LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ja lokalen ja, tillbringar drygt två timmar här varje dag efter jobbet. Inte för att det är så mycket att göra utan för att jag då matar ynglen direkt när jag kommer och sedan är jag här några timmar, så att jag kan ge dem en omgång mat till innan jag går. Så det blir inte mat fem gånger per dag utan tre, på morgonen innan jobbet, direkt efter jobbet och sedan en gång till innan jag lämnar lokalen . Stort vattenbyte varannan dag och då suger jag botten i samma veva. Ännu inget dött yngel men det är ett par stycken som är lite mindre.
    Ja nu är ynglen ungefär en månad och är mellan 1,5 -2,0 . Jag vet ju inte vad man räknar för tillväxt normalt men jag tycker det gått rasade fort.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 548660CB-0BE2-46C0-806A-5DC1A3560B17.jpeg
Visningar: 337
Storlek: 363,8 KB
ID: 2402701

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3F6E8796-048B-4B74-BB57-C085EB590B75.jpeg
Visningar: 285
Storlek: 376,0 KB
ID: 2402702

    Klicka på bilden för större version

Namn: A0B0FFF5-619C-46DB-B27C-30909C12BD49.jpeg
Visningar: 319
Storlek: 313,6 KB
ID: 2402703

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2571A94D-BBB0-468B-87E3-A84F259C74E2.jpeg
Visningar: 327
Storlek: 435,5 KB
ID: 2402704

    Klicka på bilden för större version

Namn: 58F689B5-17B3-4349-B321-F9A19CAECE40.jpeg
Visningar: 337
Storlek: 554,7 KB
ID: 2402705

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja de är fascinerande fiskar. Kul med lokalen och ännu roligare att du har vänner att dela hobbyn med!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

    Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling!
    Hej, ja det var ju ett tag sedan..... jag experimenterar ju fortfarande som du förstår, men har bestämt mig för att finna en väg som passar både mig och mina fiskar. Om jag lyckas, ja det får vi ju se....
    kul att du fått yngel, när vi pratade senast hade du inte fått någon lek och nu redan proffisionell odlare, grattis. Jag förundras ju fortfarande över hur olika diskusar fungerar trotts liknande förutsättningar. Delade ju mina 20 i två kar och i ena karet har jag redan fyra par av vilka två par redan fått yngel flera gånger. Skall flytta nästa par till lokalen denna veckan. I andra karet simmar gruppen runt utan varken par, lek , revir eller mobbning......så som min unskan var när jag började. Men ändå samma förutsättningar fast så olika resultat.
    Diskus slutar aldrig facinera ....

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

    Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Hmm, det var därför jag frågade vad dina planer var med dessa yngel!

    Jag är verkligen glad att du fått fram dessa, men det krävs nästan en heltidstjänst att dra upp dem till säljbar storlek.
    Ja du, planen......drömmen snarare är väl att visa att det med diskus precis som med annan arkivarie fisk går att föda upp yngel på naturligare väg än tomma kar med konstant matning och kontanta vattenbyten. Att det kommer ta längre tid förstår jag men hoppas vinsten blir tåligare diskus..... skulle jag inte lyckas med detta så är det en erfarenhet rikare och dessutom fantastiskt att se sina diskusar med ungar. En drömmare med mycket vaga planer......

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Ja, jag kan ju inte säga annat än att det är kul men vad tid det tar.....mat och vattenbyten, skall väl helt saningsaktigt erkänna att jag förstår att man brukar ha nakna kar när man föder upp diskus...... ynglen växer och äter och växer och äter....och däimellan vattenbyten.....
    Hmm, det var därför jag frågade vad dina planer var med dessa yngel!

    Jag är verkligen glad att du fått fram dessa, men det krävs nästan en heltidstjänst att dra upp dem till säljbar storlek.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    De där blåa är vansinnigt snygga Thomas!
    ja, just när hanen är lite mörkare, tror han vill imponera på honan, är han väldigt vacker. Tycker bättre om kobolt än blue Diamond faktiskt .

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Alltså, de är ju så söta så man (jag) smäller av!
    Visst är de, jag kan sitta och titta på dessa i evigheter....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan känns det ju lite som jag återupprepar mig....men jag säger det igen

    om man stör individ balansen i ett diskuskar förändras allt.... här trodde jag att jag enkelt kunde flytta Duke och Snake till ett nytt kar visserligen med deras partners och deras älsklingsrötter och allt skulle funka lika bra som hemma.... och under de första dagarna funkade det som det var tänkt. Duke och Duckface tog sin rot och Snake och Lady sin....men sedan igår funkar det inte längre. Nu vill Snake ha bort Duke och är hela tiden över på hans halva, ännu är Duke starkare och jagar tillbaka honom. Samtidigt ger sig lady på Duckface som inte klarar av henne utan bara ställer sig i ett hörn. Suck, ja så enkelt skulle det ju inte bli. Men båda paren är ju på lekhumör för när de inte bråkar putsar de ju sina rötter.... det blir att dela detta kar ändå.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0189.JPG
Visningar: 248
Storlek: 463,6 KB
ID: 2402245

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0200.JPG
Visningar: 274
Storlek: 444,9 KB
ID: 2402246

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    De där blåa är vansinnigt snygga Thomas!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Koboltblå paret verkar också vara på lekhumör, vi får se hur det går den här gången....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0193.JPG
Visningar: 293
Storlek: 277,2 KB
ID: 2402238

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0192.JPG
Visningar: 291
Storlek: 343,0 KB
ID: 2402237

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan har vi ju det rödturkosa.....

    det blev ju bara tre små yngel, men ännu så länge lever de och äter på sina stora föräldrar.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0194.JPG
Visningar: 291
Storlek: 352,9 KB
ID: 2402232
    Inte lätt att se dessa tre små eller hur

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0196.JPG
Visningar: 299
Storlek: 257,8 KB
ID: 2402229 ser ni ett, under munnen vid ena gällocket

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0201.JPG
Visningar: 278
Storlek: 266,3 KB
ID: 2402230
    vid pannan....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0195.JPG
Visningar: 302
Storlek: 334,6 KB
ID: 2402231 pannan på andra sidan

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0199.JPG
Visningar: 284
Storlek: 397,7 KB
ID: 2402233
    uppe vid ryggfenan

    Ja stora är de inte men det är ju inte så gamla, får se om de klarar sig......

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Alltså, de är ju så söta så man (jag) smäller av!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, jag kan ju inte säga annat än att det är kul men vad tid det tar.....mat och vattenbyten, skall väl helt saningsaktigt erkänna att jag förstår att man brukar ha nakna kar när man föder upp diskus...... ynglen växer och äter och växer och äter....och däimellan vattenbyten.....
    ynglena är självständiga nu, men om något skrämmer dem simmar det blixtsnabbt tillbaka till föräldrarna. Jag ser inte att de äter på föräldrarna längre och det som är kul att se är att föräldrarna fortfarande liksom månar om ynglen. När jag matar står föräldrarna och väntar tills ynglen ätit innan de tar resterna. Skall bli spännande att se hur länge det varar....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0203.JPG
Visningar: 304
Storlek: 243,8 KB
ID: 2402220

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0202.JPG
Visningar: 281
Storlek: 401,0 KB
ID: 2402221

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0185.JPG
Visningar: 283
Storlek: 508,7 KB
ID: 2402222

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0197.JPG
Visningar: 281
Storlek: 395,6 KB
ID: 2402223

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0198.JPG
Visningar: 261
Storlek: 325,9 KB
ID: 2402224

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0206.JPG
Visningar: 296
Storlek: 263,6 KB
ID: 2402225

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0208.JPG
Visningar: 291
Storlek: 279,7 KB
ID: 2402226

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...