Akvariebänk och bakgrund med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #16
    Vad vet jag om Ikeaskåp (nada), det jag vet av erfarenhet är att Juwels skåpskanter tål en hel del vatten.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #17
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      Jodå, går alldeles utmärkt att bulta fast den i gipsväggar. Det finns reglar bakom gipset. Brukar sitta med 60 cm mellanrum. Ett par rejäla kraftvinklar som skruvas in i TVÅ reglar löser det.

      Nackdel är att om man sedan flyttar på karet.....så har man ett antal hål i väggen som ser ut....sådär....
      Kanske får ge mig ut på jakt efter reglarna då. Vi satte upp en vägg med spontade plankor och då hade vi otroligt svårt att hitta reglarna..

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        #18
        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
        Klart det går, om man har ork och tid att förstärka möbeln. Viktigt bara att kolla vad de tål för vikt (ikea-möblerna alltså, som annars inreder nästan hela vår lägenhet, så inget illa menat ). Jag tänkte först ha en ikea-möbel innan jag insåg att den bara tålde max 28 kg trots att den såg stabil ut (och blev avrådd pga det där med spånskivor, men vad vet jag ).
        Som sagt så är ju Juwelbänken också uppbyggd av spånskivor och det jag tycker verkar så orimligt är att en spånskiva av samma tjocklek ska kunna vara så olika i hållfasthet

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #19
          Info spånskivor:
          Spånskivor är uppbyggda av träspån och bindemedel. Vid tillverkningen av spånskivor pressas limbelagda spån samman till stora skivor, som har...


          Utan att kunna förstå tabellens enheter så ser det ändå ut som om det är stor skillnad i det mesta, t ex trycktålighet, skjuv, böjning, på en 25mm-skiva.

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #20
            Ursprungligen postat av ullo
            Info spånskivor:
            Spånskivor är uppbyggda av träspån och bindemedel. Vid tillverkningen av spånskivor pressas limbelagda spån samman till stora skivor, som har...


            Utan att kunna förstå tabellens enheter så ser det ändå ut som om det är stor skillnad i det mesta, t ex trycktålighet, skjuv, böjning, på en 25mm-skiva.
            Jag fattar inte heller värdena som de får fram, men enligt den här verkar det ju helt klart finnas en skillnad mellan olika spånskivor. Hmm.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #21
              Det handlar nog om densiteten på skivorna, ju mindre spån och lim per kubikcentimeter desto mindre hållfasthet tror jag
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.
                Så du menar alltså att det som IKEA själv skriver om "Maxbelastning" skall man helt strunta i.
                Kan då nämna att i en exakt likadan IKEAbokhylla som den förstärkta bokhylla ovan som jag har akvarierna i har jag också böcker i (akvarieböcker så klart). På det översta hyllplanet hade jag där lagt in för mycket böcker vilket innebar att den hyllan släppte från fästet och i fallet drog de fallande böckerna med sig de nedre hyllplanen.

                Så om jag skall travestera vad som skrivs ovan - så visste inte min IKEAbokhylla om att man kunde strunta i den rekommenderade maxvikten
                Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Så du menar alltså att det som IKEA själv skriver om "Maxbelastning" skall man helt strunta i.
                  Kan då nämna att i en exakt likadan IKEAbokhylla som den förstärkta bokhylla ovan som jag har akvarierna i har jag också böcker i (akvarieböcker så klart). På det översta hyllplanet hade jag där lagt in för mycket böcker vilket innebar att den hyllan släppte från fästet och i fallet drog de fallande böckerna med sig de nedre hyllplanen.

                  Så om jag skall travestera vad som skrivs ovan - så visste inte min IKEAbokhylla om att man kunde strunta i den rekommenderade maxvikten
                  Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
                  Fast då var det ju fästet och inte själva spånskivan som gick sönder.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #24
                    ...men din poäng var maxbelastningen, så jag förstår till viss del. Men tycker inte riktigt att man kan jämföra en bokhylla, som bara hålls upp av fästena, med ett skåp.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yadina
                      Fast då var det ju fästet och inte själva spånskivan som gick sönder.
                      Jo men den maxbelastning som IKEA anger utgår väl alltid efter den svagaste punkten.

                      Jag förstår faktiskt inte varför så många uppenbarligen anser att man skall strunta i det som IKEA själv anger. Då kan jag ge ett tips - om ni struntar i detta så gör i alla fall inte försäkringsbolagen det om en skada skulle uppstå.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #26
                        Ikväll tänkte jag silikonera fast slimlinebakgrunden. Tanken är ju att ha filtermatta bakom hela bakgrunden.
                        Nåt jag upptäckt med bakgrunden är att de är lite böjda (konvexa). Jag tycker det är lite dåligt när man betalt 400:- styck för 3 stycken delar. Är de alltid lite böjda eller ska jag reklamera? Går det att göra någonting åt det? Ska försöka lägga in en bild på detta ikväll

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jo men den maxbelastning som IKEA anger utgår väl alltid efter den svagaste punkten.

                          Jag förstår faktiskt inte varför så många uppenbarligen anser att man skall strunta i det som IKEA själv anger. Då kan jag ge ett tips - om ni struntar i detta så gör i alla fall inte försäkringsbolagen det om en skada skulle uppstå.
                          Det har du rätt i, men diskussionen innan var ju om IKEAs spånskivor är sämre än de som Juwel använder till sina skåp.
                          Alltid svårt att föutse vad försäkringsbolagen kommer säga, men om det är så så skulle ju de kunna slå ner på varenda hemmabygge eftersom att ingen (troligen) har gjort en godkänd test av hållfasthet.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Yadina
                            Ikväll tänkte jag silikonera fast slimlinebakgrunden. Tanken är ju att ha filtermatta bakom hela bakgrunden.
                            Nåt jag upptäckt med bakgrunden är att de är lite böjda (konvexa). Jag tycker det är lite dåligt när man betalt 400:- styck för 3 stycken delar. Är de alltid lite böjda eller ska jag reklamera? Går det att göra någonting åt det? Ska försöka lägga in en bild på detta ikväll
                            Dom är sällan helt platta men det är inget större problem. När man limmar fast dom så måste man ändå sätta dom i spänn (mellan fram och bakruta - jag använder då frigolit) och då trycker man in dom platt mot bakrutan och sedan håller silikonen dom helt platta.
                            Vill man absolut ha helt platta (några är ju det) så köp dom i en affär och kolla dom då innan du köper.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Så du menar alltså att det som IKEA själv skriver om "Maxbelastning" skall man helt strunta i.
                              Kan då nämna att i en exakt likadan IKEAbokhylla som den förstärkta bokhylla ovan som jag har akvarierna i har jag också böcker i (akvarieböcker så klart). På det översta hyllplanet hade jag där lagt in för mycket böcker vilket innebar att den hyllan släppte från fästet och i fallet drog de fallande böckerna med sig de nedre hyllplanen.

                              Så om jag skall travestera vad som skrivs ovan - så visste inte min IKEAbokhylla om att man kunde strunta i den rekommenderade maxvikten
                              Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
                              Hyllplan och spånskivor på höjden är tyvärr inte jämförbara.

                              Ett hyllplan vilar med ett eller flera olika beslag på några få millimetershål in i sidan på spånskivan. Dvs belastningen neråt är fruktansvärt stor på liten yta.
                              Jag har ett minne som säger mig att med de där små metalplupparna som sitter i ex *Billy bokhylla, så skall man inte ha mer 5-10 kilo per decimeter hylla.
                              Kan minnas fel.

                              Som jag uppfattar det så hängde du på böcker på dessa hyllplan. Och där finns då en klar begränsning.

                              Det hela hänger på var man lägger belastningen.

                              Se bild.



                              Om kraften från böckerna istället hade vilat på sidan, dvs spånskivan, rakt uppfrån, så hade de inte rasat ner.
                              Bifogade filer
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jo men den maxbelastning som IKEA anger utgår väl alltid efter den svagaste punkten.

                                Jag förstår faktiskt inte varför så många uppenbarligen anser att man skall strunta i det som IKEA själv anger. Då kan jag ge ett tips - om ni struntar i detta så gör i alla fall inte försäkringsbolagen det om en skada skulle uppstå.

                                nope, man skall klart följa de rek som finns för max belastning på hyllplan.

                                men man skall inte låta tunga saker som kar vila på hyllplanet.

                                de vilar då på en väldigt liten yta. ex en billy bokhylla har 4 pluppar som den hänger på i sidan. hela bealstningen hänger då på några få millimeter.
                                dvs punktbelastning. det håller inget för när man pratar om kar i längden. inte ens massiv bok / ek.

                                se bild ovan hur jag försökte beskriva bra och dålig "montering".
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...