Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Framtidsplaner

    Hej

    Jag håller på att planera för ett framtida akvarium.
    Allt började med att jag och frugan köpte ett 54L´s till sonen på 3 år.
    Var inte alls att jag själv ville ha ett akvarium
    I dagsläget har jag två små som jag använder som testprojekt (54L och 30L).

    Men det som jag planerar för är tänkt som lite mer seriöst.
    I och med det så får jag lite funderingar angående både det ena och det andra.

    Jag försöker kombinera ihop ett fiskbestånd som jag hoppas skall fungera ihop.
    Jag försöker även att visualisera hur karet kan se ut med vissa växter och övrig inredning.
    Detta sparar jag ner på en lista som jag sedan kan ha när väl projektet drar igång, förhoppningsvis någon gång under 2000-talet.

    En fundering jag har är, angående växters svårighetsgrad i registret här på Zoopet.
    Med vilken svårighetsgrad innebär det per automatik att man behöver köra med CO2, PMDD och allt var det heter.
    Förhoppningen är att jag inte skall behöva tillföra så mycket i akvariet, utan det skall sköta sig med så lite inblandning från mig som möjligt.
    Innebär svårighetsgrad 2 att man behöver tillföra viss gödning och svårighetsgrad 3 att man behöver tillföra samma som i grad 2 fast även ditten och datten? Eller hur funkar det?
    Skulle vara kanon om någon kunde hjälpa mig med denna frågeställning så jag kan rationalisera mina planer på växter.

    Det kommer säkert en hel uppsjö av frågor från mitt håll om både det ena och det andra här i mitt försök till tråd.
    Hoppas någon/några av er har lust att hjälpa en bortkommen amatör.

    Mvh TT
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #2
    Det är alltid kul med nya projekt. Hoppas du kommer dokumentera det i Projekt.

    Jag hade samma fråga om växterna själv och det slutade med att jag följde den gradering som Tropica har på sin site. Det var väldigt bekvämt. Och fungerade bra.

    ​​​​​​Hoppas det kommer fungera för dig med.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Växter är enkla på olika sätt, jag skulle väl säga att de tre viktigaste aspekterna är:
      • De växer snabbt
      • De växer INTE snabbt
      • De klarar sig i dåligt ljus
      Notera motsatserna mellan de två första... Snabbväxande växter medför att du behöver klippa ner och rensa relativt ofta, samtdigt kommer de laka ur näringsämnen och visst organiskt avfall ur vattnet snabbare.

      Att slippa investera i bra belysning är hjälpsamt. De flesta akvarier levereras med belysning som är för svag för ett växtakvarium.

      CO2 är som du redan insett inte kompatibelt med dina kriterier.

      Du har inte nämnt vilken temperatur du tänker dig, normal rumstemperatur begränsar ju antalet fiskarter en del och detsamma gäller växtarter.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av Plejaderna
        Det är alltid kul med nya projekt. Hoppas du kommer dokumentera det i Projekt.

        Jag hade samma fråga om växterna själv och det slutade med att jag följde den gradering som Tropica har på sin site. Det var väldigt bekvämt. Och fungerade bra.

        ​​​​​​Hoppas det kommer fungera för dig med.
        Ja, jag hoppas det kommer bli mer kul än inte, med detta projekt .

        Tack för tipset. Skall undersökas. Det gör det säkert.

        Och tack för att du tog dig tid att svara. Vart lite förvånad att jag fick respons så snabbt.

        Mvh TT

        Kommentar

        • TurtleTurd
          • November 2019
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          Växter är enkla på olika sätt, jag skulle väl säga att de tre viktigaste aspekterna är:
          • De växer snabbt
          • De växer INTE snabbt
          • De klarar sig i dåligt ljus
          Notera motsatserna mellan de två första... Snabbväxande växter medför att du behöver klippa ner och rensa relativt ofta, samtdigt kommer de laka ur näringsämnen och visst organiskt avfall ur vattnet snabbare.

          Att slippa investera i bra belysning är hjälpsamt. De flesta akvarier levereras med belysning som är för svag för ett växtakvarium.

          CO2 är som du redan insett inte kompatibelt med dina kriterier.

          Du har inte nämnt vilken temperatur du tänker dig, normal rumstemperatur begränsar ju antalet fiskarter en del och detsamma gäller växtarter.
          Hej

          Ok. Bra input.

          Vad jag har förstått så bör man väl ha åtminstone någon snabbväxande för att lättare få balans i karet?
          Jag har en snabbväxande i mitt 54L nu. Den har på sistone stannat av lite i tillväxten. Jag har då tagit det som att akvariet har börjat komma i balans och att man då skall avlägsna den växten och tillföra någon långsammare växt istället. Men det är alltså så att det finns för lite näring i karet? Eller förstår jag fel? Bör jag tillföra näring till det karet?

          Det med ljuset har jag inte tänkt så mycket på. Men det får jag helt klart göra nu.
          Men om jag köper andra lysrör till rampen så borde det bli bättre? Eller kan det alltså innebära att jag behöver en helt annan ramp? Jag har tänkt mig ett JUWEL Rio 450 led. Har den undermåligt ljus, om du har erfarenhet av den?

          Nej precis, CO2 kommer jag nog försöka undvika.

          Tänkt temp är runt 28 grader. Är intresserad av att ha fjärilar. Och har jag förstått vad Mats skriver i sin magiska stuga så bör dom hållas runt den tempen. (Rätta mig gärna).

          Även till dig måste jag säga, tack för att du tar dig tid.

          Mvh TT
          Senast redigerad av TurtleTurd; 05 May 2020, 21:12. Anledning: Var tvungen att utveckla frågan och resonemanget angående snabbväxande växter.

          Kommentar

          • TurtleTurd
            • November 2019
            • 131

            #6
            Hej igen

            Nu har jag kollat lite på det där med belysning.
            Om jag har fattat detta rätt nu. Vilket inte är så troligt.
            Så har JUWEL Rio 450 led en ramp som heter MultiLux LED 150cm.
            Enligt specifikationer så ger den 2X31W vilket ger ca 0,14W/L.
            Dock skall det vara missvisande då det är LED? Eller är det ett värde att ha med i beräkningen?
            Den har enligt spec. Lumen 7130 vilket ger ca 16Lumen/L.
            Kollar man på Tropica så bör man ha 10-20 för lätta växter, 20-40 för medium och mer än 40 för svåra.
            Om jag då behåller standard belysning som kommer med karet så kommer jag enbart kunna välja lätta växter?

            En till sak som dom skriver om på Tropica så kan man ju sätta dit reflektorer på lysrören och då kunna få upp till 4ggr effekten från dom. Går det att göra på just denna ramp?

            Eller skall/kan man köra med något annat LED-Rör? Eller är det bättre med något annat rör och i så fall passar de?

            Jaha ni, nu blev det många frågor igen och jag känner mig ganska vilsen i pannkakan.

            Hoppas ni har ork för att banka in lite vett i huvudet på mig.

            Mvh TT

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Välkommen till forumet, trevligt.
              Tänkte inte tillägga något speciellt när det gäller din fråga. Tycker du verkar påläst, lite hum om var du står i och med dina 2 testobjekt. Du har även fått jättebra input från föregående inlägg. Låter som du är på väldigt god väg och har koll på läget.
              Hoppas du stannar kvar på Zoopet så vi kan följa din tråd.

              Kommentar

              • TurtleTurd
                • November 2019
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av ICC
                Välkommen till forumet, trevligt.
                Tänkte inte tillägga något speciellt när det gäller din fråga. Tycker du verkar påläst, lite hum om var du står i och med dina 2 testobjekt. Du har även fått jättebra input från föregående inlägg. Låter som du är på väldigt god väg och har koll på läget.
                Hoppas du stannar kvar på Zoopet så vi kan följa din tråd.
                Tack ICC

                Ja koll på läget är vad jag försöker skaffa mig i alla fall
                Vi får väl se om man kan få till det i slutändan.
                Jodå jag kommer stanna kvar.
                Som sagt var hoppas jag att folk har ork att upplysa och rätta mig när jag tänker fel.

                Det känns som att många här på Zoopet har haft akvarium i ett gäng antal år och skaffat sig erfarenhet på egen hand. Därefter har dom/ni hittat hit och visar vad ni åstadkommer samt utbyter tips och trix. Jag börjar i stort sett på noll. Skaffade akvarium till sonen för ca 6 månader sedan och bara körde på. Gjorde alla misstag man kan göra och lyssnade på försäljaren. Men men, denna gång skall jag börja rätt...hoppas jag

                Mvh TT

                Kommentar

                • Henrikfalk
                  • April 2020
                  • 1

                  #9
                  Ursprungligen postat av TurtleTurd
                  Hej igen

                  Nu har jag kollat lite på det där med belysning.
                  Om jag har fattat detta rätt nu. Vilket inte är så troligt.
                  Så har JUWEL Rio 450 led en ramp som heter MultiLux LED 150cm.
                  Enligt specifikationer så ger den 2X31W vilket ger ca 0,14W/L.
                  Dock skall det vara missvisande då det är LED? Eller är det ett värde att ha med i beräkningen?
                  Den har enligt spec. Lumen 7130 vilket ger ca 16Lumen/L.
                  Kollar man på Tropica så bör man ha 10-20 för lätta växter, 20-40 för medium och mer än 40 för svåra.
                  Om jag då behåller standard belysning som kommer med karet så kommer jag enbart kunna välja lätta växter?

                  En till sak som dom skriver om på Tropica så kan man ju sätta dit reflektorer på lysrören och då kunna få upp till 4ggr effekten från dom. Går det att göra på just denna ramp?

                  Eller skall/kan man köra med något annat LED-Rör? Eller är det bättre med något annat rör och i så fall passar de?

                  Jaha ni, nu blev det många frågor igen och jag känner mig ganska vilsen i pannkakan.

                  Hoppas ni har ork för att banka in lite vett i huvudet på mig.

                  Mvh TT
                  Hej!

                  Jag har precis startat igång ett 70 liters och hade samma funderingar som du. Har de flesta fortfarande I akvariet jag köpte satt ett LED-rör på 8 W och drygt 600 lumen. Eftersom akvariet är litet ville jag få det snyggt också "utan" fiskar. Efter en del googlande kunde jag konstatera att riktlinjerna om watt per liter inte funkar på led. Jag köpte ett till led-rör från Juwel och var uppe i 1200 lumen men tyckte fortfarande att det var mörkt och kom ändå bara upp i 17 lumen per liter. Då hittade jag den här sidan https://akvarieimporten.se/akvariebelysning och beställde en extra list. Den var tunn och smidig och jag kunde lätt fästa den i rampen, dessutom hade den ett helt ok pris. Jag är nybörjare men det är mitt tips.

                  // Henrik

                  Kommentar

                  • TurtleTurd
                    • November 2019
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Henrikfalk

                    Hej!

                    Jag har precis startat igång ett 70 liters och hade samma funderingar som du. Har de flesta fortfarande I akvariet jag köpte satt ett LED-rör på 8 W och drygt 600 lumen. Eftersom akvariet är litet ville jag få det snyggt också "utan" fiskar. Efter en del googlande kunde jag konstatera att riktlinjerna om watt per liter inte funkar på led. Jag köpte ett till led-rör från Juwel och var uppe i 1200 lumen men tyckte fortfarande att det var mörkt och kom ändå bara upp i 17 lumen per liter. Då hittade jag den här sidan https://akvarieimporten.se/akvariebelysning och beställde en extra list. Den var tunn och smidig och jag kunde lätt fästa den i rampen, dessutom hade den ett helt ok pris. Jag är nybörjare men det är mitt tips.

                    // Henrik
                    Hej

                    Härligt. Tack för tipset.
                    Lägger till det i min lista som ett alternativ.
                    Den listen på 92cm skulle ju passa och då kommer jag upp till 22 Lumen.
                    Får se om det kommer fler förslag. Sedan får jag välja något som låter bäst i mina öron.

                    Det är ju inte så att jag har tänkt mig något super duper-växtakvarium, men vissa växter jag har på min lista hamnar på svårighetsgrad 3 här på Zoopet och Medium på Tropica. Så jag kommer väl behöva få upp mina värden till mellan 20-40 Lumen. Så listen du föreslår skulle ju göra det men frågan är om det räcker?

                    Mvh TT

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #11
                      Hur man visualiserar karet kan ju få konsekvenser. Ser man framför sig ett akvarium med prunkande växter av olika slag och som är välutvecklade (oavsett svårighetsgrad i princip) så får det konsekvensen att det krävs bra belysning (styrka & kvalitet), CO2 samt övrig näring, ev. även näringsubstrat under sand/grus. Men man kan få problem med vissa växter och alger även om man gjort allt enligt konstens alla regler skall ju också sägas. Mycket ljus utan CO2 och näring gynnar alger i större utsträckning. Reflektorer på Multilux hjälper ingenting eftersom ljuset redan bara är riktat nedåt. Sen kanske fjärilsciklider inte är det bästa att börja med, dom är rätt känsliga och ofta av dålig kvalitet och blir ibland gaska kortlivade. Ville bara flagga för lite risker mm..

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Lätta växter blir vackra dom också

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • TurtleTurd
                          • November 2019
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Hur man visualiserar karet kan ju få konsekvenser. Ser man framför sig ett akvarium med prunkande växter av olika slag och som är välutvecklade (oavsett svårighetsgrad i princip) så får det konsekvensen att det krävs bra belysning (styrka & kvalitet), CO2 samt övrig näring, ev. även näringsubstrat under sand/grus. Men man kan få problem med vissa växter och alger även om man gjort allt enligt konstens alla regler skall ju också sägas. Mycket ljus utan CO2 och näring gynnar alger i större utsträckning. Reflektorer på Multilux hjälper ingenting eftersom ljuset redan bara är riktat nedåt. Sen kanske fjärilsciklider inte är det bästa att börja med, dom är rätt känsliga och ofta av dålig kvalitet och blir ibland gaska kortlivade. Ville bara flagga för lite risker mm..
                          Hej

                          Hmm. Jaha du.
                          Mmm, får nog tänka bort ett par av växterna som jag har tänkt.
                          Eller vara beredd att de tynar bort i alla fall.
                          Ja, så får det bli.
                          Lätta växter och ha tålamod för att se vad som trivs i karet.

                          Jupp, jag är medveten att fjärilar anses känsliga och kortlivade. Men det är inte de första fiskarna som får hoppa ner i plurret. Men jag kommer nog försöka mig på de små liven i alla fall. Kan ju inte mer än misslyckas. Jag har ju läst Mats artiklar angående dessa fiskar och kommer försöka få till karet efter deras premisser.

                          Tack för dina input och att du styrde mig ifrån att mixtra för mycket med ljuset

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Lätta växter blir vackra dom också

                            //Inger
                            Hej Inger

                            Ja jag får väl hoppas att jag kan få till lite växter som gör inredningen lite mjukare i alla fall.
                            Jag har ju läst igenom din tråd också och har dina kar som inspiration blandat med Mats och Ekenbergs olika kar.
                            Får se om jag kommer i närheten av era mästarkunskaper.

                            Kul att du hittade hit.
                            Väl mött.

                            Mvh TT

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Lätta växter blir vackra dom också

                              //Inger
                              Jo, men inte som med CO2 och god belysning. Det blir en helt annan utveckling helt enkelt. Men allt behöver inte vara top notch.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...