Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #16
    Ursprungligen postat av TurtleTurd

    Hej

    Hmm. Jaha du.
    Mmm, får nog tänka bort ett par av växterna som jag har tänkt.
    Eller vara beredd att de tynar bort i alla fall.
    Ja, så får det bli.
    Lätta växter och ha tålamod för att se vad som trivs i karet.

    Jupp, jag är medveten att fjärilar anses känsliga och kortlivade. Men det är inte de första fiskarna som får hoppa ner i plurret. Men jag kommer nog försöka mig på de små liven i alla fall. Kan ju inte mer än misslyckas. Jag har ju läst Mats artiklar angående dessa fiskar och kommer försöka få till karet efter deras premisser.

    Tack för dina input och att du styrde mig ifrån att mixtra för mycket med ljuset
    Jag hade nog startat med originalbelysningen, den kan ju räcka beroende på växtval. Det som kan vara lite irriterande är att en ramp multilux inte täcker hela karet på djupet. Det blir alltså dåligt med ljus i den övre delen utmed fram- och bakruta. Märks framför allt när fiskarna simmar i den övre delen utmed rutan, även höga växter i bakant blir dåligt belysta. Märkte detta i mitt Lido 200 som har samma djup. Men det går att komplettera med en ytterligare ramp och annat luckset i framtiden, ifall man vill ha mer och bättre spridning på ljuset.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av TurtleTurd

      Hej Inger

      Ja jag får väl hoppas att jag kan få till lite växter som gör inredningen lite mjukare i alla fall.
      Jag har ju läst igenom din tråd också och har dina kar som inspiration blandat med Mats och Ekenbergs olika kar.
      Får se om jag kommer i närheten av era mästarkunskaper.

      Kul att du hittade hit.
      Väl mött.

      Mvh TT
      Kul att du också hittade hit till Zoopet TT. Alltid lika kul med nya medlemmar som är frågvisa och vill veta mer. Frågvisa nya medlemmar brukar oftast stanna kvar - jag är en av dessa frågvisa

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #18
        Ursprungligen postat av Sleaper

        Jag hade nog startat med originalbelysningen, den kan ju räcka beroende på växtval. Det som kan vara lite irriterande är att en ramp multilux inte täcker hela karet på djupet. Det blir alltså dåligt med ljus i den övre delen utmed fram- och bakruta. Märks framför allt när fiskarna simmar i den övre delen utmed rutan, även höga växter i bakant blir dåligt belysta. Märkte detta i mitt Lido 200 som har samma djup. Men det går att komplettera med en ytterligare ramp och annat luckset i framtiden, ifall man vill ha mer och bättre spridning på ljuset.
        Jupp. Får ,som sagt var, bli lätta växter.
        Ok. Det var ju inte så kul kanske. Men som du säger så kanske jag får känna in om det är ett problem för mig.

        Tack igen för att du tar dig tid.

        Mvh TT

        Kommentar

        • TurtleTurd
          • November 2019
          • 131

          #19
          Ursprungligen postat av Inger H

          Kul att du också hittade hit till Zoopet TT. Alltid lika kul med nya medlemmar som är frågvisa och vill veta mer. Frågvisa nya medlemmar brukar oftast stanna kvar - jag är en av dessa frågvisa

          //Inger
          Jo, när man började få problem så hittade man ju hit ganska fort .
          Jag har ju fastnat ganska fort för att läsa alla projekttrådar som har gett svar (eller i alla fall alternativ/infallsvinklar) på mina problem och dessutom inspirerat och visat hur bra det kan bli. Även att man får se och läsa om andras problem med karen och hur folk tar sig vidare är väldigt inspirerande och lärorikt. Så ja, jag är nog fast

          Det är nog på grund av att du är frågvis som jag läste igenom din tråd, då du visar på ett genuint intresse med alla dina frågor och tankar

          Mvh TT

          Kommentar

          • TurtleTurd
            • November 2019
            • 131

            #20
            Hej på er

            Tanken är ju att jag skall ha fjärilsciklider i det framtida karet. Jag har som sagt var läst en hel del om denna fisk. Mats beskrivningar och artikel angående denna fisk har jag fastnat för och har stor tilltro till, så det är så jag tänker försöka få till karet och hålla fisken. Alltså lite högre temperatur, lite lägre PH och mycket grenar/stenar/rötter samt fin sand/grus.

            Jag har tänkt mig 6-8 st som då förhoppningsvis får till en gruppdynamik och bildar par då och då.

            Nu har jag som sagt var en fundering. Jag tänker på det här att det finns framavlade varianter på fjärilar.

            I Ekenbergs tråd så forskar han en del om hur alla varianter på diskus har uppstått. Jag kommer inte ihåg det i detalj just nu. Men att det var en herre i Tyskland som lyckades avla fram en viss färgkombination som skiljde sig från VF. Sedan lyckades någon annan med en annan färg och så vidare.

            Tänker också på hur det, som jag förstått, är med guppy. De guppy vi ser som oftast i affärer är ju framavlat ur någon sort som liknar Endlers guppy (eller så har jag fått det helt om bakfoten). Endlers har ju likt fjärilar också en spräcklig färgkombination som sen då har blivigt uppdelad i en oändlig olika kombinationer på ”vanlig” guppy. Alltså blå, gula, röda m.fl. Som man sedan kan kombinera också i oändligheten.

            Om jag nu skulle välja att blanda fjärilar av olika färger, alltså gul, blå och ursprungsfärgen (svart är jag inte så sugen på). Skulle det kunna resultera i att man får en helt ny variant? Eller skulle det tillslut bara resultera i att avkommorna återgår till ursprungsfärgen, om dom nu korsar sig? Och slutligen, skulle det ens funka att ha dom tillsammans eller kommer det bli stridigheter på grund av att de skiljer sig i utseende? Vill ju få till den där gruppdynamiken och ett skönt lunk.

            Mvh TT


            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              #21
              Ursprungligen postat av TurtleTurd
              Hej på er

              Tanken är ju att jag skall ha fjärilsciklider i det framtida karet. Jag har som sagt var läst en hel del om denna fisk. Mats beskrivningar och artikel angående denna fisk har jag fastnat för och har stor tilltro till, så det är så jag tänker försöka få till karet och hålla fisken. Alltså lite högre temperatur, lite lägre PH och mycket grenar/stenar/rötter samt fin sand/grus.

              Jag har tänkt mig 6-8 st som då förhoppningsvis får till en gruppdynamik och bildar par då och då.

              Nu har jag som sagt var en fundering. Jag tänker på det här att det finns framavlade varianter på fjärilar.

              I Ekenbergs tråd så forskar han en del om hur alla varianter på diskus har uppstått. Jag kommer inte ihåg det i detalj just nu. Men att det var en herre i Tyskland som lyckades avla fram en viss färgkombination som skiljde sig från VF. Sedan lyckades någon annan med en annan färg och så vidare.

              Tänker också på hur det, som jag förstått, är med guppy. De guppy vi ser som oftast i affärer är ju framavlat ur någon sort som liknar Endlers guppy (eller så har jag fått det helt om bakfoten). Endlers har ju likt fjärilar också en spräcklig färgkombination som sen då har blivigt uppdelad i en oändlig olika kombinationer på ”vanlig” guppy. Alltså blå, gula, röda m.fl. Som man sedan kan kombinera också i oändligheten.

              Om jag nu skulle välja att blanda fjärilar av olika färger, alltså gul, blå och ursprungsfärgen (svart är jag inte så sugen på). Skulle det kunna resultera i att man får en helt ny variant? Eller skulle det tillslut bara resultera i att avkommorna återgår till ursprungsfärgen, om dom nu korsar sig? Och slutligen, skulle det ens funka att ha dom tillsammans eller kommer det bli stridigheter på grund av att de skiljer sig i utseende? Vill ju få till den där gruppdynamiken och ett skönt lunk.

              Mvh TT

              Spontant skulle jag säga att om du blandar de enfärgade fjärilar med den ursprungliga formen tillräckligt mycket kan du få helt färglösa samt ursprungsfärgen men självklart även någon ny variant. När det gäller hur gruppdynamiken skulle fungera om man blandar olika varianter så kan jag säga att jag än så länge inte har haft problem med min blandade grupp, men de är fortfarande mycket unga, bara ca 4 månader. Jag har blå, ursprungsvarianten med långa fenor samt blandning av svart och ursprungsvarianten. Har bara haft de i en vecka nu men de blandar sig (umgås) med varandra över färgkombinationerna.



              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • TurtleTurd
                • November 2019
                • 131

                #22
                Ursprungligen postat av Plejaderna

                Spontant skulle jag säga att om du blandar de enfärgade fjärilar med den ursprungliga formen tillräckligt mycket kan du få helt färglösa samt ursprungsfärgen men självklart även någon ny variant. När det gäller hur gruppdynamiken skulle fungera om man blandar olika varianter så kan jag säga att jag än så länge inte har haft problem med min blandade grupp, men de är fortfarande mycket unga, bara ca 4 månader. Jag har blå, ursprungsvarianten med långa fenor samt blandning av svart och ursprungsvarianten. Har bara haft de i en vecka nu men de blandar sig (umgås) med varandra över färgkombinationerna.


                Kul med någon som har egna erfarenheter om just min fundering som jag fått de senaste dagarna. Ska bli spännande att följa dina iakttagelser. Håller tummarna att det ska få bra för dig med dina fjärilar.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #23
                  Halloj TT!
                  Kul att du dragit igång en projekttråd.
                  Det skall bli kul, spännande och intressant att följa hur det utvecklar sig!

                  Kommentar

                  • TurtleTurd
                    • November 2019
                    • 131

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj TT!
                    Kul att du dragit igång en projekttråd.
                    Det skall bli kul, spännande och intressant att följa hur det utvecklar sig!
                    Tjena Mats
                    Jo, jag tänkte att jag skulle försöka hålla mig ifrån att komma med mina konstiga/dumma tankar i andras trådar. Så då får detta bli tråden som folk kan läsa och skratta lite förnöjt över hur korkad en person kan vara. Ja vi får se när jag kan börja planera på riktigt. Nu är det mest förstudie, typ . Hoppas det kommer ge någon behållning iaf. Kul att du tittade in.

                    Mvh TT

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #25
                      Hej
                      Har läst din tråd från första inlägget och du verkar vara seriös och lyssnar på goda råd.

                      Så nummer ett, glöm alla planer på växter i steg ett. Om du hade en trädgård och fick rådet att köpa en massa växter och plantera dem i en sandhög, skulle du tycka det var vettigt? Nej, och det är precis så det är att plantera växter i ett nyinrett akvarium.

                      Processen för att få igång växter i ett standardakvarium:
                      • Börja med ett gäng snabbväxande, typ vattenomburke Ceratopteris cornuta
                      • Dessa kommer att står still i tillväxt medans du skolar in de första fiskarna
                      • När du når den kritiska perioden då nitrat börjar bildas börjar de växa
                      • När du har fyllt på med fisk och akvariet börjar "lira" efter fyra till sex veckor börjar de växa till. De ser då dessutom till att du inte får en alg explosion.
                      • Nu kan du successivt börja plocka bort snabbväxande och ersätta med typ svärdsplantor, vallisneria
                      • Efter ytterligare fyra till sex veckor kan du sätta in de växter du sitter och tittar på just nu, då finns näringen där.
                      Dessutom bör du gödsla med lite PMDD när karet kommit igång om du inte har en stor fiskbelastning.
                      Bild på mitt kar för ett tag sedan, men i detta kar hade CO2

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        400_hel_00451.JPG Visningar:	0 Storlek:	392.3 kB ID:     	2417251
                      Senast redigerad av c90368; 08 May 2020, 20:47.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        #26
                        Hej! Vad roligt med en ny projekttråd! Du har fått flera goda råd redan så jag tänkte mest säga att jag följer ditt projekt och hoppas på många uppdateringar och bilder framöver.

                        När det gäller växter kan även ”lätta” sådana bli fina. Jag kan inte ett dugg om ljus och näring men mina enkla växter verkar må rätt bra ändå och de ger karen ett grönt och lummigt intryck.

                        Fjärilar är fantastiska fiskar! Vackra, pigga och intressanta att titta på. Kvaliteten verkar dock variera en del och det är inte helt lätt att få tag på starka, friska individer. Bra att du verkar beredd att läsa på mycket och ställa frågor - jag tror det ger klart bättre förutsättningar att få till det bra för fiskarna. Förutsatt att karet inte är för litet tror jag det är klokt att börja med en något större grupp än man tänkt sig ha på sikt. Någon/några lär nämligen sannolikt falla ifrån ganska snabbt och det är bra om fiskarna kan para ut naturligt och sprida aggressionerna på fler individer. Nu är ju fjärilar inte särskilt aggressiva men de kan, som Mats har skrivit en del om, jaga varandra och orsaka stress. Just stress verkar fjärilar vara extra känsliga för.

                        (Oj, nu blev det visst några råd ändå, trots min inledning som indikerade motsatsen ).

                        Välkommen hit och lycka till!

                        Kommentar

                        • TurtleTurd
                          • November 2019
                          • 131

                          #27
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Hej
                          Har läst din tråd från första inlägget och du verkar vara seriös och lyssnar på goda råd.

                          Så nummer ett, glöm alla planer på växter i steg ett. Om du hade en trädgård och fick rådet att köpa en massa växter och plantera dem i en sandhög, skulle du tycka det var vettigt? Nej, och det är precis så det är att plantera växter i ett nyinrett akvarium.

                          Processen för att få igång växter i ett standardakvarium:
                          • Börja med ett gäng snabbväxande, typ vattenomburke Ceratopteris cornuta
                          • Dessa kommer att står still i tillväxt medans du skolar in de första fiskarna
                          • När du når den kritiska perioden då nitrat börjar bildas börjar de växa
                          • När du har fyllt på med fisk och akvariet börjar "lira" efter fyra till sex veckor börjar de växa till. De ser då dessutom till att du inte får en alg explosion.
                          • Nu kan du successivt börja plocka bort snabbväxande och ersätta med typ svärdsplantor, vallisneria
                          • Efter ytterligare fyra till sex veckor kan du sätta in de växter du sitter och tittar på just nu, då finns näringen där.
                          Dessutom bör du gödsla med lite PMDD när karet kommit igång om du inte har en stor fiskbelastning.
                          Bild på mitt kar för ett tag sedan, men i detta kar hade CO2

                          Klicka på bilden för större storlek Namn:	 400_hel_00451.JPG Visningar:	0 Storlek:	392.3 kB ID: 	2417251
                          Hej
                          Härligt.
                          Ja jag ska försöka följa dom goda råden. Kruxet är väl bara att man säkert kommer få råd som motsäger sig varandra. Då hoppas jag att mitt sunda förnuft väljer rätt råd att följa.
                          Tack för en "steg för steg" förklaring. Den blir det att spara Kul att även du har tagit dig hit till min tråd och tagit dig tid att upplysa mig.

                          Väl mött
                          Mvh TT

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hej! Vad roligt med en ny projekttråd! Du har fått flera goda råd redan så jag tänkte mest säga att jag följer ditt projekt och hoppas på många uppdateringar och bilder framöver.

                            När det gäller växter kan även ”lätta” sådana bli fina. Jag kan inte ett dugg om ljus och näring men mina enkla växter verkar må rätt bra ändå och de ger karen ett grönt och lummigt intryck.

                            Fjärilar är fantastiska fiskar! Vackra, pigga och intressanta att titta på. Kvaliteten verkar dock variera en del och det är inte helt lätt att få tag på starka, friska individer. Bra att du verkar beredd att läsa på mycket och ställa frågor - jag tror det ger klart bättre förutsättningar att få till det bra för fiskarna. Förutsatt att karet inte är för litet tror jag det är klokt att börja med en något större grupp än man tänkt sig ha på sikt. Någon/några lär nämligen sannolikt falla ifrån ganska snabbt och det är bra om fiskarna kan para ut naturligt och sprida aggressionerna på fler individer. Nu är ju fjärilar inte särskilt aggressiva men de kan, som Mats har skrivit en del om, jaga varandra och orsaka stress. Just stress verkar fjärilar vara extra känsliga för.

                            (Oj, nu blev det visst några råd ändå, trots min inledning som indikerade motsatsen ).

                            Välkommen hit och lycka till!
                            Hej
                            Jag lovar att det kommer bilder och uppdateringar när jag väl kommer igång med karet. Som jag skriver i början på tråden så är detta ett projekt som ligger i framtiden. Förhoppningsvis inte allt för långt fram men det är inte läge just nu. Ny son, Corona, företaget jag jobbar på går dåligt m.m. Men jag har inte bråttom. Nu i närtid kommer det antagligen försätta med mina, kanske inte alltid, kloka funderingar
                            Det kan kanske smyga in någon fråga och så angående hur jag ska göra med mina befintliga kar då och då. Om det uppstår problem.

                            Exakt. Blir lätta växter och sen prova någon/några lite svårare. Så får vi se om de överlever eller behövs plockas bort.

                            Precis. Jag har förstått att det är så man kanske bör tänka om fjärilar. Hoppas det går bra för dig med dina. Jag kommer följa med i din tråd med.

                            Mvh TT

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Ursprungligen postat av TurtleTurd

                              Tjena Mats
                              Jo, jag tänkte att jag skulle försöka hålla mig ifrån att komma med mina konstiga/dumma tankar i andras trådar. Så då får detta bli tråden som folk kan läsa och skratta lite förnöjt över hur korkad en person kan vara. Ja vi får se när jag kan börja planera på riktigt. Nu är det mest förstudie, typ . Hoppas det kommer ge någon behållning iaf. Kul att du tittade in.

                              Mvh TT
                              Nu svarar jag på det här inlägget som du skrev till Mats. Bara så du vet TT, att du kan komma med vilka frågor du vill i andras trådar, finns inga konstiga, dumma eller korkade frågor alls. Vi har alla varit nybörjare och då SKA man ställa frågor i massor. Jag tror dom flesta som kan svarar på dina funderingar. Nu vet du det!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                Japp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...