Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #91
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Har du en masonitskiva, så använd den!

    Jag skall inte gå vidare in på om det är snyggt att se tapeten bakom karet, eller om en svart/mörk bakgrund är att föredra. Känn efter och välj det du trivs med.

    Hade tapeten varit enfärgad så kanske bakrutan hade fått vara öppen, men som det är nu så känns en svart bakgrund som det allra bästa, ska bara se om trossbottenskivorna är tillräckligt tunna för att få plats, dom är tyvärr tjockare än vanlig masonit, men det kan ju förstås vara positivt det också. Bara dom ryms alltså
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #92
      Ursprungligen postat av KJE

      Hade tapeten varit enfärgad så kanske bakrutan hade fått vara öppen, men som det är nu så känns en svart bakgrund som det allra bästa, ska bara se om trossbottenskivorna är tillräckligt tunna för att få plats, dom är tyvärr tjockare än vanlig masonit, men det kan ju förstås vara positivt det också. Bara dom ryms alltså
      Visst, kolla läget!

      Nu går jag vidare in på det ändå... Om man tänker sig att man befinner sig under vattnet, någonstans där den miljö som vi vill efterskapa finns, och tittar runt i fritt vatten.
      Vad ser man då? Jo, att vattnet blir mörkare ju längre bort man tittar.
      Detta är enbart mina personliga reflektioner; en bakgrund (när man väljer en som placeras bakom karet) gör sig bäst, enligt mig, om den faktiskt inte ens märks - att man upplever karets inredning som en "händelse" här och nu. Bakgrunden blir då något som finns "där borta", något man inte tänker på.
      En ljus/vit bakgrund gör sig hela tiden gällande, den finns där som en mjölkig fond och stjäl uppmärksamhet. Enligt mig nu, alltså!

      En helt annan femma är det med scape-kar där bakgrunden ofta är ljus och dessutom i vissa fall upplyst ovan/bakifrån för att skapa kontraster och djup på ett annorlunda sätt.
      I Malawikar brukar man ofta sätta en homogent blå, eller tonad blå/ljus bakgrund för att simulera grundare vatten och effekten av solgenomlyst vattenyta bortom bakrutan.
      Ja, varianterna är många.

      Experimentera vidare och välj det du tycker är snyggt och känns rätt!

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #93
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Visst, kolla läget!

        Nu går jag vidare in på det ändå... Om man tänker sig att man befinner sig under vattnet, någonstans där den miljö som vi vill efterskapa finns, och tittar runt i fritt vatten.
        Vad ser man då? Jo, att vattnet blir mörkare ju längre bort man tittar.
        Detta är enbart mina personliga reflektioner; en bakgrund (när man väljer en som placeras bakom karet) gör sig bäst, enligt mig, om den faktiskt inte ens märks - att man upplever karets inredning som en "händelse" här och nu. Bakgrunden blir då något som finns "där borta", något man inte tänker på.
        En ljus/vit bakgrund gör sig hela tiden gällande, den finns där som en mjölkig fond och stjäl uppmärksamhet. Enligt mig nu, alltså!

        En helt annan femma är det med scape-kar där bakgrunden ofta är ljus och dessutom i vissa fall upplyst ovan/bakifrån för att skapa kontraster och djup på ett annorlunda sätt.
        I Malawikar brukar man ofta sätta en homogent blå, eller tonad blå/ljus bakgrund för att simulera grundare vatten och effekten av solgenomlyst vattenyta bortom bakrutan.
        Ja, varianterna är många.

        Experimentera vidare och välj det du tycker är snyggt och känns rätt!
        Det har du ju rätt i, att det blir mörkare ju längre bort man tittar alltså, jag ser fram emot att testa hur det blir med svart bakgrund. Undrar om jag inte ska leta upp någonting lämpligt hemma som är i svart och stoppa in bakom akvariet och göra ett litet test innan jag går vidare till fullskaleförsök med masonit och färg Det gäller bara att lyckas hitta något som är matt snarare än blankt, får för mig att det inte blir så bra med blank färg men det ska nog gå att lösa.

        Jag tror efter att ha funderat igenom det hela och läst dina inlägg att en mörk bakgrund nog passar mitt akvarium bättre, det är ju egentligen inget scape-kar bara scape-liknande inrett och målet är på något vis mera att man ska få jobba för att se alla fiskar och räkor än att det ska se ut som ett riktigt scape. Inser att mitt resonemang blir lite rörigt men kontentan av det hela är i alla fall att jag tror på svart bakgrund
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #94
          Jag har ju skrivit tidigare om att jag, i och med köpet av LED-rampen och ytterfilter+inlinevärmare, inte har haft någon användning för den medföljande ljusrampen, filterlådan med tillbehör och doppvärmare och att jag funderar på att sälja dom sakerna. Nu har jag insett att det inte är så givande att försöka sälja såna saker, det verkar inte finnas någon som vill betala ens hälften av vad dom är värda så jag har funderat lite på hur jag ska göra med dom och nu kommit fram till en lösning. Lösningen är att utöka akvariebeståndet Jag har redan börjat känna mig begränsad av att bara ha ett akvarium och när jag upptäckte att det gick att köpa helt nya helglasakvarium från Aquael billigt så slog jag till på ett akvarium med måtten 80x35x40 cm, det vill säga 112 liter och helt perfekt storlek för att jag ska kunna använda min ljusramp och förhoppningsvis även filterlådan med doppvärmare. Eftersom det här akvariet ska stå i ett litet förråd innanför tvättstugan så är det inte så noga hur det ser ut, men jag ska ändå försöka få till en snygg lösning för ljusrampen. Funderar på att köpa hem öglekrokar och borra ett litet hål längst ut på varje sida av rampen (där den ska ligga på Juwel-ramen) och sedan helt enkelt hänga upp rampen ovanför det nya akvariet. Då jag redan tidigare köpt reflektorer så blir det inte så mycket spilljus heller och att rampen bara är 70 cm borde inte göra så mycket, 2 x 28 watt borde räcka bra för 112 liter Det nya akvariet får även vara kvar i samma projekttråd då jag inte känner att det kommer att bli lika mycket skrivet om det projektet som om huvudprojektet.

          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #95
            Filtret kanske blir knepigt? Aquael-karet är ju 40cm högt och filterlådan 41,5cm. Nöjd med LED-rampen?
            Senast redigerad av Sleaper; 16 November 2016, 13:52.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #96
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Filtret kanske blir knepigt? Aquael-karet är ju 40cm högt och filterlådan 41,5cm. Nöjd med LED-rampen?
              Mm, jag funderar på att antingen kapa av det i botten och limma fast en ny botten på det eller så får det helt enkelt sticka upp, det verkar som om överrinningen på det är rätt så hög, men vi får se var det landar

              Jag är väldigt nöjd med både LED-rampen och kontrollerenheten, det fungerar precis lika bra som jag hoppades. Ljuset är också riktigt trevligt, det ser mera naturligt ut än från en lysrörsramp, lite skimrande effekt, i sina bästa stunder tycker jag att det påminner rätt mycket om hur solljuset beter sig när man tittar på det under vattnet så att säga
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #97
                Jo, vattennivån i Aquael hamnar väl på 38cm eller nåt sånt? Så man får väl kanske kapa en bit :-). LED-ramp till mitt Lido 200 står på inköpslistan..

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #98
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Jo, vattennivån i Aquael hamnar väl på 38cm eller nåt sånt? Så man får väl kanske kapa en bit :-). LED-ramp till mitt Lido 200 står på inköpslistan..
                  Mm, det blir nog några centimeter, får packa upp filtermaterialet och doppvärmaren för att kolla hur mycket plats det tar och sedan blir det till att kapa av lådan och silikona fast botten i den på nytt så att säga

                  Det låter bra, du kommer inte att ångra dig, kombinationen LED-ramp och kontrollerenhet gör ett fantastiskt jobb här
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #99
                    Det händer inte så mycket nytt i akvariet, det senaste är att jag har köpt tre stycken gula Black Molly, 1 hane och 2 honor, eftersom det är min frus favoritfiskar och det är kul med lite mera färg i akvariet

                    I övrigt så väntar jag på mitt nya helglas-akvarium från Aquael, som för tillfället verkar sitta fast i Tyskland, men det kommer väl vad det lider Bestämde mig för att skippa att göra om Juwel-rampen och köpte istället en LED-ramp även till detta akvarium då jag tycker att det är så bekvämt att slippa bekymra sig för att byta lysrör. Jag tror också att det blir snyggare med en ljusramp som redan är anpassad till att användas över ett öppet akvarium, med benstöd som vilar på kortsidorna och i likhet med Juwel-akvarierna går att skjuta fram och tillbaka i djupled för att det ska bli lättare att sköta akvariet. Det återstår dock att se vad det blir för filterlösning, hade ju som gärna använt Juwel-filtret som jag skar ut ur mitt Lido 200, men det beror som tidigare nämnts på hur högt det blir, eller rättare sagt hur mycket man kan kapa det. En alternativ lösning vore annars ett hang-onfilter som ju ska vara en bra lösning för mindre akvarier.

                    Sedan har jag också lyckats ta några akvariebilder som jag tyckte blev rätt bra, många misslyckade också

                    En medlem av städpatrullen, 1 av 20 Amanos (hoppas i alla fall att alla lever) :
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161119_200807.jpg
Visningar: 290
Storlek: 175,9 KB
ID: 2362999

                    Och en liten översiktsbild över stimmet med Kardinaltetror:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161119_200747.jpg
Visningar: 286
Storlek: 244,8 KB
ID: 2363002

                    Det syns att det är hög tid att få ordning på bakgrunden, måste bara se till att passera en lämplig affär
                    Bifogade filer
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Riktigt snyggt på ett skönt rufsigt sätt. Vad köpte du för LED-ramp?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Riktigt snyggt på ett skönt rufsigt sätt. Vad köpte du för LED-ramp?
                        Tack Den här gången blev det en billig version, hittade den på CDON http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-l...5-cm-p36778312, lite knappt 19 w men akvariet är ju inte så stort, tror i alla fall att det blir klart snyggare än med min tänkta lösning. Måste bara komma fram till något kring filtret innan jag kan sätta igång akvariet.
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Projektet är halva resan , mycket funderingar blir det
                          Fint med vild inredning
                          Sen kan man alltid trixa mer, lättare att sköta rutorna om man inte har inredningen för nära.
                          Finfilter och lite bentonitlera(finns liknande färdigt på flaska) hjälper till att klarna vattnet mer.
                          Bakgrund har det surrats om, denna behöver man inte flytta ut akvariumet så mycket för i samband med ett större vattenbyte.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            När kommer nästa fiskbesättning KJE? Bara nyfiken .
                            Snyggt med så pass många kardinaler .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              vilken inspiration jag får över hur du trocklat ihop rötterna ur ett centralt *fäste*... skulle jag göra om i mitt så blir det nog något liknande... =D
                              Jag har upptäckt jag troligen har lite lite öppen sandyta, men det är ju bakom med, jag har ju en rot halvt nere i sanden stickande upp lite på diagonalen. DEt gör ju iofs att den kanppt syns i dags läget för jag har plaserat kolstenar runt den och över innan jag fyllde på sanden. Dessutom har jag ju min "kokosplanta" vilande på den... på andra sidan har jag ju mitt träd...
                              Jag har ju lagt i mer rötter, så det är ju som ett rötter röse på den sidan liggande roten är... men tja jag får se... mitt e ju nästan samma strl som det du köpte nu sist... hittad på en loppmarknad för 200 =D

                              men rotrösen... ja det tilltalar mig... härligt vilt å galet liksom... =D

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Projektet är halva resan , mycket funderingar blir det
                                Fint med vild inredning
                                Sen kan man alltid trixa mer, lättare att sköta rutorna om man inte har inredningen för nära.
                                Finfilter och lite bentonitlera(finns liknande färdigt på flaska) hjälper till att klarna vattnet mer.
                                Bakgrund har det surrats om, denna behöver man inte flytta ut akvariumet så mycket för i samband med ett större vattenbyte.
                                http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lm-2000016518/
                                Rutorna funkar faktiskt riktigt bra med hjälp av JBL Floaty på varje ruta, fast det är ju förstås rötter mot rutan på något ställe, där får jag förlita mig på mina slappa Clown Plecos

                                Filtermässigt så förlitar jag mig på ett JBL Cristalprofi e1501 med Eheims förfilter och en Eheim Skim350, tyvärr så verkar det ändå bli partiklar i vattnet, hoppas att det ska lösa sig i och med nästa vattenbyte...men vattnet är väldigt the-färgat, det tar bara några dagar efter varje vattenbyte innan det är gyllenbrunt igen. Misstänker att det är alla rötter, tror aldrig jag har haft så här många rötter i ett akvarium

                                Solfilm kanske skulle fungera, det är bara jag som är för feg för att dra ut akvariet från väggen
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...