550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Så länge det är vackra fiskar och fina foton - så inget dravel alls . Ha en trevlig valborg och skål från mig fast med vitt i glaset

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Ja, de var ju karen i lokalen det....
    har ju några hemma också först ett litet juvel 125 eller vad det nu kan vara. Mitt sjukhus kar. Där bor ju en liten grupp citrontetra som skall flytta in i karet i lokalen som Pia eller Mats skall inreda och sedan mina dolkstickstetror som väntar på sexhundraliters karet här hemma. De är ju de gamla plus några nya som gick med stordiskusarna förut. Det är rätt mysigt med rena tetra kar det blir liksom ett annat flooo i dessa kar.

    Ja så är det ju 312 med mina ”nya” diskus. Tycker bara detta kar blir bättre och bättre. Grymt nöjd. Ännu går ju diskusarna själva i sin egna prakt. Men tanken är att min grupp med albino pansarmalar skall gå här, vet bara inte hur jag skall fånga in dem. De går ju med diskus i 540 och min grupp panda coridoras. Att få upp dessa vita utan att stressa de andra.... vi får se men dessa tror jag kommer passa kanon tillsammans med goldendiskusarna .... sedan har jag funderat. Visst finns det en variant av fjärilciklider som är gula, eller snarare gulvita. De hade ju varit helt rätt här. Ja vi får väl se.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6AC48154-8FB2-477E-8C3D-B6B5F6EEB347.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 283,9 KB
ID: 2416886
    Fina bilder på vackra fiskar och kar Thomas, precis som vanligt.

    Ser att vi har samma problem framför oss - fånga corys utan att stressa alla andra fiskar och förstöra all inredning. Jag har ingen susning hur jag skall klara av det. Tips mottages gärna. Tänkte flytta mina fem eller sex c. Duplicareus från det stora karet till det lilla då jag planerar skaffa några fjärilsciklider till det stora karet.

    Japp det finns gula fjärilsciklider med. Jättefina är de. Kanske dock inte det lättaste att hitta. Och i veckan såg jag svarta sådana för första gången. Helt fantastiska. var de.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Så är det ju de gamla vanliga 540 med mina dels gamla ”smådiskusar” de jag köpte 20 av för några år sedan. Av dessa är det nu endast 16 kvar.... fyra gick bort i mitt dumma misstag att sätta ihop olika diskus. Samt mina nya diskus, de åtta jag köpte av stork innan de la ner samt de sex som är kvar av de tio jag fick av stork. Mitt största mistag som diskusägare, men som sagt nu funkar det ju igen.... ända problemet är att jag har två blå diamond i ett kar där de inte skall vara, samt två curilenquer i ett kar som också skall flyttas till det karet där blå diamond går. Och sedan två San Merah som också skall flyttas till karet i lokalen...... men jag vet ju inte om jag vågar......
    nyckelhåls gruppen är fantastisk och verkar stormtrivas. Tetror funkar kanon. Även corydoras funkar som de skall.... så vi får se om jag vågar göra bytena, i så fall kommer vi sluta med ett san Merah kar i lokalen. Ett kar med curilenquer hemma och ett med blå diamond och rödturkos .... men vi får väl se.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: C99C523F-8C0C-43D1-8292-BAEBFC9BA6C3.jpeg
Visningar: 148
Storlek: 317,8 KB
ID: 2416890

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1D6B5501-1999-405E-BD97-CE8B37C1E920.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 320,1 KB
ID: 2416891

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, de var ju karen i lokalen det....
    har ju några hemma också först ett litet juvel 125 eller vad det nu kan vara. Mitt sjukhus kar. Där bor ju en liten grupp citrontetra som skall flytta in i karet i lokalen som Pia eller Mats skall inreda och sedan mina dolkstickstetror som väntar på sexhundraliters karet här hemma. De är ju de gamla plus några nya som gick med stordiskusarna förut. Det är rätt mysigt med rena tetra kar det blir liksom ett annat flooo i dessa kar.

    Ja så är det ju 312 med mina ”nya” diskus. Tycker bara detta kar blir bättre och bättre. Grymt nöjd. Ännu går ju diskusarna själva i sin egna prakt. Men tanken är att min grupp med albino pansarmalar skall gå här, vet bara inte hur jag skall fånga in dem. De går ju med diskus i 540 och min grupp panda coridoras. Att få upp dessa vita utan att stressa de andra.... vi får se men dessa tror jag kommer passa kanon tillsammans med goldendiskusarna .... sedan har jag funderat. Visst finns det en variant av fjärilciklider som är gula, eller snarare gulvita. De hade ju varit helt rätt här. Ja vi får väl se.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6AC48154-8FB2-477E-8C3D-B6B5F6EEB347.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 283,9 KB
ID: 2416886

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan är det ju de senaste karet. Funkar finemang . De båda lekparen som skulle lekt färdigt har valt varsin rot och fortsätter med sin lek. Men ännu inga ungar. Orange graden leker också för fullt, två par och en ensam... varför rekomenderas ofta en grupp på fem ? Ja bara en fråga, tycker synd om den ensamma.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 67EBA4F2-930B-4A62-8501-CBA27BF60B89.jpeg
Visningar: 136
Storlek: 337,2 KB
ID: 2416881

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54688C85-0937-4922-8052-5FFCF614D0BE.jpeg
Visningar: 126
Storlek: 592,7 KB
ID: 2416882

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9D296ECF-50AA-4028-808F-CBB74F77E03D.jpeg
Visningar: 123
Storlek: 588,2 KB
ID: 2416883

    Klicka på bilden för större version

Namn: DD966853-D803-4539-A3F7-89363D364E57.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 439,6 KB
ID: 2416884

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Tack det samma!

    Vi konstaterade att är 17 år sedan vi var vid en brasa senast och vi kommer fortfarande ihåg de gubbar som skulle hålla tal före tändningen. De var lååånga och tråååkiga, därefter har vi gett upp.

    Kan tillägga att för mig som färgblind är fyrverkerier ganska menlösa, det smäller och lyser, men alla dessa ååååååååååååå som folk utropar är helt oförstående för mig.
    Oj. Jag som älskar just valborg, den är liksom så anspråkslös, man behöver inte klä upp sig utan bara är. Vi brukar ju variera firandet, varannat år i gbg med Chalmers kortegen och sedan grill hos mig, varannat år i malexander där vi har en jättebrasa på en träflotte ute i Sommen och så står man på stranden och ser brasan över de stilla vattnet. Som sagt, älskar valborg.... men i år rödvin och tv-valborgsfirande men en fantastiskt vacker sådan från valda Sandö , fast inspelad för ett par år sedan. Några av mina vänner är med i kören och det gör det väl extra roligt att se. Sedan brukar jag ju aldrig våga sjunga med för att jag sjunger som en Kratta.....men ensam hemma funkar det bra..... stämningsfullt sköna maj välkommen....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Sedan är det ju alla yngel. Fortfarande pigga och som jag bedömer de välmående. Det är som sagt lite ett vågspel att se om de går att dra upp dem till fina diskus så här mot alla regler..... men ännu känns det som det funkar utmärkt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: EF3BCBB6-A535-4E66-95D8-28974BD6DCA7.jpeg
Visningar: 105
Storlek: 491,5 KB
ID: 2416874

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4F16882C-D3B2-4BA0-A26D-8B9DAD319E8E.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 368,0 KB
ID: 2416875

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9BB0BEC6-1835-438A-BF08-8455E376E1AD.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 457,2 KB
ID: 2416876

    Klicka på bilden för större version

Namn: 05A62773-FB39-47D1-860C-93F885C75A25.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 474,4 KB
ID: 2416877

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Orkar ni höra mer dravel om ingenting
    stordiskusarna. Alla friska, pigga matvrak. Riktigt roligt att allt funkar som det skall.

    Klicka på bilden för större version

Namn: A38728A1-0FF0-42B7-9433-C91489B13F9C.jpeg
Visningar: 101
Storlek: 439,2 KB
ID: 2416868

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0F54D176-580F-4628-92CB-02FAA9EFBBAE.jpeg
Visningar: 97
Storlek: 533,6 KB
ID: 2416869

    Klicka på bilden för större version

Namn: 07645E9B-D625-44C2-A9F0-D4CCED91DDDC.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 635,1 KB
ID: 2416870

    Klicka på bilden för större version

Namn: CEA40494-8D31-4B76-8ADD-3D0DAF6C3D53.jpeg
Visningar: 92
Storlek: 652,8 KB
ID: 2416871

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8BE52BF4-DE7D-4818-9F22-23CFE0E02AEF.jpeg
Visningar: 94
Storlek: 646,1 KB
ID: 2416872

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Tack det samma!

    Vi konstaterade att är 17 år sedan vi var vid en brasa senast och vi kommer fortfarande ihåg de gubbar som skulle hålla tal före tändningen. De var lååånga och tråååkiga, därefter har vi gett upp.

    Kan tillägga att för mig som färgblind är fyrverkerier ganska menlösa, det smäller och lyser, men alla dessa ååååååååååååå som folk utropar är helt oförstående för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, en snabb rapport också.... jag har inte gjort mer än vattenbyten och matning så så mycket blir det inte. Ivanacara Adoketa lever fortfarande kvar i ett 275, det funkar bättre en man kan tro men endast två hanar färgar ut , de andra är rätt bleka. Men det funkar, alla tetror och goldstripes ser ut att funka problemlöst . Inga foton dock, Bosses 720 står ivägen. Det skall silikonas om i helgen. Det karet står även ivägen för smådiskusarna, men där är allt frid och fröjd. Det var en diskus som ställt sig bakom en rot i söndags och jag tänkte, nej nu är något fel..
    men på måndag var allt bra igen. Alla tolv är framme och käkar massor, även Ellioti fungerar bra i karet och det är underbart att se ungdomsgänget av pansar malar dra runt, mindre än hälften så stora som de övriga men riktigt pigga. Jätte kul att corydorasen förökar sig, ännu bara pansarmal och sterbai men det är så kul när det sker utan meck. På ett naturligt sätt så att säga. Ja även hantel karet kan ej fotas nu. Men även här funkar allt bra. Det är ett par av jordätarna som leker och det verkar också som det finns ett hantel par. Kul.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hm. Det gick väl sådär.....
    tänkte ju att jag skulle försöka fasa över karen till veckodagarna för att hålla helgerna fria för båt och stuga, trädgård och sådant .
    men det gick ju sådär.....

    Jag orkar inte riktigt med känns det som , på veckodagarna är man bara slut och det nödvändigaste blir bara gjort .

    Nu lyssnar jag på valborgsfirandet på tv. Första året jag inte skall på något firande. Dessa Corona tider, fast jag måste erkänna att jag är rätt nöjd idag när det blåser kallt och regnar, då är rödvin och ost tillsammans med vovve och fisk inte så dumt.

    En riktigt mysig Valborg önskar jag er

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Samma tycke här, jäkligt gött med text och bild från dig Ekenberg. Gillar dina uppdateringar och läser med glädje.
    Tackar ICC, gott att höra. Skall försöka vara flitigare men det känns som det blir mest under helgen......här regnar det så jag kör vidare med akvarium under helgen

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Så härligt att se nya bilder Thomas! Och jag är glad att du är tillbaka!!!
    Hej och tack.

    tillbaka och tillbaka, just nu känns det faktiskt bara som jag trampar vatten och satsar på huvudet över ytan.... så mat och vatten till fisakarna är allt som hinns (orkas) med. Men så småningom hoppas jag att det skall lugna ner sig igen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Samma tycke här, jäkligt gött med text och bild från dig Ekenberg. Gillar dina uppdateringar och läser med glädje.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Så härligt att se nya bilder Thomas! Och jag är glad att du är tillbaka!!!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...