Once upon a time...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #76
    Ursprungligen postat av Lilla Damen
    Är inne på att göra det, men frågan är hur "giftigt" vit prick medicin egentligen är för naturen
    Har ingen aning men det kan ju inte vara så farligt för då skulle det ju bli besvärligt med akvarievatten som behandlats. Går nog att slänga i brännbart om man inte har möjlighet till apoteket eller kemlådan på tippen.
    // Annicka

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #77
      Ursprungligen postat av Rufus

      Har ingen aning men det kan ju inte vara så farligt för då skulle det ju bli besvärligt med akvarievatten som behandlats. Går nog att slänga i brännbart om man inte har möjlighet till apoteket eller kemlådan på tippen.
      så ska man inte tänka! All medicin hur giftig den än är så hamnar den i vattnet när vi kissar och det är ett mycket allvarligt problem!

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #78
        Ursprungligen postat av åheim
        så ska man inte tänka! All medicin hur giftig den än är så hamnar den i vattnet när vi kissar och det är ett mycket allvarligt problem!
        Jo det är sant, tar allvarligt på detta och jag jobbar själv på apotek och uppmanar mina kunder att lämna in överbliven medicin. Och det var min första uppmaning. Men är behandlat akvarievatten något som har något krav på sig? Det kanske det har? Men som du läste så säger jag inte att någon ska slänga överbliven medicin i avloppet där så mkt tyvärr hamnar. Sen bryts olika ämnen ner på olika sätt och påverkar naturen olika men du har rätt att vi ska var försiktiga då miljön är hårt belastad av mänsklighetens kortsiktiga (och skräpiga)tänkande.
        Sen är i mitt tycke överförskrivningen av läkemedel och följderna av det en annan historia som vi inte ska diskutera här.
        Senast redigerad av Rufus; 20 March 2018, 07:20.
        // Annicka

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #79
          Akvarierummet… vecka 17

          Älvan – och hens båda medsyskon – är numer 2,5 cm långa, och kan knappast kallas yngel längre. Vilket väl även gäller två stycken kopparbarber som närmar sig 2 cm längd…

          Sedan finns det minst fyra ”yngel” som är mellan 12 mm och 15 mm…

          Länge trodde jag att det inte blivit fler – kanhända hade de blivit räkmat på rom stadiet… men så var inte fallet – för härom dagen visade sig två ca 1 cm stora yngel. Dessa hade kopparbarbens linje längs med sidan… till skillnad från de två pyttesmå huvudfotingar som oxå gjort entré.





          De sex mosaikguramierna har plötsligt vuxit i från varandra. Fyra av dem har blivit rejält mycket större, och två av dem är numer säkra herrar med spoilers och fanor på fenorna. Tyvärr vill de absolut inte vara med på bild…

          En decimeter nytt vatten har de oxå fått, likaså är mycket växter bortrensade och det kvarvarande gräset klippt… så numer simmar fiskarna i hela akvariet. Före utrensningen höll de nämligen mest till vid den sidan, där det var minst växter.

          Vattenbytet gjorde också att kilfläcksrasbororna lekt – men de är så omständiga och inte det minsta diskreta… – till barbernas förtjusning (de var ju rena julgrans plundringen för dem).




          Ett ”stilleben”… är tillverkat av en bättre begagnad akvarierot och delar av en konstgjord ampellilja. Den står – och kommer att stå – på bakgrundslådan. ”Växten” är fastsatt med limpistol… eftersom silvertejpen bara höll mellan elva och middag, typ.




          Planen är att dekorera den 15 cm breda bakgrundslådan med stenar, trästycke och konstgjorda växer… och en och annan lite porslinsgroda som jag fått i något annat sammanhang. Dessutom ska väggen målas klar…

          Jag har hittat de egenhändigt utskurna schablonerna… men tyvärr verkar inte färgen som jag använt mig av för att motivmåla ca 1,5 kvadratmeter vägg går att få tag i längre.





          Fortsättning lär följa, om inte annat… så om letande efter färgburkar!
          Senast redigerad av Lilla Damen; 26 April 2018, 19:41.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #80
            Vad kul att få läsa om dina äventyr i akvarierummet. Extra roligt med någon som bor i mina gamla trakter.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #81
              Kanske den här kan vara något Gunvor, finns på Clas Ohlson. Jag har målat bakgrund med den

              https://www.clasohlson.com/se/Akrylf...s-/Pr342320008
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #82
                Var är dina gamla hemtrakter, LindaAlgo? Ska kolla färgutbudet hos Clas Ohlson, Inger ...

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #83
                  Ursprungligen postat av Lilla Damen
                  Var är dina gamla hemtrakter, LindaAlgo? Ska kolla färgutbudet hos Clas Ohlson, Inger ...
                  I Bromölla, bodde där i ca 15 års tid. Handlade en del hos Macke eller Helens zoo som väl han jobbade hos först.
                  Senast redigerad av LindaAlgo; 02 May 2018, 16:00.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #84
                    Se där. Det stämmer att han jobbade på Helens zoo... numer huserar han i Blekingeporten, Sölvesborg ...

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #85
                      Ursprungligen postat av Lilla Damen
                      Se där. Det stämmer att han jobbade på Helens zoo... numer huserar han i Blekingeporten, Sölvesborg ...
                      Jag har sett det när vi varit på besök i Sölvesborg. Men vi har inte varit där ännu. Vi bor lite väl långt från med.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #86
                        Akvarierummet… vecka 24

                        ”Diskoteket” har redan varit i gång i runt elva månader (vilket jag kan se på kontoutdrag från banken. Jag köpte nämligen lysrör för en mindre förmögenhet – ett dussin 120 cm långa, typ – i slutet av juli 2017). Vecka 39 köptes de första fiskarna, däribland ett impulsköp av tio kopparbarber… och sedan dess har nog antalet av dem fördubblats, men jag räknar inte längre…




                        Jag nöjer mig med att konstatera att numer simmar där kopparbarber i alla storlekar, men egentligen vet jag inte vad ”knepet” är för att de ska få yngel. Kanske spelar stenarna – numer gröna av alger – en viktig roll, eftersom riktigt små yngel gärna smyger fram på dem.

                        De går i ett akvarium på 375 liter utan doppvärmare, men med ganska många växter. Växter som klipps när de ligger på ytan och maten knappt hittar ner mellan dem längre, vilket brukar ta ungefär fem-sex veckor. Samtidigt byts också en dryg decimeter vatten…




                        I samband med det senast vattenbytet hamnade dessutom ytterligare två – fast egentligen är det bara en! – Ryssbergs stenar av okänd sort däri.

                        Detta akvarium är på god väg att bli självgående… endast lite stöv finns kvar på vissa ställe av bottnen – så lite att det är svårt att avlägsna det med slang -. så jag räknar med att växterna kommer att ta hand om det.
                        Man kan stoppa ner vattenslangen genom vilket hål som helst i täckglasen och fylla på vatten utan problem, något stöv virvlar inte omkring. Om inget konstigt händer, så är detta akvarium på väg i balans…
                        ————————————————



                        I akvarierummet finns ytterligare tre akvarium… två 310 liters och ett liter på 54 liter. I de båda stora finns dock inget liv…

                        Faktum är att jag hade tömt det ena på fisk redan i maj 2014, för att vara redo att måla klart väggen, flytta och omstarta det så fort sommarlovet började. Så blev det inte, det blev knäskålbrott x 2 på det ena benet, och en brusten knäsena på det andra…

                        I ”54:an” finns det otroligt nog fortfarande tre amanoräkor. De är säkert fem år gamla och har levt däri utan matning, enda omsorgen är att de fått lite nytt vatten ibland… när vattennivån avdunstat till hälften, typ.





                        Ett två centimeter tjockt lager av stöv är utslangat vid vänster sida, och en mängd javamossa är utriven. Någonstans måste man ju börja…
                        Senast redigerad av Lilla Damen; 14 June 2018, 16:17.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...