350l juwel, dvärgciklider och malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskeheladan
    • February 2015
    • 85

    #76
    Var och köpte 4st Kobolt Diskus igår, Rätt så fina faktiskt Dom är lite småblyga än, men kommer fram och simmar vid framrutan när man sitter en bit ifrån så det verkar ta sig hyfsat iaf Dom har dock inte käkat än, men ska prova med levande svarta mygglarver ikväll, kanske får igång dom? eller ska jag bara försöka med fryst och diskusgrandulat någon dag till?
    Dom är ca 12-14cm, tänkte starta med lite större och köra in mig på dom ordentligt först innan jag testar mindre och dyrare varianter

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,1 KB
ID: 2166654
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2200.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,3 KB
ID: 2166655
    En del gröna alger på rutorna också, ska man försöka få bort dom eller bara låta det vara?

    Kommentar

    • fiskeheladan
      • February 2015
      • 85

      #77
      Nu har alla diskus käkat :-) dom åt ordentligt med oxhjärta :-) skönt

      Kommentar

      • fiskeheladan
        • February 2015
        • 85

        #78
        Nytt Akvarium !!

        Jaha då ska man hämta ett nytt akvarium i morgon då Det är ett 980l med aluram och ställning, måtten 200x70x70. Farsans jobbarkompis som säljer det,då han skaffat ett större dock inget filter, med en ljusramp på 2m med plats för 4 ljusrör, dock inga ljusrör med.Tips på bra och hyfsat billiga rör?
        Funderar på att använda fx6an i de karet och så köpa ett mindre till 350litarn.

        Vad ska man nu ha för fisk i detta? några förslag?

        Har många olika funderingar och alternativ. En grupp av någon geophagus, med en hardskape? Eller "monsterfiskar" rockor?

        Ska verkligen ta det lugnt när jag väl fått karet på plats, bestämma vilken fisk, köra torrinredning och få till allt bra innan jag fyller och hämtar fisk. så alla olika tips från att få karet i lod, alla tänkbara råd och inputs är välkomna

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #79
          Hej du!

          Nu har jag äntligen kommit till din tråd och läst igenom. Och jag önskar att jag kunde kommit lite tidigare... Så nu ska jag vara lite tråkig med lite kritik. Ta det på rätt sätt. Det är i all välmening och bara vad jag tycker.
          Så om vi helt bortser från det nya karet så kommer här lite feedback. (I och med nya karet kanske du sorterar om fisken lite etc...)

          1. STOPP! Ditt kar har varit igång i en månad nu? Och är totalt maxad med fisk? Övermaxad kanske? Du har skött det jäkligt bra om du inte fått nitrit än... Cred för det. Men wow... Jag får panik bara jag läser. Så luta dig tillbaka. Låt karet gå in sig ordentligt. Folk hävdar att det tar allt mellan 3 månader och ett år... Tänk till. Luta dig tillbaka igen. Slappna av. Lär känna dina fiskar. Genom dem kan du få en bra hint om vad du kan tänkas vilja ha i ditt nya kar eller vad du vill med hobbyn.

          2. Nu läste jag iofs något om en FX5/6a men din cirkulation är alldeles för låg om du bara har det inbyggda innerfiltret. Har du kvar originalpumpen eller bytt den mot storleken större? Tänk på alla dina bottenfiskar. De vill ha bra syresättning och bra cirkulation! Iaf malarna. De andra kan jag ingenting om. Dessutom väldigt mycket fisk för ett innerfilter, speciellt nu om du har diskus. Vad jag kan se på bilderna så rör sig ytan knappt alls. Visst växterna hjälper till med syresättningen men, nej, mer rörelse.
          Men, är det så att en Fxa är på igång så löser det mesta sig. Installera den och försök se hur vattnet rör sig och även ytan. Tänk på att den inte får plats i skåpet under. Någon har sagt att den kan få plats mellan skåpen om man tar bort hyllan där men jag minns inte vilken juwelbänk det gällde. Mest bara som en parentes.

          3. Du har åtminstone 4 malarter som blir 20+ i storlek. Som du vet själv kommer inte det att funka senare i det karet. Just nu är de små men de växer sakta men säkert. Så det du har nu kan säkert funka i något/några år beroende på hur snabbt de växer. = skaffa inte fler. Du har ju ett gäng ciklider också som konkurrerar om bottenytan. Håll koll på det när malarna växer sen.

          4. Googla på "Farlowella" så kanske du hittar rätt art för din fisk.

          5. Karet blev riktigt snyggt efter tjejen din blandade sig i! Riktigt snyggt!!

          6. Hur små är dina 137or? Ser riktigt pluttiga ut. Mest nyfiken, favvosar ju.

          Som förslag till ditt nya kar. Flytta över dina kardinaler dit om du känner att du vill ha igång karet. Låt de bo in karet en låååååång tid, medan du kan fundera på vad du vill ha i. Det är väl rätt smart för att få karet levande.

          Man vill mycket i den här hobbyn. Gärna allt på en gång också. Det har vi nog alla gått igenom. Men att fundera på rocka när du haft akvarium i en månad känns lite väl snabbt framåt för min del.

          Det var mitt bollande.
          Senast redigerad av Likan; 11 March 2015, 14:40.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • fiskeheladan
            • February 2015
            • 85

            #80
            Ursprungligen postat av Likan
            Hej du!

            Nu har jag äntligen kommit till din tråd och läst igenom. Och jag önskar att jag kunde kommit lite tidigare... Så nu ska jag vara lite tråkig med lite kritik. Ta det på rätt sätt. Det är i all välmening och bara vad jag tycker.
            Så om vi helt bortser från det nya karet så kommer här lite feedback. (I och med nya karet kanske du sorterar om fisken lite etc...)

            1. STOPP! Ditt kar har varit igång i en månad nu? Och är totalt maxad med fisk? Övermaxad kanske? Du har skött det jäkligt bra om du inte fått nitrit än... Cred för det. Men wow... Jag får panik bara jag läser. Så luta dig tillbaka. Låt karet gå in sig ordentligt. Folk hävdar att det tar allt mellan 3 månader och ett år... Tänk till. Luta dig tillbaka igen. Slappna av. Lär känna dina fiskar. Genom dem kan du få en bra hint om vad du kan tänkas vilja ha i ditt nya kar eller vad du vill med hobbyn.

            2. Nu läste jag iofs något om en FX5/6a men din cirkulation är alldeles för låg om du bara har det inbyggda innerfiltret. Har du kvar originalpumpen eller bytt den mot storleken större? Tänk på alla dina bottenfiskar. De vill ha bra syresättning och bra cirkulation! Iaf malarna. De andra kan jag ingenting om. Dessutom väldigt mycket fisk för ett innerfilter, speciellt nu om du har diskus. Vad jag kan se på bilderna så rör sig ytan knappt alls. Visst växterna hjälper till med syresättningen men, nej, mer rörelse.
            Men, är det så att en Fxa är på igång så löser det mesta sig. Installera den och försök se hur vattnet rör sig och även ytan. Tänk på att den inte får plats i skåpet under. Någon har sagt att den kan få plats mellan skåpen om man tar bort hyllan där men jag minns inte vilken juwelbänk det gällde. Mest bara som en parentes.

            3. Du har åtminstone 4 malarter som blir 20+ i storlek. Som du vet själv kommer inte det att funka senare i det karet. Just nu är de små men de växer sakta men säkert. Så det du har nu kan säkert funka i något/några år beroende på hur snabbt de växer. = skaffa inte fler. Du har ju ett gäng ciklider också som konkurrerar om bottenytan. Håll koll på det när malarna växer sen.

            4. Googla på "Farlowella" så kanske du hittar rätt art för din fisk.

            5. Karet blev riktigt snyggt efter tjejen din blandade sig i! Riktigt snyggt!!

            6. Hur små är dina 137or? Ser riktigt pluttiga ut. Mest nyfiken, favvosar ju.

            Som förslag till ditt nya kar. Flytta över dina kardinaler dit om du känner att du vill ha igång karet. Låt de bo in karet en låååååång tid, medan du kan fundera på vad du vill ha i. Det är väl rätt smart för att få karet levande.

            Man vill mycket i den här hobbyn. Gärna allt på en gång också. Det har vi nog alla gått igenom. Men att fundera på rocka när du haft akvarium i en månad känns lite väl snabbt framåt för min del.

            Det var mitt bollande.
            Tack för att du svarar tar inte illa upp på något sätt
            Tanken är att jag nu ska flytta över dom malarna som blir för stora till det nya karet
            Mina 137or är bara 4cm och 5cm så kanske därför dom ser lite små ut
            Planen just nu är att flytta över allt från det lilla till det stora karet, och så ha något annat i det lilla tror det blir bäst så, skyndade på det lilla lite för mycket nu så här när man tänker efter, men man blir så galen och vill ha allt klart direkt, gärna igår.
            Jag har ingen nitrit alls om man kikar på jbls tester som jag kört med 2 gånger i veckan, hade lite nitrit precis i början, men nu dom senaste två veckorna har det varit på typ 0.
            Har kopplat i en fx6 men det känns som det är lite för mycket snurr på vattnet nu, ska nog köpa ett lite mindre ytterfilter och sen ta fx6an till det stora.
            om jag nu vill flytta över allt, e det smartast att börja med tetrorna då?, eller ska jag göra så att jag kör in fx6an ordenligt i det lilla innan jag flyttar tetrorna och sen resten av fiskarna efter någon månad?

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #81
              Tjena.. Kikar in och ser hur det ser ut här..

              Kul med större kar! Speciellt ett "värdigt" sådant.. Många kör ju 720 som slutkar för att det "blockerar dörren lite" eller "det lät läskigt med 1000l" osv.. Dvs vanliga normala människor..

              Sen har vi den typen av personer som "måste se hur fort den går" vilket leder till både magnifika krascher f1-krascher och pyramiderna.. Du verkar hamna på den sidan av skalan..

              när man hållit på så kort tid är det ju omöjligt att säga hur mycket man faktiskt kan eftersom tid prövar och definierar en akvarist.. Dvs någon som är tillräckligt intresserad för att hänga på internet och surra om det.

              Skitkul att du inte stänger dörren för stora kar och fiskar av smak/praktiska/ekonomiska/prioriteringsskäl.. Det jag kan säga om det är att du bör ge det lite tid att ta de värsta smällarna på fisk du inte betalat skjortan eller haft tillräckligt länge för att se som husdjur.. Annrs blir det lätt tråkigt när man förlorar ett par rockor för först 3000kr och senare 15 000 som man haft i 4 år..

              Tar du småfisk går du längre ifrån att ta ett snedsteg eftersom volymen sväljer många misstag och ganska mycket otur.. Fx5an är då ett stort redigt filter.. Väljer du att kliva mot större fiskar har du helt plötsligt ett stöd/mekaniskt filter och måste komplettera..

              Jag kanske spottar ur mig självklarheter men bara tankar i all vänlighet med tanke på hur kort tid du haft fisk..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • fiskeheladan
                • February 2015
                • 85

                #82
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Tjena.. Kikar in och ser hur det ser ut här..

                Kul med större kar! Speciellt ett "värdigt" sådant.. Många kör ju 720 som slutkar för att det "blockerar dörren lite" eller "det lät läskigt med 1000l" osv.. Dvs vanliga normala människor..

                Sen har vi den typen av personer som "måste se hur fort den går" vilket leder till både magnifika krascher f1-krascher och pyramiderna.. Du verkar hamna på den sidan av skalan..

                när man hållit på så kort tid är det ju omöjligt att säga hur mycket man faktiskt kan eftersom tid prövar och definierar en akvarist.. Dvs någon som är tillräckligt intresserad för att hänga på internet och surra om det.

                Skitkul att du inte stänger dörren för stora kar och fiskar av smak/praktiska/ekonomiska/prioriteringsskäl.. Det jag kan säga om det är att du bör ge det lite tid att ta de värsta smällarna på fisk du inte betalat skjortan eller haft tillräckligt länge för att se som husdjur.. Annrs blir det lätt tråkigt när man förlorar ett par rockor för först 3000kr och senare 15 000 som man haft i 4 år..

                Tar du småfisk går du längre ifrån att ta ett snedsteg eftersom volymen sväljer många misstag och ganska mycket otur.. Fx5an är då ett stort redigt filter.. Väljer du att kliva mot större fiskar har du helt plötsligt ett stöd/mekaniskt filter och måste komplettera..

                Jag kanske spottar ur mig självklarheter men bara tankar i all vänlighet med tanke på hur kort tid du haft fisk..
                det här är inte mitt första akvarium, har haft olika akvarium i 15år, men mest sällskapsfiskar och lite mindre ciklider. Har väl från början tänkt skaffa ett stort kar, frågan har bara varit att få tag i rätt kar
                Nu hade jag en jävla flyt att springa på detta sjukt billiga och bra kar med najs mått
                Jag har ju stressat i lite fisk här nu, man blir så taggad när man ser alla andras fina kar och fiskar, så man vill få till allt det där själv, och snabbt ska det gå men allt vekar må bra, har tappat en några kardinal (scalarer) men annars verkar allt trumma på bra, mina appistogramma har lekt två gånger, andra gången idag, första gången åt dem upp rommen, får de hur de går nu. alla värden verkar vara stabila nu dom senaste två veckorna, så bara hoppas det håller sig till jag kan flytta allt till det stora

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #83
                  En FX6 är inte i största laget för ett 350l kar. Det funkar alldeles ypperligt. Körde en FX5 i min 250 burk, det kändes lagom.
                  När jag körde "småfisk" i min 1440 burk körde jag med 2 FX5, det var ju absolut inte för mycket, snarare tvärt om.

                  Som exempel kan vi ju ta några av oss som svarat här i tråden.
                  ettfettbranamn: 1800L akvarium Om jag inte minns fel så körs ett droppfilter med 5-6 kubik i timmen plus någon dammpump på runt 20kubik i timmen.
                  Likan: 450l. En FX5 och ett knippe streamers på 2-3000 l styck
                  Jag: 1440l akvarium och 312L sump. Dammpump på 15kubik till sumpen,en streamer på 6000l och ett pumphuvud på 1100l kopplat till ett 25W uv

                  Jag har sett alla karen live och upplever inget av dom som direkt strömt, visst vattnet rör på sig men det finns lugna områden hos oss alla.
                  Folk är alldeles för rädda för lite flöde i burken!
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #84
                    Ursprungligen postat av fiskeheladan
                    Tack för att du svarar tar inte illa upp på något sätt
                    Tanken är att jag nu ska flytta över dom malarna som blir för stora till det nya karet
                    Mina 137or är bara 4cm och 5cm så kanske därför dom ser lite små ut
                    Planen just nu är att flytta över allt från det lilla till det stora karet, och så ha något annat i det lilla tror det blir bäst så, skyndade på det lilla lite för mycket nu så här när man tänker efter, men man blir så galen och vill ha allt klart direkt, gärna igår.
                    Jag har ingen nitrit alls om man kikar på jbls tester som jag kört med 2 gånger i veckan, hade lite nitrit precis i början, men nu dom senaste två veckorna har det varit på typ 0.
                    Har kopplat i en fx6 men det känns som det är lite för mycket snurr på vattnet nu, ska nog köpa ett lite mindre ytterfilter och sen ta fx6an till det stora.
                    om jag nu vill flytta över allt, e det smartast att börja med tetrorna då?, eller ska jag göra så att jag kör in fx6an ordenligt i det lilla innan jag flyttar tetrorna och sen resten av fiskarna efter någon månad?
                    Kristian, det var t.o.m. lite i underkant. även om din poäng var bra! Mitt 450l innehåller en Fx5, två streamers som totalt gör ca 9000l/h och en eheim 2252. Så det borde landa någonstans runt 12-15 000 l/h i den burken.

                    Och jag är nöjd med det. Känns, lagom. :P Tillbaka till Fiskeheladan så borde det inte alls vara för mycket. Du kan ju strypa flödet lite med att sätta i filtermatta i insuget på Fxan. Sedan kan man ju leka lite med hur man ställer alla utblås så att det blir bra.

                    Ang att flytta över allt. Jag har ju gjort det i några vänder pga en vattenskada. Men då har filtrerna varit rejält inkörda etc och sen har jag gjort omstart på karen med minimal matning i en månad, lugn och ro etc. Jag vet inte hur jag ska råda dig där faktiskt. Men om du börjar med tetrorna så blir det ju bättre och mindre belastning på 350 karet och det vore ju inte fel? Så kan du ju ha det så ett tag tills du funderat lite mer.

                    Ang filtrering i stora karet sen så har ju jag spånat på det för min egen del. Spontant skulle jag ha 2 Fxor, 2 innerfilter och sen säkert en hel drös med streamers. Om jag skulle ha liknande arter som jag har nu. (Jag har ju dock tankarna på andra förslag som sump, droppfilter etc.) men även där kan det ju vara bra att veta innan vad du vill med det karet och typ av invånare etc. Den storleken är väl guldvärd om man vill satsa på diskus tex som du verkar sugen på? Ja, isf skulle jag försöka ta reda på vad de vill ha för typ v filtrering etc etc och bygga upp efter det.

                    Spontant hade jag haft kvar FXan i 350. Skaffat ett annat (kanske tillfälligt, går ju jättebra det med) ytterfilter till stora karet + någon stark streamer och haft i alla tetror där. Och låtit det karet tuffa igång och låtit 350 rulla vidare den med.

                    För tänk på, släpper du ner malarna där i och ångrar dig sen... Så lär de inte vara lätta att håva upp.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      #85
                      363 liter, fx6, 2252, 2217 samt en streamer a 13000 liter/h ger väl ca 17-18 kubik/timme, där drar jag upp jordätaryngel och hushållet malar. Till rovfisken har jag mer, mycket mer!!

                      Kommentar

                      • fiskeheladan
                        • February 2015
                        • 85

                        #86
                        Okej, kanske bara är jag som tyckte det såg lite strömt ut, får väl ändra om utblåset lite och se om det ser bättre ut.
                        Ja får tänka igenom det lite, fick ju förslaget om detta kar i förrgår så det kom lite snabbt det med, men för 2000kr så kan man ju inte låta det vara Men som det känns nu så ska jag nog försöka få i dom fiskarna jag har nu i det stora karet allt eftersom.
                        Kommer dock behöva en jäkla massa rötter för att fylla de nya karet bara, fan va stort de va när man väl såg det, kommer behövas en del växter också

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          #87
                          Ursprungligen postat av fiskeheladan
                          Okej, kanske bara är jag som tyckte det såg lite strömt ut, får väl ändra om utblåset lite och se om det ser bättre ut.
                          Ja får tänka igenom det lite, fick ju förslaget om detta kar i förrgår så det kom lite snabbt det med, men för 2000kr så kan man ju inte låta det vara Men som det känns nu så ska jag nog försöka få i dom fiskarna jag har nu i det stora karet allt eftersom.
                          Kommer dock behöva en jäkla massa rötter för att fylla de nya karet bara, fan va stort de va när man väl såg det, kommer behövas en del växter också
                          Precis, du får ju inte missförstå oss, köp för böveln! Bra pris!
                          Hobbyn är ju fantastisk och att bygga upp nytt är roligast!
                          Fyllde mitt 250,70,70 med rötter, tyckte jag hade hur mycket som helst, det svalde allt, rapade och bad om mer...

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #88
                            Jepp! Kööööp!
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • fiskeheladan
                              • February 2015
                              • 85

                              #89
                              Klart jag köpte det Men det kommer nog ta ett tag innan jag kickar igång det, har väldigt mycket för mig nu. Är det bäst att vattenfylla det och bara låta det stå med vatten i, eller ska jag ha det torrt? Funderar på att starta upp det efter sommaren, har en massa med jobbet, och sonen nu, sen tar ju huset och hunden en hel del tid också och fisket startar igång nu på allvar så kommer inte ha all tid i världen till ett nytt kar, så det bästa vore nog att köra på det lilla fram till efter sommaren, och sedan flytta över allt till det stora då, för fiskarna lär väl inte växa ur 350l på 5 månader?
                              Om man väntar en månad så borde det gå att ställa det i garaget med vatten i utan att det fryser, så får det stå där tills tiden räcker till efter sommaren nån gång

                              Kommentar

                              • fiskeheladan
                                • February 2015
                                • 85

                                #90
                                Här rullar det på bra, diskusarna käkar på bra nu alla 4, dom äter av allt som bjuds, levande, fryst av olika slag, flingfoder och även maltabletterna smakar de på
                                De är heller inte lika skygga utan simmar nästan i hela karen, fats dom föredrar den ena sidan, men när jag matar kommer dom upp till handen och käkar, iaf 3 av dem, den fjärde största är lite fegare
                                Apistogramma honan håller frotfarande vakt i sin grotta, men jag kan inte se in i den så kan inte se om äggen har kläckts, var 6dagar sen hon la dom, får väl hoppas det kan bli något av de den här gången

                                Kommentar

                                Arbetssätt...