Timpins 412L sydamerikanskt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #76
    Tycker du är inne på rätt tänk med att låta algcykeln ha sin gång. Trådalgerna är ju en del av karets incyklings-symptom. Skulle förutsättningarna vara fel för den algen skulle den tyna bort snabbt. Så även om du fått in den via en växt så är förutsättningarna ändå "rätt" för den i ditt kar just nu. Med betoning på just nu. Grönalgerna är ju ett tecken på att du har hyggligt med ljus.
    Är de andra växterna du har snabbväxande kan det ju hända att de tar upp så mycket näringsämnen så att vissa ämnen tar slut.
    När en planta slutar växa är det ju ofta ett tecken på att något fattas. Om det inte är ljuset så räcker det med att ett enda näringsämne är för lite så stannar växten helt.
    Nu är det ju Svärdsplantan som står still. Just Svärdsplantor är ju ofta odlade över vatten hos odlarna och har då övervattensformens blad vid leverans. När du planterar plantan under vatten så ska övervattensformens blad dö av efter som och plantan ska börja bilda undervattensformens blad. Dessutom behöver Svärdsplantor rejält med näring från rötterna och är karet ganska nystartat är det för lite där.Jag skulle (om du inte redan gjort det) skaffa JBLs Sieben Kugeln och trycka ner 2-3 av dessa vid rötterna på varje Svärdsplanta.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2011_02_11_19-36-30-1221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,9 KB
ID: 2156874
    Då kan jag nästan ge skriftlig garanti på att det händer grejer.
    Men apropå näringen. Om du har PMDD i vattnet skulle jag testa att öka med en halv normaldos per vecka, men Svärdsplantan vill ändå ha maximal rotnäring. Vilken näring använder du dig av? Kör du med PMDD?
    Tror du strax får ett omvänt problem dvs. att Svärdsplantan blir för stor
    Senast redigerad av Bluewing; 14 March 2014, 05:38.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • timpin

      • July 2013
      • 94

      #77
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tycker du är inne på rätt tänk med att låta algcykeln ha sin gång. Trådalgerna är ju en del av karets incyklings-symptom. Skulle förutsättningarna vara fel för den algen skulle den tyna bort snabbt. Så även om du fått in den via en växt så är förutsättningarna ändå "rätt" för den i ditt kar just nu. Med betoning på just nu. Grönalgerna är ju ett tecken på att du har hyggligt med ljus.
      Är de andra växterna du har snabbväxande kan det ju hända att de tar upp så mycket näringsämnen så att vissa ämnen tar slut.
      När en planta slutar växa är det ju ofta ett tecken på att något fattas. Om det inte är ljuset så räcker det med att ett enda näringsämne är för lite så stannar växten helt.
      Nu är det ju Svärdsplantan som står still. Just Svärdsplantor är ju ofta odlade över vatten hos odlarna och har då övervattensformens blad vid leverans. När du planterar plantan under vatten så ska övervattensformens blad dö av efter som och plantan ska börja bilda undervattensformens blad. Dessutom behöver Svärdsplantor rejält med näring från rötterna och är karet ganska nystartat är det för lite där.Jag skulle (om du inte redan gjort det) skaffa JBLs Sieben Kugeln och trycka ner 2-3 av dessa vid rötterna på varje Svärdsplanta.
      [ATTACH=CONFIG]67997[/ATTACH]
      Då kan jag nästan ge skriftlig garanti på att det händer grejer.
      Men apropå näringen. Om du har PMDD i vattnet skulle jag testa att öka med en halv normaldos per vecka, men Svärdsplantan vill ändå ha maximal rotnäring. Vilken näring använder du dig av? Kör du med PMDD?
      Tror du strax får ett omvänt problem dvs. att Svärdsplantan blir för stor
      Tack för tipsen! Jag kör faktiskt inte med några tillsatser alls, inga vattenpreparat, ingen co2 och inga näringsämnen.

      Svärdsplantan hade jag även i mitt gamla kar så har det varit övervattensblad så borde de vara borta då jag startade mitt gamla i juli -13.

      Får ta mig ner till djuraffärerna och spana efter JBL eller liknande då! För stor kan den nästan inte bli, gillar när det blir lummigt


      Skickas från min iPhone via Tapatalk

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #78
        Ursprungligen postat av timpin
        Lite alg-och växtfrågor..

        Jag har börjat få endel trådalger i karet. Tror det kom med några vallis från förra ägaren. Inga större problem än så länge men jag får plocka bort en del blad imellanåt...
        Jag tröttnade på att plocka blad av min Vallisneria, men upptäckte att det går utmärkt att "kamma" den med en håv. Då får man med sig trådarna, och bladen klarar det om man är lite försiktig!

        Kommentar

        • timpin

          • July 2013
          • 94

          #79


          Nu ska det förhoppningsvis bli liv i min trötta svärdsplanta!


          Skickas från min iPhone via Tapatalk

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #80
            Riktiga grejer.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #81
              Tror du tagit ett bra beslut Plantan ser stor ut så jag skulle smacka på med 3 st. Men se till att de trycks ner så att de ligger åtminstone 1 cm under bottenytan invid rötterna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #82
                Jag måste hålla med de andra om att det är ett sjukt snyggt akvarium. Hela inredningen ser perfekt ut och jag har nog aldrig sett en snyggare rot.
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                • timpin

                  • July 2013
                  • 94

                  #83
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Visserligen så syns ju deras anus och fortplantningsorgan lite grand, men om det som "sticker ut" är smalt och rött så går du genast och köper dubbelt så mycket nematol som det står på flaskan att du behöver! Vad trött jag blir på det här...
                  Nu har Hannes varit här och kontrollerat bolivianerna, verkar inte vara något fel med dom Jag har inte heller märkt något på dom så det är nog grönt. Där emot är några av mina scalarer riktigt magra, äter inte som de ska. Det är 3 st som är lite mindre som inte äter. Åker ner till djuraffären imorn och köper på mig lite ny mat och ser om det gör någon skillnad :/

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #84
                    Vad skönt att du slapp skiten, för trots att folk tycker att nematol är "skonsamt" (förutom för vissa arter) så upplevde jag att det störde balansen ordentligt när jag behandlade...

                    Kommentar

                    • timpin

                      • July 2013
                      • 94

                      #85
                      Tims 412 liter "hemmabygge"



                      Har problem med en av mina scalarer. Riktigt undernärd och står mest och trycker i ett hörn. Äter inte och ibland är bajset vitt.

                      Min foderautomat har pajat så denna veckan blev det dåligt med mat få jag har varit borta. Alla andra fiskar verkar dock må bra, även om de också har magrat lite.

                      Har matat med både artemia, flakes, daphnier och röda mygg. Denna tar inget!

                      Förslag på vad man kan göra? Är rädd att den dukar under snart annars


                      Skickas från min iPhone via Tapatalk

                      Kommentar

                      • timpin

                        • July 2013
                        • 94

                        #86
                        Äckelmask! Har fått camallanus i karet, ser bara masken på en av scalarerna men 2 till är magra. Ser inget tecken på resten av fiskarna än så länge. Och jag som skulle byta ut mina Rosentetror mot ett stort stim kardinaler denna helgen

                        Jaja, sånt är livet som akvarist! Påbörjade medicinering med Sera Nematol igår så jag hoppas det gör susen.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,5 KB
ID: 2157126
                        Dålig bild, men masken syns hängandes ut ur analen. Är inte allt för hoppfull om att den här stackaren ska klara sig tyvärr.

                        En lite gladare nyhet är att jag tycker mig se tecken på parbildning bland några av mina andra manacapuro-scalarer Lite fighting här och där och 2 stycken som håller sig lite mer ihop än de andra. Hade vart kul med lek framöver!

                        Dessutom var 7 kügeln-kuren som svärdsplantan fick en succé! Plantan har börjat ta sig ordentligt på bara två veckor Tack för tipset Bluewing!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #87
                          Hmm, tycker det ser skumt ut, Camallanus brukar vara mörkt röda, det där ser nästan genomskinligt ut?

                          En Thorichthys maculipinnis jag hade för ett antal år se'n, med camallanus.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Shepard; 29 March 2014, 19:28.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Ursprungligen postat av timpin
                            Äckelmask! Har fått camallanus i karet, ser bara masken på en av scalarerna men 2 till är magra. Ser inget tecken på resten av fiskarna än så länge. Och jag som skulle byta ut mina Rosentetror mot ett stort stim kardinaler denna helgen

                            Jaja, sånt är livet som akvarist! Påbörjade medicinering med Sera Nematol igår så jag hoppas det gör susen.

                            [ATTACH=CONFIG]68274[/ATTACH]
                            Dålig bild, men masken syns hängandes ut ur analen. Är inte allt för hoppfull om att den här stackaren ska klara sig tyvärr.

                            En lite gladare nyhet är att jag tycker mig se tecken på parbildning bland några av mina andra manacapuro-scalarer Lite fighting här och där och 2 stycken som håller sig lite mer ihop än de andra. Hade vart kul med lek framöver!

                            Dessutom var 7 kügeln-kuren som svärdsplantan fick en succé! Plantan har börjat ta sig ordentligt på bara två veckor Tack för tipset Bluewing!
                            Så trist för dig men varmt välkommen i Camallanus klubben.
                            Du får bort skiten så småningom.

                            Kul trots detta trista att dina plantor börjar trivas
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #89
                              Säker på att det inte är nå'n mysko avföring? Som sagt så brukar Camallanus vara mörkt röda, och det ser det inte ut att vara?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #90
                                Är inne på din linje Ani, ser ut som "vanlig vitskit".

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...