Timpins 412L sydamerikanskt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin

    • July 2013
    • 94

    Resultatet av camallanusinvasionen blev 2 döda scalarer tyvärr En är spårlöst borta sen några dagar tillbaka och en var så illa däran från sviterna av parasiten att jag avlivade den idag.

    Nu ser jag inga symptom längre på fisken som är kvar så jag hoppas jag är av med det!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Tråkigt. Jag förlorade nog inga scalarer, eller andra fiskar, till Camallanusen, men några scalarer verkade inte tåla den andra medicineringen. Men nu har jag faktiskt en scalare kvar, som jag var övertygad om att den skulle dö, den låg bara på sidan ett bra tag. Men nu är den hur pigg som helst, och äter som den ska.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • timpin

        • July 2013
        • 94

        Behöver lite tips av er här inne.. Jag har ju gulat ner vattnet nu med alkottar, fick bra resultat. Dock tycker jag att det ser lite skumt ut med mycket växter och brunt vatten :/ Vad tycker ni andra?

        Hade vart kul att köra ett riktigt svartvatten någon gång men nu med de fiskar jag har och inredningen i övrigt tycker jag inte riktigt att det passar.. Tankar om det?

        Kommentar

        • timpin

          • July 2013
          • 94

          Wohoo april månads snyggaste akvarium Riktigt kul! Får tacka er som har hjälpt mig med frågor och svar och era peppande ord.

          Nu är Rosentetrorna sålda och 10 Kardinaltetror är inköpta. Börjar med 10 om det skulle bli så att de blir scalarmat :/ Det ser lite oroande ut nu när de ligger i påsen men vi får väl se. Klarar de sig undan scalarerna så blir det fler, 40-50 st hade jag tänkt mig. Håller tummarna!




          Skickas från min iPhone via Tapatalk

          Kommentar

          • Killis75
            • September 2013
            • 118

            Grattis till månadens akvarium, grymt snyggt e det. Vi får hoppas kardinaltetrorna klarar sig får dom kommer verkligen till sin rätt i lite mörkare vatten! Vi får väl även hoppas att scalaren vid påsen bara hälsar dom välkomna och inte ser mat:-(! Lycka till iallafall!
            Akvariehuset på 112L

            Kommentar

            • timpin

              • July 2013
              • 94

              Lägger utvecklingen av akvariet på is för ett tag nu. Har inte kunnat vara särskilt aktiv senaste tiden pga jobb på annan ort. 4 av 8 scalarer kvar i livet, i övrigt inga förändringar. Återkommer i sommar när jag ska ta bort juwel-ramen, byta ut belysning och uppgradera till större pump. Blir lite som en nystart


              Skickas från min iPhone via Tapatalk

              Kommentar

              • timpin

                • July 2013
                • 94

                Nu så..!
                Efter en lång tid med mindre aktivitet i akvariet har jag tänkt att ta tag i det igen, då tiden har börjat infinna sig åter Jag vann ju årets akvarium här för någon månad sen, vilket var oerhört smickrande, och prispotten blev 2000 kr från Imazo.

                Jag har tänkt köpa in lite nya ciklider. För tillfället har jag 8 Rio Nanay-scalarer, 1+2 Apistogramma Cacatuoides, några Corydras Panda, några malar och ett stim kardinaltetror.

                Jag funderar på vilket antal som är bäst att köpa.. Inredningen har ändrats lite men grunden är den samma. Lite mer välvuxet nu och små justeringar har gjorts. Hade ju bolivianer ett tag och då köpte jag bara 2. Hade lite oflyt med camallanus-mask och dessutom visade det sig vara 2 hanar som aldrig kom överens. Nu tänker jag 4-6 st. Vad tror ni?



                Utöver 4-6 bolivianer så lutar det åt 2 st L201 (har en ensam sedan innan), lite fler Cory Panda och påfyllning av Kardinalstimmet. Åsikter/funderingar?

                Ska lägga ut någon bild på hur det ser ut idag så ni kan se själva
                Senast redigerad av timpin; 21 February 2015, 11:23.

                Kommentar

                • RickardK82
                  • August 2013
                  • 230

                  Ditt kar är verkligen jätte snyggt!!

                  Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • timpin

                    • July 2013
                    • 94

                    Lite update efter det långa uppehållet! Red back-scalarerna har bytts ut mot Rio Nanay-scalarer. Riktigt nöjd med dom, ska bli kul att se hur de blir när de är större. Annars är det väl lite omscapat men inget revulotionerande!

                    Om några dagar kommer lite påfyllning på fiskbeståndet



                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Magiskt kar. I'm jealous. :<
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • timpin

                        • July 2013
                        • 94

                        Nu har jag hämtat min vinst från imazo, några riktigt fina ex av Mikrogeophagus Altispinosus bl.a. Ska slänga upp lite bilder imorn

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av timpin
                          så ska jag byta ut Rosentetrorna mot Kardinaler med. Tycker fiskarnas färger kom fram mer nu med lite gulare vatten också, så Kardinalerna kommer nog att lyfta helhetsbilden
                          Japp En av våra vackraste akvariefiskar som ska gå i rätt miljö för att komma till sin rätt och då kan de göra hela akvariet
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • timpin

                            • July 2013
                            • 94

                            Ja jag blev helnöjd! Får se hur länge scalarerna håller sig borta från dom, men det har ju funkat hittills iaf.

                            Blev visst lite fördröjt med bilderna, kom lite annat ivägen. Men det kommer

                            En annan fråga.. Ni som kör med torv, vad kör ni med för typ av torv och hur går ni tillväga för att inte sänka pH för snabbt och behålla stabil nivå vid ex vattenbyten?

                            Kommentar

                            • reddule
                              • February 2015
                              • 171

                              Vilken ispirationskälla! Hoppas du inte har emot man tar nått knep o tricks till mitt amerika kar=)

                              Kommentar

                              • timpin

                                • July 2013
                                • 94

                                Bump! Ingen som har något att tillägga gällande torv eller andra pH-sänkare? Har runt 7 nu enligt Tetras dropptest, skulle vilja komma ner närmre 6 med tiden. Vill alltså sänka sakta och få till något så att vattenbytena (ca 30% i veckan) inte gör att det svajar upp och ner.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...