Akvariebänk och bakgrund med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #46
    Ursprungligen postat av KJE
    Jag har hört att sandlådesand inte är särskilt bra att använda i akvarium eftersom den tillverkas för att vara bakbar vilket tydligen innebär att den är lätt att forma och göra t ex sandslott av, i akvarium blir den tydligen väldigt kompakt till följd av detta. Om man inte har något emot ljus sand så är Julas blästersand både bra och billig. Ett annat alternativ är Råda sand om man gillar lite mörkare sand
    jag har också läst om någon som hade problem med att sandlådesanden blev för kompakt. Det är nog lika bra att hålla sig till sån sand som man vet funkar, från Jula och Biltema.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      Ursprungligen postat av flygrc
      Ken, du får inte lov att att lura Zooparna Det är skillnad på spånskiva och spånskiva, process,fraktioner, val av fiber, limsort och limmängd.

      Att Ikea stommar skulle vara tåliga mot vatten är inte speciellt sant(egen erfarenhet). Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att använda ett material som bara blir smulor om det får vatten på sig under en tid (läs lite läckande akvarium)

      Själv ratar jag all spånskiva för akvariumbruk. Efter att arbetat 26 år med olika skivmaterial (laminatgolv) är förtroendet för kombon "vanlig" spånskiva (typ Ikeas stommar)och vatten förbrukat. Det finns klasser för utomhusbruk men det är inte de som normalt används i möbler, ja vad tex juwel använder vet jag inte.
      Ingen spånskiva tål vatten om det kommer in i ändträet, oavsett Ikea eller juwel eller vad det än må vara.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #48
        Just den sanden har jag använt med framgång i två olika kar. La kattsand/bentonitlera under.
        Växterna trivdes. Enda stället jag fick problem vid ett tillfäller var där leran kom in under en modul, det skapades ett syrefritt ställe.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #49
          Ursprungligen postat av flygrc
          Ken, du får inte lov att att lura Zooparna Det är skillnad på spånskiva och spånskiva, process,fraktioner, val av fiber, limsort och limmängd.

          Att Ikea stommar skulle vara tåliga mot vatten är inte speciellt sant(egen erfarenhet). Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att använda ett material som bara blir smulor om det får vatten på sig under en tid (läs lite läckande akvarium)

          Själv ratar jag all spånskiva för akvariumbruk. Efter att arbetat 26 år med olika skivmaterial (laminatgolv) är förtroendet för kombon "vanlig" spånskiva (typ Ikeas stommar)och vatten förbrukat. Det finns klasser för utomhusbruk men det är inte de som normalt används i möbler, ja vad tex juwel använder vet jag inte.

          lurar inte någon.

          frågeställningen i grunden är inte om spånskiva är bra eller inte.

          frågeställningen var om "riktiga" akvariebänkar är bättre än IKEA's köksbänkar.

          vilket en och annan då hävdar.

          och då hävdar jag motsatsen. eller rättare sagt, de är lika bra, dvs anser du att normala akvariebänkar i spånskiva är ok, så kan du använda ikeas köksskåp.

          ingen som påstår att de är vattenresistenta, de tål vattenstänk, vilket jag klart har sagt ovan.

          ur det perspektivet är isf en melaminbelagd spånskiva, ex en köksbänk, bättre än en foliebelagd (av papper) spånskiva.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #50
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            lurar inte någon.

            frågeställningen i grunden är inte om spånskiva är bra eller inte.

            frågeställningen var om "riktiga" akvariebänkar är bättre än IKEA's köksbänkar.

            vilket en och annan då hävdar.

            och då hävdar jag motsatsen. eller rättare sagt, de är lika bra, dvs anser du att normala akvariebänkar i spånskiva är ok, så kan du använda ikeas köksskåp.

            ingen som påstår att de är vattenresistenta, de tål vattenstänk, vilket jag klart har sagt ovan.

            ur det perspektivet är isf en melaminbelagd spånskiva, ex en köksbänk, bättre än en foliebelagd (av papper) spånskiva.
            Då missförstod jag dig, jag fick för mig att du tyckte Ikeas stommar dög till akvariebänk. Bra det skrivs om ämnet, jag är nöjd om det räddar någon från en vattenskada
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #51
              Ursprungligen postat av flygrc
              Då missförstod jag dig, jag fick för mig att du tyckte Ikeas stommar dög till akvariebänk. Bra det skrivs om ämnet, jag är nöjd om det räddar någon från en vattenskada
              Känns väldigt svårt att säga att Ikeas stommar INTE duger när det finns flera på det här forumet som använt såna i flera år utan problem. Dock måste dem i de flesta fall förstärkas, och det tror jag att alla hittills i denna diskussion har varit överens om.
              Som Ken säger så borde ju ikeas köksbänkar tåla vatten minst lika bra som akvariebänkar gör.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #52
                Ursprungligen postat av flygrc
                Just den sanden har jag använt med framgång i två olika kar. La kattsand/bentonitlera under.
                Växterna trivdes. Enda stället jag fick problem vid ett tillfäller var där leran kom in under en modul, det skapades ett syrefritt ställe.
                Okej! Ja för kollar man på fraktionerna så borde ju inte den sanden bli tätare än Biltemas sand?
                Kattsand i botten alltså, vad ska man köpa för kattsand då, något speciellt man ska tänka på?

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #53
                  Använder man en för ändamålet bra toppskiva så är nog Ikeas skåp ett alternativ.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #54
                    Ursprungligen postat av Yadina
                    Känns väldigt svårt att säga att Ikeas stommar INTE duger när det finns flera på det här forumet som använt såna i flera år utan problem. Dock måste dem i de flesta fall förstärkas, och det tror jag att alla hittills i denna diskussion har varit överens om.
                    Som Ken säger så borde ju ikeas köksbänkar tåla vatten minst lika bra som akvariebänkar gör.
                    Tja jag förstår inte poängen, köpa dyrt och lägga ännu mer på för att göra så det håller.
                    Det är alltid trevligt att det fungerat i flera år för flera, kan bara säga grattis
                    Jag kommer aldrig att använda en akvariemöbel byggd på Ikeas spånskivor, jag har sett hur känsliga de är om de får lite vatten på sig.
                    Min Juwelbänk visade inte upp några svällningar när jag slabbade med vatten på den men det gör mina Ikeaskåp. Var och en är salig i sin tro

                    Edit, deras luckor däremot kan jag tänka mig.

                    Ursprungligen postat av Yadina
                    Okej! Ja för kollar man på fraktionerna så borde ju inte den sanden bli tätare än Biltemas sand?
                    Kattsand i botten alltså, vad ska man köpa för kattsand då, något speciellt man ska tänka på?
                    Med bra fart i växterna så kvittar det om sanden är fin, den drar själv ner syre till sina rötter, finns ju många växter som trivs i dy.
                    Mina trivdes utmärkt i kattsanden/leran ( det ska stå att den är gjord av bentonit som är en lera)
                    Lägg bara en 1 cm och stoppa 5-10 cm från fram och sidorutorna.
                    Senast redigerad av flygrc; 29 August 2015, 14:22.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #55
                      Jag håller med om att Juwels bänkar fungerar väldigt bra och använder dessa,vissa tycker Juwels är fula och vill använda något annat

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Jag har haft min Ikea-bänk till mitt kar i flera år utan problem, förstår inte riktigt vad som är problemet? Visst, kommer det vatten ändarna kommer spånskivan att svälla, men det gör vilken akvariebänk i trä som helst, oavsett tillverkare.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #57
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Tja jag förstår inte poängen, köpa dyrt och lägga ännu mer på för att göra så det håller.
                          Det är alltid trevligt att det fungerat i flera år för flera, kan bara säga grattis
                          Jag kommer aldrig att använda en akvariemöbel byggd på Ikeas spånskivor, jag har sett hur känsliga de är om de får lite vatten på sig.
                          Min Juwelbänk visade inte upp några svällningar när jag slabbade med vatten på den men det gör mina Ikeaskåp. Var och en är salig i sin tro

                          Edit, deras luckor däremot kan jag tänka mig.



                          Med bra fart i växterna så kvittar det om sanden är fin, den drar själv ner syre till sina rötter, finns ju många växter som trivs i dy.
                          Mina trivdes utmärkt i kattsanden/leran ( det ska stå att den är gjord av bentonit som är en lera)
                          Lägg bara en 1 cm och stoppa 5-10 cm från fram och sidorutorna.
                          Anledningen till att inte använda akvariebänkar i mitt fall (och jag tror många andras fall) är att de är så otroligt fula. Nu lutar det iofs åt att vi kommer använda originalbänken ändå eftersom att den ändå ingick i köpet och den har inga märkbara skador.

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #58
                            image, en bild hos bilduppladdningstjänsten Ladda-upp

                            "Färdigt", har iaf lagt i mina fiskar nu. 4 st B. Fjärilsciklider, 5st Otocinlus och 4 Amanoräkor. Växterna från förra akvariet är inte planterade än.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #59
                              Ursprungligen postat av Yadina
                              http://www.ladda-upp.se/bilder/vqwapnpfcbrzon/
                              "Färdigt", har iaf lagt i mina fiskar nu. 4 st B. Fjärilsciklider, 5st Otocinlus och 4 Amanoräkor. Växterna från förra akvariet är inte planterade än.
                              Då är det bara att invänta att dimman lägger sig. Det var faktiskt ett till användningsområde för bentonitleran/kattsanden. När jag gjorde vattenbyte brukade jag pilla upp en "tesked" som jag löste upp i vattnet vilket kan låta märkligt men vattnet blev klarare snabbare än om jag inte gjorde så.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Yadina
                                • December 2014
                                • 367

                                #60
                                Okej! Det hade jag inte koll på. Jag har hällt i en hel del fluid filter medium, det är väl också någonslags lera inblandad där?

                                Jag har märkt att det blir annat beteende på de fiskar jag har nu när de får så pass mycket större, kul att se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...