Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Hej. Var ett tag sedan. Jag har nu hittat en lika dan buske på en tomt i grannskapet. Så jag tog några bilder. Hoppas någon kan identifiera den åt mig. Så håller jag tummarna för att det skall gå att använda mina rotdelar. Klicka på bilden för större version

Namn: 20200717_194630.jpg
Visningar: 219
Storlek: 804,5 KB
ID: 2420194

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj TT. Jag är hyfsat säker på att den buske du har är en Schersmin.
      Det finns otaliga varianter så jag är, som sagt, osäker på vilken du har.
      Den Schersmin som står i min trädgård doftar intensivt vid blomning. Gubben som sålde kåken till oss gav mig en förteckning över alla träd och buskar - men det står enbart Schersmin (om denna buske) på förteckningen.
      Om (torkade) Schersminrötter är lämplig i akvarium har jag ingen kännedom om, tyvärr. Man får nog söka ganska noga på nätet för att kolla om den är giftig eller är olämplig på annat sätt.


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0263.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.03 MB ID:     	2420233

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0264.jpg Visningar:	0 Storlek:	649.0 kB ID:     	2420234
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 July 2020, 13:13.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        Hmm

        Jaha. Jo det ser ju onekligen likt ut på bladen. Och jag har kollat runt på olika sidor nu och det finns ju en hel drös olika varianter. Den busken vi hade, hade mer rödaktiga små blommor.

        Men om man inte är helt säker kanske det är säkrast att låta bli.

        Dom får ligga kvar så får jag försöka luska ut mer info. Hittar jag inget så får jag avstå att använda dom.

        Aja, det finns ju annat man kan hitta i skogarna runt omkring.

        Tack för ingången i alla fall, Mats.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av TurtleTurd
          Hmm
          Jaha. Jo det ser ju onekligen likt ut på bladen. Och jag har kollat runt på olika sidor nu och det finns ju en hel drös olika varianter. Den busken vi hade, hade mer rödaktiga små blommor.
          Men om man inte är helt säker kanske det är säkrast att låta bli.
          Dom får ligga kvar så får jag försöka luska ut mer info. Hittar jag inget så får jag avstå att använda dom.
          Aja, det finns ju annat man kan hitta i skogarna runt omkring.
          Tack för ingången i alla fall, Mats.
          Jag kan luska runt lite också!


          Kommentar

          • TurtleTurd
            • November 2019
            • 131

            He he, bra där Mats

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              Hej på er alla glada!

              Tänkte egentligen bara kolla in på forumet för att se om det hänt något hos någon av er, men jag gör en liten uppdatering i min egen tråd istället.

              För ett par veckor sedan fick jag en grön "hinna" på mitt 54-literskar som inte såg så trevlig ut. Den har jag fått bukt med genom att göra vattenbyten varannan dag ett tag och "skopat" upp det gröna på ytan. Så den är ok nu och ser bra ut.
              Sedan fick jag samma sak i mitt 30-liters, men där kommer det tillbaka hela tiden. Det håller sig borta i kanske 3 dagar sen kommer det igen. Vet inte om det beror på det galna vädret som höjer temperaturen i karet eller om jag har något som inte borde finnas i det karet. Men då tycker man ju att problemet skulle kvarstå även i mitt 54-liters?! För där har jag ju inte heller ändrat något. Men det är väl säkert bara att knoga på så kanske det ger med sig när värmen avtar. Aja, en liten uppdatering från mig iaf. Ha det gott och simma lugnt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200819_001437.jpg
Visningar: 212
Storlek: 542,8 KB
ID: 2421284

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Kul att du uppdaterar! Jag har också fått en grön hinna på ytan i ett av mina kar (det största) som jag har försökt suga bort i samband med vattenbyte. Den kommer dock snabbt tillbaka. Jag byter vatten i det karet var 14:e dag vilket inte verkar räcka för att få bort ytan. Det har varit så här ett tag nu, sedan före sommaren tror jag, och jag har hoppats att det skulle lösa sig med tiden vilket det alltså inte gjort. Fiskarna verkar inte må dåligt av det gröna men det ser inte fint ut. Kanske ska jag testa med små, täta byten en period för att se om jag får bort den.

                Kommentar

                • TurtleTurd
                  • November 2019
                  • 131

                  Hej Nando

                  Ja testa det. Förhoppningsvis funkar det.

                  Jag får nog fortsätta byta i mitt ett tag till. Kan dessutom meddela att det ser ut som det är på väg tillbaka i mitt 54-liters med. Inte lika illa som innan än, men det är tydligen inte borta. Jag tillför ju ingen näring till växterna i mina kar, förutom maten till fiskarna. Så jag vet ju inte om det är någon näringsbrist som det beror på. Men testar nog med vattenbyten ett tag till i alla fall. Så får jag testa nästa möjliga lösning på problemet sen.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Hej TT, den här sidan har jag sparat i alla år. http://aquariumalgae.blogspot.com/


                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • TurtleTurd
                      • November 2019
                      • 131

                      Hej Inger

                      Så j***a bra.
                      Hittade vilken sorts alg det handlar om och hur jag skall göra för att förhoppningsvis få bort det.
                      Kalasbra sida.
                      Tack så mycket Inger, du är en klippa.

                      mvh TT

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Toppen Inger - jag borde också göra ett seriöst försök att få bort ytan/hinnan av grönt.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Tänkte uppdatera lite här om den grönaktiga hinnan jag hade på ytan i storkaret. Jag gjorde ett större vb (ca 50%), sög då bort så mycket av hinnan som möjligt med en hävert, rengjorde filtret, trimmade växterna som växte upp på ytan, drog upp flödet i ett litet innerfilter jag har i motsatta kortsidan från ytterfiltrets utblås samt satte in en ytskimmer (utan det lilla filtret i). Det var för en vecka sedan. Hinnan är helt borta. Nu är det ordentlig ytrörelse på hela ytan. Gissar dock att det hade räckt med att bara sätta i en skimmer. Den suger ju ner ytvatten och sprutar ut en bit under ytan. På så sätt slås hinnan sönder.

                          Hur har det gått för dig med motsvarande problem TT?

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            Hej Nando

                            Jag får be om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare.
                            Hela familjen inklusive mig själv har varit sjuka hela förra veckan, så då har man inte haft så mycket ork kvar på kvällarna.
                            Därav utebliven Zoopet-häng.

                            Skönt att det verkar ha löst sig för dig.
                            Själv har jag ju så små kar så jag vet inte om jag kommer få plats med mer manicker i mina.
                            Men mitt 54-liters är det inget problem med längre.

                            Dock är det en liten tunn hinna kvar på 30-liter.
                            Men då har jag inte gjort alla åtgärder som jag har tänkt än heller.
                            En sak i taget.
                            Vid nästa vattenbyte blir det även rengöring av filter och justering av inredning.
                            Inredningen är alltså en trädetalj som jag misstänker är lite i vägen för utblåset.
                            Alltså blir det inte så bra yt-rörelse som det skulle kunna vara.

                            Jag har fortsatt att göra lite mer täta vattenbyten, trimmat ner växter från ytan samt ändrat utblåset från filtret så det skulle bli mer yt-rörelse. Det har som sagt var givit resultat men inte fullgott sådant. Men jag har som sagt var ett par tänkta åtgärder kvar att testa. Skam den som ger sig

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Jobbigt att ni varit sjuka. Hoppas alla mår bra nu och att du får mer ork till karen!

                              Kommentar

                              • TurtleTurd
                                • November 2019
                                • 131

                                Jodå det går åt rätt håll.
                                Men det blir inte mycket gjort med karen eller mitt framtida kar heller för den delen.
                                Så jag får nog fortsätta ha is i magen när det gäller den.
                                Känns inte vettigt att skaffa ett till kar när man har så mycket annat att styra med, så man knappt orkar/hinner med de två små jag har.
                                Men det gör ju i alla fall att jag har något att se fram emot när det börjar lätta lite med annat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...