350l juwel, dvärgciklider och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskeheladan
    • February 2015
    • 85

    #46
    Ursprungligen postat av HWH
    Jättehärliga bilder. Vilket fint Nyckelhålsstim. Min favoritfisk
    Jo det var din film som gjorde att jag skaffade flera hade ju bara 2 från början, ditt stim gjorde sig sjukt bra och jag blev tvungen att skaffa fler till mitt också

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #47
      Hoppas det blir många yngel=)!

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #48
        Ursprungligen postat av fiskeheladan
        KJE, okej tack för tippset, måste väl bli billigare än att köpa juwels egna färdiga bitar Jag behöver alltså inget annat i? Aktiv kol? Sånna där makaroner eller vita stenar?
        Nej, det räcker bra med grov filtermatta (PPI10) aktivt kol är mest för att filtrera bort t ex kvarvarande medicin efter en medicinering och inget som man har i hela tiden, makaroner och vita stenar är precis som grov filtermatta ett medium för att bakterierna ska fästa bättre. Eventuellt så kan man återknyta till Juwels egen filosofi och använda deras vita filtervadd längst upp i filtret även fortsättningsvis, för att få så klart vatten som möjligt
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • fiskeheladan
          • February 2015
          • 85

          #49
          Ursprungligen postat av KJE
          Nej, det räcker bra med grov filtermatta (PPI10) aktivt kol är mest för att filtrera bort t ex kvarvarande medicin efter en medicinering och inget som man har i hela tiden, makaroner och vita stenar är precis som grov filtermatta ett medium för att bakterierna ska fästa bättre. Eventuellt så kan man återknyta till Juwels egen filosofi och använda deras vita filtervadd längst upp i filtret även fortsättningsvis, för att få så klart vatten som möjligt
          Okej, då kör jag nog bara på sån grov filtermatta hela vägen och kanske också lite sån vit filtervadd högt upp Tack för tipsen

          Kommentar

          • fiskeheladan
            • February 2015
            • 85

            #50
            Ursprungligen postat av reddule
            Hoppas det blir många yngel=)!
            Ja det hade varit kul om några överlever den här förta leken iaf

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #51
              Åh vilka underbara bilder. Det här var en tråd med en 7djäkla livsglädje. Det riktigt spritter om den. Helkul!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • fiskeheladan
                • February 2015
                • 85

                #52
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Åh vilka underbara bilder. Det här var en tråd med en 7djäkla livsglädje. Det riktigt spritter om den. Helkul!
                Oj tack så mycket, vad roligt att höra
                Det är inte bara jag som blivit helt fest vid akvariet, både sambon och lillpojken sitter och tittar flera timmar om dagen Skitroligt att det smittat av sig

                Kommentar

                • Walle_j
                  • February 2010
                  • 26

                  #53
                  Vilket härligt akvarium du har fått till. Sitter och tittar runt lite och funderar på om man inte skulle få ett återfall till akvarieträsket efter några år utan fiskar. Juwel karen verkar vara rätt fina.

                  Kommentar

                  • fiskeheladan
                    • February 2015
                    • 85

                    #54
                    Ursprungligen postat av Walle_j
                    Vilket härligt akvarium du har fått till. Sitter och tittar runt lite och funderar på om man inte skulle få ett återfall till akvarieträsket efter några år utan fiskar. Juwel karen verkar vara rätt fina.
                    Tackar
                    Det tycker jag absolut att du ska göra, väldigt beroendeframkallande bara, men bra avkoppling iaf för min del

                    Kommentar

                    • fiskeheladan
                      • February 2015
                      • 85

                      #55
                      Nu när jag har suttit och kollat på akvariet så känns det som något fattas, jag känner att jag så gärna skulle vilja ta steget och skaffa discus, men jag vet inte riktigt om jag vågar.
                      Det är inte för att det är dyrt utan för att jag vill att dom i så fall ska må bra. Om jag nu ska ta steget, vad bör jag göra åt min filtrering, bör jag koplitera det jag redan har med något? ytterfilter ett måste? Något annat jag bör veta innan? har läst en hel del här på zoopet, och några andra sidor, följd dom flesta trådar här i ca 5år och lärt mig jättemycket, men det känns fortfarande som alla andra är 100steg före mig och det gör ju att jag blir lite feg. Är discus så galet svårt?
                      Jag skulle vilja skaffa en grupp på 5-10st ca 7-8cm är det lagom? eller bör jag köpa större?
                      Färg har jag velat väldigt mycket, dom jag tycker är snyggast är ju självklart alla dyra vildfångade... Men vill nog köra på odlade först, så Stendkers Santarem 8cm får det bli då jag fått ett ganska bra pris, iaf enligt mig

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #56
                        Det är klart du vågar när det gäller filtrering så måste du har mer filterkapacitet med Diskus. Är du ljudkänslig? Gör det om filtret låter en aning? Eller är det knäpptyst på 50 meters håll som gäller? Kan du ta ett visst surr så är JBLs e1901 ett kanonfilter.

                        Gällande storlek så är 8-9 cm en nedre gräns och då måste du mata 4 ggr per dag. Räkna med Max en diskus per 50 liter. Så över 7 kommer inte att bli bra sedan. I praktiken blir det nog 5 av dessa som kommer att växa upp hela vägen. Köp bara välmatade diskusar som ser gödda ut med lite biffiga pannor. Så det är väl dags nu att testa dina kunskaper om fisk. Bättre utbildning än att äga diskus får du leta efter.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #57
                          Riktigt stora diskus är ganska lättskötta, men dyra, samtidigt så känns det som om det är lättare att lyckas med stora, så jag röstar på 10-12 cm eller större, helst över 15 cm
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #58
                            Håller fullständigt med [emoji106]
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • fiskeheladan
                              • February 2015
                              • 85

                              #59
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det är klart du vågar när det gäller filtrering så måste du har mer filterkapacitet med Diskus. Är du ljudkänslig? Gör det om filtret låter en aning? Eller är det knäpptyst på 50 meters håll som gäller? Kan du ta ett visst surr så är JBLs e1901 ett kanonfilter.

                              Gällande storlek så är 8-9 cm en nedre gräns och då måste du mata 4 ggr per dag. Räkna med Max en diskus per 50 liter. Så över 7 kommer inte att bli bra sedan. I praktiken blir det nog 5 av dessa som kommer att växa upp hela vägen. Köp bara välmatade diskusar som ser gödda ut med lite biffiga pannor. Så det är väl dags nu att testa dina kunskaper om fisk. Bättre utbildning än att äga diskus får du leta efter.
                              Ja det lutar helt klart åt att testa discus. Ska jag köra JBLs e1901 tillsammans med mitt nuvarande filter? (juwels ibyggda)
                              Jag gillar ju att köpa små fiskar och låta dom växa sig in i karet, men kanske får tumma lite på storleken då.
                              Mata 4 gånger per dag är inga problem, jag jobbar var tredje dygn, och tjejen är mammaledig så det ska ju funka med små för den sakens skull.

                              Jag skulle isf beställa fisk till butik, så kan ju inte se dom innan och avgöra om dom är välmatade eller inte vilket är ett stort minus, men priset blir ju helt annat också, om jag beställer från stendker genom butik så får jag kanonpris. Men det kanske är värt några hundralappar till per discus och så få se dom innan och kanske lite större?

                              Kommentar

                              • fiskeheladan
                                • February 2015
                                • 85

                                #60
                                Ursprungligen postat av KJE
                                Riktigt stora diskus är ganska lättskötta, men dyra, samtidigt så känns det som om det är lättare att lyckas med stora, så jag röstar på 10-12 cm eller större, helst över 15 cm
                                Får ta och fundera på storleken lite, roligt att ha dom från att dom är små, men sen gäller det ju att lyckas också

                                Kommentar

                                Arbetssätt...