag på tjocka skivor typ spånplattor som går från golvet upp till den hjöd karet ska stå på.
    ovan på kanterna på spånskivorna som blir tre st ska det ligga en platta som karet tår på.
    Sen undrar jag om det räcker med en liten ventil till garderoben som redan sitter där.
    Det är en 1 centimter hög och 20 centimeter lång springa precis över garderobsdörren.
    Vad tror ni?
    Belysningen kommer bli spottar och ett lysrör som kan tändas vid behov som vid rengörning mm.

Jag funderar på svart plast film som bakgrund och på sidorna vilket jag tycker skapar ett djup i karet eller en synvilla att man inte ser baksidan.
    Sen tror jag att jag ska ha strandgrus/sand i lite blandade storlekar samt en stor rot som går från botten och en liten bit över ytan.
    Vissa bitar av botten kommer skuggas av roten för den kommer ligga snett från ena framsidan upp mot den motsvarande övre baksidan.
    Mycket sera morena! *S*
    Fiskar är ännu inte bestämt men eventuellt ett lekpar f1 scalare och bolivianska fjärilsciklider.

Det kliar verkligen i fingrarna!
    Och i framtiden kommer det bli betydligt roligare att laga mat! *S*
    Du vet väl att scalarer ska ha minst 200 liters avarium och bla bla och gnäll gnäll

Nej skämt å sido. Det kan bli riktigt snýggt.

Bild dokumentering är ett måste!!

(och det var faktikst ett skämt det där med sclarerna så hugg inte huvet av mig)
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• Lucas_no1

Jo att det var ett skämt de fattade jag men rätt höjd har jag i allafall! *S*
      Självklart kommer det bli bilder men jag tänkte börja plåta när jag börjar med det hela. :-)

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Tips idéer?
        5st 70x70 ben och en platta på med några krysstag mellan benen.
        om du väljer spånskiva så tänk på att dom mer än gärna suger i sej vatten och då försvinner allt vad bärkraft heter.
        välj också nån grövre variant.

är det enda hålet ?
        om ja då räcker det inte, luften kommer ju stå still.
        däremot kan du ta en liten 80mm datorfläkt och sätta mot springan med en liten "konverter" så den passar bättre.
        vill du lira i högre division så att sätta kan du göra ett insug så fläkten suger luft från golvet för ökad cirkulation.

låter vettigt.
        haft svart sopsäck själv bakom akvariet som åkte bort för några dagar sen och nu ser det förj***gt ut när man ser den vita bokhyllan bakom.

Mycket sera morena!
        Istället för morena kan du använda torv.
        har du inte för grovt bottenmaterial kan du kansek lägga torven under.
        annars kan du förbereda vatten i en tunna eller dylikt med torv i.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Lucas_no1

Spån är kanske inte det smartaste men tanken är att skivan som ska ligga på spånskivskanterna ska vara i ett annat material.
          Eventuellt köper jag sånna här skivor som är laminerade som man gör hyllsektioner med i garderober.

Tanken är att jag ska kunna utnyttja delen under akvariumet för att ställa hinkar och slangar mm.

Jag vill ju då hellst slippa massa ben under karet.
          Det är en liten garderob bara 60 bred.
          Bärigheten i att ställa skivor längs de tre väggarna.
          Tre skivor en i framkant och två sidor och sedan lägga en skiva på dessa tre borde hålla fint tycker jag.
          Dessa tre bärande skivor skruvas fast i väggarna.

Jag är dålig på elektriska prylar så måste jag ha ett nätaggregat till en data fläkt eller hur ska jag göra?

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

Spån är kanske inte det smartaste men tanken är att skivan som ska ligga på spånskivskanterna ska vara i ett annat material.
            Eventuellt köper jag sånna här skivor som är laminerade som man gör hyllsektioner med i garderober.
            tänker på mdf ?

Jag är dålig på elektriska prylar så måste jag ha ett nätaggregat till en data fläkt eller hur ska jag göra?
            en del laddare till mobiltelefoner till exempel funkar fint.
            www.clasohlson.se sök på artikelnummer 32-1063
            där kan du även sänka spänningen så fläkten snurrar lite mindre och då låter avsevärt mindre.

Kommentar

• petnym
              • May 2002
              • 5028

Låter som ett intressant projekt... 50x50x50 centimeters-akvarier är perfekta för garderober.... :-)

Fäster man reglarna i garderobens väggar så behövs inte särskilt tjocka reglar... Se bifogad bild på hur jag gjorde:
              Bifogade filer
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Lucas_no1

Nu har bygget kommit igång och jag har ett litet problem.

Jag får inte in lysrörsarmaturer på 18w dom är för breda.
                Jag har bara 58 cm att jobba med.
                15watts armatur går in men surt att köpa två sånna för 250kr st exklusive lysrör.
                Hur är det med spotlights som dessa från ikea?

Kan växter leva i den belysningen eller en kombination av ett 15w och tre spottar?

Har ni andra förslag på belysning till karet?
                Tänk på att det inte får bli för hett då det är i en garderob det står och att måttet ej kan överstiga 58 cm.

Bilder kommer snart men batteriet i kameran dog just.....

Mvh Lucas :-)

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

halogen är rätt ineffektiva när det gäller väter.

kollat på glomat/arcadia lysrörshållare.
                  kanske kan sätta 2st 18 på tvärsan kanse.

Kommentar

• Lucas_no1

Tack Raven!

Har du någon länk där man kan se dessa på bild och kanske lite priser och så?

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

som du ser bygger inte glomat nämnvärt på bredden så de kanske blir 61-62cm med 18w rör och de kanske du får in om du sätter dom lite på sniskan.

annars finns de ju för 14/15w rör också

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Har ni andra förslag på belysning till karet?
                        Tänk på att det inte får bli för hett då det är i en garderob det står och att måttet ej kan överstiga 58 cm.
                        Jag har en liknande setup för mitt räkakvare (lowtech växtkar 50x50x50 cm). De setuper jag provat är: 4x15 W (lysrören ligger på diagonalen) alternativt 2x24W T5 (lite längre än 15W-rören men de får också plats diagonalt). T5:orna är bättre men betydligt dyrare. Jag har också provat köra 2x15 W men det är för lite ljus för de allra flesta växter, även i ett low-tech.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Lucas_no1

Är detta en T5 aramatur?
                          Finns på claes ohlsson...

Lysrörsarmatur. En kompakt armatur som tar liten plats. Kan monteras på vägg, i bokhyllan, underskåp och på andra ställen där det finns ett begränsat utrymme. Upp till 10 st armaturer kan seriekopplas (min 30 mm, max 0,5 m mellan armaturerna). Med strömbrytare. Storlek 14W: 580x22x42 mm. Storlek 21W: 879x22x42 mm. Levereras komplett med lysrör, anslutningssladd 1,8 m, seriesladd 0,5 m, skarvdon 30 mm samt fästdetaljer.

Art. Nr

1-
                          Antal

32-8557
                          14W
                          198,00

och i såfall finns det akvarie belysning att köpa till dessa och hur fungerar dom?
                          Jag hittade detta lysrör som tydligen ska passa men då är det ett vanligt ej akvarie belysning.

Artikelnummer 36-1479 FH 830/14W.

/Lucas

Kommentar

• dinajel
                            • November 2004
                            • 606

Det där låter ju som att det kan bli riktigt trevligt! Dessutom får det mej att undra varför jag inte har tänkt på det själv. Jag verkar ha det exakt likadant som dej hemma. En garderob som vetter mot köket där ett 50x50x50 skulle passa perfekt!

Ett centralt stenröse som går ända upp till ytan, och så ett gäng med prinsessor i och så riktigt vitblå belysning... mmm...

Gissa om jag kommer följa den här tråden! Ser mycket fram emot fotodokumentationen!
                            Bilder på mina akvarier.

Kommentar

• Lucas_no1

Ursprungligen postat av dinajel
                              Det där låter ju som att det kan bli riktigt trevligt! Dessutom får det mej att undra varför jag inte har tänkt på det själv. Jag verkar ha det exakt likadant som dej hemma. En garderob som vetter mot köket där ett 50x50x50 skulle passa perfekt!

Ett centralt stenröse som går ända upp till ytan, och så ett gäng med prinsessor i och så riktigt vitblå belysning... mmm...

Gissa om jag kommer följa den här tråden! Ser mycket fram emot fotodokumentationen!

Då hoppas jag att jag kan inspirera dig till ett eget bygge!
                              Ett tips är att köpa ett kar på akvarieleasing!
                              Dom har begagnade ramakvarium som är 70 höga 40 djupa 52 breda för 400kr.
                              700 inklusive dubbellysrörs ramp samt 1400 inklusive ställning!

Kommentar

Arbetssätt...