Timpins 412L sydamerikanskt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Inte för mycket torv, det färgar vattnet en hel del samt drar ner pH:t ordentligt. Ta det lugnt, och öka på så sakteliga om du inte får önskad effekt.
    Det smidigaste är att lägga torven i en damstrumpa eller liknande, så du inte får en massa bös i hela karet...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Men du, vad är det som gör att du inte tar ner PHt med Co2? Utrustningen är ju simpel.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av timpin
        Bump! Ingen som har något att tillägga gällande torv eller andra pH-sänkare? Har runt 7 nu enligt Tetras dropptest, skulle vilja komma ner närmre 6 med tiden. Vill alltså sänka sakta och få till något så att vattenbytena (ca 30% i veckan) inte gör att det svajar upp och ner.
        Du har ju säkert 7,5ish i kranen. Så om karet trycks ner till 6 med torv ( du får andra fina effekter av torv också med humusämnen osv ). Anyway, om du byter 30% av vattnet med 7,5pH, ditt pH efter vattenbyte kommer vara typ 6,5 istället för 6. Vet inte om en sådan liten svajning gör så himla mycket?
        350L Diskus

        Kommentar

        • timpin

          • July 2013
          • 94

          Ursprungligen postat av ansjo
          Inte för mycket torv, det färgar vattnet en hel del samt drar ner pH:t ordentligt. Ta det lugnt, och öka på så sakteliga om du inte får önskad effekt.
          Det smidigaste är att lägga torven i en damstrumpa eller liknande, så du inte får en massa bös i hela karet...
          Lite så jag tänkt, vill inte ha svaj på pH. Men jag vill ha det ganska bra färgat

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men du, vad är det som gör att du inte tar ner PHt med Co2? Utrustningen är ju simpel.
          Har funderat i dom banorna. Kan väldigt lite om Co2, kanske borde plugga på det där lite För växternas skull känns det inte som att det behövs, har rätt mycket fisk och växterna ansas on a weekly basis. Sänker det även kH?

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Du har ju säkert 7,5ish i kranen. Så om karet trycks ner till 6 med torv ( du får andra fina effekter av torv också med humusämnen osv ). Anyway, om du byter 30% av vattnet med 7,5pH, ditt pH efter vattenbyte kommer vara typ 6,5 istället för 6. Vet inte om en sådan liten svajning gör så himla mycket?
          Nej jag vet inte heller riktigt hur mycket det kan skilja men om man sakta adderar torv tills man får önskat pH så borde fiskarna hinna med att vänja sig tänker jag? Där har jag även funderat på hur det blir vid vattenbyten.. Gör näst intill aldrig några större byten (uppksattningsvis 15-20%/vecka brukar det bli), men om jag nu får ner det till ex 6,5 och sedan slänger i 20% kranvatten som har 7,5%.. kanske blir för svajigt för firrarna?

          Tack för tipsen hörrni, mata på bara

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av timpin
            men om jag nu får ner det till ex 6,5 och sedan slänger i 20% kranvatten som har 7,5%.. kanske blir för svajigt för firrarna?
            Det skulle innebära 6,5 pH -> 6,7 pH vid ett sånt vattenbyte. Det tror jag inte de mår dåligt av. : )
            350L Diskus

            Kommentar

            • timpin

              • July 2013
              • 94

              Nu har jag kört med lite extra alkottar och mer cirkulation på botten ett tag, känns som att det har gett bra resultat. I torsdags fick jag lek på ett par av bolivianerna och idag scalarer

              Jag satte en streamer på 1000 l/h i ena hörnet och riktade snett neråt. Mina corrys verkar lite piggare sedan jag ökade bottencirkulationen och en del har faktiskt börjat få spröten tillbaka, i alla fall delvis. Dock gillar jag inte när tekniken syns så det är bara en temporär lösning tills jag kommer på hur jag ska lösa det permanent.

              Startade ett litet köks-nano i dagarna med, helt nytt med nano för mig! Tanken är att det ska bli lite räkor och kanske några Galaxyrasbora. Slänger in en bild på det för skojs skull!

              Tyvärr är min kunskap gällande sambons systemkamera oerhört begränsad så ni får ta bilderna för vad de är tills hon har tid att snäppa upp det hela
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Nästsista bilden kunde du jo ha lagt med i fototävlingen. Tror den hade kunnat komma i topp 3 :-)

                Snyggt kar också.
                Senast redigerad av Webo; 04 May 2015, 01:30.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Vilka fina bilder och fiskar .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • timpin

                    • July 2013
                    • 94

                    Lek igen
                    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1431529566432.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,5 KB
ID: 2171562

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Väldigt snygga bilder! Har du den Honey blue eller vad den heter?
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • timpin

                        • July 2013
                        • 94

                        Ursprungligen postat av Likan
                        Väldigt snygga bilder! Har du den Honey blue eller vad den heter?
                        Jag knappt inte vad honey blue är för scalare egentligen men detta är Rio Nanay. Möjligtvis är honey blue någon ytterligare avling på Rio Nanay eller så är det bara ett smeknamn/försäljningsnamn för de ser exakt likadana ut. Vet att Hannes kallade sina för honey blue innan men har nu slutat med det.
                        Hur som haver är de väldigt fina

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av timpin
                          Jag knappt inte vad honey blue är för scalare egentligen men detta är Rio Nanay. Möjligtvis är honey blue någon ytterligare avling på Rio Nanay eller så är det bara ett smeknamn/försäljningsnamn för de ser exakt likadana ut. Vet att Hannes kallade sina för honey blue innan men har nu slutat med det.
                          Hur som haver är de väldigt fina
                          Enda scalaren som jag är lite småsugen på nämligen. Så absolut, fina är de verkligen!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Verkligen ett snyggt nano du har fått till. Tycker det är riktigt svårt att inreda så små akvarier

                            Kommentar

                            • timpin

                              • July 2013
                              • 94

                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Verkligen ett snyggt nano du har fått till. Tycker det är riktigt svårt att inreda så små akvarier
                              Tack för det Jesper Det är ju precis i sin linda nu och jag har aldrig haft ett "riktigt" nano innan. Jag är försiktigt optimistisk Har fått i lite Crystal Red nu med, 10 st närmare bestämt. Mer mossa framöver är tanken.

                              Tyvärr fick jag slänga in en klumpig värmare med som drar ner känslan i det, blir för kallt för kommande Galaxyrasboras annars Slänger upp lite bilder!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • timpin

                                • July 2013
                                • 94

                                Lite mer bilder på leken.. De kom till larv-stadiet denna gång iaf, en liten framgång mot förra gången då de bara nådde till rom Nu är mini-scalarerna dock borta, svårt för föräldrarna att försvara dom och de ägg som inte kläcktes möglade. Men övning ger färdighet, skönt att det har bildats ett ordentligt lekpar i alla fall!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...