350 liter asiatiska fiskar ledde till allt möjligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Ja det kan verkligen bli stökigt om man har en surpuppa i akvariet. Jag lät ( mot bättre vetande) en av sönerna välja fisk, det blev en Regnbågshaj. Den såg bokstavligen rött mot andra fiskar som hade det minsta likt en artfrändes stjärtfena. Han fick flytta. Grävmaskiner kan också vara jobbiga hur vackra de än är. Eldbukar blev bara tillfälligt inneboende hos oss, de blev vräkta på grund av de inte lätt gruset ligga kvar där hyresvärden bestämt. Nå'n ordning får det vara!
    // Annicka

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Ursprungligen postat av Rufus
      Ja det kan verkligen bli stökigt om man har en surpuppa i akvariet. Jag lät ( mot bättre vetande) en av sönerna välja fisk, det blev en Regnbågshaj. Den såg bokstavligen rött mot andra fiskar som hade det minsta likt en artfrändes stjärtfena. Han fick flytta. Grävmaskiner kan också vara jobbiga hur vackra de än är. Eldbukar blev bara tillfälligt inneboende hos oss, de blev vräkta på grund av de inte lätt gruset ligga kvar där hyresvärden bestämt. Nå'n ordning får det vara!
      Jag har ju åtminstone ingen som ger sej på övriga fiskar som väl är efter att jag gjorde mej av med amecorna. Dom var ett misstag. Hädanefter kommer jag inte att gå på hörsägen utan lita på artbeskrivningarna man hittar t ex här

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        kolla på några gamla bilder hur rötterna satt då, kanske det fanns något ställe som var avskillt där dom trivdes extra bra .... eller nå sånt =) det kommer bli bra ... =D

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Ursprungligen postat av tanteva
          kolla på några gamla bilder hur rötterna satt då, kanske det fanns något ställe som var avskillt där dom trivdes extra bra .... eller nå sånt =) det kommer bli bra ... =D
          Javisst kommer det att bli bra Det gäller bara att komma fram till ett beslut nån gång. Igår verkade dom komma överens hela dagen så det kanske var tillfälligt? Ett låååångt tillfälle Jag har varit sjuk hela veckan och har ju haft tid att studera dom närmare. Får se hur det utvecklas de närmaste dagarna. Jag har mycket att lära mej om dom här fiskarna.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            jo men när vi har läst i Mats tråd så vet vi att ibland är det ju bara nån lite grej som gör att dom kan bli lite griniga... =) men det kommer bli som det bli å med det bra =)

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jamen nu har scalarerna hållit sams i två dagar inne på tredje Jag antar att dom får bo kvar ett tag till. Däremot lär jag ju ha jinxat min fiskbeställning genom att byta vatten och städa bort trådalger i lill-karet för att det ska va fint att släppa ner nya fiskar i. Jag stoppade ner några extra stenar så det blev ett litet krypin som man kan gömma sej i också. Men ska man tro på jinx? Nä jag tror inte att jag tror på jinx...

              Men jag funderar på hur det kom sej att jag fick trådalger av alla alger? Jag kan inte komma ihåg att jag har haft det förut nånsin. Dom kanske börjar vantrivas om jag låter bli att göda? Det blir så in i vassen luddigt och slemmigt på botten när dom sätter sej på alkottar och pinnar och värst är ju att det sitter i javamossan som äntligen hade börjat växa. Det fastnar så in i vassen med skit i det också. Men jag ville ju ha det brötit på bottnen

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Jamen nu har scalarerna hållit sams i två dagar inne på tredje Jag antar att dom får bo kvar ett tag till. Däremot lär jag ju ha jinxat min fiskbeställning genom att byta vatten och städa bort trådalger i lill-karet för att det ska va fint att släppa ner nya fiskar i. Jag stoppade ner några extra stenar så det blev ett litet krypin som man kan gömma sej i också. Men ska man tro på jinx? Nä jag tror inte att jag tror på jinx...

                Men jag funderar på hur det kom sej att jag fick trådalger av alla alger? Jag kan inte komma ihåg att jag har haft det förut nånsin. Dom kanske börjar vantrivas om jag låter bli att göda? Det blir så in i vassen luddigt och slemmigt på botten när dom sätter sej på alkottar och pinnar och värst är ju att det sitter i javamossan som äntligen hade börjat växa. Det fastnar så in i vassen med skit i det också. Men jag ville ju ha det brötit på bottnen
                Det låter ju lovande att dom har börjat hålla sams
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  har du amnoräkor nån stans stoppa i dom där trådalgerna är =d så löser du det problemet... redan på 2 dagar märks stor skillnad =D

                  toppen med scalarerna... =D

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Grejen är väl för alla oss som har mindre kar att reviren blir så små att endast fiskar med extremt bra social förmåga och med ett godmodigt temperament fixar det bra över tid. I naturen kan ju ett revir vara en kubik......
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Grejen är väl för alla oss som har mindre kar att reviren blir så små att endast fiskar med extremt bra social förmåga och med ett godmodigt temperament fixar det bra över tid. I naturen kan ju ett revir vara en kubik......
                      Just nu går det skitbra faktiskt. Som förut

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        Hoppsan! Mina fiskar har kommit och panduron blev så snygg så Och jag har tagit jättefina bilder men dom visar jag inte nu För jag är inte Goldmedlem tydligen

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Hoppsan! Mina fiskar har kommit och panduron blev så snygg så Och jag har tagit jättefina bilder men dom visar jag inte nu För jag är inte Goldmedlem tydligen
                          Grattis, äntligen . Jag förstår verkligen att herr P blev snygg, han har ju varit utan fruntimmer hur länge som helst ju .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Mu(sic)
                            Hoppsan! Mina fiskar har kommit och panduron blev så snygg så Och jag har tagit jättefina bilder men dom visar jag inte nu För jag är inte Goldmedlem tydligen
                            Då hoppas jag att du blir goldmedlem snart igen, så vi får se hur fin den är
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Ja jag önskar att jag hade filmat när han kom glidande ut ur vegetationen som en casanova Och till och med jag som inte kan och vet nåt såg att han var väldigt intresserad. Han stog nästan på huvet och kråmade sej. Helt fantastiskt att se. Den andra honan är betydligt mindre och håller sej undan lite men vi får väl se. Jag är så glad nu!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                                Ja jag önskar att jag hade filmat när han kom glidande ut ur vegetationen som en casanova Och till och med jag som inte kan och vet nåt såg att han var väldigt intresserad. Han stog nästan på huvet och kråmade sej. Helt fantastiskt att se. Den andra honan är betydligt mindre och håller sej undan lite men vi får väl se. Jag är så glad nu!
                                Hur beter sig honan mot hans uppvaktande?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...