Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Kul att du uppdaterar och skriver om dina fjärilsciklider och akvarium. Kul också med foto.
    Har läst någonstans för längesedan just det där med händer och armar i akvarium inte är riktigt bra. Men ibland är man ju tvungen att justera eller fixa i akvariumet. Jag brukar i alla fall tvätta händer/armar med tvål och vatten. Har inte märkt något som blivit knas efter det.

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Inger H
      Så vacker

      //Inger
      Tack Inger!
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av Nando
        Natten har verkligen fin färg! Roligt att du lyckades fota honom .

        Jag upplever att fjärilar lättare blir stressade än många andra fiskar och kanske vore det, av den anledningen, klokt att försöka minimera ”städdagarna”. Typ gör rent rutorna i samma veva som du byter vatten. Sen låter du karet vara till nästa vb även om rutorna blir lite algbeväxta. När karet kommer mer i balans lär algerna minska naturligt. Man brukar ju prata om att ”sitta på händerna” vilket väl betyder att man ska försöka hejda impulsen att ständigt greja i karet och låta det utvecklas i sin egen takt. Ge ”lunken” en chans att infinna sig som jag tror Mats skulle kunna säga .

        Berätta gärna mer om fjärilarna!
        Tack Nando!
        ​​​​​​Nu är jag extra glad att jag igår tog mig tid att både skrapa rutorna och byta 50 % av vattnet. Då blir ditt råd enklare att följa.
        I vanliga fall brukar jag ta kall vatten in men denna gång har jag inte vågat göra det utan tog ungefär lika varmt vatten som det gamla i karet.
        Vi har så fint vatten där vi bor så jag har alltid tagit vatten direkt ur kranen.

        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Nu till en uppdatering om fjärilarna. Imorse var Daga lite rund om magen. Det är hon inte ikväll. Däremot ser det ut som att hon och den ena tvillingen är på g att bilda par. De jagar bort andra som kommer i närheten av de och ibland dansar de tillsammans samt följer varandra sådär på lagom avstånd. Men de kan också komma ifrån varandra och simma helt själv.

          Här kommer några bilder tagna ikväll på Daga och Valle samt en bild på Lilla Blå.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221700.jpg
Visningar: 241
Storlek: 383,6 KB
ID: 2417435Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221812.jpg
Visningar: 226
Storlek: 473,6 KB
ID: 2417436Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221711.jpg
Visningar: 231
Storlek: 451,8 KB
ID: 2417437Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221654.jpg
Visningar: 237
Storlek: 349,4 KB
ID: 2417438Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221745.jpg
Visningar: 238
Storlek: 306,4 KB
ID: 2417434Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_222333.jpg
Visningar: 236
Storlek: 342,0 KB
ID: 2417429Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_222309.jpg
Visningar: 237
Storlek: 374,2 KB
ID: 2417430Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221844.jpg
Visningar: 221
Storlek: 501,5 KB
ID: 2417431Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221840.jpg
Visningar: 218
Storlek: 497,8 KB
ID: 2417432Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200511_221846.jpg
Visningar: 223
Storlek: 531,9 KB
ID: 2417433
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Så fina de är. De drar nog igång en lek inom kort.

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av ICC
              Kul att du uppdaterar och skriver om dina fjärilsciklider och akvarium. Kul också med foto.
              Har läst någonstans för längesedan just det där med händer och armar i akvarium inte är riktigt bra. Men ibland är man ju tvungen att justera eller fixa i akvariumet. Jag brukar i alla fall tvätta händer/armar med tvål och vatten. Har inte märkt något som blivit knas efter det.
              Tack ICC. Ja det är så jag med gör.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av Nando
                Så fina de är. De drar nog igång en lek inom kort.
                Det hade varit riktigt kul om de gjorde det men jag vet redan nu att med de glupska tetror i karet så är chansen minimal att de kommer lyckas med det.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Nej, glupska tetror brukar sällan leda till överlevande yngel. Men det kan ju vara kul ändå att fiskar leker

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nej, glupska tetror brukar sällan leda till överlevande yngel. Men det kan ju vara kul ändå att fiskar leker
                    Så sant Nando
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Ikväll var det både kul och jobbigt vara akvarieägare....
                      Jag kände att det var dags att fånga in de corydoras duplicareus som går i stora karet och flytta de till lilla karet. De gömmer sig hela tiden så jag ser de mycket sällan. I det lilla karet blir de mer synliga hoppas jag. Maken var snäll nog att fixa en "coryfällan" av delad plastflaska och borrade hål för genomströmning av vatten. Självklart fungerade inte fällan till att fånga in några corys men fjärilar hade inget emot att komma in i den och käka av zucchini som jag la där i som bete. Kunde inte annat än att få mig ett gott skratt när jag såg vilka jag hade fångat i flaskan.

                      Eftersom fällan inte fungerade fick jag försöka fånga de små rackare på annat sätt utan att förstöra mycket av inredningen. Det var ett helvete för snabbare fisk finns inte. Lyckades fånga 4 av de sex jag har. De sista två får jag fånga en annan gång.

                      Nu är alla växter tilltufsade, rötterna omgjorda då allt bara rasade trots att jag var så försiktig som möjligt. Och tiden det tog mig att fånga de fyra skall jag inte ens prata om.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Hur många gånger svor du?
                        Det är hopplöst att fånga fisk i inredda kar. Speciellt om man är rädd om inredningen eller växter som rotat sig och frodas. Hoppas du lyckas fånga de två sista en annan dag då. Kanske lika bra nu när du ändå "manglat" inredningen.
                        Förresten, jag tror inte dina pansarmalar dras till Zucchinin lika mycket som ifall du lagt in någon bit av svarta mygg eller Hikari sinking wafers. Prova det.
                        Senast redigerad av ICC; 15 May 2020, 07:49.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Håller med ICC. Det är hopplöst att fånga fisk i inredda kar. Minns fortfarande mina fruktlösa försök att fånga ett gäng siamesiska algätare i storkaret. Alla utom en går fortfarande kvar där... Tänk på att fjärilarna kan bli stressade av ditt håvande. Ibland är det bäst att ge sig trots att hela jobbet inte är gjort.

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Hur många gånger svor du?
                            Det är hopplöst att fånga fisk i inredda kar. Speciellt om man är rädd om inredningen eller växter som rotat sig och frodas. Hoppas du lyckas fånga de två sista en annan dag då. Kanske lika bra nu när du ändå "manglat" inredningen.
                            Förresten, jag tror inte dina pansarmalar dras till Zucchinin lika mycket som ifall du lagt in någon bit av svarta mygg eller Hikari sinking wafers. Prova det.
                            Haha ICC. Jag svor inte men blev väldigt irriterad på stackars mannen som bara satt i soffan och spelade spel medan jag plågades. Sååå orättvist. Har sådana tabletter men tänkte ge de något fräscht. Mygg har jag aldrig provat ge mina.

                            De två sista får stanna kvar i det stora karet för nu. De har sällskap av 9 st. c. trilineatus så de kommer inte känna sig helt ensamma.

                            Ha en fin helg!
                            Senast redigerad av Plejaderna; 15 May 2020, 18:57.
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Håller med ICC. Det är hopplöst att fånga fisk i inredda kar. Minns fortfarande mina fruktlösa försök att fånga ett gäng siamesiska algätare i storkaret. Alla utom en går fortfarande kvar där... Tänk på att fjärilarna kan bli stressade av ditt håvande. Ibland är det bäst att ge sig trots att hela jobbet inte är gjort.
                              Huh Nando. Tror att siamesiska algätare är snäppet snabbare än corys. Tur jag inte hade sådana att fånga. Jag kommer låta de två sista c. duplicareus stanna där de är. De har sällskap och jag vill inte stressa upp fjärilarna mer än nödvändigt.
                              Önskar även dig en skön helg.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Trevlig helg!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...