Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Har sett några som haft IKEAs LED-puckar (men det har du nog också). Tycker det borde funka? Finns väl för badrum som är IP-klassade?

    Jag gillar idén m ställning men tänkte bara säga en grej om höjden. Mitt 100L är inbyggt och har ca 20 cm luft ovanför täckglaset. Det har visat sig försvåra håvning av fisk. Håvens handtag går i taket vid fel tillfälle. Finns gärna mer erfarna akvarister här som har tankar om vad som är bra höjd ovanför för att man skall kunna greja i karet. För min del är 20 cm inte optimalt.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
      Dubbelhäftande tejp och led list?
      Blir det att burken ska stå i ett slutet utrymme eller blir det bara en ställning?
      Ställningen blir halvt öppen tror jag. Vägg på 2 eller 3 håll iaf, framsidan kommer att vara öppen hur som. Men jag tror att det blir 2 väggar och 2 öppna ytor.

      Ursprungligen postat av ElinR
      Har sett några som haft IKEAs LED-puckar (men det har du nog också). Tycker det borde funka? Finns väl för badrum som är IP-klassade?

      Jag gillar idén m ställning men tänkte bara säga en grej om höjden. Mitt 100L är inbyggt och har ca 20 cm luft ovanför täckglaset. Det har visat sig försvåra håvning av fisk. Håvens handtag går i taket vid fel tillfälle. Finns gärna mer erfarna akvarister här som har tankar om vad som är bra höjd ovanför för att man skall kunna greja i karet. För min del är 20 cm inte optimalt.
      Jag tror att 20 cm är "standard" men jag ska ha 30cm hur som. Jag har ju utrymme så varför ha det onödigt trångt? Tack för omtanken!

      Vad menas med IP-klassade? *skäms*
      Jo de har jag nog sett men inte tänkt på. Tänkte dra till Ikea imorgon eller på torsdag så får kika runt lite då.

      Tack för tipsen hittills!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        IP klassning är en standardisering för hur skyddade elektriska apparater är.
        Ju högre desto bättre. Den första siffran är dammskydd och den andra är vätskeskydd. Lämpligt för akvariebruk (ovanför vattnet) är IP65 men även IP54 bör funka.

        Slut på faktaruta
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          IP är en klassning för hur inkapslat något är. Och medan jag skulle försöka länka till artikeln på Wiki hann någon annan före m info [emoji23]. Fast, blir det så fuktigt ovanför täckglaset? Jag har ju en helt vanlig armatur liggande PÅ täckglaset [emoji37]

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            240-350l L-malar och Anubias

            Perfekt, tack Kristian.

            Jag vill bara gradera mig Elin. Det säkra före det osäkra.

            Totalt OT men mina sandsnäckor har inte förstått att det är vintertid nu. (De brukar komma fram till matdags vid 22.) Under tiden tills det blir käk så duger brysselkål.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414527670.156174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,1 KB
ID: 2164321

            ... Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414527695.990995.jpg
Visningar: 1
Storlek: 330,1 KB
ID: 2164322
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1414527711.265100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,7 KB
ID: 2164323
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Du har ju glömt att ställa om klockan i akvariet, dom är ju inte lika moderna som över allt annars förstår du väl?

              Konstigt det där att det inte verkar styras av ljuset, mina kommer också fram strax innan det släcks av någon konstig anledning.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Haha ne, de är väl lite gammalmodiga de små liven.

                Jag (och många med mig) brukar alltid säga att hästarna kan klockan. Men det kan banne mig mina snäckor med. Förutom vid byte av sommar- och vintertid då.

                Intressant att dina också gör så. Hur vet de liksom?
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  240-350l L-malar och Anubias

                  Tips på en bra skiva att ha under akvarium? Som är så "vattentät" den kan bli? (= inte sväller upp för minsta lilla droppe. ) Förutom typ bänkskiva. En behandlad skiva av något slag antar jag.

                  Tex En vanlig Ikea-bokhylla-hylla funkar inte så bra, vet jag av erfarenhet.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Tips på en bra skiva att ha under akvarium? Som är så "vattentät" den kan bli? (= inte sväller upp för minsta lilla droppe. ) Förutom typ bänkskiva. En behandlad skiva av något slag antar jag.

                    Tex En vanlig Ikea-bokhylla-hylla funkar inte så bra, vet jag av erfarenhet.
                    Ek lamellskiva från rusta tex? 2000*200*18 för 199:-

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Tips på en bra skiva att ha under akvarium? Som är så "vattentät" den kan bli? (= inte sväller upp för minsta lilla droppe. ) Förutom typ bänkskiva. En behandlad skiva av något slag antar jag.

                      Tex En vanlig Ikea-bokhylla-hylla funkar inte så bra, vet jag av erfarenhet.
                      Och varför inte en bänkskiva?

                      Det finns billiga sådana, finns i lite olika tjocklekar beroende på hur tungt och stort akarium man har tänkt ha ovanpå etc. Du kan även välja det mönster/trä som du tycker passar in hos dig, vit, svart, bok, granitliknande bla bla.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        240-350l L-malar och Anubias

                        Ursprungligen postat av simpson
                        Och varför inte en bänkskiva?

                        Det finns billiga sådana, finns i lite olika tjocklekar beroende på hur tungt och stort akarium man har tänkt ha ovanpå etc. Du kan även välja det mönster/trä som du tycker passar in hos dig, vit, svart, bok, granitliknande bla bla.
                        Bänkskiva vet jag om, så därför efterlyste jag lite andra alternativ att kika på.

                        För så vitt jag förstår det så ska ju bänkskivorna tåla lite vatten och inte slå sig. (Svälla upp etc.)

                        Jag ska ha det under 45, 54 och 100l akvarium. Det rinner/droppar ju alltid vatten från rampen när man plockar bort den. Så skivan kommer att bli blöt. Så den måste verkligen tåla det.

                        Fast, hur blir det med den/de sågade delen/delarna, bör man behandla det med något? Så att fukt inte tränger in där.

                        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                        Ek lamellskiva från rusta tex? 2000*200*18 för 199:-
                        Behöver den behandlas med typ lack eller något?
                        Senast redigerad av Likan; 30 October 2014, 05:51.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Ursprungligen postat av Likan
                          Bänkskiva vet jag om, så därför efterlyste jag lite andra alternativ att kika på.

                          För så vitt jag förstår det så ska ju bänkskivorna tåla lite vatten och inte slå sig. (Svälla upp etc.)

                          Jag ska ha det under 45, 54 och 100l akvarium. Det rinner/droppar ju alltid vatten från rampen när man plockar bort den. Så skivan kommer att bli blöt. Så den måste verkligen tåla det.

                          Fast, hur blir det med den/de sågade delen/delarna, bör man behandla det med något? Så att fukt inte tränger in där.



                          Behöver den behandlas med typ lack eller något?
                          Nee... Funkar att bara köra utan att behandla med något.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            Ursprungligen postat av Likan
                            Bänkskiva vet jag om, så därför efterlyste jag lite andra alternativ att kika på.

                            För så vitt jag förstår det så ska ju bänkskivorna tåla lite vatten och inte slå sig. (Svälla upp etc.)

                            Jag ska ha det under 45, 54 och 100l akvarium. Det rinner/droppar ju alltid vatten från rampen när man plockar bort den. Så skivan kommer att bli blöt. Så den måste verkligen tåla det.

                            Fast, hur blir det med den/de sågade delen/delarna, bör man behandla det med något? Så att fukt inte tränger in där.



                            Behöver den behandlas med typ lack eller något?
                            Den jag köpte följde det med extra laminat för att limma på sidorna om man behövde kapa, bra limmat så är det lika tåligt som innan sågningen. Baksidan som jag också fick såga målade jag för att inte ha bar spånskiva.

                            Ibland är bra fungerande kända saker bättre än att testa med okända saker. En bänkskiva räcker nog till minst 2 av dessa akvarier, kanske 3 beroende på måtten. Ikea har prisvärda skivor, finns säkert fler ställen.

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Vilken skiva som helst som är lackad med epoxylack
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Finns det inte någon MDF-skiva som är mer vattentålig än dom "vanliga"? MDF är ju tunnare än en bänkskiva.
                                Sedan finns det väl någon plyfa som är tålig - har ju tittat i ett antal terrarietrådar vid detta laget och där bygger man i detta även när man ska ha vatten/fukt i terrariet.
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...