Healing waters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    #76
    Så jäkla inspirerande med sådär coola idéer! Asläckert kar! §:o)

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #77
      Känner mig ensam och liten på jorden.
      Filtret jag köpte till akvariet i köket fick jag ju reklamera och det är nu i ingenmansland. Butiken väntar fortfarande på det nya och det som nu är i akvariet är för litet. Jag hade ju ett Elite 50 som inkörningsfilter i baljan innan jag fick hem ytterfiltret. Det har ju gått nu i snart 2 månader så det är väl ok som sådant. Men det är ju klart litet om detta med filtret drar ut på tiden. Grejen var ju att ha det samtidigt som det nya fick köras in någon månad.

      Mätte nitriten idag...och typish 0,8. Jag säger inte att det hade varit 0 med dubbla filter, men det känns så frustrerande att gå och vänta när man inte vet hur länge man ska vänta. Alternativet är att gå till en annan butik och köpa ett filter och avsäga mig det som är beställt. Men det verkade s perfekt med sin hörnform och 650 kr är ju 650 kr. Det har jag ju redan betalat.

      Jag kan hantera problem när jag kan göra en mental checklista, men när jag nu bara väntar på att veta vad jag väntar på så känns det som värsta uppförsbacken. Och så nitriten. Vattenbyte eller inte, salt eller inte, lagom med bakterietillsats eller massor....råden spretar ju mer än piggarna på en igelkott. Och det finns nog inte rätt eller fel. Men det stör mig att jag i alla fall inte behöll själva filtersvampen och lät den ligga i akvariet under tiden. Antar att det är den stora charmen med akvariehobbyn. Man lär sig tålamod, problemlösning och att ibland tar lösningarna tid. Naturen måste få ha sin gång. Man kan inte köpa alla svar.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #78
        Mitt råd ang. nitrit är, gör ett vattenbyte och häll sedan i nitrivec.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #79
          Ursprungligen postat av Inger H
          Mitt råd ang. nitrit är, gör ett vattenbyte och häll sedan i nitrivec.

          //Inger
          Är du en lagom eller mycket nitravec person?
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #80
            Ursprungligen postat av HWH
            Är du en lagom eller mycket nitravec person?
            För tre veckor sedan, startade jag om mitt 540-literkar - för första gången använder jag faktiskt inte nitrivec. Den här gången använder jag corysar som startfiskar, eftersom dom ska gå i detta kar sedan också. Annars har jag alltid använt det som bakteriekultur när jag satt igång ett nytt kar. Om det gör mig till en lagom eller mycket nitivecperson vet jag inte.
            Jag i alla fall, tycker att det är ett smidigt sätt för att få igång bakteriekulturen.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #81
              Det är det här jag menar med igelkott:
              1. Använd inte bakterier på flaska, det hjälper ytterst marginellt och är bara dyrt.
              2. Använd absolut bakterier men bara efter doseringen på flaskan
              3. Häll i halva flaskan
              4. Häll gärna i flera flaskor

              Detsamma med vattenbyten:
              1. Byt inte vatten alls, då skjuter du bara problemet framför dig.
              2. Byt lite, 10% varje dag
              3. Byt 30-50% vatten
              4. Byt 90% vatten

              Min magkänsla efter att ha kört in baljan och räkvasen är att löser sig på sikt oavsett. I vasen körde små vattenbyten och små bakterietillsatser. I baljan bytte jag mycket vatten och tillförde mycket bakterier.

              Nu bytte jag 50% av vattnet och tillförde dubbel dos bakterier. Så det är en 3.e lösning. Nästa gång blir det nog en 4.e lösning.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #82
                Men byta vatten är en fröjd när akvariet står på köksbänken bredvid diskbänken.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #83
                  Ursprungligen postat av HWH
                  Det är det här jag menar med igelkott:
                  1. Använd inte bakterier på flaska, det hjälper ytterst marginellt och är bara dyrt.
                  2. Använd absolut bakterier men bara efter doseringen på flaskan
                  3. Häll i halva flaskan
                  4. Häll gärna i flera flaskor

                  Detsamma med vattenbyten:
                  1. Byt inte vatten alls, då skjuter du bara problemet framför dig.
                  2. Byt lite, 10% varje dag
                  3. Byt 30-50% vatten
                  4. Byt 90% vatten

                  Min magkänsla efter att ha kört in baljan och räkvasen är att löser sig på sikt oavsett. I vasen körde små vattenbyten och små bakterietillsatser. I baljan bytte jag mycket vatten och tillförde mycket bakterier.

                  Nu bytte jag 50% av vattnet och tillförde dubbel dos bakterier. Så det är en 3.e lösning. Nästa gång blir det nog en 4.e lösning.
                  Jag vet, det är inte lätt att välja och vraka bland alla "kloka" råd. Så som jag har gjort, det har funkat för mig - men man får nog välja det råd man tror är "klokast", vilket det nu är.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #84
                    Mata mer eller köpa fler fiskar?

                    130L hade lite nitrit i början på veckan (0,3) nu är det borta och det är ytterst lite nitrat i. Men jag har ju knappt matat fiskarna sedan de fick komma i. Så nu är frågan kan jag köpa fjärilscikliderna eller ska jag börja mata mer någon vecka först och se vad som händer?

                    De som bor där nu är:
                    10 rödmunstetror
                    6 otocinclus
                    1 L134 mal

                    Ph 6,3 temperatur 25 grader.


                    Även akvariet i köket verkar stabilisera sig, vilket är skönt.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #85
                      Sv: Healing waters

                      Fjärilar är känsliga, jag hade väntat ett par månader...
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #86
                        ...varför inte bolivaianska fjärilciklider i stället, som är mindre känsliga. Dom kanske inte är lika vackra - men tillräckligt.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #87
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ...varför inte bolivaianska fjärilciklider i stället, som är mindre känsliga. Dom kanske inte är lika vackra - men tillräckligt.

                          //Inger
                          Vad är det för skillnad?
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #88
                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Fjärilar är känsliga, jag hade väntat ett par månader...
                            Känslig har jag läst, men på vilket sätt?
                            Stress, nitrit, temperatur, ph, kompisar?

                            Känsligare än otocinclusarna?
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #89
                              Om du letar i Mats "Stugtråden", så hittar du mycket matnyttigt där, just om fjärilscikliden - fast det gäller att leta.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                #90
                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Om du letar i Mats "Stugtråden", så hittar du mycket matnyttigt där, just om fjärilscikliden - fast det gäller att leta.

                                //Inger
                                Ha ha ja det är väl 5000 sidor
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...