Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Tack Thomas! Det kluriga blir om det kommer se ut som i mitt huvud.... Vänta lite, sa inte någon annan något liknande för bara någon kväll sedan ?
    Jag har hört det förr, vi får väl se. Men den andre som sa det är rätt nöjd nu ändå, inredningen tar inte över från fiskarna men ger dem enda sysselsättning och möjlighet att gömma sig. Så bilden i huvudet är reviderad efter verklighetennu

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Jag har hört det förr, vi får väl se. Men den andre som sa det är rätt nöjd nu ändå, inredningen tar inte över från fiskarna men ger dem enda sysselsättning och möjlighet att gömma sig. Så bilden i huvudet är reviderad efter verklighetennu
      Så glad att läsa att han är nöjd.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Så kommer här ett inlägg som var tänkt som igårs sista men som istället fick bli dagens första.

        Rötterna är blötlaggda så nu gäller det bara att ha tålamod och se hur många veckor det tar för de att sjunka. De färgar förvånansvärt mycket med tanke på att de var ljusa som torra. Dessutom visade det
        ​​​​​sig att den stora och den lilla roten har olika färg. Lite irriterande.

        Eftersom det lutar mer och mer åt att detta kar kommer bli ett växtkar kände jag att jag måste skaffa växtnäring till de växterna som kommer växa där i.
        ​​Därför har jag nu lagt i JBL AquaBasis plus under JBLs sand Sansibar svart.

        Huruvida det blir bra eller inte har jag inte en aning. Det blir dock spännande att se. Havererar det helt blir det väl bara att tömma karet och börja om på nytt.

        Som ni som läser mina inlägg redan vet så är detta kar gjort i optiwhite glas. Det var nästan dubbelt så dyrt som ett likadant kar i vanligt glas. Så frågan som kommer här är vad man skall förvänta sig av när det kommer till kvalitet?

        På bilden kan ni se att kanten på framrutan inte blev limmad jämnt. Ca 1mm sticker ut på sidan. På bakrutan så har jag hittat en ca 1cm stor skada. Den ser ut som en skada gjord av att en lavasten tricktes i glaset. Små oregelbundna prickar så att säga. Man kan säga att dessa kar är prisvärda men frågan är dessa fel räknas som sådant som hör till prisvärda produkter? Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200402_225244.jpg
Visningar: 231
Storlek: 199,5 KB
ID: 2415863
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Att vänta på vattenmättade rötter tär på tålamodet . Sen att rötterna inte har exakt samma färg tycker inte jag gör något, det ger bara lite mer liv åt karet

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            Har aldrig själv haft tålamod med att vattendränka rötter. Jag har bara blötlagt dom några dagar för att få dom att färga av sig, sedan förankrat dom med fiskelina eller buntband mot en plexiskiva med hål i som placerats direkt på bottenglaset under bottensubstrat och annan inredning. Ibland funkar det att binda ihop rötterna mot stenar, om det nu stämmer med hur man tänker sig inreda karet. JBL-grejerna kommer att funka fint som en näringsdepå osv. När det gäller akvariet så är det ju långt ifrån ADA-kvalitet, illa nog med kletiga fogar vilket man i viss mån får räkna med på ett billigt kar, men att glasen inte livar är ju tråkigare. Går det inte att välja andra sidan som framruta ifall det ser bättre ut?

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av Inger H
              Att vänta på vattenmättade rötter tär på tålamodet . Sen att rötterna inte har exakt samma färg tycker inte jag gör något, det ger bara lite mer liv åt karet

              //Inger
              Visst gör det det. Och om man, som jag, inte har så mycket tålamod blir det extra kul... Not.

              När det kommer till rötternas färg så tycker jag egentligen som du, det gör inte något om rötterna inte har samma färg i alla fall när det rör sig om de mörkare röda rötterna. Då tycker jag att nyansskillnaden bara ger mer djup till det hela. Men på de här ljusa ser det ena smutsigt ut jämfört med den andra. Nåväl tanken är ändå att de skall vara täckta med växter.

              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av Sleaper
                Har aldrig själv haft tålamod med att vattendränka rötter. Jag har bara blötlagt dom några dagar för att få dom att färga av sig, sedan förankrat dom med fiskelina eller buntband mot en plexiskiva med hål i som placerats direkt på bottenglaset under bottensubstrat och annan inredning. Ibland funkar det att binda ihop rötterna mot stenar, om det nu stämmer med hur man tänker sig inreda karet. JBL-grejerna kommer att funka fint som en näringsdepå osv. När det gäller akvariet så är det ju långt ifrån ADA-kvalitet, illa nog med kletiga fogar vilket man i viss mån får räkna med på ett billigt kar, men att glasen inte livar är ju tråkigare. Går det inte att välja andra sidan som framruta ifall det ser bättre ut?
                Taaaack sååå mycket Sleaper!!! Så skall jag göra med rötterna. Vet bara inte om några dagars blötläggning kommer räcka för att dessa mönster skall sluta färga av sig. Jag skämtar inte när jag skriver att dessa rötter släpper mer färg än de röda gjorde.

                När det gäller vilken sida av karet jag skall välja blir det svårt. På den andra sidan är det en skada på utsidan, som att någon har pressat dit en sten så det gäller att välja den sida som jag kommer irritera mig minst på och det kommer ta lite tid att lista ut vilken det är

                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Plejaderna!
                  Såg att du var inne i stugtråden - nu hittade jag dig här. Kul!
                  De rötter du använder kommer att få en mörkare färg efter tid, och använder du flera olika kommer de att få, i stort sett, samma färgställning efter några månader.
                  Ser gôtt ut!

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Plejaderna!
                    Såg att du var inne i stugtråden - nu hittade jag dig här. Kul!
                    De rötter du använder kommer att få en mörkare färg efter tid, och använder du flera olika kommer de att få, i stort sett, samma färgställning efter några månader.
                    Ser gôtt ut!
                    Hej Mats!
                    Ja jag är lite överallt känns det som just nu. Det finns ju massor med fantastiska inlägg att läsa och massor att lära. Glad att du hittade mig här och tack att du gillar mitt akvarium.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Inatt drömde jag att mina rödmunstetror betedde sig som små hajar som hög tag i räkorna och simmade iväg med de. Som tur är vet jag alltid när jag drömmer för annars hade jag fått fullständig panik. Och trots det så kunde jag inte låta bli titta extra noga efter mina amanos imorse när jag kollade läget i karet. Jag kan inte säga annat än att de 11 jag har gör sitt jobb alldeles utomordentligt. Det syns numera inte ett enda spår av alger på cryptocoryne och på rötterna. Det är bara rutorna som de snällt låter mig ta hand om.

                      De nya rötter färgar fortfarande av sig i massor så jag byter vatten till de morgon och kväll. Då passar jag på att dränka de i det varmaste vattnet vår värmepump ger.

                      Här kommer en bild på det stora karet som det såg ut lite tidigare idag. Det är inte i närheten av de fantastiska naturtrogna biotop ni andra har men jag älskar det ändå. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200404-liten.jpg
Visningar: 197
Storlek: 1,10 MB
ID: 2415972
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Det är jättefint! Vad mycket det vuxit sedan sist!

                        Gällande rötter med olika färg så delar jag Mats erfarenhet- de får alla samma färg med tiden.

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Det är jättefint! Vad mycket det vuxit sedan sist!

                          Gällande rötter med olika färg så delar jag Mats erfarenhet- de får alla samma färg med tiden.
                          Tack Nando! Att du tycker så betyder mycket.

                          Jag med tycker att det har växt mycket. Har redan fått ta bort några stjälkar av gälörten längst fram då den var för lång.

                          Med rötterna till det lilla karet får det bli som det blir. Men skönt att veta att färgen kommer jämna ut sig.
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Kul att få titta in i ditt akvarium. Håller med de andra, jättefint akvarium.

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Kul att få titta in i ditt akvarium. Håller med de andra, jättefint akvarium.
                              Tack ICC! Blir glad av dina ord.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Jag tycker också om ditt akvarium, det gör mig glad Jag tycker det viktigaste med akvarium är att man själv får skapa det man vill. Om det är en biotop eller en fantasivärld spelar ju ingen roll bara man uppfyller fiskarnas krav och själv är nöjd. Jätte snyggt akvarium .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...