Once upon a time...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    Once upon a time...

    ... hade jag "Akvarierummet" med fyra väl fungerande akvarier. Sen hände det som händer alla andra, men inte mig... mao det som varken jag eller någon annan hade räknat med. Jag bröt vänster knäskål när jag klippt gräset i maj 2014. Nema problema, sådant läker ju... eller inte, för att göra historien väääldigt kort.

    Nåja, rummet finns ju kvar förstås... liksom akvarierna. De har stått där som en sorglig påminnelse över svunna tider när jag levde ett vanligt Svenssonliv. Hoppet om att jag ska kunna göra det igen har funnits där, men jag börjar inse att så blir nog inte fallet. Så ska det bli någon ordning i Akvarierummet igen måste det ske med hjälp av andras händer och ben...

    Gunvor... alias Lilla Damen
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Någonstans måste man ju börja ...
    Akvarierummet… vecka 30

    … ser inte vackert ut, men det är inget konstigt.
    Det har blivit så eftersom jag inte kunnat göra något åt det själv på drygt tre år…





    Ramperna – för att inte tala om täckglasen – var täcka av en halv meter… nåja, centimeter damm och katthår, eftersom de mest tjänstgjort som uppvärmd sovplats för katterna de senaste åren.

    Förut lade jag varannan lördag på att fixa och dona med akvarierna… byta en tredjedel vatten och rensa ut växter. Erkänner utan omsvep att det sved i hjärtat att slänga litervis med växter varannan vecka…


    Detta ”ogräs” har jag förträngt namnet på, men det fick drygt meter långa blad… ett riktigt ogräs, fullt i klass med bokharabinda när det gällde tillväxthastigheten. Bokharabindan brukar inte för inte också kallas för arkitektens tröst – eftersom den just är väldigt snabbväxande – … så på samma grund bör denna akvarieväxt kallas för akvaristens tröst.


    Några Pistia finns inte kvar (kräver ljus, en luftspalt mellan vattenytan och täckglaset… och INTE för varmt vatten), men väl en del cryptocoryne som bevisligen inte har så stora krav på ljus och vattenkvalitet. En hyfsat stor anubis – 30 cm lång stam – med gulnande blad – efter att ha levt utan ljus i flera veckor – finns oxå kvar…

    I ramperna finns det plats för totalt tio 120 cm rör, men när endast ETT av dem fungerade investerades i tre nya rör… men när jag – med kära systers händer – inte fick dem till att fungera åkte ramperna med fula ord till Mackes Zoo https://www.facebook.com/Mackes-zoo-...45644/?fref=ts utan att passera gå.




    Skräcken var förstås att det inte var bara lysrören – och/eller de förbannade glim-tändarna (som dessutom ingen firma verkar begripa sig på, utan säljer fel modell) – som var sönder, utan även själva armaturerna.

    Dessutom beställde jag tjugo meter transparent slang, av GROV modell – som inte drabbas av slangvred bara man ens tänker på att använda den -… för att kunna tappa ut vatten från karen.
    Jag hade en sådan innan oxå – som jag försedde med en bit nylonstrumpa – och drog till duschkarbinen… men sedan badrummet blev handikappanpassat är det inte längre möjligt att göra så. Att lägga en slang löst på en duschplats – utan kanter runt om, som dessutom ligger typ tre centimeter högre än golvet i hallen en meter därifrån – är som att be om problem. Vill ju inte gärna fylla huset med hundratals liter gammalt akvarievatten precis…

    Akvarierna i ”akvarierummet” är två 310 liters, ett 375 liters och ett litet på 54 liter (om jag nu minns rätt). Dessa har bara fått stå i väntan på bättre tider.
    Utan fiskar… men vatten har fyllts på emellanåt för att silikonet inte skulle torka ut. Återstår att se om det går att få ordning på dem UTAN att tömma dem helt…

    Akvariet framför fönstret – ”diskoteket” på 375 liter – som det såg ut 2010


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ... ser inte vackert ut, men det är inget konstigt. Det har blivit så eftersom jag inte kunnat göra något åt det själv på drygt tre år... Ramperna - för att inte tala om täckglasen - var täcka av en halv meter... nåja, centimeter damm och katthår, eftersom de mest tjänstgjort som uppvärmd sovplats för…
    Senast redigerad av Lilla Damen; 15 November 2017, 20:54.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Ursäkta mig, men jag förstår inte. Varför har du inte kunnat sköta om akvarierna på 3 år? Eller i alla fall de 2 senaste åren? Stämmer inte ditt favoritcitat i din profil längre? Hoppas verkligen att du hittar tillbaka och tar tag i hobbyn igen, den ger ju så mycket tillbaka.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Hej... anledningen till varför det blivit som det blivit finns i länken ...
        Nä citatet stämmer inte längre när det gäller akvarierummet... men väl I det vanliga livet.

        Jag är numer rullstolsburen efter ytterligare tre mer eller mindre misslyckade operationer i vänster knä och en i höger knä (där knäsenan brast utan förvarning). Att lyfta ljusramper, täckglas mm är i dag en omöjlighet för mig... likaså att dra slangar.

        Gunvor... alias Lilla Damen
        Senast redigerad av Lilla Damen; 13 August 2017, 06:36.

        Kommentar

        • Lilla Damen
          • February 2008
          • 2649

          #5
          Akvarierummet… vecka 31

          Veckan inleddes med att ramperna kom på plats… tänt var det här.

          Dessvärre fick vi inte igång rampen över det första vänstra akvariet… men fyra nya T8 40w power glo gör nu att eländet i ”diskoteket” (=akvariet framför fönstret) framträder ännu tydligare.





          Där visar sig en "trollskog” av gröna sköna alger…


          En trollskog som egentligen vid första anblick ser både vackert och mysigt ut, men inget jag vill ha i akvariet… + en himla massa sandsnäckor. De sistnämnda får däremot gärna vara där…
          Visserligen anses de väl oftast som skräpsnäckor – på gränsen till ohyra – men jag har aldrig stört mig på dem. Jag har till och med inbillat mig att de är nyttiga och hjälper till att luckrar bottnen… precis som daggmaskarna gör i trädgårdslandet – men jag kan ha fel


          ———— Flödesschema för oinvigda… ————–



          Med andra ord var det dags att inviga den nyköpta tjugo meter långa slangen… som garanterat ALDRIG någonsin kommer att drabbas av slangvred, för det är den alldeles för grov för. Tyvärr kan jag ju inte använda den själv, utan måste ha hjälp av någon annans armar och ben… efter följande lilla ”flödesschema”.


          1. Släck lysrörsramperna.
          2. Dra ut kontakter till pump, doppvärmare mm
          3. Knyt upp ”kattsäkringen”… som håller ihop lysrörsramperna
          4. Flytta den främre rampen till soffan
          5. Flytta den bakre rampen och lägg den uppe på det vänstra akvariet
          6. Rulla ut slangen. Ena änden ska ut genom nätet på altanen…
          7. Flytta vänster täckglas och lägg det på det högra. Skär dig INTE på det…
          8. Stoppa ner den andra slangänden i akvariet, och det är först nu jag kan vara delaktig i det hela eftersom jag kan stå upp, åtminstone en liten stund.


          Nästa steg är att få vattnet att rinna genom slangen av sig själv… vilket man enklast gör genom att stoppa ner en dryg meter av slangen i karet och låta den vattenfyllas. Trycka tummen – eller i detta fallet handflatan – mot slangänden… och snabbt som ögat svänga upp den vattenfyllda något motsträviga slangen över akvariekanten UTAN att passera gå… ursäkta, tappa taget med tummen (eller handflatan).
          Tappar man taget är det bara att blåsa ut vattnet ur slangen och börja om igen.

          När man väl lyckats få slangen att fungera som en hävert är det inga problem att ”dammsuga” bottnen på alger och slam… åtminstone inte så länge det inte finns några fiskar däri att ta hänsyn till.

          9. Se till att det inte är ”skit” kvar i slangen och dra upp den ur karet. Töm den genom att hålla den högt… och lägg in den i pannrummet. Ta ut 12/16 slangen samtidigt…
          10. Lägg tillbaka täckglaset
          11. Lägg ”kattsäkringen” dvs snöret tvärs över akvariet
          12. Lyft tillbaka rampen från det vänstra akvariet
          13. Lyft tillbaka rampen från soffan
          14. Stoppa ner 12/16 slangen ca två tre decimeter genom det bortre vänstra hålet i täckglaset
          15. Lyft den främre rampen och ställ den på slangen
          16. Skruva bort duschslangen i badrummet och skruva på 12/16 slangen. Vrid på vattnet
          17. Lämna absolut INTE rummet under påfyllningen av karet… det kan gå fortare än man tror
          18. Stäng av vattnet och lossa slangen i duschen… löp gatlopp tillbaka till akvariet och dra upp slangen ur karet (för annars är man på god väg att tömma ut vattnet igen, och riskerar att få börja om på punkt 14).
          19. Ta bort slangen, töm den på vatten… och in i pannrummet
          20. Knyt ”kattsäkringen”. Klart!







          PS: Det visade sig att kopplingen på 12/16 slangen INTE var helt kompatibel med uttaget i den nya duschen… vilket tål att fundera på till nästa gång!
          -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Veckan inleddes med att ramperna kom på plats... tänt var det här :) .. Dessvärre fick vi inte igång rampen över det första vänstra akvariet... men fyra nya T8 40w power glo gör nu att eländet i "diskoteket" (=akvariet framför fönstret) framträder ännu tydligare :/ ... Där visade sig en smått förtrollad värld :) ...…
          Senast redigerad av Lilla Damen; 15 November 2017, 20:56.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Aj då, tråkigt med de misslyckade operationerna. Förstår att det kan vara riktigt jobbigt.
            Bra ändå att du kommit igång en del igen, om än med lite hjälp.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              #7
              Tanken är ju att få ordning på akvarierummet igen... någon gång .

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                Akvarierummet… vecka 32

                Har inte gjort någon större ”operation” i diskoteket sedan sist, även om det givetvis fortfarande innehåller alldeles för mycket alger…


                … dels på grund av att jag inte haft någon fungerande koppling på 12/16 slangen (och därför inte kunnat tappa i nytt vatten igen), men det har jag nu.

                … och dels för att jag INTE gärna vill förbättra miljön allt för snabbt och mycket för algerna… så det blev ”bara” si så där ca 100 liter i samband med att tradera köpen planerades.

                Tre jättefina krukodlade Akvarieväxter i lyx förpackning anlände häromdagen (är liksom lättare att plantera OM vattendjupet är mindre). Två cryptocoryne… – bara att hoppas att de inte får dåndimpen av miljöombytet – och en kruka med ”elefantöron”.
                —————————–



                Är nämligen lite rädd för vad som kan bli resultatet av stora vattenbyte, samtidigt som ljusmängden i karet har ökat med 100% .
                Vill absolut inte riskera att drabbas av cyanobakterier, som ju kan täcka allt i ett akvarium med ett mörkgrönt slaimigt ”algtäcke” på noll time… även om det ju finns bot för det (total mörkläggning med sopsäckar, filtar, täcke mm… you name it)…

                För att konkurrera ut algerna behöva jag dock ännu fler växter… och två XXL Svärdplantor (Echinodorus bleheri) med si så där 15-20 blad var, finns på önskelistan.






                Tanken är att det närmsta akvariet på vänster sida ska tömmas helt på sitt innehåll – med allt vad det innebär -… och flyttas en dryg meter hitåt och stå framför den motivmålade väggen, OM den till äventyrs blir klar någon gång vill sägas...

                —————————————-


                Det är inte bara undervattens jobb i akvarierummet...




                Det är nog närmre tio år sedan jag fick för mig att kladda lite på väggen (det är i och för sig inte första gången jag gjort det… för jag målade den mörkblå redan 1993, dessutom med en solnergång i röda och gula nyanser).

                Jag målade på fri hand upp till ca 150 cm höjd över golvet. Därefter fick bland andra en mycket vigare och klättervillig systerson ta över… och måla efter schabloner.





                Schabloner – föreställande fröställningar (nåja!) av gullregn – är tillskurna sedan länge. Gäller bara att hitta någon villig kandidat som kan tänka sig att använda den...
                —————————–



                Diskoteket 2013… med svarta neontetror och rödmunstetror. Den ljusgröna plantan mitt i bilden är en svärdsplanta…


                Denna växtlighet levde på något som jag har för mig hette SJU KULOR...
                --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Har inte gjort någon större "operation" i diskoteket sedan sist, även om det givetvis fortfarande innehåller alldeles för mycket alger... ... dels på grund av att jag inte haft någon fungerande koppling på 12/16 slangen (och därför inte kunnat tappa i nytt vatten igen), men det har jag nu :) . ... och dels för…
                Senast redigerad av Lilla Damen; 16 November 2017, 08:11.

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #9
                  Om jag säger ett dussin - plus-minus några individer - panda garra... vad säger ni då?

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Akvarierummet… vecka 34

                    Ett vattenbyte till är genomfört, och ytterligare några växter har flyttat in. Pumpen är startad och den främre rutan skrapad… det senare har inte haft högsta prioritet precis.




                    Dels är det två svärdplantor från Mackes zoo… dock inte Echinodorus bleheri, utan snarare en variant med äggformade blad – men strunt samma… det var mest den ljusgröna färgen jag var ute efter -, eftersom de befintliga cryptocorynens blad är mer bruna än gröna.

                    Jag har haft en sådan tidigare och det är näckros varning på dem, dvs de blir lätt 50 cm höga och bladen ligger då och flyter på vattenytan… de är dessutom blomvilliga.




                    Dessutom ett traderaköp av ytterligare en cryptocoryne. En cryptocoryne av modell STOR… fråga mig icke vad den heter, men bladen blir 60-70 cm långa, är vårgröna och av ”bäck i bölja” typ.





                    Man kan konstatera att det nästan är jord i den åtta år (!) gamla bottnen, eller åtminstone något ditåt… så det återstår att se vad de nya växterna tycker om det, kanske är detta projekt dömt att misslyckas på grund av det, men de har fått några lerkulor.




                    En av invånarna i diskoteket framför fönstret… en snäcka vars skal är säkert två centimeter långt.

                    ————– Djurplågeri? —————-


                    I det lilla 54 liters akvariet finns minst tre – av fem – amanoräkor fortfarande kvar. De är runt fyra år gamla och den enda omsorg de fått de senast tre åren är lite nytt vatten då pumpen börjat skramla pga att den dragit luft.

                    De tycks dock leva gott på alger och javamossa, men det är snudd på djurplågeri att låta dem ha det så, enligt en från hemtjänsten...
                    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                    Ett vattenbyte till är genomfört, och ytterligare några växter har flyttat in. Pumpen är startad och den främre rutan skrapad... det senare har inte haft högsta prioritet precis. Dels är det två svärdplantor från Mackes zoo... dock inte Echinodorus bleheri, utan snarare en variant med äggformade blad - men strunt samma... det var mest den…
                    Senast redigerad av Lilla Damen; 15 November 2017, 20:40.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Nja räkor trivs ofta rätt bra - även om förhållandena inte är maximala. Så det är knappast djurplågeri.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        #12
                        Det hade nog varit mer djurplågeri och flytta dem till diskoteket ...

                        Hur gamla kan de bli? Dessa är ju minst tre och ett halv år gamla..

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Amano blir ofta 5-6 år
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #14
                            Akvarierummet… vecka 37

                            Inget vattenbyte på två veckor nu… men växterna verkar inte fara illa av det. Inte heller det faktum att bottnen är åtta år gammal tycks ha någon negativ inverkan på växtligheten


                            De båda svärdplantorna – som snarare är äggformade än svärdformade – har båda fått två nya rödaktiga blad, och de tre nya crytocorynen har sannolikt också funnit sig i att flytta in UTAN att varesig få dåndimpen och lösas upp… eller bjuda på några andra större protester.




                            … men dessvärre odlar jag även sådant som jag inte vill ha, nämligen grön bomull på både botten och rötter.

                            Det beror sannolikt på för mycket ljus… så nu är båda ramperna ställda på att vara tända åtta timmar per dygn (även om den faktiska tiden blir närmre nio timmar, eftersom timerna inte är helt synkroniserade).




                            Den här ”bäck i bölja cryptocoryne” lär bli en ny favoritväxt…




                            De nya bladen som kommer på cryptocorynen (till vänster) är mörkbruna… medan de gamla bladen – som vuxit upp i väldigt svag belysning – på samma planta är mörkgröna.




                            Planen är att det eventuellt blir fisksläpp i diskoteket den 24 september… eftersom Mackes zoo https://www.facebook.com/Mackes-zoo-...2977517145644/ har söndagsöppet då (hemtjänsten har lovat köra mig dit på min sociala aktivering).

                            Kilfläcksrasbora och Garra panda står på önskelistan.
                            -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Inget vattenbyte på två veckor nu... men växterna verkar inte fara illa av det. Inte heller det faktum att bottnen är åtta år gammal tycks ha någon negativ inverkan på växtligheten :) . De båda svärdplantorna - som snarare är äggformade än svärdformade - har båda fått två nya rödaktiga blad, och de tre nya…
                            Senast redigerad av Lilla Damen; 15 November 2017, 20:48.

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #15
                              Funderar på att ha gurami i akvariet oxå, men läser man artbeskrivningarna så verka de vara ganska krigiska mot sina artfränder... men hur är de mot andra guramiarter/färger? Ett par på 375 liter verkar lite lite...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...