"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Du har inga tetror i det karet?
    Nix, men det ska till, jag har dock en känsla av att de jag skall inhandla framöver inte har något med saken att göra
    Som sagt bara Black Molly 1+3 samt 1+2 ancistrus. Detta är ju fortfarande ett förhållandevis ungt par, och jag har ju fortfarande svaga misstankar om att de helt enkelt inte har riktigt tålamodet med sig? Tekniken har de och vaktar fint, men vem vet, de kanske slarvar lite?

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Väldigt fina levandefödare, Ape!
    Tackar tackar, här kommer det ju utökas framöver, förhoppningsvis får jag nys i ett par Xenotoca variata i veckan om de finns kvar på Arken här i stan, sedan har jag ju planer på att smyga in och kidnappa lite endelers hos dig, men det ska jag inte prata högt om så du får nys om det

    Som sagt idéer och planer finns, och det kommer smygas in lite tjöt här då och då angående detta framöver

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Nehepp, kanske man skulle ta sig friheten att sätta några rader till på pränt. Nu när vi har nytt år och nya möjligheter fortfarande framför oss så vill jag såhär lite i efterhand passa på att önska alla er som smyger in här ett riktigt Gott Nytt År med all glädje och tur framöver

    Kan också passa på att nämna lite hur det ser ut och hur planerna går...
    Just nu så lunkar karen på i lugn takt, som jag skrivit tidigare utan direkt planerad "scape" då jag ville få igång karen lagom snabbt efter flytten och dessutom inte såg mkt i "dimman" som blir när man river runt lite. Med andra ord är allt "nerslängt" men sedan nrä vattnet klarnat så har jag väll spridit ut växterna något lite grann för att ge de mer ljus, inte tänkt mkt på scape som sagt. Anledningen till detta är både att jag inte hade någon definitiv idé om hur jag vill "möblera" denna gång, dessutom ville jag se att allt drog igång fint och nu när balansen börjar infinna sig och växterna är gladare än någonsin så tycker jag gott att det kan få bli en djungel som lyser grönt där fiskarna får lunka ett tag, sedan kan jag ju alltid fixa lite mer kul inredning när jag så känner.

    Kort och gott, fiskarna mår prima, växterna börjar se riktigt glada ut, vattnet doftar kanongott, och utöver en avsaknad av en supersnygg estetisk bild i karet så är det mesta kanon. SÅ vi kör härifårn och tar det lite pö om pö

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Väldigt fina levandefödare, Ape!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Du har inga tetror i det karet?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Det är ju inte utan att man funderar lite, alltså angående multispinosornas yngel. Igår var de en halv miljard, idag decimerat till ett par 10 tal små knattar. Visst, en del dör av naturligt, en del får kanske inte kök, en del blir käk o.s.v. Men jag blir lite nyfiken på lite närmre vad som göra att just denna snabba decimering sker vid mer eller mindre samma tidpunkt efter varje lek. Föräldrarna vaktar mkt duktigt och jag tror varken mina ancistrus eller black molly har snott några som käk? Men kul att se hur de vaktar och har sig, man vill inte sticka ner handen för då hugger hanen haha

    Denna gång tänker jag inte störa och sno åt mig några att dra upp vid sidan om, utan nu får de gå och köra sitt race

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, lite mer fiskbilder kanske?

    Glor du på?!
    Klicka på bilden för större version

Namn: Glor du på.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 2145070

    Den vackra krigaren
    Klicka på bilden för större version

Namn: Krigaren.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2145071

    Det stolta paret som återigen vaktar en kull småttingar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,1 KB
ID: 2145072

    Archocentrus ynglet/ungfisken som har överlevt (ett av de små krypen jag skrev om i tråden "Rädda" lite Archocentrus yngel). Hack i häl ser vi min Limia hane.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5537.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,3 KB
ID: 2145073

    Nedan följer 2 något mörka bilder på 2 av mina Limia nigrofasciata. Att bilderna är mörka gör mig inget, tycker det blev rätt okej, så jag låter de vara så
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5578.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,9 KB
ID: 2145074

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5579.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,4 KB
ID: 2145075

    Nedan följer ett gäng bilder från 54 L badrumskaret med endelers.

    Klicka på bilden för större version

Namn: honor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,0 KB
ID: 2145076

    Klicka på bilden för större version

Namn: hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,4 KB
ID: 2145077

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5613.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,2 KB
ID: 2145078

    Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,6 KB
ID: 2145079

    Klicka på bilden för större version

Namn: pink red yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,8 KB
ID: 2145080

    Kom på mig själv med att ha skrivit både red/black & black/red när jag nämner en av mina endler varianter, det skall alltså vara red/black. Ska försöka skriva rätt framöver

    Hoppas det fanns något skoj att se

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 30 December 2012, 20:02.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jösses vilken dag ute i halkan. Familjen styrde mot farmor för ett besök med lite fika och enklare mat. Vägen dit gick i alla möjliga hastigheter, dock inte över utan under rekommenderad hastighet. Fläckvis, bra sträckor och mestadels ren isgata. Nu är vi återigen hemma, men sista biten runt 500-700m uppförsbacke precis innan huset var bara att ge upp, så vi parkerade bilen nedanför vid en ficka och hasade och sakta men säker tupp och in i stugvärmen.

    I bilen satt jag med min iPad och läste ju här på Zoopet, försökte även posta ett gäng bilder på 3 av mina kar, för att bara visa upp den enkelhet med för tillfället det som är, "släng ner allt så att man kan starta upp karen efter flytt scape" Tapatalk vägrar dock ibland att ladda upp vissa filer från min iPhone, så jag fixar det här från datorn nu istället.

    Bilderna är fotade med min iPhone, men det är iaf bilder och nya med bättre kvalitet dyker upp framöver Så håll till godo

    180 L kar i sovrummet som tillfället bebos av mitt multispinosa par (som återigen leker som kaniner och har en fin liten kull) & 4 Black Molly 1+3(dessa har en polare odlat) samt 3 ancistrus 1+2 (som min polare odlat även de).

    Klicka på bilden för större version

Namn: 180 L.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2145067

    54 L "levandefödarkar" i sovrummet, detta bebos av 4 svärdbärare 2+2 (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1+2 Limia nigrofasciata, 2 Black Molly ungfiskar (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1 ungfisk från de yngel jag drog upp från mina multispinosor samt ett par endlers guppy, leopard variant.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54 L levandefödarkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,4 KB
ID: 2145068

    54 L endlers kar i badrummet. Här simmar alltså den sista överlevande körsbärsräkan (skall utöka gruppen nu när karet satt sig och jag sett att den äter bra samt ömsar fint) tillsammans med, 1 ungfisk (hona) som är avkomma till mitt leopard endlers par, 1 par endlers pink/red variant, 1 endlers red/black hona samt ett gäng yngel från både pink/red & black/red honorna. (tanken var att hålla dessa så rena som möjligt, därav kommer föräldrarna att få egna kar framöver, sen får vi se exakt hur det blir med ynglen. Troligtvis får de lunka vidare som en vacker färgkaskad av endlerskorsningar framgent.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54 L badrumskar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2145069

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 30 December 2012, 17:54.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Nu blir det mkt tjatter med mig själv här, men jag tänkte att jag gör så att jag nedan slänger in lite funderingar som jag skrev tidigare i tråden, detta då jag snackade lite Co2 och det han att rinna iväg någon sida. Så ger det hela en ny chans att läsas och reflekteras över här nedan.

    Kopierat från inlägg #9 i denna tråd:

    "Hmm, jag har ju ett par Archocentrus multispinosus, men önskar även ett par med Cleithracara maronii, Nyckelhål (Såg att det fanns på Arken idag, kanske skulle boka imorrn? Hmm igen...
    Sen är jag grymt sugen på ett par med Laetacara curviceps, Kurvciklid, frågan är om det blir för många ciklider av ungefär samma storlek i mitt kar på 180 L? Känns tyvärr så? I såna fall Nyckehål, eller Kurvciklid? (Den ena utesluter inte den andra i framtiden, men just nu menar jag).

    Sen blev jag ju återigen lite småkär i Ap. bl.a. Apistogramma agassizii & viejita. Där blev det ytterligare en sorts firre i leken. Till sist Vill jag ha ett stim corysar typ Corydoras panda eller Corydoras duplicareus och gärna någon tetra typ Hemmigrammus bleheri, Rödmunstetra eller Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

    Det finns även här i "stimsortimentet" mååånga fler fina firrar man önskar, men just nu är dessa högt på listan.

    Kom gärna med egna förslag om ni har, men först gärna lite feedback på ovanstående som sagt.

    Hjälp mig fundera lite här, motivera gärna lite hur ni tänker med storlek på kar, antal fisksorter etc.
    "

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Eftersom jag nu det senaste året ytterligare har ökat intresse för just levandefödare, ex. guppy, platy, svärdbärare & limia mfl. och dessutom nu hittade Xenotoca variata (som jag skrev i förra inlägget) så var jag ju bara tvungen att försöka hitta en video på de underbara Xenotoca på YT. Efter lite klickade hittade jag en video som var rätt kass, men i listan till höger med liknande klipp hittade jag muppy / golly beror på hur man vill se det. Nog för att jag visste att det i teorin går att korsa levandefödarna ganska hejvilt, men aldrig sett denna typ av resultat.

    Så galet det kan bli...



    Ser rätt okej ut tycker jag, men de blir ju sällan fertila och personligen gillar jag ju vildvarianter, och försöker eftersträva att komma åt dessa ofta oansenliga men mkt vackra fiskar. Men ville bara visa klippet för någon som kanske blir nyfiken?

    En vildvariant som jag gillar skarpt är denna platy, Xiphophorus variatus. Klippet nedan visar just sådana i det fria Dessa finns odlingsformer på i zoobutiker, då mer kända som indianplaty...



    Tänk att få tag i ett gäng sådana juveler....
    Senast redigerad av ApeviaX; 29 December 2012, 18:33.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Fanken då, jag hittade ett gäng vackra Xenotoca variata på Arken i Linköping. Men hade ju inga cash. Hittar inte på någon av de listor som Arken beställer ifrån, så hoppas det finns kvar ett gäng nästa vecka, ska nog sno åt mig iaf 1+2 då tänkte jag...
    Skall även dra hem 2 st. Limia nigrofasciata honor till för att utöka den gruppen lite

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.
    Ja, men då kör jag vidare här helt enkelt Och PMDD finns för ett tag framöver i alla fall, beställde ju en del när jag började med torrmix för runt 1,5-2 år sedan Kör nu på full dos vid vattenbyte samt i mitten mellan vattenbyten och det funkar kanon

    (Just nu dock ej torrmix utan en lite mer koncentrerad dos som jag gjorde enligt receptet på Haack's sida och sedan så att säga koncentrerade till).

    Ursprungligen postat av KristianE
    När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
    Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten
    Ja, jo nog går det åt som sagt, och nog vill jag helst köra trycksatt Co2, med pH kontroller och hela baletten, men har ju icke jobb så det räcker till de räkningar jag har ens, så jag håller tummarna för en intervju "del 2" som är på nu i januari, har jag tur så löser det det ekonomiska och mitt liva, med idéer och akvaristiken samt foto kommer skena i fart

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
    Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten
    Något som nog de flesta gör efter en kort tid med mäsk...om de fortsätter med co2 dvs.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
    Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:
    , kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

    Receptet hittade jag här.

    Nicke
    Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.
    Ja, jo det är klart. Men nu blir jag ju lite extra fundersam då. Detta därför att enligt nissen som jag länkade till i tidigare inlägg, samt hans recept så skall det räcka att byta en flaska varannan vecka. Då går det åt en väldans massa socker framförallt.

    Men om jag vill ha en bladning med bättre tryck baserad på receptet jag provar nu (det som jag klistrade in i tidigare inlägg) och då kanske byta flaska runt 8:e-10:e dag någonstans där, hur skall man då dosera om receptet så att säga?
    Klart att något definitivt svar är svårt att ge då det beror på allt från rumstemperatur till storlek på akvarie etc. Men ja, någon sånär gissning vore trevligt.

    Nicke

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...