Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Jag har aldrig behövt värmebehandling eller salt för diskus, men närmre 28C däremot vilket växterna blir lite slappa av.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.
    Jag har ju bara 26 grader i karet än så länge.
    Det blir 28 grader sen mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Växter är väldigt svårt i varma diskuskar. 30C är det mest alger som frodas i....
    Ja, alger lyckas jag med.......jag har sänkt alla kar till 29 vid gårdagens vattenbyte, tänkte gå ner till 28 lite lungt och försiktigt. Hoppas det gör skillnad för växter men förhoppningsvis inte blir negativt för diskusen.

    Tänkte ju på dig smajlet och ditt otroligt vackra växtakvarium, risken finns ju när du har diskus att du måste värmebehandla eller salta, tror du dina växter klarar en sådan behandling. Jag har ju aldrig haft växter jag varit rädd om men hade jag haft ditt kar vetesjutton om jag vågat höja till 34 eller salta på 1dl per 100 liter, kan ju bli förödande.....ditt kar har ju blivit ett helt otroligt vackert scalar /växt akvarium. Kanske skall du tänka lite på det innan du kör i diskus. Ja bara en liten fundering. Grymt vackert är det iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.
    Växter är väldigt svårt i varma diskuskar. 30C är det mest alger som frodas i....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Jag tror mycket är en balans mellan rätt ljus och näringstillgång i vattnet.
    Jag har inte fått till det med röda växter än, dom ska lysa rosarött och då är det mycket vackert.

    får se hur det blir med det nya ljuset
    Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är riktigt snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Sjutton vad avundsjuk jag är på ditt akvarium....att få en sådan grönska. Hos mig dör det mesta, ja när det gäller växter. Har ju verkligen försökt att välja det lättaste men det vill sig inte. Här har jag verkligen mycket att lära......
    Jag tror mycket är en balans mellan rätt ljus och näringstillgång i vattnet.
    Jag har inte fått till det med röda växter än, dom ska lysa rosarött och då är det mycket vackert.

    får se hur det blir med det nya ljuset

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sjutton vad avundsjuk jag är på ditt akvarium....att få en sådan grönska. Hos mig dör det mesta, ja när det gäller växter. Har ju verkligen försökt att välja det lättaste men det vill sig inte. Här har jag verkligen mycket att lära......

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Tackar LindaAlgo, Pickles och LAncer mvh

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Karet är ju riktigt snyggt .. bra tryck i ljuset ser jag.

    Lämna en kommentar:


  • Pickles
    svarade
    Alltså, det är så förbaskat fint hur du fått ihop det med alla växterna - jag älskar särskilt "rotbågen" till vänster! <3 Egentligen behöver du inga diskus som blickfång.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Så fint ditt kar har blivit.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Nu har jag köpt mig lite led

    Blev ett par lumax plant led som monterades i akvariets tvärstag.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51895264_628939534229239_5345712022556246016_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	62.1 kB ID:     	2398351

    Bild på bara ljusrampen på.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51439076_628939954229197_7592984687308439552_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	67.7 kB ID:     	2398352

    Här är bara leden baktill tänd

    Klicka på bilden för större version

Namn: 51742001_628979360891923_4076989923247259648_n.jpg
Visningar: 210
Storlek: 69,9 KB
ID: 2398355
    Här är med led och ljusrampen.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51481978_628940107562515_7394363327704465408_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	71.7 kB ID:     	2398353

    Nu får ju växterna ordenligt med ljus baktill i akvariet.
    Kommer köpa minst två till och kanske totalt 6 st.

    Men nu blir det till att satsa pengarna på corysarna och diskus .
    Kan ju vara så att ljuset räker till för dom växterna jag har och då blir det inte led på ett tag, lysrörena är helt nya så de håller i nått år tills det är dags och då blir det mer led
    Senast redigerad av smajlet; 08 February 2019, 19:09.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Lycka till oavsett hur du väljer att göra!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu tittar kärringen mot strömmen in i tråden. Jag tycker absolut att du ska behålla dina fina Scalarer, men inte tillsammans med kommande Discusar - ytterligare ett Scalarkar kanske?
    Andra kanske tycker annorlunda och förmodligen kommer jag att få mothugg

    //Inger
    Jag får antingen välja att sälja scalarerna eller behålla dom med diskusen. Tanken är att det blir lite trångt och lite stökigt i karet om alla fiskarna ska vara kvar..
    Eventuellt så kanske jag behåller dom två största paren och säljer dom andra mvh

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...