Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #61
    Gratulerar till sonen! Livet blir sig inte riktigt likt sedan
    // Annicka

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #62
      Akvariet ser jättefint ut! Toppen att ha nära till avloppsbrunn, lite bökigt att ha den i andra änden av huset, slangen är som en lång slingrande snubbeltråd. Jag har äntligen vatten i mitt men inga djur än.
      // Annicka

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #63
        Grattis till sonen!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #64
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Vill börja med att gratulera till er son. Fantastiskt härligt!

          Karet ser jättefint ut!
          Ge dina clownplecos lite ved att tugga på, finns ute i skog och mark - bara att plocka!

          Hur har det gått för dina Electric Blue-fjärilar?
          Tack så mycket

          När det gäller fjärilarna så verkar dom trivas riktigt bra, eller ingen har då i alla fall fallit bort än, och det verkar som om det rör sig om två par utifrån deras beteende i akvariet, vet bara inte om jag kanske borde höja temperaturen? Just nu lever dom i drygt 26 grader och verkar ju trivas bra med det men jag får för mig att jag läst något om att högre temperaturer är att föredra
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #65
            Ursprungligen postat av Inger H
            Varm grattis till en ny liten familjemedlem .
            Håller med Mats, att karet är toppenfint .

            //Inger
            Tack så mycket
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #66
              Ursprungligen postat av Rufus
              Gratulerar till sonen! Livet blir sig inte riktigt likt sedan
              Tack
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #67
                Ursprungligen postat av Rufus
                Akvariet ser jättefint ut! Toppen att ha nära till avloppsbrunn, lite bökigt att ha den i andra änden av huset, slangen är som en lång slingrande snubbeltråd. Jag har äntligen vatten i mitt men inga djur än.
                Så hade jag när jag hade mitt Rio 300 på ovanvåningen, slangen i trappan var inte direkt hälsosam för övriga invånare i huset Kul att höra att du har vatten i ditt, hur ser planerna ut för invånarna då?
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mu(sic)
                  Grattis till sonen!
                  Tack så mycket
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #69
                    Jag har börjat se lite alger i akvariet och därför beställde jag för en dryg vecka sedan ett gäng med räkor från Tyskland, 20 Amanoräkor, 10 Körsbärsräkor och 10 stycken Yellow Fire, väldigt bra pris i Tyskland, hela paketet landar, med frakt, på mindre än hälften än vad det skulle kosta att köpa räkorna här i stan.

                    Tyvärr så fastnade paketet i tullen:
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161103_130722.jpg Visningar:	2 Storlek:	141.4 kB ID:     	2362252

                    Men räkorna var väl packade och verkar ha klarat sig riktigt bra ändå, kunde i alla fall inte hitta någon död:
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161103_130755.jpg Visningar:	2 Storlek:	311.0 kB ID:     	2362260Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_72712.jpg Visningar:	2 Storlek:	95.0 kB ID:     	2362257
                    Sedan koppade jag in dom sakta och försiktigt efter konstens alla regler, tror jag höll på i drygt två timmar:
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161103_151859.jpg Visningar:	2 Storlek:	209.0 kB ID:     	2362258

                    Så nu är det bara att hoppas att dom kan göra processen kort med algerna. Jag har också, i efterhand, förstått att jag gjorde bort mig lite när jag köpte olika färger av Körsbärsräkan, Körsbär, Yellow Fire och tidigare White Pearl (i Sverige). Men eftersom jag inte tänker sälja dom vidare så tänker jag att det inte gör något om dom korsar sig lite
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av KJE; 05 November 2016, 14:56.
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #70
                      Jag måste bara visa mitt vattenbytessystem som jag är väldigt nöjd med, det bygger delvis på tips från diverse Akvariegrupper på Facebook (bottenventilskorgen som jag använder vid påfyllning) men också på en "egen" idé om att koppla ihop en enkel slamsugare med hävertpump med påfyllningsslangen. Det innebär att jag när jag tömmer vatten använder slamhäverten som då kopplas ihop med påfyllningsslangen där bottenventilkorgen blir mot golvbrunnet, så eventuella fiskar som råkar följa med går alltså att rädda. Men favoritdetaljen är just hävertpumpen då jag är helt värdelös på att få till häverteffekten utan den, samtidigt som det inte känns bra att använda exempelvis JBL Aqua in-out med det vattenslöseri den lösningen innebär.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161106_124833.jpg
Visningar: 340
Storlek: 129,0 KB
ID: 2362339Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161106_125506.jpg
Visningar: 345
Storlek: 105,8 KB
ID: 2362340
                      Bifogade filer
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #71
                        Jag har en sån JBLgrej som jag kopplar på kökskranen och jag har bara kranen öppen när jag trycker ur luften ur slangen. Först trodde jag att jag måste ha kranen på för att det skulle funka men upptäckte att det inte behövs. När jag vrider ventilen stänger jag av kranen. Vattnet kommer ändå. Fast JBLgrejen är ju inte en optimal lösning eftersom jag tycker att det är för trångt i själva ventildelen. Man kan inte suga ur slam och skit för det täpper igen. Om jag ska städa måste jag ha en slang till och en hink men som tur är händer det inte ofta Men jag fick med den när jag köpte ett begagnat kar för några år sen så den får duga.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #72
                          Nu har jag äntligen tagit bort högen med snabbväxare som varit som ett enda tätt buskage genom hela vänstra delen av akvariet, jag inbillar mig att det ser mycket bättre ut nu:
                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161111_193807.jpg Visningar:	2 Storlek:	223.1 kB ID:     	2362495Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20161111_193757.jpg Visningar:	2 Storlek:	205.6 kB ID:     	2362496

                          Den uppmärksamme kanske noterar att man nu ser tapeten genom bakrutan, det beror på att det hade börjat bildas så mycket luftbubblor (eller börjat synas) i den frostade DC-fix-filmen jag satt där så att jag bestämde mig för att helt enkelt ta bort den. Tanken nu är att följa Mats förslag om att sätta en svart bakgrund istället, måste bara hitta någon affär i stan som säljer bredare film än 45 cm

                          Jag har också fyllt på med ytterligare fyra rötter, vilka (även om det kanske inte syns på bilden) gör vattnet väldigt mörkt, om man tittar genom akvariet på köksskåpen till höger så ser dom beige-bruna ut. Men då det inte stör och kanske även bidrar till att göra fiskarnas färger klarare så får det vara kvar. Jag måste bara komma ihåg att köpa lite mer rötter som jag kan riva sönder för att lägga lite mer rotbitar på botten, så att det ser mindre konstgjort ut
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av KJE; 11 November 2016, 22:06.
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Så vackert det blivit. Ett kar helt i min smak. Snyggt!!!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #74
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Så vackert det blivit. Ett kar helt i min smak. Snyggt!!!
                              Tack så mycket
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Jag håller med - jättefint . Ingen nackdel alls att vattnet är åt det bruna, bara så naturligt snyggt (enligt mig då), sen lite rötter längs bottenregionen kommer att sitta som en smeck .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...