Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Super, tack för återkoppling. Jag har beslutat mig för att köra helt utan mal i 120 kar som det ser ut just nu. Tänkte skriva ett inlägg i min tråd lite längre fram om hur jag tänkt och gjort i detta kar så jag återkommer då med varför
    Så lite så. Kul att låtsas att jag vet något.

    Då får jag läsa i din tråd då hur sjutton man kan bojkotta vackra L-malar. :P
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Malar, med gott & blandat

      Får jag presentera mina små combatancistrusar, pluton röd.

      Uppställning! Rättning mittåt!

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422825744.707882.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,3 KB
ID: 2165901

      Skyttesvärm! På jakt efter den lede fi...
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422825751.315815.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,3 KB
ID: 2165902

      Vänstra flanken rekar grottan!
      Senast redigerad av Likan; 01 February 2015, 21:29.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Likan
        Så lite så. Kul att låtsas att jag vet något.

        Då får jag läsa i din tråd då hur sjutton man kan bojkotta vackra L-malar. :P
        Finns att läsa nu
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Catnip
          • December 2014
          • 58

          Ursprungligen postat av Likan
          Får jag presentera mina små combatancistrusar, pluton röd.

          Uppställning! Rättning mittåt!

          [ATTACH]73982[/ATTACH]


          Skyttesvärm! På jakt efter den lede fi...
          [ATTACH]73983[/ATTACH]

          Vänstra flanken rekar grottan!
          Snyggisar!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Likan
            Får jag presentera mina små combatancistrusar, pluton röd.

            Uppställning! Rättning mittåt!

            [ATTACH]73982[/ATTACH]

            Skyttesvärm! På jakt efter den lede fi...
            [ATTACH]73983[/ATTACH]

            Vänstra flanken rekar grottan!
            *Gapflabbar*
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              En trivs som fisken i vattnet iaf. Växt på sig ordentligt sen den kom hit! L368.

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1422997699.326114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,5 KB
ID: 2165956
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Nu har jag hittat en bok om rockor iaf, i en butik i Sthlm.

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423121741.485953.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,8 KB
ID: 2165959

                Tyvärr är jag inte alla nöjd med den då bilderna är under all kritik. Vilket är synd med tanke på hur bra deras bok om L-malar är. Boken är från 2000 och Jozi hittade ju en på Amazonas med annan framsida. Kanske en nyare och bättre bok?
                Hur som, jag gillar böcker och något kan jag säkert lära mig ändå. Trots otydliga bilder. :P

                Hittade massa annat kul på lagret. En liten bebis bland annat. Så sjukt söt! Gubben sa det också och tycker det är synd att de inte stannar i den storleken. (Han är inte helt övertygad ang rocka nämligen pga dess storlek.) sjukt söt men jag tyckte synd om den... Fick den känslan bara.

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122101.708557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 419,4 KB
ID: 2165960
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122108.705793.jpg
Visningar: 1
Storlek: 387,9 KB
ID: 2165961
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122120.892029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 318,9 KB
ID: 2165962
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122138.277923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 349,4 KB
ID: 2165963

                Hittade annat kul också, som små dats. Fel sort bara, annars hade jag haffat några stycken.

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122193.452158.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,4 KB
ID: 2165964

                Även en fräck L-mal som jag ska googla lite på.
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122221.411050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 334,1 KB
ID: 2165965

                Sedan denna krabat som jag inte listade ut vad det var för något, nån som vet? Hur skön som helst. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122253.442503.jpg
Visningar: 1
Storlek: 290,8 KB
ID: 2165966

                Synodontis angelicus... Åh vad det kliade i fingrarna!

                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122270.693325.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,1 KB
ID: 2165967

                En ball grenmal.
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423122344.068438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,0 KB
ID: 2165968

                Man ska var glad över att det finns riktigt bra affärer i närheten.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  Fisken du inte kunde ID torde vara en boulengerella maculata.
                  Söööööt rocka, fin i teckningen med!!

                  Btw, nej inte rengjort ännu, skulle igår men då kom 5 åringen med för att hjälpa till.. Vi sparkade igång sunsun404 istället

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ja vissa har massor bra butiker att välja på och andra 4-5 och inga av dem så bra 😢
                    Senast redigerad av Webo; 05 February 2015, 12:50.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Fisken du inte kunde ID torde vara en boulengerella maculata.
                      Söööööt rocka, fin i teckningen med!!

                      Btw, nej inte rengjort ännu, skulle igår men då kom 5 åringen med för att hjälpa till.. Vi sparkade igång sunsun404 istället
                      Jo det var nog den när jag googlade lite. Tack! Som vanligt så passar den inte... Men men, nån gång kanske jag faller för en större fisk (som inte är bottenlevande) som funkar med mina "krav". :P

                      Haha har inte du skjutit på det där i 1,5 vecka snart eller så? gör det bara och få det gjort!

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Ja vissa har massor bra butiker att välja på och andra 4-5 och inga av dem så bra [emoji22]
                      Det är därför man bor i Sthlm.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Jag blev uttråkad så satt och skrev in lite olika arter på Fisklistan. Tex arowana, i storlek 4-6 cm. Hur sött kan inte det vara? Kan jag ta hem en sån eller äter den mina barber/malar? Förstå vad sött med en liten plutt skrutt.

                        (Jag drömmer nog mer än vad jag är realistisk nu.)
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Malar, med gott & blandat

                          Jag fick en liten halvknäpp vision nu (förutom förra inlägget). Saken är det här med nästa kar och rocka... Gubben är inte riktigt med på noterna ang rocka då han tycker att de förtjänar större. Och mer öppet än vad jag lär ha. Och visst, han har en stor poäng där. Men malar är ju malar... Så jag funderade på om man kan bygga en "klättervägg" i bakkant med gömställen etc. Klätterväggen tänker jag mig i rötter, på något sätt. Som kan bilda lite gömställen, krypin etc. Dessutom vore ju det en rätt häftig bakgrund. I teorin skulle man även kunna gömma lite tekniska prylar i den då. Bygga in på något sätt. Och riktiga grottor kan man ju ha nertill...

                          Wild and crazy eller är jag något intressant på spåret tro? Sedan självklart rötter någon annanstans också... Tänk en 220cm vägg "gjord" av rötter.... Vore inte det coolt?

                          Kanske fästa lite anubias här och var också... Om jag nu inte skaffar mig nått växtätande monster.

                          Kanske en klump med rötter i ena hörnet och rötter/grenar som är högre upp i karet som går bak mot väggen. Kanske någon enstaka som går ner i sanden... Ritade världens snyggaste skiss så att jag inte glömmer detta. :P hyfsat skalenligt. Fast ja, kanske inte blir så mycket plats över ändå till rockan...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1423347828.074757.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,2 KB
ID: 2166020

                          Fast vad ska jag då göra med all min crinum? Hmm...

                          Bolla GÄRNA!
                          Så sällan jag får inredningsidéer. :P
                          Senast redigerad av Likan; 07 February 2015, 22:25.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Nu är jag ju ingen expert på rockor men det där borde bli bra tycker jag. Men jag har missat hur stort karet är.

                            Själv slängde jag i lite rötter till min rocka för ett par dagar sen. Jag la dom så att det fortfarande finns bottenyta under rötterna. Detta gjorde jag enbart för min egna skull då det såg så tråkigt ut med ett akvarium med bara lite sand i. Blev helt klart snyggare med lite inredning och rockan har inget emot det. Hon glider omkring under rötterna ibland. Men bäst trivs hon i ett hörn under ett innefilter

                            Nu är jag ju inte guldis längre annars kunde jag visa ett par bilder på hur jag har gjort.

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Jag fick en liten halvknäpp vision nu (förutom förra inlägget). Saken är det här med nästa kar och rocka... Gubben är inte riktigt med på noterna ang rocka då han tycker att de förtjänar större. Och mer öppet än vad jag lär ha. Och visst, han har en stor poäng där. Men malar är ju malar... Så jag funderade på om man kan bygga en "klättervägg" i bakkant med gömställen etc. Klätterväggen tänker jag mig i rötter, på något sätt. Som kan bilda lite gömställen, krypin etc. Dessutom vore ju det en rätt häftig bakgrund. I teorin skulle man även kunna gömma lite tekniska prylar i den då. Bygga in på något sätt. Och riktiga grottor kan man ju ha nertill...

                              Wild and crazy eller är jag något intressant på spåret tro? Sedan självklart rötter någon annanstans också... Tänk en 220cm vägg "gjord" av rötter.... Vore inte det coolt?

                              Kanske fästa lite anubias här och var också... Om jag nu inte skaffar mig nått växtätande monster.

                              Kanske en klump med rötter i ena hörnet och rötter/grenar som är högre upp i karet som går bak mot väggen. Kanske någon enstaka som går ner i sanden... Ritade världens snyggaste skiss så att jag inte glömmer detta. :P hyfsat skalenligt. Fast ja, kanske inte blir så mycket plats över ändå till rockan...

                              [ATTACH]74108[/ATTACH]

                              Fast vad ska jag då göra med all min crinum? Hmm...

                              Bolla GÄRNA!
                              Så sällan jag får inredningsidéer. :P
                              Klart det funkar, skulle nog bli riktigt bra!
                              Mycket få av mina stora malar ligger i sanden (bara L25) resten ligger uppe i stora roten, på olika hyllor, så får du till det så, kommer malarna att få som små japanska lägenheter, medans rockorna virvlar runt på botten.


                              Sent from my iPad using Tapatalk HD

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ja det var väl något sådant jag tänkte kanske. Just för att väldigt få av de i mitt 450 ligger i grottor eller liknande utan de är bara borta om dagarna. Inne i rötterna någonstans. Och det är ju de som ska med till det karet isf. tänker tex på 137orna som alltid är framme men alltid hänger som sengångare någonstans...

                                Jesper, ca måtten 220x80 eller något sådant i bottenyta. Är tanken iaf. Förstår att du slängde i lite rötter. Du kan ju lägga ut på andra forumet så får jag kika där. om jag lyckas. :P har fortfarande inte lyckats se dina tidigare bilder där. Men det är väl jag som gör något galet.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...