Vestlie's akvaristiska anteckningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6058

    #31
    Kul tråd! Den ska jag följa!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #32
      MINA AKVARIUM - del 2 (av 2)
      Fortsätter beskrivningen av mina två akvarium genom att först snabbt gå genom de teknikval jag gjort till det stora karet.

      Till filtrering har jag valt JBLs ytterfilter e1902, vilket är JBL's största ytterfilter. (1902 är en uppgradering äv 1901 med några mindre modifikationer). Ett i mitt tycke prisvärt filter där man får ett lättskött filter med stor filtermassa till en hygglig peng. Filtret har dessutom hjul vilket i kombination med snabbfästen gör de behändiga att arbeta med (Har även haft bland annat fx6 som jag tyckte var betydligt bökigare att underhålla). Men det är också ett filter som låter mer än vad de dyrare alternativet som tex Eheim gör. Tycker man finish är viktigt så är det dessutom "plastigare" än både Eheim och FX6:orna.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2009.jpg
Visningar: 247
Storlek: 269,4 KB
ID: 2380453

      Nu har jag förmånen att vara sponsrad av JBL, mer om detta i något framtida inlägg om AoS och vårt arbete med att ragga sponsorer och varför detta var viktigt för oss, så det blir ju följaktligen en del JBL prylar till mina projekt. När det kommer till fitrering så körde jag dock JBLs filter, just av dessa nämnda skäl, långt innan någon sponsring var aktuell så dessa filter skulle jag välja oberoende av sponsorskapet.

      För att tillföra CO2 till akvariet har jag en 5kg co2 flaska. Till detta karet har jag även åter tagit i bruk en PH-controller, alltså en dator som elektroniskt mäter PH värdet i akvariet och utifrån detta reglerar CO2 tillförseln till akvariet. De är lite omständiga att jobba med, sensorn behöver tex kalibreras i särskilda vätskor regelbundet så under "normala" förhållande så rekommenderar jag ett enklare system där man reglerar CO2 halten i karet med hjälp av en bubbelräknare och en dropchecker. Jag har dock några förutsättningar i detta kar som gjort att jag valt att anta det lite extra arbetet (och risker) det innebär att köra med controller. Den största anledningen är att jag har sjukt mjukt vatten (lågt KH) där jag bor så jag får väldigt snabbt svajiga PH värden och som en följd av detta toffsalger. Jag tillför dessutom sådana mängder CO2 så att försöka räkna bubblor i en bubbelräkanre är helt omöjligt . Som kuriosa kan nämnas att jag genom CO2 tillförseln trycker ned PH:et till ca 6,1 vilket borde vara trivsamt även för Altumen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2007.jpg
Visningar: 207
Storlek: 385,4 KB
ID: 2380454

      I mina tidigare kar så har jag kört med någon form av diffusor placerad i karet för att lösa upp CO2. Denna gången ville jag dock minimera antalet prylar i karet så jag bestämde mig för att testa en inline diffusor. Detta är en diffusor som man kopplar direkt på ut-slangen från filtret. Läste en del innan jag skaffade den där många skrev att de inte var helt nöjda med den eftersom den skapade en dimma med pyttebubblor i karet. Det är inte något jag märkt överhuvudtaget, tvärt om så är vattnet kristallklart till skillnad från tidigare lösningar jag haft så jag är verkligen supernöjd . En helt ovetenskaplig tanke jag har är om de som upplevt problem med detta monterat diffusorn för nära utblåset varpå CO2 inte ännu hunnit lösas upp innan den når karet?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2008.jpg
Visningar: 202
Storlek: 329,5 KB
ID: 2380455

      Utöver detta karet så har jag även ett mindre som bygger lite på samma principer. Det är en Juwel bänk men denna gång den mindre Lido 120 bänken. Även här har jag måttbeställt karet där jag jobbat lite extra med höjden. Karet är ett rimless med måtten 61x41x70cm, vilket ger en volym på ca 175 liter, limmat med 12mm OW glas. Filtrering och CO2 är mer eller mindre det samma som i det stora karet men i lite mindre skala. (Medveten om att nedan bild är lite väl "reklamig" men det var den enda bilden jag hittade på hela karet). Detta kar har jag nu ståendes i min lägenhet i Oslo så att jag har något att pilla med på kvällarna när jag bor där.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 20506926_1473751642668136_6402777982330465712_o.jpg
Visningar: 226
Storlek: 313,4 KB
ID: 2380456
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #33
        Mycket trevlig tråd på forumet. Kul att du går på djupet och berättar om din utrustning/teknik. Även en eloge att du förklarar vad vissa förkortningar står för. Förstår att det är lätt att slänga sig med förkortningar, tex OW, när man är en akvarist som varit med ett tag. Och det är ju inte alltid så lätt att hänga med i inläggen om man är ny inom hobbyn. Toppen-tråd!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #34
          Trevlig läsning! Kul att höra om val av teknik och tankar kring detta. Tycker generellt att JBL har väldigt prisvärda produkter. Kör själv med samma typ av JBL inlinediffusor som jag tycker funkar väldigt bra. Att den även finns för slangstorlek 19/25 gjorde att valet föll på denna då den passade slangdimensionen på filtret jag har. Styr också CO2-tillförsel över controller, men med utgånstpunkten att det är enklast. Vet inte riktigt vilka risker du menar finns med controller? Den skulle ju kunna "balla ur" och köra ut CO2 okontrollerat om man har riktig otur? Annars kalibrerar jag controllern rätt sällan numera eftersom det inte verkar hända speciellt mycket med inställningarna, vad det visat sig genom åren. Funderade också lite på dina LED-armaturer som verkar vara för saltvatten? 20 000K? Men jag kan ha missat något på sidan du länkade till. Tycker uppläget och bilderna i tråden är kanon för övrigt!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #35
            Ursprungligen postat av ICC
            Mycket trevlig tråd på forumet. Kul att du går på djupet och berättar om din utrustning/teknik. Även en eloge att du förklarar vad vissa förkortningar står för. Förstår att det är lätt att slänga sig med förkortningar, tex OW, när man är en akvarist som varit med ett tag. Och det är ju inte alltid så lätt att hänga med i inläggen om man är ny inom hobbyn. Toppen-tråd!
            Kul att du tycker så
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #36
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Trevlig läsning! Kul att höra om val av teknik och tankar kring detta. Tycker generellt att JBL har väldigt prisvärda produkter. Kör själv med samma typ av JBL inlinediffusor som jag tycker funkar väldigt bra. Att den även finns för slangstorlek 19/25 gjorde att valet föll på denna då den passade slangdimensionen på filtret jag har. Styr också CO2-tillförsel över controller, men med utgånstpunkten att det är enklast. Vet inte riktigt vilka risker du menar finns med controller? Den skulle ju kunna "balla ur" och köra ut CO2 okontrollerat om man har riktig otur? Annars kalibrerar jag controllern rätt sällan numera eftersom det inte verkar hända speciellt mycket med inställningarna, vad det visat sig genom åren. Funderade också lite på dina LED-armaturer som verkar vara för saltvatten? 20 000K? Men jag kan ha missat något på sidan du länkade till. Tycker uppläget och bilderna i tråden är kanon för övrigt!
              Kul att du gillar mitt svammel

              Med risker menar jag precis det som du är inne på. Dvs om man nu låter det vara ett ganska så fritt/högt flöde till controllern som sedan controllern ansvarar för att strypa baserat på ett relativt känsligt mätinstrument så finns ju alltid risken att den mäter fel och därmed släpper på allt för mycket CO2. Styr man det istället helt mekaniskt genom att inte släppa på mer än enligt ett visst antal bubblor i en bubbelräknare så är riskerna lite lägre. Man kan och bör självklart kombinera de båda, dvs bara för att man har en controller så borde man inte ha öppna spjäll från flaska till controller. Nu har jag varit med om att en regulator fått spel och verkligen sprutat in CO2 i ett kar så även utan controller så kan det går snett med ett CO2 system.

              Vad gäller belysningen så har du helt rätt i att den är framtagen för saltvatten. Den har dock visat sig vara väldigt kompetent även för sötväxtkar. Har gjort en lista över saker som jag är sugen på att skriva inlägg om. Adderar belysningen till denna lista så kan jag beskriva den lite mer, lägga ut skärmdumpar från styrningen etc.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #37
                Bra svammel är helt klart underskattat :-). Har man seiryustones i karet vilket jag har blir det väl aldrig några pH-drop..hm.. När det gäller tofsalger så läser man ofta att det kan bero på svajiga CO2/pH-nivåer. Man undrar på vilket sätt detta skulle gagna detta plågoris som lätt dyker upp.? Har aldrig fått någon förklaring på detta.

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #38
                  AKVARISTISKA ENGAGEMANG
                  När Aquascapers of Sweden startades så satte vi ganska så ambitiösa mål för laget, vi ville synliggöra akvaristiken och därmed förhoppningsvis locka fler utövare till hobbyn, inspirera fler akvarister till att prova på Aquascaping och vi ville bidra till att sätta svensk akvaristik på världskartan. Skälen till att vi ville dra vårt strå till stacken mot dessa mål var flera men kanske kan det sammanfattas med att desto fler utövare vi är och desto mer vi syns i positiva sammanhang desto större blir vårt utrymme och våra möjligheter inom hobbyn. Tänker att jag skriver mer om dessa tankar, hur vi etablerade laget, hur vi arbetat med vår visualisering och vilka effekter vi noterat i ett senare inlägg.

                  För min egen del så har arbetet med AoS genererat en massa spännande möjligheter, upplevelser och relationer med fantastiska människor. Tänkte sammanfatta en del av det jag har förmånen att få göra i akvaristikens tecken nedan.

                  Relationer och fysiska träffar
                  Om jag skulle tvingas välja bort allt som akvaristiken gett mig till förmån för en enda sak så är det helt utan tvekan alla relationer jag skulle behållt. Tack vare akvaristiken så har jag fått lära känna väldigt många fantastiska människor. De allra första relationerna med likasinnade stod Zoopet för som ju rymmer varma och omtänksamma personligheter som Johnny, Mats, Pia och många fler.

                  AoS har sedan introducerat mig för likasinnade, både kända och okända namn, världen om via både social medier men också på fysiska träffar. En träff jag sent kommer glömma var Scapetour där scapers från hela världen umgicks och scapade under ett par dagar i Holland förra året. Ordet familje kanske är i starkaste laget men vi är numera en grupp på ca 40-50 scapers från jordens alla hörn med en väldigt familjär känsla.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 16992467_1325104194199549_2684712961976307593_o.jpg
Visningar: 254
Storlek: 397,8 KB
ID: 2380576

                  Nedan en bild från en tävling som genomfördes under träffen där man parades ihop med en scaper från någon annan plats i världen. Ghazanfar och jag lyckades att knipa andra platsen i den tävlingen och min lagkompis Christian Brams med sin partner första platsen. Även om nu allt bara var på skoj så var det var verkligen så sjukt kul att vi från lilla Sverige lyckades så bra bland alla dessa begåvade scapers. (Vinnarna röstades fram av alla deltagare)


                  Klicka på bilden för större version

Namn: 17211890_1330072767036025_2153829143712668745_o.jpg
Visningar: 235
Storlek: 372,2 KB
ID: 2380585

                  Föreläsningar
                  Ett annat sätt att få träffa likasinnade är genom de föreläsningar jag håller. Det här är verkligen det roligaste jag vet, att få resa runt till olika föreningar i Norge och Sverige, få möta så många nya spännande människor och få prata om sådant som jag och de som lyssnar är intresserade av. Jag fullständigt älskar den typen av interaktion mellan likasinnade.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20900941_1489554871087813_2380399184747071770_o.jpg
Visningar: 210
Storlek: 600,9 KB
ID: 2380577

                  Fackmässor
                  Som lag så bjuds AoS in till fackmässor så som den nordiska fackmässan för Zoobranschen, Zoorfexpo. Vår monter på mässan 2017 i Stockholm blev faktiskt belönad med mässans bästa monter, sjukt kul. På just dennas specifika mässa körde vi live-scaping under två dagar där vi scapade 6 akvarier som lottades ut till besökarna när vi var klara. Vi höll även föreläsningar på cafe-scenen, jag pratade om hur man som zoo-butik kan arbeta med sociala medier.

                  Nästa inplanerade mässa är Interzoo i Tyskland 8-11 maj. Exakt vad vi kommer ha för roll där ännu inte klart. https://www.interzoo.com. Vad som är klart är att det kommer arrangeras en stor scaping träff på plats med inresta scapers från hela världen. Ser väldigt mycket fram emot att få träffa "familjen" igen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 22528702_1540695842640382_4447292727054788874_o.jpg
Visningar: 191
Storlek: 674,3 KB
ID: 2380578

                  Workshops
                  Live scaping och workshops är något som vi gör lite då och då i olika sammanhang. Tanken med dessa är att vi under tex en halvdag bygger ett eller flera kar på någon form av tillställning och där byggnationen görs framför en publik som mer än gärna får interaktera i vårt arbete. Nedan en bild på ett sådant kar som Christian Brams och jag byggde på en tillställning förra året. Detta karet blev också utlottat och vunnet av en av tillställningens besökare.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 17547111_1355242534519048_4379378189831078859_o.jpg
Visningar: 215
Storlek: 715,1 KB
ID: 2380579

                  Specialprojekt
                  Lite då och då får vi förfrågningar om att projektleda och inreda större utställningskar. Hittills har vi valt att tacka ja till endast ett sådant projekt eftersom dessa är väldigt tidskrävande. Det projekt vi har tackat ja till är det stora scape-karet vi arbetar på i Kosta, Småland. Karet är 6 meter långt, 1 meter djupt och 80 cm högt. Karet och all teknik är på plats men tyvärr står projektet still just eftersom rötterna är försenade från leverantören i Kina. Hoppas dock vi kan komma igång med inredningen ganska så snart. I övrigt så projektleder vi hela projektet vilket inkluderar akvarie och akvarieteknik, rörläggeri, el, inbyggnation, drifts och underhållsavtal med lämplig partner etc etc. Jag jobbar just nu även med en kommunikstionsplan som beskriver hur vi kommer kommunicera runt detta projekt.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 23120139_1553562031353763_409802121945413322_o.jpg
Visningar: 239
Storlek: 218,7 KB
ID: 2380580


                  Arrangera tävlingar
                  Att arrangera tävlingar kan vara ett bra sätt att få fler intresserade av AS. Nedan en bild från den tävling vi arrangerade på en mässa i Oslo förra året. De allra flesta som var med och tävlade hade aldrig provat på AS tidigare. Det syntes inte i resultat, alla var riktkgt duktiga. Väldigt kul var att hälften av de deltagande faktiskt var tjejer.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 17621669_1354283754614926_5782210125115503693_o.jpg
Visningar: 225
Storlek: 350,4 KB
ID: 2380581

                  Såhär såg det ut när de var klara.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 17620164_1355144697862165_8120325716765984080_o.jpg
Visningar: 268
Storlek: 530,4 KB
ID: 2380582


                  NCS Styrelse
                  Valde även för något år sedan att engagera mig i föreningslivet, detta eftersom jag tycker att föreningar fortsatt har en viktig roll inom hobbyn men de allra flesta är rätt dåliga på att marknadsföra sig och varför man som akvarist skall delta i en föreningsverksamhet. Valde därför att ansluta till Nordiska Ciklidsällskapet, NCS och då kanske inte för att just ciklider är det viktigaste för mig utan snarare för att det är en förening som arbetar tvärs över hela norden och som med sitt arbete gynnar hobbyn i stort oavsett inriktning. Min roll i NCS är vice ordförande och kommunikationsansvarig. Under ledning av ordförande David Rejdemyhr tillsammans med en i övrigt drivande styrelse så har föreningen vänt en mångårig nedåtgående trend till en betydligt mer positiv utveckling. Är du inte redan medlem så föreslår jag att du tar en titt på alla de förmåner som ingår i medlemskapet https://www.ciklid.org/index.php?opt...w=article&id=3

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 27657853_1630778300301072_3215688950669695822_n.jpg
Visningar: 244
Storlek: 30,9 KB
ID: 2380583


                  Produktutveckling
                  Lite vid sidan om allt annat så har vi även tittat lite på hur vi skulle kunna bidra till hobbyns utveckling genom olika sorters produktutveckling. En av de saker vi gjort är att tillsammans med Kosta Boda producera en prototyp på en svensk wabi-kusa skål. Vi visade upp denna på en branschmässa förra året med en hel del positiv feedback. Kanske gör vi något mer av detta, vi får se.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 22550511_1540695752640391_1727043193061191939_o.jpg
Visningar: 230
Storlek: 634,9 KB
ID: 2380584

                  Dommare
                  Som ett bekant namn i scapingvärlden så får jag även förfrågningar om att döma olika tävlingar. Dömde bland annat Nordic Scapers Hardscape Contest, NSHC, förra året. Det är verkligen jättekul men också betydligt mer jobb än vad man kan föreställa sig så jag får se hur jag gör med uppdrag som detta i fortsättningen. https://www.facebook.com/Nordicscape...capechallenge/


                  Ja men det summerade nog hyggligt hur jag håller mig sysselsatt med min hobby utöver de egna karen och scapingprojekten. Skall bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Wow!
                    Fin läsning och härliga bilder!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #40
                      VÄXTNÄRING OCH NITRIT
                      Eftersom nitrifikationsprocessen var på tal i en annan tråd här på Zoopet så tänkte jag passa på att skriva några rader om en observation jag gjort kring förekomsten av nitrit i ett akvarium direkt kopplat till bruk av växtnäring.

                      Men innan jag gör det så vill jag passa på att tipsa om denna kille som gjort vad jag tycker är en väldigt pedagogisk film som beskriver denna så väsentliga process i våra akvarier. Filmen beskriver först hur själva processen fungerar, sedan en beskrivning kring var vi kan hitta de goda bakterierna i våra kar följt av en koppling mot antal filter och filtervolym. Tycker den är sevärd oavsett om man är nybörjare eller om man varit igång med hobbyn ett tag:



                      Men tillbaka till ämnet...

                      Jag har just nu ett akvarium hemma som är relativt nystartat vilket betyder att karets förmåga att bryta ned Ammonium -> Nitrit -> Nitrat fortfarande inte är fullt utvecklat. Väl medveten om detta så valde jag ändå att ganska tidigt introducera en relativt stor grupp fisk, som dessutom är av den lite känsligare varianten (och ganska så dyra). Till storyn hör att karet är ett high-tech växtakvarium (vilket är en term som ibland används för kar där men tillför CO2, växtnäring etc). Med anledning av att jag medvetet introducerade denna grupp fisk ganska tidigt så var jag också ganska noggrann med att mäta vattenvärden som tex Nitrit för att ha koll på karets nedbrytningsförmåga. Det var under dessa mätningar som jag noterade ett fenomen.

                      Som sig bör, om man ligger på gränsen till vad karet klarar av, så matade jag restriktiv för att hålla Ammonium produktionen till ett minimum. Konstaterade genom mätningar att karet klarade av att hantera förutsättningarna. Efter en vecka med den nya gruppen så var det dags för vattenbyte, något jag har som rutin att göra en ggr per vecka, byter då 50% av vattnet. Gissa om jag sen blev förvånad när jag efter vattenbytet plötsligt via tester kunde notera att jag nu hade Nitrit i karet. Blev irriterad på mig själv, fan hade jag pushat gränserna lite för hårt med den tidiga introduktionen av fiskarna?

                      Jag övergick då till dagliga VB väl medveten om att jag genom att byta vatten så ofta också förlänger tiden fram tills dess att karet kan hantera nedbrytningen på egen hand men att ha is i magen, låta nitriten och bakterierna ha sin gång är inte riktigt min grej. Medveten också om att vissa kan argumentera för att för ofta VB kan vara stressande för fisken, det kan säkert stämma men inget som jag själv upplevt.

                      Efter x dagar med dagliga VB fick jag fortfarande utslag på Nitrittesterna, Någonting sade mig då att här är det något som inte stämmer. Med lite kunskap sedan tidigare om karets process, växter och växtnäring så började jag misstänka att växtnäringen skulle kunna vara boven i dramat. Spekulerade om att det kanske fanns något ämne i näringen som bromsade karets förmåga att bryta ned Amonium och Nitrit och att detta blir extra tydligt i ett icke inkört kar. Googlade en massa för att se om jag kunde hitta andra med liknande erfarenheter som kunde ge mig svar på vad som låg bakom men hittade väldigt lite om detta. Vände mig till mina lagkamrater i AoS men inte heller där kände man till fenomenet.

                      En annan hypotes jag hade var att det faktiskt finns Ammonium i växtnäringen så jag googlade fram innehållsförteckning men nej, där fanns ingen Ammonium angiven.

                      Parallet med letandet efter information så gjorde jag ytterligare ett vattenbyte men denna gången tillförde jag ingen växtnäring. Testade sedan vattenvärdena och vips, inte ett spår av Nitrit. Verifierade sedan fenomenet med att tillföra näring och mycket riktigt, testet visade på Nitrit.

                      Med dessa observationer så kontaktade jag tillverkaren av växtnäring och mycket riktigt så bekräftade de att det faktiskt är Ammonium i näringen.

                      Mysteriet löst, case closed... .
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #41
                        Grymt Tommy , ja grymt i ordets rätta bemärkelse att näringsmedlet innehöll amoniak trotts att detta inte var med....grymt...skönt att du löste det, sedan är det dessutom grymt bra skrivet, det får mig att förstå bättre...... filmen var bra men där säger han ju precis det jag trodde att man kan få balans efter bara några veckor. Det var ju vad jag ville åstadkomma. Sedan körde jag ju raka motsatta skolan, undvika vattenbyten för att inte stressa fisken, som jag då upplevt som problemet. Spännande att få se mer om det kar, misstänker att fortsättning följer.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2887

                          #42
                          Intressant det där med ammonium i växtnäringen. Brukar själv alltid vänta med att tillsätta växtnäring i nytt kar av anledningen att jag tror att det redan finns rätt mycket löst näring i vattnet genom bottensubstratet etc. Men detta var ju nyttig kunskap, något att tänka på när man startar upp ett nytt kar från noll.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #43
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Intressant det där med ammonium i växtnäringen. Brukar själv alltid vänta med att tillsätta växtnäring i nytt kar av anledningen att jag tror att det redan finns rätt mycket löst näring i vattnet genom bottensubstratet etc. Men detta var ju nyttig kunskap, något att tänka på när man startar upp ett nytt kar från noll.
                            Helt rätt tänkt. Man bör vara restriktivt med näringen i starten, både för att det finns näring i såväl soilen som det växterna transporterats i men också eftersom det tar en stund innan växterna tar fart och deras näringsbehov ökar. Har för mig att tex Tropica rekommenderar att man börjar tillsätta näring först efter 21 dagar vid uppstart av ett nytt kar. Det kan dock finnas skäl till varför man vill tillsätta näring tidigare och då tänker jag att kan det vara bra att känna till detta fenom .
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #44
                              Såhär kan ett halvfärdigt växtakvarium se ut. Mycket kommer förändras i det här karet innan det är klart. Mindre rötter för att skapa mer djup kommer tillkomma, bottentäckare kommer klippas ned och tätas, växter med annan struktur och färg kommer växa upp för att markera linjer etc etc. Vissa har hundra klart från första stund hur ett kar skall se ut, jag har en känsla och en bild i huvudet som jag utgår ifrån för att sedan bygga, justera och förändra under flera månader innan jag blir riktigt nöjd.



                              Hmm, har inte riktigt kläm på hur jag får till bra kvalitet på filmer jag laddar upp men detta kanske duger?!
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #45
                                VAL AV BELYSNING TILL VÄXTAKVARIUM
                                Jag kan inte särskilt mycket om belysning mer än att ha lite koll på de absoluta grunderna. Oavsett kunskap eller inte så har jag likväl kunnat konstatera att det är nästintill omöjligt att läsa sig till vad som är än bra lampa och vad som inte är det. Försöker man få hjälp i olika forum så får man lika många olika rekommendationer som man får svar och läser man tillverkarnas specifikationer så blir man inte klokare av det. Visst kan man läsa sig till saker som hur vi kommer uppleva belysningen rent visuellt (så som färgton och styrka) men det är väldigt svårt att tolka hur pass bra en viss lampa är för växtligheten i ett akvarium. Det som gör det ännu lite mer komplext är att det i många fall kan vara svårt att koppla problem i karet med en halvbra belysning. Visst kan det finnas hyggligt tydliga indikationer så som att en bottentäckare inte tar sig men ofta kan även andra problem så som olika typer av algproblem vara kopplat till belysningen. Men problem som detta kan lika så gärna vara orsakat av för kort eller för lång belysningstid, för lite eller för mycket näring, ostabilitet i PH/CO2 etc etc.

                                Med detta som grund så är det min filosofi att försöka minimera så många felkällor som möjligt i mina kar som jag kan eftersom för många tänkbara felparametrar gör det väldigt komplext att sätta en diagnos vid problem vilket resulterar i att man allt för ofta gör en felaktig diagnos och sätter in en felaktig åtgärd.

                                Jag har därför valt att aldrig snåla på just belysningen, för om man vill ha växtakvarium som inriktning, är det min uppfattning att belysningen är AoO. Tittar man sedan på utbudet så finns det väldigt många halvbra belysningar därute och en allt växande trend nu är att köpa billig belysning från kina. Dessa lampor löser ibland uppgiften och ibland inte samtidigt som de rekommenderas av många till andra i olika typer av forum eftersom de upplevs som ett kap då de fungerar hyggligt i mindre krävande kar för en hyggligt billig peng. Min upplevelse är också att ganska många som prövar sig på mer avancerade växtkar med belysningar som detta ofta får problem men för sällan kopplar man problemet till belysningen utan istället fipplas det vilt med andra parametrar eller så dras slutsatsen att man själv inte har kompetens nog. Detta är faktiskt en grej jag alltid trycker på när jag är ute och föreläser om aquascaping, det är inte svårt men snåla inte på utrustningen och då absolut inte på belysningen. Med halvbra grejer går det oftast inte så bra vilket i sin tur kopplas tillbaka till att man inte kan, vilket i sin tur resulterar i att man lägger ned försöken med uppfattningen om att det där med växtakvarium är svårt och komplicerat, något som det faktiskt inte är.

                                När jag nu skulle välja lampa till mitt senaste projekt så stod jag inför ytterligare en komplicerande faktor och det var höjden på karet. Det kräver en ordentligt kompetent lampa för att trycka bra belysning genom 70cm vatten, något som även en del av de kända och lite dyrare fabrikaten har svårt att klara av på ett tillfredställande sätt. Vända mig till ett antal forum och kontakter och som vanligt fanns det många som tyckte saker men för ett projekt som detta ytterst få som faktiskt kunde bevisa att deras rekommendationer fungerade genom tidigare genomförda konkreta projekt. Detta även när jag vände mig till duktiga aquascapers runt om i världen. När jag efter ett tag sorterade all hjälp jag fått hittade jag egentlige bara två fabrikat där man kunde påvisa att antal likvärdiga projekt runt om i världen med framgångsrikt resultat. Dessa två fabrikat var Kessil och Aquaillumination. Det sistnämnda faktiskt en salvattenslampa men som används framgångsrikt av flera namnkunniga aquascapers i världen.

                                Jag valde den sistanämnda, inte för att jag landade i att den var mest kompetent av de två utan för att jag fick bäst dialog och stöd i min beslutsprocess från leverantören. Detta ett köp som jag verkligen inte ångrar.

                                Den specifika lampan jag valde heter Aquaillumination Hydra 52 HD och som man kan se på bilden nedan så har jag tre enheter över mitt akvarium. Fästena ganska inte är de snyggaste, har funderat på att vajerhänga de istället men det får i så fall bli ett senare projekt.

                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        AltumInTheMaking.png Visningar:	1 Storlek:	1.88 MB ID:     	2380831

                                Lamporna har inbyggt WIFi och de parkopplar sig till varandra med automatik när man starta upp de första gången. Även själva styrenheten är inbyggt i lamporna varpå all konfiguration görs i en app i mobiltelefonen eller på en läsplatta.

                                Nedan några bilder från konfigurationsvyerna till belysningen.


                                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2062.PNG Visningar:	2 Storlek:	310.0 kB ID:     	2380835Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2063.PNG Visningar:	1 Storlek:	89.4 kB ID:     	2380833Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2064.PNG Visningar:	1 Storlek:	116.5 kB ID:     	2380832


                                Tänkte inte gå in på funktionerna i detalj, kanske gör jag det i något senare inlägg men jag tror kanske bilderna ovan är relativt självinstruerande till vad man kan göra i appen?
                                Senast redigerad av Tommy Vestlie; 24 February 2018, 08:22.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...