Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #31
    Ursprungligen postat av Rufus
    Ordning och reda på dig, men det blir ju fint också! Ledrampen verkar ett bra köp, få se vad du tycker efter en tid.
    Mm, än så länge är jag nöjd, just nu är den i "dusk"-fasen så det blir snart månljus, misstänker dock att jag kommer att hinna gå och lägga mig innan, men kanske hinner ta en bild i morgon innan den kör på "dawn"-fasen
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #32
      Nu har jag fotat akvariet med månljuset i gång, tyvärr så vaknade vi rätt sent idag så det var redan rätt så ljust ute vilket innebär att det blev en massa reflektioner på bilden, samt att månljuset hade hunnit dimmas upp rätt mycket eftersom rampen nästan hade nått soluppgångsfasen. Hursomhelst så känns det som om det kommer att bli riktigt bra att ha månljus så man faktiskt kan se in i akvariet även på vardagsmorgonen när det ska ätas frukost innan jobbet

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161016_091857.jpg
Visningar: 398
Storlek: 106,2 KB
ID: 2361522
      Senast redigerad av KJE; 16 October 2016, 10:34.
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #33
        Ser lite spöklikt ut men snyggt!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #34
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Ser lite spöklikt ut men snyggt!
          Det tycker jag också, fast jag bestämde mig för att tona ned det blåa lite grann, på bilden i inlägg #32 är det 30 procent blått och 0 procent vitt, så jag provade mig fram och hamnade på 5 procent blått och 0 procent vitt, det blev så här:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161016_210912.jpg
Visningar: 387
Storlek: 105,8 KB
ID: 2361576
          Jag får för mig att det blev mera lagomt?
          Bifogade filer
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #35
            Nu har vattnet förresten klarnat i akvariet, inte helt kanske men tillräckligt för att det ska vara värt en ny bild tycker jag
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161016_182756.jpg
Visningar: 369
Storlek: 169,2 KB
ID: 2361591

            Sedan såg min fru att en av Anubias barteri var nana höll på att förbereda sig för att blomma, eller jag tror i alla fall att det är en blomma?
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161017_191420.jpg
Visningar: 381
Storlek: 147,7 KB
ID: 2361593
            Det blev en ganska suddig bild, men förhoppningsvis syns knoppen då den är ganska stor
            Bifogade filer
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #36
              Visst är det en blomma

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #37
                Snyggt

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #38
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Visst är det en blomma

                  //Inger
                  Kul Då kanske dom trivs!
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Snyggt
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Halloj!
                      Vad fint karet är!
                      Det är gôtt att se att den härliga inredningen liksom redan håller på att sätta sig. Det vittnar om att fortsättningen kommer att bli god.
                      Jag förstår att du är inspirerad av aquascape-looken med en ljusare (och kanske upplyst?) bakgrund. Är det en ljus bakgrund, eller väggen bakom man ser?
                      Hur som helst är karet riktigt flådigt - skall bli kul att följa detta!
                      Keep up the good work!

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Halloj!
                        Vad fint karet är!
                        Det är gôtt att se att den härliga inredningen liksom redan håller på att sätta sig. Det vittnar om att fortsättningen kommer att bli god.
                        Jag förstår att du är inspirerad av aquascape-looken med en ljusare (och kanske upplyst?) bakgrund. Är det en ljus bakgrund, eller väggen bakom man ser?
                        Hur som helst är karet riktigt flådigt - skall bli kul att följa detta!
                        Keep up the good work!
                        Hejsan!
                        Kul att höra att du tycker att det ser bra ut När det gäller bakgrunden så är det sån där frostad kontaktfilm/plast som sitter direkt på bakrutan, jag valde den för att den skulle vara lite tjockare och tåligare samt att det blev fraktfritt https://www.bauhaus.se/dekorplast-fr...-90x150cm.html

                        Det stämmer bra att det är lite aquascape-stil som jag försöker uppnå i akvariet, mest för att jag tycker att det är riktigt snyggt, jag har dock valt att hålla mig till enklare växter eftersom det här med CO2 och mycket trimning av växterna inte riktigt känns som min grej. Däremot så hoppas jag att den miljön kommer att passa bra till invånarna, jag har en tanke om att försöka hålla mig till bara mindre fiskar och det jag är ute efter är lite att det inte ska vara så enkelt att se allt som händer i akvariet på en gång. Att man som åskådare ska vara tvungen att anstränga sig lite för att se alla fiskarna, inbillar mig att det blir trevligare så
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #42
                          Jag satte ned ett tjugotal stänglar med Hornsärv för att hjälpa till med algerna men tyvärr så har dom rymt från ytan och befinner sig nu i hela akvariet...inte så snyggt men med lite tur så gör dom i alla fall nytta mot alger
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Ursprungligen postat av KJE

                            Hejsan!
                            Kul att höra att du tycker att det ser bra ut När det gäller bakgrunden så är det sån där frostad kontaktfilm/plast som sitter direkt på bakrutan, jag valde den för att den skulle vara lite tjockare och tåligare samt att det blev fraktfritt https://www.bauhaus.se/dekorplast-fr...-90x150cm.html

                            Det stämmer bra att det är lite aquascape-stil som jag försöker uppnå i akvariet, mest för att jag tycker att det är riktigt snyggt, jag har dock valt att hålla mig till enklare växter eftersom det här med CO2 och mycket trimning av växterna inte riktigt känns som min grej. Däremot så hoppas jag att den miljön kommer att passa bra till invånarna, jag har en tanke om att försöka hålla mig till bara mindre fiskar och det jag är ute efter är lite att det inte ska vara så enkelt att se allt som händer i akvariet på en gång. Att man som åskådare ska vara tvungen att anstränga sig lite för att se alla fiskarna, inbillar mig att det blir trevligare så
                            Aha, jag anade att det var en frostad, semitransparent bakgrund du valt. Att se tapeten bakom är ju inte så kul.
                            Kommer du att belysa den uppifrån, baktill?

                            Jag tror att din blandning av aquascape-feeling och konventionell SA-inredning med mindre fiskar blir kanonfin!


                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aha, jag anade att det var en frostad, semitransparent bakgrund du valt. Att se tapeten bakom är ju inte så kul.
                              Kommer du att belysa den uppifrån, baktill?

                              Jag tror att din blandning av aquascape-feeling och konventionell SA-inredning med mindre fiskar blir kanonfin!

                              Mm, det var det jag tänkte också, tapeten är ju inte så snygg som akvariebakgrund, så jag hoppas att det här ska bli bra Jag har faktiskt inte funderat på någon bakgrundsbelysning, men jag har förstått att man ofta gör det i aquascaping-sammanhang, så det kanske får bli något sånt här också i framtiden
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av KJE

                                Mm, det var det jag tänkte också, tapeten är ju inte så snygg som akvariebakgrund, så jag hoppas att det här ska bli bra Jag har faktiskt inte funderat på någon bakgrundsbelysning, men jag har förstått att man ofta gör det i aquascaping-sammanhang, så det kanske får bli något sånt här också i framtiden
                                Det jag skriver här nu skall du enbart se som mina preferenser, inget annat!
                                Man brukar diskutera fram och tillbaka om det här med ljus bakgrund kontra svart, eller mörk bakgrund.
                                När det gäller aquascape-sfären förstår jag att man ofta vill välja en ljus, frostad och semitransparant bakgrund då denna med hjälp av belysning ovanför och bakom skapar ganska drastiska "rum" som nästan påminner om världar ovanför vatten, med himmel och dagsljus.

                                En mörk, eller helt svart, bakgrund liknar mer de förhållanden man faktiskt ser under vatten, med allt mörkare vatten ju längre bort man ser. Karets inredning blir på något sätt mer kontrastrik - men så tycker jag, inget att fästa sig vid.

                                Jag är ju inte så jädrans förtjust i den slimline som sitter i mitt 540, som liknar en bergvägg - men den var redan monterad då jag fick karet så det får funka ändå.

                                Skit samma - ditt kar är vrålfint tycker jag - bara ös på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...