Akvariebänk och bakgrund med filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #31
    Se bilder.
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #32
      I annat forum har det förekommit många trådar just om Ikeaskåp,många använder dessa men förstärker då på insidan med träreglar runt om.Även en träskiva på baksidan används och en tjockare vattentåligt skiva på toppen.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #33
        Ursprungligen postat av Christer5
        I annat forum har det förekommit många trådar just om Ikeaskåp,många använder dessa men förstärker då på insidan med träreglar runt om.Även en träskiva på baksidan används och en tjockare vattentåligt skiva på toppen.

        precis.

        en laminatskiva, avsedd för kök, på toppen gör susen.

        även en i olja indränkt massiv träskiva går bra, men det skall nog vara Bok / Ek isf.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #34
          kom att tänka på ett litet experiment som jag var med om för kanske 15 år sedan.

          bygg ihop ett normalt kökskåp, bredd 60, höjd ca 70-75 cm.

          Låt det vara utan toppskiva.

          klättra upp det (nej, jag gjorde inte det, det gjorde en hyfsat välväxt kollega) och hoppa på mitten.
          kanske håller det ett hopp, men oftast rasar det redan när man landar första gången.


          Bygg ett nytt skåp.

          Lägg denna gången en bra toppskiva, kommer inte ihåg om det var massivt trä eller laminat som användes.

          Klättra upp och hoppa.

          Se på den.....det håller !!


          Nu är det inte så att allt blir så j-a mycket starkare bara för att man har en toppskiva.

          Nope, vad som händer är att man flyttar den nedåtgående kraften från landande fötter från mitten av skåpet, som sedan flyttar den till beslagen, som ger med sig, till de högstående sidorna.
          Och de håller !!


          Tittar man noga på ett ihopskruvat skåp, så ser man att mellan sidan och toppen, så är det inte helt jämt. Det är någon tiondels millimeter skillnad, i sidans fördel. Det är meningen att det skall vara så. eftersom skåpen är tänkta att ha en skiva på toppen, som vilar på sidorna, som tar upp all kraft neråt.

          Strikt ur ett kontruktionsperspektiv, så kan man faktiskt ge fasen i skåpets toppskiva. Den fyller ur ett hållfasthetsperspektiv väldigt liten funktion.

          Den fyller egentligen bara funktion som stabiliserade enhet, så att skåpen har raka hörn och därmed blir korrekt monterade ohop med varandra.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Det är riktigt som du skriver - men "problemet" för just bänkar är väl oftast inte att de inte tål tyngden i sig om den kommer rakt uppifrån utan istället är det vridhållfastheten. Dvs om någon stöter emot ett akvarium på sidan så krävs det sannerligen inte mycket för att det skall "kalva".

            Detta kan man förstås åtgärda på olika sätt om det inte redan är gjort.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är riktigt som du skriver - men "problemet" för just bänkar är väl oftast inte att de inte tål tyngden i sig om den kommer rakt uppifrån utan istället är det vridhållfastheten. Dvs om någon stöter emot ett akvarium på sidan så krävs det sannerligen inte mycket för att det skall "kalva".

              Detta kan man förstås åtgärda på olika sätt om det inte redan är gjort.
              Vilket är exakt det jag säger hela tiden. Dvs skåp som inte är akvariebänkar, som är designade att stå fritt, måste förstärkas, antingen i ryggen med tvärslå / hela spånskivor, eller bulas in i väggen.
              Allt för att hindra att kraften letar sig till beslagen, som är den svaga punkten.

              jag kan se fördelar med både rena akvariebänkar och köksskåp, så jag säger inte att man skall använda köksskåp.

              Vad jag säger ur det perspektivet, är att man skall veta att köksskåp är inga akvariemöbler från början, man måste tänka till lite.

              Men att påstå att köksbänkar är "värdelösa / olämpliga" som akvariemöbler.....det är om inte helt galet, så greppat lite ur luften utan fakta.

              Likaså att IKEA's spånskivor skulle vara skräp. Tagit ur luften. Faktum är att deras fabriker i Östeuropa som kör fram dessa grejer, levererar
              spånskivor till de flesta så kallade premiummärkena.

              Och nej, jag jobbar inte på IKEA idag, det är ett tag sedan jag lämnade den koncernen för andra ställen. Så jag har inget egensyfte med att
              premiera deras produkter (varav en del faktiskt är rena skräpet....).
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #37
                Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra).
                är jag den som är mer erfaren akvarist?

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #38
                  Ursprungligen postat av Yadina
                  Det har du rätt i, men diskussionen innan var ju om IKEAs spånskivor är sämre än de som Juwel använder till sina skåp.
                  Alltid svårt att föutse vad försäkringsbolagen kommer säga, men om det är så så skulle ju de kunna slå ner på varenda hemmabygge eftersom att ingen (troligen) har gjort en godkänd test av hållfasthet.
                  Ikeas spånskivor kanske klarar samma vikt som juwels spånskivor, men en spånskiva som är tillverkad för att ha torra böcker i ett torrt vardagsrum kan tex ha vattenlösligt lim...

                  Juwel har säkert tänkt till lite hur deras akvariebänk ska användas och specat sin spånskiva efter det, kanske även extra ytbehandling för att inte spånskivans ändbitar ska suga åt sig fukt etc.

                  Det behöver inte vara som jag skriver, men det finns en hög sannolikhet för att företagen optimerar sina produkter för olika bruk, pris etc.

                  VILL DU CHANSA och få ut alldeles för mycket vatten på golvet? Antingen vill du inte chansa och då gör du på rätt sätt. Eller så ....

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #39
                    Ursprungligen postat av simpson
                    Ikeas spånskivor kanske klarar samma vikt som juwels spånskivor, men en spånskiva som är tillverkad för att ha torra böcker i ett torrt vardagsrum kan tex ha vattenlösligt lim...

                    Juwel har säkert tänkt till lite hur deras akvariebänk ska användas och specat sin spånskiva efter det, kanske även extra ytbehandling för att inte spånskivans ändbitar ska suga åt sig fukt etc.

                    Det behöver inte vara som jag skriver, men det finns en hög sannolikhet för att företagen optimerar sina produkter för olika bruk, pris etc.

                    VILL DU CHANSA och få ut alldeles för mycket vatten på golvet? Antingen vill du inte chansa och då gör du på rätt sätt. Eller så ....

                    Det stämmer att produkter anpassas (i viss mån iaf) efter nyttan.

                    Men (utan att egentligen ha det svart på vitt) jag betvivlar starkt att akvariebänkar har vattenresistent spånskåva. Tanken med just resistenta skivor är att
                    de konstant skall kunna utsättas för väta. Nu pratar vi inte om vattenstänk eller liknande. Nu pratar vi om skivor som skall sitta inne i badrum där luftfuktigheten
                    är i princip 100% flera timmar per dag. Det är en väldig skillnad på dessa skivor. Och prisskillnaden är ganska dramatisk.

                    Gällande ytbehandlingen. Jag har faktiskt tagit sönder (av misstag) en av skivorna till en av mina Juwel bänkar. Åtminstone på den, så var det en ganska enkel folie.
                    Vilket är i princip ett tryckt papper. Ur den aspekten så är en köksbänk som är belagd med melamin, vilket i princip är plast, rejält mycket mer tåligt mot vatten.

                    Att säga att man chansar när man går utanför akvarievärlden tycker jag är hårt sagt. Vi pratar här faktiskt om en ganska låg nivå på kunskap. Och tekniskt så kan alla
                    som har gått i träslöjden upp till årskurs 6 dra ihop det. Alternativt, klarar du av att borra ett hål i väggen, skruva in en krok, hänga upp tavlan, så kan du detta oxå.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #40
                      Jag har ett Fluval 360 som jag tänkt använda i det här akvariet. Problemet nu är att slangarna som jag använt tidigare är för kort. Dessutom tycker jag att de där räfflade slangarna har en tendens att samla på sig skit.
                      Vilken typ av slang ska jag köpa? En vanlig trädgårdsslang (med rätt dimension) blir väl för vek, så att den viker sig vid akvariekanten och gör så att flödet påverkas?
                      Har ni någon erfarenhet av problemet samt någon lösning?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Det finns slangar att köpa i zoobutiken, och de säljs så långa du vill ha dem.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #42
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det finns slangar att köpa i zoobutiken, och de säljs så långa du vill ha dem.
                          Okej, tack för infon!

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #43
                            Ken, du får inte lov att att lura Zooparna Det är skillnad på spånskiva och spånskiva, process,fraktioner, val av fiber, limsort och limmängd.

                            Att Ikea stommar skulle vara tåliga mot vatten är inte speciellt sant(egen erfarenhet). Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att använda ett material som bara blir smulor om det får vatten på sig under en tid (läs lite läckande akvarium)

                            Själv ratar jag all spånskiva för akvariumbruk. Efter att arbetat 26 år med olika skivmaterial (laminatgolv) är förtroendet för kombon "vanlig" spånskiva (typ Ikeas stommar)och vatten förbrukat. Det finns klasser för utomhusbruk men det är inte de som normalt används i möbler, ja vad tex juwel använder vet jag inte.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Yadina
                              • December 2014
                              • 367

                              #44
                              Funderar nu på vilken sand jag ska använda i akvariet. Såg att de hade sandlådesand på Bauhaus för 35:- för 20 kg. Fraktionen är 0,5-3 mm.
                              Finns det någon anledning till att det inte skulle funka?
                              Biltemasand som jag hört många använder har ju mindre fraktioner

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                #45
                                Ursprungligen postat av Yadina
                                Funderar nu på vilken sand jag ska använda i akvariet. Såg att de hade sandlådesand på Bauhaus för 35:- för 20 kg. Fraktionen är 0,5-3 mm.
                                Finns det någon anledning till att det inte skulle funka?
                                Biltemasand som jag hört många använder har ju mindre fraktioner
                                Jag har hört att sandlådesand inte är särskilt bra att använda i akvarium eftersom den tillverkas för att vara bakbar vilket tydligen innebär att den är lätt att forma och göra t ex sandslott av, i akvarium blir den tydligen väldigt kompakt till följd av detta. Om man inte har något emot ljus sand så är Julas blästersand både bra och billig. Ett annat alternativ är Råda sand om man gillar lite mörkare sand
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...