Vestlie's akvaristiska anteckningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Vestlie's akvaristiska anteckningar

    Vestlie's akvaristiska anteckningar
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    INLEDNING
    Var väldigt länge sedan jag skrev på Zoopet men har halkat in här lite då och då och varje gång jag besökt forumet så har tanken kittlat mig, borde jag inte börja skriva på Zoopet igen? Gillar ju i grunden formen för skrivande där ens "loggbok" kan kombineras med interaktion med andra likasinnade i ett lagom tempo. Nu är kanske inte lagom det rätta ordet för att beskriva mig och och mitt engagemang i olika frågor men jag har ändå genom åren trivts väldigt bra på Zoopet.

    Har haft ett antal tankar om vad jag skulle vilja skriva om men nu när väl beslutet togs idag att jag faktiskt vill börja skriva igen så kom jag också fram till att "varför bestämma inriktning?", varför inte helt enkelt bara öppna ett klotterplank där jag kan skriva av mig om allt mellan himmel och jord som berör akvaristiken? Kanske inte det bästa för eventuella läsare som intresserat sig lite extra för specifika områden inom akvaristiken och vill hitta trådar att följa inom det specifika området men det kommer nog passa mig som handsken. Om jag skulle få frågan här och nu om vad jag kommer skriva om så kommer det nog bli en hel del reflektion och analys, teknik, beteenden, om Aquscapers of Sweden och lagets resa, min egen resa som akvarist, skildringar från mina olika engagemang inom hobbyn, fotografering och en massa annat smått och gott. Vi får väl helt enkelt se vad som dyker upp på näthinnan härnäst. Har dock som tanke att vid de tillfällen då jag vill skriva av mig kring något specifikt ämne också inleda med en RUBRIK kopplat till texten.

    Valda att kalla tråden för akvaristiska anteckningar eftersom det varken kommer vara en regelbunden loggbok eller som sagt knutet till ett specifikt ämne utan tvärtom så kommer inläggen vara väldigt oregelbundna och handla om allt från historia, till nutid och framtid. Det tror jag kommer passa min relativt defragmenterade hjärna och mitt hyggligt uppbokade schema.

    Avslutar detta första inlägg med en bild på det kar som installerades hemma ganska nyligen och som jag nu arbetar med för fullt.

    Må så gott så kanske vi hörs längre fram i tråden

    /Tommy

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1580.JPG
Visningar: 281
Storlek: 311,8 KB
ID: 2380346
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • jolindse
      • January 2018
      • 70

      #3
      Ska bli mycket kul att följa! Inte minst för att se vad som händer med det oerhört imponerande karet du lutar dig mot på bilden.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Jättekul att du är här igen, låter som om detta blir en tråd där jag kan lära mig massor, om inte annat är det jätte inspirerande att få följa med på din resa igen, dina tidigare projekt har jätt mig massor. Kul att du börjar skriva här igen. Välkommen tillbaka.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2882

          #5
          Oj, mäktigt kar med sköna mått. Spännande tråd med gott och blandat som det verkar. Blir intressant och säkert lärorikt att följa.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Ursprungligen postat av jolindse
            Ska bli mycket kul att följa! Inte minst för att se vad som händer med det oerhört imponerande karet du lutar dig mot på bilden.
            Har kommet en bit på väg med det karet så kommer absolut skriva några rader om det .
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #7
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Jättekul att du är här igen, låter som om detta blir en tråd där jag kan lära mig massor, om inte annat är det jätte inspirerande att få följa med på din resa igen, dina tidigare projekt har jätt mig massor. Kul att du börjar skriva här igen. Välkommen tillbaka.
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Oj, mäktigt kar med sköna mått. Spännande tråd med gott och blandat som det verkar. Blir intressant och säkert lärorikt att följa.
              Hur lärorikt det kommer bli får framtiden utvisa, misstänker att det kommer bli stor övervikt av tankar och reflektioner och kanske inte så mycket fakta och vetenskap .
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Halloj Tommy!
                Det är riktigt härligt att se dig på forumet igen!

                Såg i någon tråd du skrev i att du har Altum i ett nytt kar. Är det karet på bilden? Vilka mått är det?

                Som sagt, kul att du drar igång en tråd, i vilken mycket säkerligen kommer att avhandlas. Skall bli intressant att hänga med!

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  FRÅN KLARHET TILL KLARHET
                  För de av er som känner mig så vet ni att jag tidigare var totalt insnöad på diskus, en fisk som fortfarande ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag spenderade under min tid som entusiastisk diskusförvaltare väldigt mycket tid tillsammans med min tidigare diskusgrupp, läste stora mängder text (fakta som tycken) och jag skrev ett oansenligt antal poster om min diskusresa här på Zoopet.

                  Till skillnad från relativt många man stöter på inom hobbyn som tycker det är en tråkig och långsam varelse och som jämför underhållningsvärdet i ett diskusakvarium med att i tysthet beskåda färgen som torkar på en vägg så tycker jag precis tvärtom. Diskus är en fascinerande fisk som det är väldigt spännande att följa och då både individen såväl som gruppens utveckling. Min egen högst ovetenskapliga tanke kring dessa två lägers så skilda synsätt är att diskus inte bara är en fisk man tittar på utan man behöver nog umgås med den för att fascineras av dens beteende och om man då dessutom införskaffar fisken enkom för dens yttre och för att ha den som en inredningsdetalj, ja då kommer fisken behov och utveckling ganska snabbt krocka med akvaristens förväntan. Det här är säkert ett ämne jag kan komma att snöa in på senare i den här projekttråden.

                  För några år sedan halkade jag dock in på det här med Aquascaping (AS) och blev totalt fast, utan att tråka ut er med allt som gjorde att jag fastnade för just denna gren inom hobbyn så kan man väl kort sammanfatta min förtjusningen för AS med orden; Skapande, estetik, fotografering, balans och teknik. I begreppet teknik lägger jag både teknik i form av prylar men också teknik i form av kunskap och metoder när det kommer till hur man skapar djup, rätt proportioner, jobbar med gyllene snittet, fokuspunkter etc etc.

                  Akvaristik kan vara tidskrävande, det behöver självklart inte vara det men mitt sätt att utöva hobbyn tenderar till att kräva en del tid. Kände därför för ett par år sedan att jag stod inför ett vägval, fortsätta hålla diskus eller satsa fullt ut på AS. Att göra de både två samtidigt och halvhjärtat var för mig inget alternativ. Jag valde då AS, något som jag aldrig ångrat då det gett så oerhört mycket tillbaka, även om jag aldrig släppt faschinationen för diskus i tanken.

                  Har sedan dess drömt om att få kombinera de två men trotts att min inre röst under en längre tid försökt övertyga mig om att det kan bli hur bra som helst så har min logik alltid stoppat mig. Det är banne mig inte lätt att få till ett bra scapingkar med diskus som invånare. Det var faktiskt till och med så att när jag nu köpte mitt nya scapingkar med dimensioner som är lite crazy för just scaping så var en av mina tanka att just kombinera AS med diskus.

                  Jag påbörjade bygget av det nya karet, satte hardscapen, planterade och…

                  …men herregud här måste det ju gå skalare! Här måste införskaffas Altum.

                  Jag har aldrig haft skalare tidigare, kan relativt lite om de men det fanns ingen tvekan inom mig när jag såg hur karet utvecklades allt eftersom jag byggde det. Det var nästan som om karet berättade för mig vad för fisk det ville skulle flytta in när jag var klar med inredningen.

                  Har nu haft en grupp unga fiskar hemma i några veckor, en grupp som försiktigt och sakteligen börjar känna sig hemma och shit så bra det blev. Tänker då i första hand inte på den estetiska matchningen mellan fisk och scape, vilken såklart är oklanderlig , utan snarare på att det känns som att jag faktiskt fått hem en grupp fiskar som kommer ge mig precis samma behag, stimulans och utmaning som diskusen tidigare gjorde. Mycket baseras såklart än så länge på känslor och inte så mycket på fakta men jag tror mig redan nu se tendenser till att jag här kommer få följa samma komplexitet och utmaning när det kommer till såväl individen som gruppens utveckling.

                  Måste samtidigt säga att det är med stor respekt men kanske med ett lite större självförtroende, jag nu antar utmaningen att kombinera AS med en vacker men lite krävande fisk som detta men det är väl det som gör det så stimulerande misstänker jag. Tänk om jag genom detta trotts allt lyckas kombinera min fascination för vissa fiskarter med kärleken till aquascaping, det vore ju helt underbart.

                  Om jag är nöjd? Sover Dolly Parton på rygg? Skiter björnen i skogen?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC3401_3.jpg
Visningar: 306
Storlek: 272,5 KB
ID: 2380371
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Intressant tråd, spännande läsning att följa. Mycket vackert Altum foto!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Gott att se dig igen!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        HEJ!
                        Det är rätt så sjyssta mått på det akvariet.
                        Även om jag delvis tänker annorlunda, känner jag sympati med ditt tänk.
                        "Halvtumsskalarer" är himla trevliga, har haft sådan i alla fall två perioder, den första perioden tillsammans med fullvuxna "vanliga" skalarer.
                        men dom käkade upp mina neon- och kardinaltetror som jag då även hade i olika omgångar.
                        Men klart, lugna någorlunda sävliga fiskar, det händer lika mycket i akvariet som i den där TV-serien som nu går på Kunskapskanalen där två pensionärer åker båt på diverse kanaler och pratar om Shakespeare, vackra bilder, litet snack men noll aktion. Men det är väl så man skall ha det i ett akvarium!?
                        Om man vill ha lugn och ro skall man undvika fiskar som stör, (kanske Acipenser sinensis).
                        Skall bli intressant att läsa i denna tråden framöver!

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Tommy!
                          Det är riktigt härligt att se dig på forumet igen!

                          Såg i någon tråd du skrev i att du har Altum i ett nytt kar. Är det karet på bilden? Vilka mått är det?

                          Som sagt, kul att du drar igång en tråd, i vilken mycket säkerligen kommer att avhandlas. Skall bli intressant att hänga med!
                          Tjena Mats. Ja det var ett tag sedan jag skrev här sist men när lusten uppenbarar sig så gäller det att tillfället i akt. Har dessutom passat på att ta ut några lediga dagar denna veckan, såhär under grabbens sportlov, så det finns en risk för att det blir flera inlägg innan veckan är slut. Ett inlägg om mitt största kar, hur det kom till, tillhörande teknik etc kommer nog redan innan dagens slut om inte tiden tas till anspråk av annat .
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Ursprungligen postat av ICC
                            Intressant tråd, spännande läsning att följa. Mycket vackert Altum foto!
                            Tack, kul att du gillar bilden
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Gott att se dig igen!
                              Äsch då var väl inte så länge sedan vi sågs Pia
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...