DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Ursprungligen postat av Faltaren
    Det är ju noname leddar jag köpt.... Sånt där lyx finns inte då :-).
    /Lars

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
      Det finns olika sorters led i stripsen. Utveckling pågår hela tiden och de blir starkare och starkare. Det stod inte att läsa vilken sort det var i den här listen, men det är inte de svagaste. Som komplettering lär den säkert funka.
      Håller med om att som komplement funkar den säkert. Specen ser bättre ut än de flesta andra ledstrips jag läst om. Jag ville helst ha ledstrips men då jag inte hittade någon som räckte till så blev det denna tråd och ett eget bygge :-).
      /Lars

      Kommentar

      • 72mm
        • January 2015
        • 33

        Cree-LEDarna skiljer inte bara i eventuell kvalité, de är helt annorlunda specade än andra "Noname" LEDar i samma format. Något lägre spänning men gjorda för 10W istället för 3W. Resultatet är mycket högre ström, den du länkade till har sitt max på hela 3A. Normalt jobbar drivers på 700mA.

        Kommentar

        • 72mm
          • January 2015
          • 33

          En annan sak, av ren nyfikenhet vad vad det som fick dig att behöva gå på en Arduino Mega? Hårdvaru-begränsningar eller minne?

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            Ursprungligen postat av 72mm
            En annan sak, av ren nyfikenhet vad vad det som fick dig att behöva gå på en Arduino Mega? Hårdvaru-begränsningar eller minne?
            Handlade i första hand om hårdvarubegränsningar... Fick slut digitala in/utgångar. Detta pga all kringutrustning jag implementerat. Jag bygger en akvariedator med ledbelysning. Inte bara ledbelysning. Kör man enbart led kontroll så klarar man sig med en Uno såvida man inte har fler än 6 led kanaler.

            Ska förklara lite för de som inte är insatt i Arduino...
            Uno har 14 digitala in/utgångar varav 6 stödjer PWM. Mega har 54 digitala in/utgångar varav 14 stödjer PWM. LDD drivarna jag ska använda dimras med PWM signal. Mega har även betydligt fler analoga ingångar men de använder jag nästan inga av.

            Minnet hade inte heller räckt till hela vägen.
            De har 3 typer av minne. Flash(här lagras sketchen/programkoden), SRAM(här lagras variabler och liknande) samt EEPROM(går inte in på denna just nu. Någon som vill veta så fråga ska jag förklara).
            Uno har 32kbyte flash och 2048byte SRAM. Mega har 256kbyte flash och 8kbyte SRAM.
            Så det är rätt stor skillnad. Speciellt SRAM tar lätt slut.
            /Lars

            Kommentar

            • 72mm
              • January 2015
              • 33

              Jo, det är en djäkla skillnad. Än så länge är mitt största problem SRAM faktiskt, speciellt som att jag faktiskt skriver koden objekt-orienterat så blir det lätt en hel del dynamiskt minne som går åt. Minnesbrist kan ge upphov till luriga runtime-fel.

              Själva koden (flash) ligger idag på mellan 25-30k, lite beroende på vilka funktioner jag inkluderar, så det blir till att börja optimera lite där med snart

              Rena hårdvarubegränsningar kan man ofta komma runt om man väljer rätt hårdvara och kanske är villig att använda lite kring-kretsar.

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                Jag närmar mig 40k i flash. Har optimerat ner SRAM användningen från ca 24% - 18%. Mestadels med att lägga många LCD-texter i flashminnet ist för i SRAM.
                visst går det komma runt hårdvarubegränsningar men då ska man köpa kretsar till det mm så då valde jag en Mega ist :-).
                /Lars

                Kommentar

                • 72mm
                  • January 2015
                  • 33

                  Jo, visst ska man ta enklaste vägen. Hela grejen med Arduino är ju just att den kan så mycket (PWM, massa I/O, "analoga" ingångar etc..) redan från början, det behövs inte mycket runt omkring för att man ska kunna få något att fungera.

                  Att jag försöker slippa använda en mega är att jag vill kunna använda samma kod på övriga små billiga varianter på arduino-korten såsom Mini, Micro och Nano för andra, liknande projekt.

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    Förstår. Jag hade den tanken också men det seglade iväg från bara belysning :-). Tror dock jag ska göra libraries av vissa delar så kan man enkelt inkludera de delar man vill ha med. Då kommer det funka på de små också. Jag är lite sugen på en DUE faktiskt haha.
                    /Lars

                    Kommentar

                    • Sebastian308
                      • January 2016
                      • 2

                      Hej.
                      Har nu läst igenom projekt och undra hur blev resultatet? Sitter själv och klurar på en liknande lösning för belysning och co2
                      Mvh Sebastian

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        Hej Sebastian. Tyvärr har andra saker tagit för mycket tid så jag har inte slutfört detta projekt än. Jag kommer dock inom relativt kort tid starta upp detta och styra belysning till minst 3 kar med arduinon.
                        Däremot har jag satt igång några mindre ledbelysningar. Bl a i ett nano. Då har jag inte använd Arduino osv utan bara en enkel constant current 700mA drivare som ej är dimbar. Det jag upptäckt är att det är lite svårt att få till så inte det blå ljuset tar över i ett nano då man bara använder några fåtal leddar. Vill inte ta bort de blå leddarna heller då de gynnar växtligheten.
                        Har beställt sk "Full range" leddar som bör vara grymt bra för växtlighet. Vet dock inte hur de ser ut när de belyser ett kar. Det får framtiden utvisa när jag får hem dom :-).
                        /Lars

                        Kommentar

                        • Sebastian308
                          • January 2016
                          • 2

                          Aha..
                          Själv är jag bara i startgroparna. sitter och försöker hitta så mycket info som möjligt om hur aurdino fungerar och hur man ska programera den.
                          Hur varma blir ledarna igentligen kommer köra kyl flänsar som sitter helt fritt tror du det kommer räcka eller måste jag ha fläktar med?

                          /Sebastian

                          Kommentar

                          • Live2Ride
                            • January 2014
                            • 312

                            Har du pysslat med programmering så kommer du inte ha några större problem med att koda till Arduino.
                            Jag har bl a en fyrkantsprofil som är ca 28cm lång med 5st leddar. Den blir så varm så man ej vill hålla i den. Men jag tror att fyrkantsprofil ej är optimalt då värmen blir kvar inne i röret.
                            /Lars

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              Jag har satt en liten fläkt på ena sidan av en profil och kör den på 6V. Knappt så det blåser genom profilen men vilken skillnad... Från att vara så varm så man ej vill hålla i den till att vara ljummen.
                              /Lars

                              Kommentar

                              Arbetssätt...