Malar, med gott & blandat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Mycket spännande som händer, Linda. Det jag skulle vilja säga är att jag älskar hur du skriver. Du börjar verkligen hitta din stil i berättandet. Istället för att som tidigare ursäkta dig för att du byter spår konstant så låter du texten följa dina tankar fritt. Så jag tror att det blivit så att du både skriver och fotar så som du tänker istället för att försöka göra om berättelsen till ett "vanligt" inlägg.
    Resultatet är ju att du blir verkligen en berättare. Man får som läsare nästan flytta in i hjärnan
    Större underhållning får man leta efter och det är dessutom helt gratis.....

    Så jag fullkomligt älskar dina inlägg. Storyn med den döda guramin och bilden på honom iklädd endast skelett är helt underbar. Hoppas du fortsätter så här
    Härligt att du gillar en skelettbild.
    Tack för din ord, det värmer.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Till en större fråga, kan en fisk vara olycklig?
      Isf, vad gör man åt det?

      Saken är som sådan att jag inte avlivat den sista guramin än. För jag velar. Den ser inte sjuk ut men känns olycklig. Observera känns. Nu till lite hokuspokus men jag ser/känner auror ibland. Eftersom det kan vara en känslig fråga för folk så håller jag mig kort om det. Men denna fisk känns så himla grå. Vilket de brukar göra när de är sjuka, men då är känslan en annan. Denna känns liksom ledsen. Människor som känns gråa brukar inte må bra i själen och som sagt, det är så det känns med denna. Självklart kan jag ha fel i detta, men det kan vara så.

      Men vad ska jag göra åt det? Jag vill inte ha fler guramis då karet egentligen inte passar dem. Och jag vill gärna inte omplacera denna ifall det faktiskt är så att den är sjuk.

      Förslag? Jag mår dåligt när jag ser den iaf.
      Skulle ha fotat den igår men glömde, fixar det ikväll. Den vilar väldigt väldigt mycket, men är framme och tigger mat och simmar runt lite smått ibland. Ibland lite vingligt men ibland fullt normalt...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Jag tror fiskar kan vara, om inte olyckliga, så utan livsglädje.

        Kanske du kan ge bort den?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Ursprungligen postat av Likan
          Hej! Kul att du är i farten igen.

          Iom vattenskadan vi hade för ett år sedan lärde jag och killen oss att håva fisk. Så vi är ett bra team på det där och i mitt tycke väldigt skickliga. Med eller utan inredning. Så det är inget som jag direkt tänker på.
          När jag ska tömma detta lilla så bävar jag mig mer för alla småttingar. Pappan släppte ut en ny bunt igår, så det kommer att bli intressant att fånga in sen. Dock har vi övat på körsbärsräkorna tidigare (i vintras) så det går nog. Tid och tålamod bara.

          När det töms så tas ju all inredning ut ändå.

          Hoppas jag förstod din tanke rätt nu.
          Jag har inte skrivit så mycket då det helt enkelt inte hänt så mycket i mitt akvarium sedan försöket med Pseudotropheus Demasoni under sensommaren/tidig höst, men i dagarna var det dags att "börja om" om jag uttrycker mig så.

          Jag tänkte mest med inredning i akvariet, men är man ett team så är det enklare, jag brukar har "hjälp" av min 8.5 åring som gärna sitter bredvid och kommenterar hur jag borde gjort och att jag borde vara lite snabbare. Jag skall komma ihåg att ta hjälp av Mrs. Erikderek nästa gång.

          Hur ser planerna ut för ditt omflyttningsprojekt, vad skall flytta och vad skall vara kvar i ditt stora akvarium?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Jag funderade på ditt Ph tänk.. om det verkligen behövs.. bikarbonat är en bra buffrare uppåt

            men ta en funderare innan

            ledtråd
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Roligt att läsa om framstegen med den nya ställningen och dina planer för detta!
              Ang ditt Ph (du har nog skrivit det, men hittar inte) vad ligger det på och vad är anledningen till att du vill buffra?
              Ska du till auktionen imorgon?
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                240-350l L-malar och Anubias

                Ursprungligen postat av flygrc
                Jag funderade på ditt Ph tänk.. om det verkligen behövs.. bikarbonat är en bra buffrare uppåt

                men ta en funderare innan

                ledtråd
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89096
                Ursprungligen postat av heba
                Roligt att läsa om framstegen med den nya ställningen och dina planer för detta!
                Ang ditt Ph (du har nog skrivit det, men hittar inte) vad ligger det på och vad är anledningen till att du vill buffra?
                Ska du till auktionen imorgon?
                Tack för tipset med tråden! Ska läsa igenom den.

                I mitt 350l har jag PH 5 och Kh 0-1.
                Det är inte bra att det är så lågt, bla pga risk för pH-krasch etc, svängningar. Jag vill ha runt 6,5-7,5, men framförallt högre Kh.

                Jag vill helst få till detta på en naturlig väg då jag inte gillar preparat. Helt ärligt är jag rädd för dem. Vill inte hålla på och trixa med vattnet på det sättet, då så lite/en miss kan göra så mycket skada. Jag vill att karet ska vara balanserat och sköta sig själv.

                Nej, ska inte till auktionen. Ska slava på jobbet istället. Ska du dit? Då får du berätta sen om du hittade något skoj.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Jag tror fiskar kan vara, om inte olyckliga, så utan livsglädje.

                  Kanske du kan ge bort den?
                  Utan livsglädje låter som ett bättre ordval. Igår var den mer aktiv än vad den har varit på ett tag. Frågan är bara, vem vill ha en som eventuellt är sjuk? Där är ju kruxet. :/
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    240-350l L-malar och Anubias

                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    Jag har inte skrivit så mycket då det helt enkelt inte hänt så mycket i mitt akvarium sedan försöket med Pseudotropheus Demasoni under sensommaren/tidig höst, men i dagarna var det dags att "börja om" om jag uttrycker mig så.

                    Jag tänkte mest med inredning i akvariet, men är man ett team så är det enklare, jag brukar har "hjälp" av min 8.5 åring som gärna sitter bredvid och kommenterar hur jag borde gjort och att jag borde vara lite snabbare. Jag skall komma ihåg att ta hjälp av Mrs. Erikderek nästa gång.

                    Hur ser planerna ut för ditt omflyttningsprojekt, vad skall flytta och vad skall vara kvar i ditt stora akvarium?

                    EK
                    Har lillplutten fått fiska någon gång? om inte så att han/hon får prova på att det inte är så lätt som det ser ut.

                    Ah ok. Jag har ju bara lös inredning i detta kar som det kommer att fiskas i så det är bara att plocka ut om det är så. Det finns inga planterade växter eller liknande.

                    Jag förstår att det kanske är knepigt att hänga med här. Inte ens min gubbe är med i svängarna ibland. :P Jag gör ett försök.

                    1. I augusti (tror jag) skaffade jag ett 54l som jag skulle ha som karantänkar för några små praktbotior. Ett tillfälligt kar helt enkelt. Dock hade vi pratat om att ha ett kar med S. Petricolor efter denna 54l. När jag köpte botiorna så hade de ett gäng fina petricolor inne, vilket inte är alltför vanligt, så vi köpte alla 7. (Hmm... Så blev det iaf. och därmed blev det ett permanent kar för några månader.) Fick en nitritspik i det karet också efter nån vecka. Därefter flyttade alla botior till 450l och 4 petricolor till flyttade in. = 11st. I det tillfälliga karet. Som jag ville byta ut till ett större men minns inte varför det inte blev så. I denna smet fick jag ett 45l med 4 fiskar, som jag ställde i köket. Tills jag omplacerat alla fiskar. Då tyckte gubben att det var lite trevligt med fiskar "överallt". Där nånstans skaffade jag mig det röda ancistrusparet, som jag inte räknade med att de skulle börja yngla av sig på en gång. Men det gjorde de. Och här nånstans började jag fundera på en ställningen för 2 kar i hallen. Sedan dröjde det länge innan det hände något. Lång historia för något kort.

                    = 54l ska flytta ut i ställningen i hallen, där den ska stå överst. I den ska det röda få bo i. Under denna ska 45l stå. Mest som backup men kanske för att odla gula ancistrus i sen. De börjar bli stora. Hur som tänkte jag ha någon fisk i så att akvariet är igång.

                    På byrån där 54l står just nu ska ett Juwel Rio 125l stå, med främst petricolor. Kanske nån liten panaque också och nått som simmar upptill.

                    2. Efter stambytet om ca 1 år så kommer jag troligtvis byta ut mitt 450l mot ett större. Hur stort vet jag inte nu utan det får vi se då. Men iaf 2m långt är tanken. Detta mest pga att gubben vill ha kvar sin gibbi så länge det går. (Sedan drar jag fördel av det då jag kan ha annat kul i, tex lite större malar. )

                    3. Under stambytet så kommer jag mycket troligtvis flytta över rubb och stubb i fiskväg till föräldrarnas hus, där jag kommer att bo. Hur som så måste jag tömma 350l och flytta den då vi ska fixa med elen i sammanband med stambytet. Och nu står/blockerar den ett el-uttag.

                    Jag har även nämnt att vi kanske skaffar ett 240l till hallen sen efter stambytet, då gubben saknar att mötas av fisk när han kommer hem. Eller passerar hallen. (Vi hade ett kar som stod där i vintras iom vattenskadan.)

                    Tanken med ställningen är också mer en prova på om det är kul att ha 5 kar eller om det är för mycket. Även hur det känns att ha kar "överallt".

                    = I detta nu ska inget göras i varken 350l eller 450l. (Förutom att kanske skaffa små plutt plutt dats till 450l.) och få upp pH/kh i 350l.

                    Nu vill min tumme ta en paus. Jag tror att jag fick med allt.
                    Senast redigerad av Likan; 09 November 2014, 06:10.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Nu när du säger det igen så minns jag att du förklarade det förra gången. (Trög.) Så nu har jag iaf lärt mig vad siffrorna står för. Kände på mig att det var något lurt med 20 men kom inte på det där och då. Denna ska dock sitta ca 30 cm ovanför akvariet som ändå har täckglas så det borde inte bli alltför mycket fukt där. Men vem vet. Vi får se om det funkar eller ej.

                      Stambytet ja. Jo jag tror att jag kommer att flytta fisk och rubbet eftersom arbetarna har rätt att stänga av elen upp till 4 timmar när de känner för det. (En frys klarar tydligen 4 timmar utan att innehållet blir dåligt, därför är gränsen på just 4.) Och att riskera att behöva göra rent filter sådär titt som tätt utan vatten i lägenheten känns inte alls lockande. Så jag siktar på att flytta rubb och stubb.

                      Ställningen i hallen är en "enkel lätt" grej som jag tänkte prova fram tills dess. Hela grejen med de röda små liven är att prova på att odla, då det är planen för zebrorna senare i livet. Nu går det ju inte att jämföra dessa i svårhetsgrad då det är 1000 ljusår emellan dem att få fram och upp yngel. Men det blir ändå en liten prova på. och det är som sagt tanken. Är det kul med några små kar med fokus på odling? Som kräver mer skötsel än de stora karen. Är det "kul" att hålla på med köpare. Etc.

                      Är du med?
                      Där finns något som heter UPS (batteribackup) som du skulle kunna koppla in mellan pump o varmare så om de stänger av strömmen så fortsätter de fungera då de får ström från UPS' n. Man behöver ju iofs inte att ha värmaren inkopplat då där inte borde bli så stor skilnad i temp på 4 tim i stora kar. Finns kanske att hyra på olika ställen för en hyfsad peng. Isf slipper du att flytta dem och vatten kan man ju ha i någon stor balja om det behövs eller ett akvarie som man inte just använder.

                      Skriver det då många inte känner till denna ösning för att strömsäkra sakar.

                      EDIT: Läste nu i ovan inlägg att du också skulle do hos föräldrarna under stambytet, så då kanske du också vill ha fisken där.

                      Skickat med Tapatalk från min mobil.
                      Senast redigerad av Webo; 09 November 2014, 08:50.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • ElinR
                        • September 2014
                        • 370

                        Jag önskar min gubbe kunde smittas lite av din gubbe ;-) Min förstår inte alls behovet av fler och större kar?

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Ursprungligen postat av ElinR
                          Jag önskar min gubbe kunde smittas lite av din gubbe ;-) Min förstår inte alls behovet av fler och större kar?
                          Ett akvarium per cykel. Check? Fast det kanske du har snart när jag tänker efter.
                          Han gillar "sina" petricolor, sin gibbi och botiorna. De har charmat honom iaf. Så du får väl hitta nån fisk som din gubbe kan charmas av.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Där finns något som heter UPS (batteribackup) som du skulle kunna koppla in mellan pump o varmare så om de stänger av strömmen så fortsätter de fungera då de får ström från UPS' n. Man behöver ju iofs inte att ha värmaren inkopplat då där inte borde bli så stor skilnad i temp på 4 tim i stora kar. Finns kanske att hyra på olika ställen för en hyfsad peng. Isf slipper du att flytta dem och vatten kan man ju ha i någon stor balja om det behövs eller ett akvarie som man inte just använder.

                            Skriver det då många inte känner till denna ösning för att strömsäkra sakar.

                            EDIT: Läste nu i ovan inlägg att du också skulle do hos föräldrarna under stambytet, så då kanske du också vill ha fisken där.

                            Skickat med Tapatalk från min mobil.
                            Faktiskt ett jättebra tips! Det tackar jag för. Jag tror att har hört nånting om nått sådant men inte fattat vad riktigt. Absolut en bra idé. Tåls att tänka på.

                            Som sagt, långt fram i tiden men det skadar ju aldrig att fundera lite smått på det redan nu.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Ursprungligen postat av Likan
                              ... .
                              Bra presenterad överblick, nu känner jag att jag är med igen på vad som händer. Vad kul det låter när det kommer i rullning och allt bygger på efterhand, och att omgivningen är med på det givetvis. Är tanken att du skall börja odla på dina Petricolor? Synodontis Petricola är som du redan vet en av mina favoriter, så jag förstår din fascination av denna fisk. Det här projektet eller rättare sagt projekten skall bli mycket kul att följa, jag gillar din långsiktiga planering ett par år framåt.

                              Ang. håvning av fisk, han får vänta tills han har lite bättre räckvidd. Han har ett eget 54 liters, men det är jag som sköter och det, men han är med som arbetsledare så det är team work. Han har valt fiskar och är med vid matning etc.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Jag har använt lite olika UPSer. Lite beroende på hur stora filter du har så behöver du välja storlek på UPSen utifrån det.
                                Vi har använt Eaton vilka är smidiga eftersom dom är utformade som en grenkontakt.
                                749 kr. Skydd mot strömproblem. Nu lanserar Eaton en ny offline UPS som skyddar datorer och kringutrustning från strömavbrott och kortvariga över- och underspänningar.

                                Den skulle kunna köra en FX5 i drygt 5 timmar utan några som helst problem (6 timmar enligt specar men snålar lite för att vara på säkra sidan.). Jag skulle ta en UPS och dra skarvsladdar till dom olika karen för att få det kostnadseffektivt. Det är bara kolla hur många W dina filter drar och sen kollar du hur många Wh UPSen är på.

                                1Wh klarar att driva ett filter på 1w i en timme men det kanske var uppenbart.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...