SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Munin
    svarade
    Skulle bra gärna vilja veta hur man får gröna alger på rötter och stenar! Några tips?

    Lämna en kommentar:


  • Saya
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado


    Nej kör man lite lättare växter qå brukar det gå fint ändå
    Mitt kar står vid ett fönster, jag har därför en kartongbit som täcker på den kortsidan dagtid. Sen kommer det in solljus på långsidan också, men inte lika mycket.
    jag har lite trådalger, men annars har jag klarat mig Rätt bra (peppar peppar). Vad har ni fått för alger?
    Alla typer som finns känns det som!
    tycker det har blivit betydligt mer senaste dagarna, speciellt det gröna på rötterna och stenarna, har inte tillsatt easycarbo på några dagar och sänkte antalet ljustimmar, känns som att det ökade på algerna.

    Rensade bort lite javaormbunke som hade ganska långt brunt "skägg" på undersidan idag. Tog bilder nu på en del, luftbubblorna beror på vattenbyte för nån timme sen. Har också grönt på glaset, skrapade bort lite vid vattenbytet. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210413_192546.jpg
Visningar: 255
Storlek: 345,6 KB
ID: 2429770Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210413_192605.jpg
Visningar: 247
Storlek: 371,0 KB
ID: 2429771Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210413_192627.jpg
Visningar: 241
Storlek: 423,2 KB
ID: 2429772Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210413_192714.jpg
Visningar: 233
Storlek: 571,7 KB
ID: 2429773
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Saya

    Har inte heller planerat att köra CO2, skönt att se bildbevis på att det inte behövs. Hur har du det med alger i karet? Vi har fått en hel del, både på växter och glaset. Karet står utsatt för en hel del ljus så det var väntat men vi har ingen annan plats att ställa det på. Vi planerade inte för akvarium när vi byggde huset

    Nej kör man lite lättare växter qå brukar det gå fint ändå
    Mitt kar står vid ett fönster, jag har därför en kartongbit som täcker på den kortsidan dagtid. Sen kommer det in solljus på långsidan också, men inte lika mycket.
    jag har lite trådalger, men annars har jag klarat mig Rätt bra (peppar peppar). Vad har ni fått för alger?

    Lämna en kommentar:


  • Saya
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado

    Nej jag kör endast pmdd
    Har inte heller planerat att köra CO2, skönt att se bildbevis på att det inte behövs. Hur har du det med alger i karet? Vi har fått en hel del, både på växter och glaset. Karet står utsatt för en hel del ljus så det var väntat men vi har ingen annan plats att ställa det på. Vi planerade inte för akvarium när vi byggde huset

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Saya

    Misstänkte det Kör slut på Profito som jag har nu sen blir det PMDD här också. Kör du CO2?
    Nej jag kör endast pmdd

    Lämna en kommentar:


  • Saya
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado

    Tackar
    jag använder pmdd 10 ml per flaska 1 gång i veckan efter vattenbyte. byter ca 40-50% Tycker att det fungerar bra för mig.
    Misstänkte det Kör slut på Profito som jag har nu sen blir det PMDD här också. Kör du CO2?

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Saya
    Otroligt fint! Så gröna och fina växter! Vad använder du för växtgödning?
    Tackar
    jag använder pmdd 10 ml per flaska 1 gång i veckan efter vattenbyte. byter ca 40-50% Tycker att det fungerar bra för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Vilket fint kar! Topstuff!
    Kul att höra och se att du är här inne och kollar Mats.

    Lämna en kommentar:


  • Saya
    svarade
    Otroligt fint! Så gröna och fina växter! Vad använder du för växtgödning?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Vilket fint kar! Topstuff!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Varit lite dålig på att uppdatera och skriva i folks trådar, men varit mycket på jobbet och del hemma så inte riktigt haft tid.
    ska försöka vara duktigare

    Akvariet flyter på, klippte ner ganska mycket sist, och låter det växa upp lite nu. Alla verkar trivas vad jag kan se iaf.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20210406_200133.jpg
Visningar: 217
Storlek: 547,2 KB
ID: 2429465Klicka på bilden för större version

Namn: 20210406_200219.jpg
Visningar: 229
Storlek: 398,6 KB
ID: 2429466

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Inga corys på tillväxt? Ser lika fint ut som alltid, är vattnet väldigt klart(+ rena rutor) eller är det bilderna som är smickrande?
    Vet du vad växten som är precis under roten i mitten heter? Den som är någon form av stängelväxt med större blad.
    Det är nog ganska klart vill jag tro, rutorna är det sämre med, de skulle behöva putsas haha.

    Åh jag är så dålig på namn, men kan det vara Hygrophila corymbosa?

    Jag lämnade över ca 40 st för nån vecka sen. Men några går kvar här hemma.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20210406_200031.jpg
Visningar: 226
Storlek: 296,2 KB
ID: 2429463

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ser toppen ut även efter ansning! Växterna kommer säkert snart igen, de verkar ju trivas så bra i ditt kar

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Inga corys på tillväxt? Ser lika fint ut som alltid, är vattnet väldigt klart(+ rena rutor) eller är det bilderna som är smickrande?
    Vet du vad växten som är precis under roten i mitten heter? Den som är någon form av stängelväxt med större blad.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Idag gick jag loss med saxen och klippte ner ordentligt i mitten, de såg lite tråkiga ut med trådalger. Kort blev det iaf, så får vi se hur återväxten blir

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20210328_200919.jpg
Visningar: 292
Storlek: 567,2 KB
ID: 2429131Klicka på bilden för större version

Namn: 20210328_200916.jpg
Visningar: 241
Storlek: 578,6 KB
ID: 2429132

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...