Akvariebänk och bakgrund med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #61
    En fråga: Hur vet man att man har tillräcklig ytcirkulation?

    Jag har en pump bakom bakgrunden som pumpar 1200l/h och ett Fluval 3 som pumpar ca 1100l/h (akvariet är ett Juwel Vision 450). Jag gjorde dock misstaget att placera utblåsen lite väl lågt, ca 10-15 cm under vattenytan. Jag försöker dock nu att rikta dessa utblås uppåt så gott det går.
    Vattenytan rör sig rejält vid ena kortsidan men i resten av akvariet så krusar sig ytan bara lätt. Inga fiskar visar dock tecken på syresbrist. Guppyynglen (som följde med mina kilfläcksrasboror?) håller sig dock hela tiden nära ytan, men det kanske är normalt?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #62
      Det ska nog räcka till de invånare du har.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #63
        Ursprungligen postat av Yadina
        En fråga: Hur vet man att man har tillräcklig ytcirkulation?

        Jag har en pump bakom bakgrunden som pumpar 1200l/h och ett Fluval 3 som pumpar ca 1100l/h (akvariet är ett Juwel Vision 450). Jag gjorde dock misstaget att placera utblåsen lite väl lågt, ca 10-15 cm under vattenytan. Jag försöker dock nu att rikta dessa utblås uppåt så gott det går.
        Vattenytan rör sig rejält vid ena kortsidan men i resten av akvariet så krusar sig ytan bara lätt. Inga fiskar visar dock tecken på syresbrist. Guppyynglen (som följde med mina kilfläcksrasboror?) håller sig dock hela tiden nära ytan, men det kanske är normalt?
        Jag tycker det är ett bra mått, bättre än att få det för nära ytan. Har du en slang så prova att värma och forma en vinkel uppåt.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #64
          Har en fråga om näringsämnen i akvarier. Jag använder PMDD (enkeldos/en gång i veckan) och Co2. Bottenmaterialet består av Biltemas "akvariesand" som många andra använder i sina akvarier. Växterna har vuxit bra sen jag startade upp akvariet för några veckor sen.

          Nu tycker jag dock att svärdsplantorna och den växten som jag lagt in en bild på visar tecken på att nytillväxten/de nya bladen är väldigt ljusa.
          Nu till min frågor: Vilket ämne tror ni att det är brist på? Järn? Vad bör jag göra för att åtgärda detta?

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #65
            Vet inte vilka ämne som du saknar men enligt va jag har läst här så kan svärdsplantorna behöva lerkulor vid rötterna för att växa bra.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #66
              Ursprungligen postat av Yadina
              Har en fråga om näringsämnen i akvarier. Jag använder PMDD (enkeldos/en gång i veckan) och Co2. Bottenmaterialet består av Biltemas "akvariesand" som många andra använder i sina akvarier. Växterna har vuxit bra sen jag startade upp akvariet för några veckor sen.

              Nu tycker jag dock att svärdsplantorna och den växten som jag lagt in en bild på visar tecken på att nytillväxten/de nya bladen är väldigt ljusa.
              Nu till min frågor: Vilket ämne tror ni att det är brist på? Järn? Vad bör jag göra för att åtgärda detta?

              http://www.ladda-upp.se/bilder/qtoocsrbbxbcbf/
              Limnophila sessiflora är den växten bilden, och med co2 på en snabbväxande växt brukar de nya bladen bli ljusare. Jag skulle nog kunna sätta en slant på att de bladen efter en tid blir mer mörka, då växten hinner komma ikapp sig själv och ta åt sig näringen.
              Lite beroende på ljusning och halt av co2, hade jagnog funderat på att ge ytterligare en hel eller halv dos näring mellan de ordinarie doserna.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #67
                Ursprungligen postat av Webo
                Vet inte vilka ämne som du saknar men enligt va jag har läst här så kan svärdsplantorna behöva lerkulor vid rötterna för att växa bra.
                Jag har också läst det. Kanske blir att införskaffa.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #68
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Limnophila sessiflora är den växten bilden, och med co2 på en snabbväxande växt brukar de nya bladen bli ljusare. Jag skulle nog kunna sätta en slant på att de bladen efter en tid blir mer mörka, då växten hinner komma ikapp sig själv och ta åt sig näringen.
                  Lite beroende på ljusning och halt av co2, hade jagnog funderat på att ge ytterligare en hel eller halv dos näring mellan de ordinarie doserna.
                  Tack för infon! Ska göra vattenbyte och tillföra näring imorgon, då kanske jag ökar dosen något.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #69

                    Lyckades få med många av akvariets arter. Vem kan namnge alla arter tro?

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #70
                      Behöver förslag på fiskart som trivs i grottor. Inga av de arter jag har nu utnyttjar grottorna (högar av skiffersten) så dem känns i dagsläget lite onödiga. Hade tidigare Palettciklider men dessa var lite för aggresiva tycker jag.
                      Kanske får bli en Ancistrus ändå? Det är dock tråkigt om den mest är nattaktiv.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #71
                        Ursprungligen postat av Yadina
                        Behöver förslag på fiskart som trivs i grottor. Inga av de arter jag har nu utnyttjar grottorna (högar av skiffersten) så dem känns i dagsläget lite onödiga. Hade tidigare Palettciklider men dessa var lite för aggresiva tycker jag.
                        Kanske får bli en Ancistrus ändå? Det är dock tråkigt om den mest är nattaktiv.
                        Mina ancistrus är aktiva på dagen. Du skulle ju kunna ta röd / super röd ancistrus om du vill ha lite färg på dem. De finns i 2 versioner, en vanlig och en longfin. Snygga tycker jag och jag ska skaffa longfin versionen:

                        Vanlig:

                        Longfin:
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #72
                          Hej på er!
                          I dagsläget har jag 4 st B. Fjärilsciklider, 5 st Panda Garra, 3 st Mosaikguramis, 3 st Kakaduaciklider och 6 st Påfågelgobys. Detta i mitt Vision 450L.

                          Jag är sugen på att utöka med någon ciklid - just nu är jag mest inne på Sajicaciklid eller Thomasiciklid. Har ni några andra spännande förslag? Jag ser gärna att denna ciklidart vill utnyttja mina skifferstensgrottor.

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #73


                            Sajicacikliderna har ynglat av sig. Jag köpte sex stycken i storleken 4-5 cm för tre veckor sedan och nu har de redan ynglat av sig. De har hållt på och grävt bakom en stenhög ett tag, men jag trodde bara att de "övade" inför de blev äldre.
                            De går tillsammans med bl a tre mosaikguramis och fyra skalarer, så vi får se hur det går. Men båda föräldrarna är väldigt engagerade i yngelvården och håller alla på säkert avstånd.

                            Kommentar

                            • Yadina
                              • December 2014
                              • 367

                              #74
                              Nytillskott idag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...