Vestlie's akvaristiska anteckningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #46
    Du skriver mycket intressant i dina inlägg. Lärorikt.
    Två frågor:
    1 Du skriver ”mindre rötter kommer tillkomma för att skapa mer djup”. Är jag för luddig i min fråga om jag ber dig berätta mer om det? Hur skapar du mer djup?
    2 Du använder ingen bakgrund. Medvetet antar jag. Oftast har växtakvarier ingen bakgrund alternativt en ljus eller, i några fall, ljusblå bakgrund. Mycket sällan mörk. Återigen en luddig ”fråga”, kan du kommentera val av bakgrund.
    Tack til både dig och alla andra kunniga människor som avnjuter och kommenterar i dessa projekttrådar.

    visst ja, Pink Floyd, eller...?

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #47
      Ursprungligen postat av Camenius
      Du skriver mycket intressant i dina inlägg. Lärorikt.
      Två frågor:
      1 Du skriver ”mindre rötter kommer tillkomma för att skapa mer djup”. Är jag för luddig i min fråga om jag ber dig berätta mer om det? Hur skapar du mer djup?
      2 Du använder ingen bakgrund. Medvetet antar jag. Oftast har växtakvarier ingen bakgrund alternativt en ljus eller, i några fall, ljusblå bakgrund. Mycket sällan mörk. Återigen en luddig ”fråga”, kan du kommentera val av bakgrund.
      Tack til både dig och alla andra kunniga människor som avnjuter och kommenterar i dessa projekttrådar.

      visst ja, Pink Floyd, eller...?
      Oj dina frågor får mig till att vilja skriva massor kring djup och bakgrund . Vore det OK för dig om jag någon gång under helgen sätter mig ned för att besvara din frågor i två lite längre inlägg här i tråden? En om djup och en om val av bakgrund?

      Yes Pink Floyd, bättre finns inte!

      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #48
        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

        Oj dina frågor får mig till att vilja skriva massor kring djup och bakgrund . Vore det OK för dig om jag någon gång under helgen sätter mig ned för att besvara din frågor i två lite längre inlägg här i tråden? En om djup och en om val av bakgrund?

        Yes Pink Floyd, bättre finns inte!
        LOL som kidsen skriver. Självklart.

        Du har inga åtaganden till mig, jag är bara tacksam om du berättar om din syn på mina luddiga frågor. ...å sedan är jag pensionist och försöker lära mig att nu måste inte allt längre ske på en gång. Att vänta och längta är ett underskattad fenomen i denna onlinevärld. Jag kan allt vänta.

        Men jag är samtidigt enormt glad att det i vår hårda värld finns ett forum som detta, där vänlighet, omtanke och "folkbildning" medelst kunskapsdelande, existerar. Så ta det lugnt du åxå!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #49
          Givande läsning om belysningstänk och val. Fattar jag rätt att belysningstiden är 7 timmar/dygn? Hoppa också att du kommer att berätta lite hur du tänker om skötsel, näringsregim etc. så småningom.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #50
            Grymt snyggt i det fina karet glömde jag säga. Belysningen är också top notch!

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #51
              Ursprungligen postat av Camenius

              LOL som kidsen skriver. Självklart.

              Du har inga åtaganden till mig, jag är bara tacksam om du berättar om din syn på mina luddiga frågor. ...å sedan är jag pensionist och försöker lära mig att nu måste inte allt längre ske på en gång. Att vänta och längta är ett underskattad fenomen i denna onlinevärld. Jag kan allt vänta.

              Men jag är samtidigt enormt glad att det i vår hårda värld finns ett forum som detta, där vänlighet, omtanke och "folkbildning" medelst kunskapsdelande, existerar. Så ta det lugnt du åxå!
              Skriver så gärna. För en lista över artiklar/ämnen jag är sugen på att skriva om i den här tråden. Har adderat djup och val av bakgrund till listan
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #52
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Givande läsning om belysningstänk och val. Fattar jag rätt att belysningstiden är 7 timmar/dygn? Hoppa också att du kommer att berätta lite hur du tänker om skötsel, näringsregim etc. så småningom.
                Gryning inleds 15:30 och pågår i 30 minuter. Skymning inleds 22:30 och pågår i 30 min. Dvs under dessa 30 minuter så ökar belysning sakta från 0 till full styrka och tvärtom.
                Japp adderar skötselrutiner etc till min "att skriva artiklar om"-lista
                Senast redigerad av Tommy Vestlie; 25 February 2018, 18:53.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #53
                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                  Gryning inleds 15:30 och pågår i 30 minuter. Skymning inleds 10:30 och pågår i 30 min. Dvs under dessa 30 minuter så ökar belysning sakta från 0 till full styrka och tvärtom.
                  Japp adderar skötselrutiner etc till min "att skriva artiklar om"-lista
                  Va? Ska det tändas på em och släckas 10.30 dagen efter....? Det avråder jag alla från att testa då stressar man nog ihjäl fisken ganska snart
                  Senast redigerad av åheim; 25 February 2018, 14:42.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #54
                    VAL AV BAKGRUND TILL ETT SCAPEAKVARIUM
                    Fick en specifik fråga kring val av bakgrund till ett scapeakvarium. Kanske inte helt lätt att svara på denna fråga enskilt eftersom det ofta handlar om en helhet, en komposition man gör där man är ute efter att skapa vissa effekter. En effekt man ofta talar om och som många eftersträvar i sina kar är en känsla av djup och här är ju valet av bakgrund en del av många saker för att åstadkomma detta.

                    Vanligt är att man ser kar som man upplever vara helt utan bakgrund, rätt så vanligt i dessa kompositioner är att man använder en frostad bakgrund, det ser då genomskinligt ut samtidigt som den frostade filmen döljer eventuella saker i bakgrunden (en vägg, en tapet eller liknande) som man inte vill skall synas. Här finns en hel del produkter att välja mellan, själv har jag köpt fönsterfilm på Clas Ohlson som jag tycker har fungerat bra. https://www.clasohlson.com/se/Fönsterfilm/Pr341432001

                    Relativt vanligt är också att man i en komposition använder sten, rötter och växtlighet i karet som bakgrund vilket gör att bakglaset knappt syns varpå det inte spelar någon roll vad man gör eller inte gör med bakrutan. Ett exempel på detta nedan:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Ukraina.png
Visningar: 184
Storlek: 1,94 MB
ID: 2380925
                    (Ovan är inte mitt akvarium utan detta tillhör Grygoiry Polishchuk från Ukraina som kom trea med detta kar i en stor tävling 2017)

                    Ibland vill man i motsats till det vita eller det frostade köra med en mörkare eller helt svart bakgrund för att tex skapa en känsla av en oändlig rymd bakom karet. Till detta har jag använt svart akrylfärg som jag målar direkt på glaset. Fördelen med denna metod är att den blir verkligen heltäckande och ordentligt svart samtidigt som färgen när den torkat blir som en plasthinna som man med enkelhet kan riva bort när man inte längre vill ha den.

                    Vad som passar bäst till ett kar, svart eller vitt, är väldigt individuellt. Med individuellt menar jag här både vad som passar varje enskilt kar men också tycke och smak hos den enskilde akvaristen. Nedan kan ni se ett experiment vi gjorde med ett av mina kar där vi testade både mörk och ljus bakgrund. Publicerade faktiskt nedan bild i ett FB-forum med frågan om vilken bild man föredrog och det var nog hälften som gillade den svarta och hälften som gillade den vita. Själv är jag mest förtjust i den vita så det var just den bilden jag också sen valde att delta med i WM for Aquascaping 2016 med ett skapligt resultat.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 16804462_1310967265613242_7599097526653532676_o.jpg
Visningar: 211
Storlek: 665,8 KB
ID: 2380926

                    Vi kan faktiskt fortsätta använda ovan bild i vårt fortsatta resonerande kring val av bakgrund. Detta eftersom den nedersta bilden inte bara är helt utan bakgrund utan här har vi förstärkt effekten i fotografiet genom att placera två externa blixtar bakom bakglaset som slår precis i fotoögonblicket. Detta förstås enkom för fotografiets skull och inget man gör för att förhöja den visuella glädjen i ett hemmaakvarium. Kan kanske tyckas överdrivet men vill man tävla i Aquascaping så är presentationen av akvariet en viktig komponent.

                    En mer hållbar lösning om man vill förstärka med bakgrundsljus är att använda olika typer av ledlister som man monterar bakom akvariet. Jag är normalt sätt inget jättefan av lösningar som detta, tycker oftast det ser ganska "plastigt" ut men en som jag tycker lyckas hålla detta på en bra och estetiskt tilltalande nivå är min goda vän Ulla von Lochow. Nedan en bild från ett av hennes tidigare projekt.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 13987362_1136661789710458_2042395800672052872_o.jpg
Visningar: 225
Storlek: 144,6 KB
ID: 2380927

                    Ett annat sätt att tänka är att kombinera flera av ovan alternativ genom att måla bakglaset delvis svart men lämna öppningar där man ser genom karet vid en eller flera punkter. Dessa kan ju sedan också belysas om man vill förstärka effekten. Nedan ett kar där jag gjorde just detta även om jag nu med facit i hand skulle kunna ha förstärkt öppningen under rötterna, i änden på gräsgången ytterligare med tex någon form av dämpad belysning.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 12794789_1033157710060867_6474878119614765674_o.jpg
Visningar: 183
Storlek: 664,4 KB
ID: 2380928

                    Avslutningsvis kan också nämnas att det finns de som fotgraferar det egna karet, trycker ut en bakgrund baserar på fotot för att sedan klistra detta på bakglaset för att genom detta skapa ytterligare ett lager i karets djup. Detta ogillar jag, den kan möjligen skapa en snygg effekt på ett foto men det är för mig inte längre Aquascaping.

                    Till sist: medveten om att det finns en massa andra lösningar att använda som kan vara riktigt snygga, både köpta som hemmabyggen men det är inget jag använder eller har erfarenhet av så därför heller inget jag kan reflektera runt.
                    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 25 February 2018, 18:51.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • jolindse
                      • January 2018
                      • 70

                      #55
                      Tyvärr ser man inte de sista bilderna, men tack för alla inlägg och tankar! Läser och tar till mig!

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #56
                        Ursprungligen postat av jolindse
                        Tyvärr ser man inte de sista bilderna, men tack för alla inlägg och tankar! Läser och tar till mig!
                        Hmm, vilken är sista bilden du ser? Jag ser nämligen alla
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • jolindse
                          • January 2018
                          • 70

                          #57
                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                          Hmm, vilken är sista bilden du ser? Jag ser nämligen alla
                          Ser bara den översta (på det Ukrainska karet). Kanske bara jag som har problem med resten?

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #58
                            Ursprungligen postat av jolindse

                            Ser bara den översta (på det Ukrainska karet). Kanske bara jag som har problem med resten?
                            Men det är ju jättetrist. Då försvinner ju nästan poängen med hela inlägget. Kollar du via browser eller app?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Camenius
                              • November 2004
                              • 180

                              #59
                              Jag kan också enbart se första bilden. Vore toppen om du Tommy kollar om något är fel, Är mycket intresserad av att se Karen i kombination med din förklarande text.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #60
                                Ursprungligen postat av Camenius
                                Jag kan också enbart se första bilden. Vore toppen om du Tommy kollar om något är fel, Är mycket intresserad av att se Karen i kombination med din förklarande text.
                                Sitter framför dator om ca en timme. Lägger in inlägget på nytt då.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...