550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Jisses... ännu mer trubbel...
    Jag kan bara sända positiva tankar till er i lokalen och hoppas att ni får ordning på grejerna.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ska det aldrig ta slut med allt det negativa tro, tur att ni är flera i lokalen.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ibland blir det inte som man tänkt sig....

    Idag när jag var ute på långpromenad med vovven i ett stilla vår regna plingade telefonen till. Det var Johan som meddelade att strömmen i lokalen gått. 16 timmar strömlöst....

    Det var bara att ta snabbaste vägen hem. Och ge sig iväg till lokalen. Jag kände att om det nu var så att mina diskusar låg och flöt på ytan, då var resan över...... helt ärligt klarar jag inte mer nu. När jag kom till lokalen hade både Bosse och Johan kört igång med vattenbyten. I mina kar såg det ändå ok ut, alla diskus var mörkare än vanligt och stod nere vid botten men alla andades normalt så det var nog teperaturen sänkningen som gjort detta. Så ta i trä, inte än död fisk ännu. Nu är det vattenbyten i alla och rengöring av filter innan de köra igång igen...så är det bara att hålla tummarna.

    Min plan för dagen var ju att ta det lugnt och villa, men lite vattenbyten förstör ju inte planen. Jag tar det lugnt nu, planen är att stanna här till åtta då allt släcks ner. Säkringen har slagits ut klockan åtta igår och det är samtidigt som karen släcks, får se om det händer ikväll igen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas! Första förslaget från C90-Maths; Moenkhausia pittieri kan jag verkligen rekommendera - en alldeles vansinnigt grann tetra. Pasar fint till discus.

    Här är en bild på några gula fjärilar jag haft.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4909.jpg
Visningar: 191
Storlek: 481,5 KB
ID: 2416914


    Här är en liten film från YT på svarta fjärilar;

    https://www.youtube.com/watch?v=FDR3Q8USWnQ
    Undra om inte liten grupp gula fjärilar och ett gäng diamant tetror är precis vad detta karet skulle ha.

    även de svarta är ju vansinnigt läckra men de får vänta.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Alltså Thomas, hur kunde du säga nej?

    Skämtar bara. Må hända du börjar bli en mogen man, för att använda snälla ord.

    ​​​​​
    Hahahaha, en man med ett barns entusiasm och glädje snarare..... tror aldrig jag blir mogen men försöker lära av misstagen och jag tror detta med vilda nu hade visat sig vara ett misstag. När jag är framme så att det är dax med vilda skall karet vara klart och gott in sig och de vilda skall vara en grupp jag själv valt. Jag tror den dagen kommer men det är långt dit än.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Thomas! Första förslaget från C90-Maths; Moenkhausia pittieri kan jag verkligen rekommendera - en alldeles vansinnigt grann tetra. Pasar fint till discus.

    Här är en bild på några gula fjärilar jag haft.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4909.jpg
Visningar: 191
Storlek: 481,5 KB
ID: 2416914


    Här är en liten film från YT på svarta fjärilar;

    https://www.youtube.com/watch?v=FDR3Q8USWnQ
    Jättevackra varianter båda två!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Thomas! Första förslaget från C90-Maths; Moenkhausia pittieri kan jag verkligen rekommendera - en alldeles vansinnigt grann tetra. Pasar fint till discus.

    Här är en bild på några gula fjärilar jag haft.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4909.jpg
Visningar: 191
Storlek: 481,5 KB
ID: 2416914


    Här är en liten film från YT på svarta fjärilar;

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Bye the way, en Kompis ringde för ett par dagar sedan och undrade om jag inte ville ta över hans grupp med vilda diskus, en grupp på sju stycken..... till ett kanon pris.
    efter ett par dagars vånda så sa jag nej, jag sa nej..... undra om det är första gången .....men jag sa nej ...
    Alltså Thomas, hur kunde du säga nej?

    Skämtar bara. Må hända du börjar bli en mogen man, för att använda snälla ord.

    ​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Något håller på att hända...

    Grymma tanke, tänka först och handla sedan.

    Nu är jag sarkastisk, men du förstår vad jag menar och jag uppskattar att du börjar landa.
    Jag förstår precis. Jag går in för landning
    Måste helt enkelt ta och lugna ner mig .

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Något håller på att hända...

    Grymma tanke, tänka först och handla sedan.

    Nu är jag sarkastisk, men du förstår vad jag menar och jag uppskattar att du börjar landa.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Bye the way, en Kompis ringde för ett par dagar sedan och undrade om jag inte ville ta över hans grupp med vilda diskus, en grupp på sju stycken..... till ett kanon pris.
    efter ett par dagars vånda så sa jag nej, jag sa nej..... undra om det är första gången .....men jag sa nej ...
    Senast redigerad av Ekenberg; 30 April 2020, 20:46.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Gärna, du har absolut den kunskapen.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tack

    finns det svarta också, jag har ju faktiskt sett både de gula och de blå men alltid gått snabbt förbi eftersom jag inte tycker någon kommer upp i de ursprungligas skönhet. Men just dessa udda , ja eller för mig udda diskusar behöver kompisar som stämmer i utseende känner jag. Jag har inte kommit på någon tetra med rätt utseende . Men någon har kanske någon idee ?
    Förslag...





    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Så länge det är vackra fiskar och fina foton - så inget dravel alls . Ha en trevlig valborg och skål från mig fast med vitt i glaset

    //Inger
    Tack Inger.

    och skål Inger... jag är inne på mitt andra glas rödvin nu och börjar känna mig redlöst berusad..... så var det inte när man var chalmerister och det var valborg
    full på två glas vin, funderar på att gå och lägga mig och klockan är åtta , hjälp jag är gammal nu......

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Fina bilder på vackra fiskar och kar Thomas, precis som vanligt.

    Ser att vi har samma problem framför oss - fånga corys utan att stressa alla andra fiskar och förstöra all inredning. Jag har ingen susning hur jag skall klara av det. Tips mottages gärna. Tänkte flytta mina fem eller sex c. Duplicareus från det stora karet till det lilla då jag planerar skaffa några fjärilsciklider till det stora karet.

    Japp det finns gula fjärilsciklider med. Jättefina är de. Kanske dock inte det lättaste att hitta. Och i veckan såg jag svarta sådana för första gången. Helt fantastiska. var de.
    Tack

    finns det svarta också, jag har ju faktiskt sett både de gula och de blå men alltid gått snabbt förbi eftersom jag inte tycker någon kommer upp i de ursprungligas skönhet. Men just dessa udda , ja eller för mig udda diskusar behöver kompisar som stämmer i utseende känner jag. Jag har inte kommit på någon tetra med rätt utseende . Men någon har kanske någon idee ?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...