Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Ursprungligen postat av Nando
    Håller med ICC. Det är hopplöst att fånga fisk i inredda kar. Minns fortfarande mina fruktlösa försök att fånga ett gäng siamesiska algätare i storkaret. Alla utom en går fortfarande kvar där... Tänk på att fjärilarna kan bli stressade av ditt håvande. Ibland är det bäst att ge sig trots att hela jobbet inte är gjort.
    Fångade tre siamensis i mitt 180l för ett tag sen. PET-flaska och maltablett gjorde jobbet på ca. 10-minuter .

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Jag har både tetror och corydoras som skulle behöva flyttas men jag är rädd för att sabba allt med en sådan operation . Så det får vänta tills de karen skall tömmas helt. Tackar vet jag mina diskus, de simmar ju gärna in i handen i sin jakt på godsaker.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av Sleaper

        Fångade tre siamensis i mitt 180l för ett tag sen. PET-flaska och maltablett gjorde jobbet på ca. 10-minuter .
        Smart!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Hur mår fjärilarna och corysarna nu?

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            Tack till er alla som skriver i min tråd. Alla fiskar mår bra för nu men jag själv är väldigt nere och av den anledning mindre aktiv här just nu. Pappas födelsedag närmar sig med stormsteg (27/5) och det blir den första sedan hans bortgång. Jag vet inte hur jag skall hantera det. Jag tänker mycket på allt som hände de senaste fjorton dagar i hans liv. Närmare bestämt om det fanns något jag kunde gjort och som jag inte gjorde. Då kanske han hade varit i livet idag. Sådana tankar ger mig ångest och numera sover jag dåligt. Jag blir bara tröttare och tröttare. Försöker fokusera mig på jobbet och våra valpars första födelsedag (28/5) men det hjälper inte riktigt. Eller rättare sagt det hjälper under dagen men på kvällen kommer tankarna och ångesten tillbaka. Jag hoppas att jag kommer må bättre efter att pappas födelsedag har passerat.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Det låter verkligen tungt. Jag har ingen nära anhörig som gått bort men förstår att sådana speciella dagar blir extra jobbiga att ta sig igenom. Sköt om dig så gott det går. Jag tänker på dig och hoppas att det på sikt ska kännas lite mindre svårt.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Usch det låter fruktansvärt jobbigt. Men tyvärr finns det inga genvägar. Min pappa gick bort alldeles för tidigt och jag minns fortfarande sorgen och saknaden, det var absolut värst det första året, men det blir bättre , det tar tid och jag kom fram till att det inte gick att kämpa emot. Man får helt enkelt acceptera känslorna och låta dem finnas där. Jag saknar fortfarande min pappa otroligt fast det är 20 år sedan han dog. Det är så ofta han dyker upp i minnet, jag drömde offra om min pappa och det är numera alltid lyckliga drömmar. Så visst saknar jag honom men samtidigt minns jag honom med glädje.
                det tar lång tid men det blir bättre. Håll ut .
                stor kram

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Det låter verkligen tungt. Jag har ingen nära anhörig som gått bort men förstår att sådana speciella dagar blir extra jobbiga att ta sig igenom. Sköt om dig så gott det går. Jag tänker på dig och hoppas att det på sikt ska kännas lite mindre svårt.
                  Tack Nando. Dina ord värmer.
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Usch det låter fruktansvärt jobbigt. Men tyvärr finns det inga genvägar. Min pappa gick bort alldeles för tidigt och jag minns fortfarande sorgen och saknaden, det var absolut värst det första året, men det blir bättre , det tar tid och jag kom fram till att det inte gick att kämpa emot. Man får helt enkelt acceptera känslorna och låta dem finnas där. Jag saknar fortfarande min pappa otroligt fast det är 20 år sedan han dog. Det är så ofta han dyker upp i minnet, jag drömde offra om min pappa och det är numera alltid lyckliga drömmar. Så visst saknar jag honom men samtidigt minns jag honom med glädje.
                    det tar lång tid men det blir bättre. Håll ut .
                    stor kram
                    Jag beklagar Thomas. Och tackar för dina ord. De värmer.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Förstår att det känns tungt Mea, hoppas att du snart finner glädje igen - och bli glad

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Hej Plajaderna!
                        Hoppas du kunde hantera din fars födelsedag igår trots omständigheterna. Förhoppningsvis finner du någon glädje i valparnas födelsedag i sorgens nu.
                        Vill inte tränga mig på och respekterar att du har uppförsbacke för tillfället. Men att fråga hur det går med dina fina kar och fiskar kanske kan få dig i andra tankebanor
                        Såg att du skrev i Ekenberg´s tråd att du missa hans besök i min Bunker. Då får självklart höra av dig om du behöver byta miljö för en stund, och komma och kika på mina akvarium. Ta hand om dig själv först och främst

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          Hej Allesammans,
                          och tack för era värmande ord. Jag överlevde pappas födelsedag mest tack vare att jag har så mycket jobb i uppdraget att jag inte hinner tänka på annat på dagarna och att jag tycker om mitt arbete. Ångesten kommer på natten när läget blir lugnt och tankarna åter vandrar mot pappas sista dagar i livet och jag börjar tänka på om det inte fanns något jag kunde gjort annorlunda och om han då hade fortfarande varit i livet. Det är dessa tankar som ger mig ångest och som gör att jag mår dåligt.

                          Mitt dåliga mående speglade sig i att akvarierutorna blev mer och mer täckta av alger och på de veckorna jag inte skrev här hade de hunnit bli så täckta med alger att man knappt kunde se igenom de. Tom mina barn klagade att jag inte tog hand om fiskarna som jag borde. Det enda jag orkade med var ge de mat varje dag och kolla att alla mår bra.

                          Nu har jag iaf tagit mig i kragen och rensat rutorna så att man återigen kan se igenom de. Alla fiskar mår bra och amanoräkornas honor går med ägg. Varje gång jag ser de tänker jag på om inte jag borde försöka flytta de någonstans där jag kan lägga till lite salt i vatten så att nykläckta räklingar skall få en chans att klara sig. Men gör jag det och de inte klarar sig kommer jag må ännu sämre.

                          Här är länken till en video som jag tog 4 juni, dagen efter att jag tog bort algerna.





                           
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Vad jobbigt det låter med dina tankar på om något kunde gjorts annorlunda och ångesten som följd. Hoppas verkligen att det lättar med tiden. Om du känner att tankarna ”fastnat” kanske det vore idé att prata med någon professionell om saken och få hjälp att komma vidare?

                            Ditt kar är jättevackert! Växterna har verkligen tagit fart. Kul att du är tillbaka i tråden

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så fint ditt kar utvecklas Mea, skoj att du skriver lite igen och att du snart slipper dina fula drömmar

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Hej! Hur känns det nu? Har du någon energi över vore det roligt med en liten uppdatering.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...