Once upon a time...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #46
    Tack. Barber - helst purpurhuvudsbarber - är mina favoriter... jag har alltid haft mer tur med dem än tetror.

    Jag hade en gång en "avelsbesättning" purpurhuvudesbarber, dvs säkert 50 stycken i alla storlekar och åldrar i ett 310 liters akvarium, tillsammans med praktbotior och indisk glasmalar. Inget jag jobbade för, utan det dök bara upp nya små barber stup i kvarten .

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #47
      Så roligt! Jag hoppas varje dag att få se smått, men med hajar i karet lär dom bli mat snabbt om dom vågar sig ur flyttrasslet med växter...
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Vad hade du som fångade upp dina purpurhuvudsbarber då?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #49
          Jag vet egentligen inte. 310 liter som sagt... sjösten, ca 5 mm på bottnen, massor med trästycken och en stor anubia (den var så stor att jag fick hem den i en sopsäck, och den fick vattennivån i akvariet att stiga med en dryg centimeter) .

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #50
            Shit, vilken planta! Haha

            Hur är läget med dig? Du är så tyst här på forumet..
            Hur går det i karen? Nyfiken på uppdatering!
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              #51
              Det växer så det knakar, borde klippt "gräset" igen för en vecka sedan eller två. Egentligen borde jag - om jag var smart - bara ha långsamma växter... och inte sådana som fullständigt skenar fram längs med frontrutan, och överallt annars oxå .

              För övrigt läggs mycket energi på mindre roliga saker som hemtjänst, beställning av sjukresor, kontakter som försäkringskassa, sjukskrivningsintyg, arbetsförmedling, you name it.
              ------------------------------------------

              … en summering av bloggen 2017

              Posted on 3 januari, 2018 by Gunvor Persson Ser man på… det är nu fem år sedan jag börja använda mig av WordPress . Under dessa år har det klickats drygt 134,500 gånger på bloggen… varav drygt 25 000 personer tillsammans har klickat 42 000 på något inlägg under det senaste året. Från dessa länder kom flertalet läsare under 2017…





              30 000 har lästs från Sverige, medan nästan 11 000 – eller var fjärde inlägg – är registrerat som läst some where i USA.


              Vad är det då som Svensson söker / googlar på…

              … eller Andersson, rättare sagt, för Svensson kommer först på nionde plats i konkurrensen om Sveriges vanligaste efternamn… och som i förlängningen gör att hen hittar bloggen?
              Ja, inte är det knäproblem iallafall, för dessa bloggar får väldigt lite ”trafik” (även om dessa anteckningar är och har varit väldigt viktiga för mig de senaste tre åren…
              https://gunvorpersson1.wordpress.com/javla-kna/ ).

              Inte heller verkar folk vara speciellt intresserade av akvarium – eller akvaristik – nu för tiden… eftersom dessa bloggar får så litet trafik att det ens är frågan om det är värt besväret att skriva dem https://gunvorpersson1.wordpress.com/akvarierummet/

              Nåväl, trots att dessa båda är riktiga floppämnen, så har det trots allt klickats 42 000 gånger på bloggen i år – vilket är 8000 gånger fler än 2016 års, då det klickades ”bara” 34 109 gånger på den.





              Huga, 42 000 på ett år! Hur ska jag kunna slå det under 2018?
              Inte en aning, för det låter helt omöjligt… fast å andra sidan kände jag samma pessimism inför 2017; men då var den stora frågan i stället hur jag skulle kunna slå 2016 resultat på 34 109 klick. Huga en gång till! Rent statistiskt har dock antalet besökare på bloggen ökat med ca 20% varje år… så fortsätter den utvecklingen är ju allt lugnt.

              Själva hemsidan har fått 11 531 av dessa klick, och det kommer ingen enskild blogg i närheten av… men vad letar Svensson – sorry, Andersson! – efter på nätet då? MAO vad bör jag skriva om.?

              Tja, jag har inget bra svar på den frågan… men jag vet vilka bloggar som lockar flest läsare. De som får mest klick är utan jämförelse de bloggar som jag skriver om släktforskning https://gunvorpersson1.wordpress.com/slaktforskning/

              En skjuts framåt fick bloggen dessutom i februari 2017 … https://gunvorpersson1.wordpress.com...-hander-det-2/




              ————— inför 2018 —————

              Något nyårslöft inför 2018 har jag inte gett, men en bra sak – som jag funderat på – är huruvida det skulle vara möjligt att på något sätt (som går långt över mitt förstånd, och in på Sissas) koppla ett klättringsbart släktträd till de bloggar som handlar om Listersläkten. Möjligt eller omöjligt?

              Kanske ger jag mig på mantalslängderna över Listershärad igen och skriver av längderna för ytterligare en by i Mjällby socken… om de omfattas av det material som släpps fritt på SVAR i februari.

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #52
                Jätteplantan köptes i en djuraffär i Kristianstad. Jag hade turen att komma dit samtidigt som de fick in en massa nya växter. Undersökte man sedan plantan närmre, så satt det minst fem små krukor intrasslade bland rötterna... så det var kanske tänkt att den skulle delas i ett helt gäng plantor innan försäljning

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #53
                  (som går långt över mitt förstånd, och in på Sissas)
                  Vet du var det här uttrycket kommer ifrån? Min farmor sa något liknande.

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #54
                    Bra fråga! Uttrycket kan nog tillskrivas Listerlänskan, vilket är en dialekt från Lister landet i Blekinge (Sölvesborgs kommun med omnejd i dag, typ) .

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      #55
                      Akvarierummet… vecka 2, mosaikguramierna flyttar in



                      På långt håll ser det inte så pjåkigt ut, men på nära håll ser diskoteket ganska vildvuxet ut, för att uttrycka det milt… och det är det också, så till den milda grad att det är knepigt att mata fiskarna. Maten blir helt enkelt liggande i ”ogräset”, i stället för att dala ner till fiskarna och bottnen…

                      Växter behöver gödning – åtminstone landväxande dito – … – så mycket vet jag, så när de båda svärdsplantorna började gulna trodde jag det berodde på näringsbrist. Gödning för ändamålet – Easy Life Profito och Easycarbo – inhandlades och pytsades i enligt konstens alla regler under ungefär tre veckors tid, men resultatet blev inte det jag hade tänkt mig. Svärdsplantorna rasade ihop totalt…

                      Jag hade förväntat mig att resultatet skulle bli grönare grön, rödare rött och framförallt knubbigare plantor, typ… men största skillnaden blev att det långa blev längre! Hm! Har för mig att ”rännande” grönsaker beror på för mycket kväve, fast det gäller kanske inte vattenväxter? Då är frågan var det kommer ifrån… för Profito verkar inte innehålla mycket kväve, och 35 små sparsamt matade fiskar på 375 liter lär inte producera mycket heller.



                      Gogglat ämnet, men hittat överraskande lite…

                      I och för sig är väl växande växter det man eftersträvar i ett akvarium, så jag ska inte gnälla. Två liter gräsklipp avlägsnades, och en sex-sju vallisneria plantor – ”toppade” till 50 cm längd – som vuxit längsmed frontrutan fick respass.



                      Limnophila är en snabbväxare även i vanliga fall, men med gödning rände den i väg på ett fult sätt. Vanligtvis brukar det vara max tre centimeter mellan bladvåningarna, men nu blev det plötsligt det dubbla, minst… vilket inte är vackert.

                      Massor klipptes / kortades därför ner och återplanterades… vilket är väldigt enkelt.



                      Det är bara att bunta ihop si så där fem stänglar och lägga en sten på ”rötterna”. Råkar man vända en stängel upp och ner så är det ingen katastrof heller, för den nya tillväxten vänder sig rätt…

                      Överblivna plantor och sticklingar stoppades i en avfallspåse och lämnades sedan med varm hand till grannen för att leva vidare hos henne (för det tar emot att slänga dem)…



                      PS: I fiskpåsen fanns sex små mosaikguramier – ca sex cm långa – … och av okänt kön.

                      PS 2: Betällda Garror anländer nog denna veckan .

                      Senast redigerad av Lilla Damen; 15 January 2018, 15:12.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #56
                        Underbart att få följa med dig och akvarierummets resa. Tycker ditt diskotek har blivit fantastiskt fint..

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #57
                          Tack

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #58
                            Akvarierummet, vecka 3… cryptosjuka



                            8 januari… friska cryptocoryne.
                            Cryptocoryne släktet – i vilken form de än har haft – har alltid tilltalat mitt öga… och att de dessutom inte har några högre krav på varken ljus och vattenkvalitet har ju inte gjort saken sämre. Det är ett stort släkte med olika namnsorter. Där finns låga modeller… och höga, släta och krusbladiga, och förutom grönbladiga i olika nyanser även mer eller mindre rödbladiga dito.

                            Det är egentligen bara en sak som de kan vara känsliga emot, och det är ny- eller omplanteringen… så man bör hålla extra koll på dem då.



                            13 januari… fortfarande friska cryptocoryne. Den till vänster köptes och planterades vecka 34 och kan väl inte kallas nyplanterad längre. Den rödbruna till höger är ett stort buskage av c.undulata som stått på samma ställe i säkert fem år…

                            Senare samma dag klipptes ”gräset” och limnophilan, vilket var de enda förändringen som gjordes i akvariet. Helt klart påverkade det ljusinsläppet, men det var också allt…



                            15 januari… har cryptocorynen börjat se mystiska ut, som om de fått frost, typ… och alla varningsklockor börja ringa. Måtte de inte drabbats av cryptocoryne sjukan, men något annat alternativ finns nog inte, tyvärr…

                            Cryptocoryne sjuka är något som de flesta akvarieägare är medvetna om… så och jag, även om jag aldrig råkat ut för det tidigare. Den drabbar växter av släktet cryptocoryne, därav namnet…

                            Konsekvensen av sjukan blir att bladen på drabbade växter mer eller mindre smälter samman till blöt sörja. Det börjar med att bladen ser glasartade och genomskinliga ut, och på mindre än ett dygn säckar till synes friska plantor i hop och mer eller mindre dör. Sjukdomenär känd sedan länge, men trots det är den ett stort mysterium… likaså vad som orsakar den.

                            Som möjliga anledningar anges för mycket eller för lite ljus, gammalt vatten, stora vattenbyten, för tätt bottenmaterial, för mycket fosfor, järnbrist och fan och hans moster… och så som en anledning – bland alla andra spekulationer (påstår jag) – anges även att det skulle vara en följd av en kraftig förändring av förhållanden i akvariet, såsom tex ett stort vattenbyte.



                            16 januari… återstår väl bara att klippa ner plantorna vid fotknölarna. Att de skulle repa sig igen är väl lika osannolikt som att en dalia eller Hosta (trädgårdsväxter) återuppstår efter en frostnatt ...

                            Fortsättning följer...
                            Senast redigerad av Lilla Damen; 16 January 2018, 19:05.

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #59
                              Ursprungligen postat av Lilla Damen
                              Akvarierummet, vecka 3… cryptosjuka



                              8 januari… friska cryptocoryne.

                              16 januari… återstår väl bara att klippa ner plantorna vid fotknölarna. Att de skulle repa sig igen är väl lika osannolikt som att en dalia eller Hosta (trädgårdsväxter) återuppstår efter en frostnatt ...

                              Fortsättning följer...
                              Kul liknelse! Fast inte lika kul anledning. Har inte heller haft den sjukan hos mig, men det sägs väl att de kommer igen om man låter dem vara?
                              Håller tummarna för det i alla fall.
                              Är det nya pandor du har beställt? Kuligt!
                              Jag lyckades räkna in mina söta igår när dom slogs med daniosarna om sina Hikari algtabletter. Jag har lagt min oror för dem på hyllan, så länge dom får de tabletterna varje dag så mår dom prima, växer och grejjer runt med allt möjligt överallt. Dom är dock sällan tillsammans som jag fattade det som att dina är.
                              Mina har väl för mycket att göra kanske, eller så är dom för unga för att bry sig om varandra. Fast det är klart, när dom vilar ser jag dom ju inte. Då ligger dom antingen under löven eller i bakgrunden. Där kanske dom är tillsammans. Som en liten garrasekt, vi sover tillsammans men ALDRIG så matte ser oss!!! Moohahahhaha...
                              Jepp, jag är lite knäpp...hahah

                              Vad är det du har mer i karen? Kommer inte ihåg.
                              Snyggt blev det förresten, när du renade ur. Ser liksom lite ut som en nystart.

                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Lilla Damen
                                • February 2008
                                • 2649

                                #60
                                Japp, det skulle komma TVÅ garror i tisdags... för det var vad Macke kunde hitta och beställa från sin leverantör, men han vet att jag egentligen ville ha fem till, så han skulle bevaka det. Jag har dock inte hämtat dem än (med tanke på växtsjukan, men fiskarna och alla snäckisarna verkar totalt oberörda av det. Alltid något, ju...).

                                Jag hoppas förstås oxå att cryptocotynen kommer igen - vilket jag oxå hört att de kan -, för det är attans så kalt i akvariet efter att de blev bortklippta ...



                                Kommentar

                                Arbetssätt...